زلزله

سالانه حدود 15 هزار زلزله در کشور رخ می دهد

تاریخ انتشار : 8 آذر 1402کد مطلب : 63235زمان مطالعه : 2 دقیقه
رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا پایان آبان امسال حدود 15 هزار زلزله با مقیاس بزرگ و کوچک رخ داده است.

محمد حسن نامی در مراسم بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله که با شعار مدرسه ایمن و جامعه تاب آور برگزار شده بود، گفت:از 64 مورد مخاطره طبیعی و سوانح غیر طبیعی، 44 مورد در کشور ما رخ داده است.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست، رانش زمین، خشکسالی سرمازدگی، ریز گرد و اختلافات شدید دمایی را از جمله مخاطرات طبیعی موجود در کشور دانست و گفت:از بین این مخاطرات طبیعی، مهم‌ترین حوادث به لحاظ خطراتی که ممکن است به همراه داشته باشد؛ سیلاب و زلزله است.

مهر:نامی با طرح این سوال که آیا می‌توانیم جامعه را در مقابل این مخاطره خطرناک ایمن کنیم؛ گفت:لازمه حفظ جامعه از خطرات، رعایت مقررات و ضوابط است باید همه افراد جامعه و مسئولین خود را موظف بدانند که مقررات لازم را برای ایجاد یک جامعه ایمن ایجاد کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد:حدود 14 هزار تا 15 هزار زلزله در کشور داریم که همه افراد جامعه و مسئولین باید خود را موظف بدانند که مقررات لازم را برای ایجاد یک جامعه ایمن ایجاد کنند.

نامی با اشاره به اینکه بیش از 19 هزار زلزله در کشور به وقوع پیوسته است؛ گفت:تا پایان آبان امسال حدود 14 هزار 500 تا 14 هزار و 800 زلزله با مقیاس بزرگ و کوچک رخ داده است.

وی با بیان اینکه لازمه ایمنی در مقابل زلزله آمادگی همه افراد جامعه است گفت:بر اساس مطالعات در 220 سال گذشته در کشور 12 زلزله بالای 7 ریشتر داشتیم.

نامی افزود:از این 220 سال، داده‌های 140 سال آن به صورت روایت تاریخی و 80 سال آن به صورت اسناد ژئوفیزیک است. این داده‌ها نشان می‌دهد اگر در ساخت و سازهای کشور مصالح ساختمانی تا 8 ریشتر مقاوم باشد، زلزله دیگر یک بلا نیست و یک پدیده است.

انتهای پیام/م

سالانه حدود 15 هزار زلزله در کشور رخ می دهد

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : زلزله
وبگردی