استفاده از تبلت در کودکان
یکی از وسایل بازی رایجی که در دنیای کودکان وارد شده است استفاده از تبلت بوده که علاوه بر اتلاف زمان زیادی از وقت کودک ، باعث شده به جای تحرک و خلاقیت ساعت ها به صفحه آن خیره می شوند.

مضرات استفاده از تبلت در کودکان

امروزه کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که گاهی استفاده آنها از این وسایل ساعتها زمان می برد و ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع می کند این در حالیست که استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد که گاهی والدین به علت مشغله های زیاد از آنها بی خبرند.

ابتدا والدین از این که فرزندشان توانایی استفاده از لوازم مربوط به فناوری را دارد خوشحال می شوند و این مساله را به عنوان شاخصی برای باهوش بودن فرزند خود در نظر می گیرند در صورتی که استفاده زودهنگام کودکان از فناوری می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد که جبران ناپذیر است.

سن استفاده ازتبلت به محیط رشد کودک بستگی دارد و به طور معمول از سه سالگی به بعد کودک می تواند از این وسایل استفاده کند. برخی والدین به دلیل شاغل بودن یا نداشتن وقت کافی از تبلت برای خلأ نبودن خودشان استفاده می کنند و در حقیقت تبلت را جایگزین فعالیت های واقعی کرده اند.

مضرات استفاده از تبلت در کودکان

تمرکز کودکانی که بیش از حد با تبلت بازی می کنند کاهش پیدا می کند

با شرایط جامعه امروزی نمی توان کودک را از داشتن تبلت منع کرد، اما والدین می توانند اجازه استفاده را به جایزه و امتیاز تبدیل کنند و با محدوده زمانی یک تا حداکثر دو ساعت به فرزند خود اجازه بازی دهند. انتخاب نوع بازی ها نیز بسیار مهم است و باید از بازی های آموزشی و متناسب با سن بهره گرفت. همچنین زمانی که تبلت را از کودک می گیریم باید بازی های جایگزین جذاب برای او در نظر بگیریم.

استفاده بیش از حد تبلت این عواقب را به دنبال دارد:

ـ اول از همه کودک به جای تحرک داشتن درگیر این بازی ها می شود و فعالیت بدنی او کمتر می شود. وقتی کودکان با وسایلی مثل تبلت بازی می کنند از فعالیت باز می مانند در نتیجه هماهنگی بین اندام ها خوب شکل نمی گیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی می شوند.

ـ مشکل دیگر در مورد تبلت ها ارزش گذاری کاذب است؛ یعنی بچه ها به خاطر داشتن این فناوری به هم پز می دهند و احساس برتری می کنند.

 

کاهش اعتماد به نفس کودکان، از معایب استفاده بیش از حد از تبلت است

ـ تمرکز کودکانی که بیش از حد با تبلت بازی می کنند کاهش پیدا می کند و در آینده در زمینه تحصیلی نیز با مشکلات تمرکزی روبه رو می شوند.

ـ کاهش اعتماد به نفس کودکان، از دیگر معایب استفاده از تبلت است. کودک باید بتواند به اسباب بازی مسلط باشد و دائم برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازی های تبلت و موبایل این اتفاق نمی افتد و کودکان پیاپی دچار شکست می شوند، در نتیجه اعتماد به نفس آنها پایین می آید و البته لازم به ذکر است که انتخاب نوع بازی ها باید به گونه ای باشد که کودک در آن پیروز هم بشود.

ـ این کودکان در برقراری ارتباط و مهارت های اجتماعی با هم سن و سال های خود نیز دچار مشکل می شوند چراکه بیشتر سرگرم تبلت و موبایل خواهند بود و ارتباطشان با اطراف قطع می شود و نحوه دوستیابی آنها ضعیف می شود.

 استفاده زیاد کودکان از وسایلی همچون تبلت وموبایل می تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چرا که خلاقیت از سنین کودکی شکل می گیرد و کودک باید بیاموزد آنچه را که می خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار می دهد و به او اجازه فکر کردن نمی دهد

علاوه بر همه این موارد به مهره های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب وارد می شود. اوتیسم نیز یکی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی است. بنابراین، اگر دفعه بعد خواستید برای ساکت کردن کودک، به او گوشی یا تبلت بدهید حتما به عواقب آن فکر کنید؛ شاید نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

عواقب استفاده بیش از حد تبلت و موبایل در کودکان

4.327
این مطلب مفید بود ؟234
برگرفته از نی نی سایت-/ف
وبگردی