عید فطر
با رسیدن به روزهای آخر ماه مبارک و پرفضیلت رمضان، به عید سعید فطر نزدیک می شویم که تاریخ دقیق آن در تقویم میلادی و قمری مشخص شده است.

عید سعید فطر سال 1403 چه تاریخی است؟

عید سعید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز 29 ماه رمضان و یا گذشت 30 روز از اول ماه رمضان، ثابت می شود. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است. برای اینکه بدانید تاریخ عید سعید فطر در سال 1403 چیست، این بخش از نمناک را مطالعه کنید.

تاریخ عید فطر 1403

در تقویم سال 1403 روزهای چهارشنبه 22 فروردین [1 شوال1445] و پنجشنبه 23 فروردین [2 شوال1445] مصادف با عید سعید فطر می باشد.

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر 1403

تاریخ عید فطر 1403 به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:

تاریخ دقیق عید فطر1403 در تقویم شمسی

تاریخ دقیق عید فطر 1403 در تقویم شمسی مصادف است با چهارشنبه 22 فروردین 1403، 22/ 1 / 1403

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی مصادف است با چهارشنبه 1 آوریل 2024، 2024-04-1

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری مصادف است با چهارشنبه، 1 شوال 1445، 1445/10/01

عید فطر

چرا عید فطر در ایران و برخی کشورها هم زمان نیست؟

معیارهای تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می شود فقیه، معیارهای اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فقها هم می تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشورها و شهرهای مختلف است.

معیار اصلی آغاز ماه های تقویم قمری در فقه شیعه، این است که هلال ماه نو با چشم دیده شود. این معیار وابسته به موقعیت جغرافیایی ناظر است و باعث می شود که تقویم هجری قمری جهان شمول نباشد. 

برای آغاز ماه قمری استناد به شهادت دو مرد عادل مبنی بر رویت هلال لازم است. گاهی افرادی که برای استهلال اقدام می کنند دچار توهم رویت می شوند. اگر رصدگران باتجربه باشند، روش هایی را به کار می بنند تا متوجه شوند آن چه می بینند، توهم رصدی است یا خیر.در کشورهایی مانند عربستان، به صرف شهادت 2 فرد در دادگاه، آغاز ماه قمری اثبات می شود.

استهلال ماه شوال در ایران

کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیش بینی های دقیقی برای رویت پذیری هلال در پهنه ایران انجام می دهند و کارشناسان رویت هلال در دفتر استهلال مقام معظم رهبری در شامگاه روز بیست ونهم هر ماه قمری، مستقر می شوند و گزارش های دریافتی را بررسی می کنند. در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، سید علی خامنه ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

عید سعید فطر

عید فطر در کشورها و فرهنگ های گوناگون

  • مردم عراق درجنوب بصره، غذای مخصوص«المطبک» را پخته و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. 
  • مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند 
  • مسلمانان امارات روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی های سنتی لباس های نو به تن کرده و به مسجد می روند تا نماز عید را اقامه کنند.
  • کشور عربستان به مناسبت فرارسیدن عید فطر 23 روز تعطیل است . مردم صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه ها و خرماها را تناول می کنندو پس از آن یکی از مشهورترین خوردنی ها که از برنج و گوشت «الکبسه» درست شده می خورند. 
  • در کشور کویت عید فطر هفت شبانه روز جشن گرفته می شود.
  • در ترکیه تعطیلات رسمی به مناسبت این عید سه روز است .مردم ترکیه در عید فطر به زیارت اهل قبور می روند، لباس های نو استفاده می کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می پردازند.
  • در هند در روز عید فطر موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می شود و مردم لباس های نو به تن می کنند.
  • در روز عید فطر در پاکستان مردم غذای خوش طعمی را که به «خرمای شیرین شده» معروف است، آماده می کنند و روز عید را جشن می گیرند و همه به تفریح و شادی می پردازند.
  • مردم اردن قبل از عید خانه تکانی کرده و به دید و بازدید اقوام، دوستان ، همسایگان و زیارت اهل قبور می پردازند. 
  • مردم مالزی عید فطر غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله "رندانگ" که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می شود و همچنین "توپات" که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می شود ، می پزند. مقامات دولتی در روز عید درب خانه ی خود را بر روی عموم مردم باز می کنند.
  • سه روز تعطیل رسمی برای عید فطر در افغانستان در نظر گرفته شده است. در این سه روز همسایه ها برای دید و باز دید به خانه های یکدیگر می روند و عید را به هم تبریک می گویند. 
  • در تونس به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند و در روز اول عید ماهی شور می خورند. 
  • در روز عید مردم لیبی ، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند. 
  • عید فطر در میانمارتعطیلی رسمی ندارد، در این روز مسلمانان برای عرض تبریک دست راست خود را بر روی پیشانی می گذارند و از بزرگتر خود طلب بخشش می کنند. 
  • عید فطر در برخی از استان ها چین مانند شینگ ژیان و نینگ ژیا یک الی سه روز تعطیلی رسمی برای مسلمانان و غیرمسلمانان اعلام می شود و مردم در این ایام بر سر مزار سید اجل عمر شمس الدین سیاستمدار پارسی می روند.

تاریخ دقیق عید فطر 1403 و روز آخر ماه رمضان امسال؟

3.6234
این مطلب مفید بود ؟16866
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک/ن/ا.ن
وبگردی