خونه مادربزرگه
در بخش دوم ماندگارترین برنامه های کودک و نوجوان دهه 60 مروری بر چند مجموعه ماندگار و نوستالژیک بچه های دیروز داشته ایم که قطعا از خواندن آن لذت خواهید برد.

برنامه های کودک و نوجوان دهه 60 که ماندگار شدند

مرور خاطره حس خوبی را در دل همه آدم ها زنده میکند و اگر این خاطرات از جنس خاطرات کودکی باشد شادی عمیقی را به دل می نشاند. کارتون یا همان برنامه های کودک بخش جدایی ناپذیری از کودکی همه ما است که با دیدن چندباره اش هنوز هم ذوق عجیبی را به دل می نشاند.

شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از پدر و مادرهای امروز در مرور خاطرات کودکی شان از برنامه های کودک جذابی که آن روزها از تلویزیون پخش میشد و این روزها خبری از آن نیست صحبت میکنند. این به دلیل حس خوب مروری نوستالژی است که هنوز هم بچه های دیروز با مرور آن جانی دوباره میگیرند.

در سری اول مطلب ماندگارترین برنامه های کودک و نوجوان دهه 60 مروری بر مجموعه ماندگار مدرسه موش ها ، محله برو بیا ، هشیار و بیدار ، باز مدرسم دیر شد و محله بهداشت داشتیم و در ادامه به مرور چند برنامه ماندگار دیگر از گروه کودک و نوجوان در دهه 60 می پردازیم.

پربینند ترین برنامه های کودک و نوجوان دهه 60

چاق و لاغر

چاق و لاغر مجموعه عروسکی پربیننده ای بود که در بین سالهای 65 تا 69 روی آنتن شبکه دو سیما رفت و با کارگردان هایی گوناگون توانست تجربه موفقی از آب درآید.

مجموعه چاق و لاغر

برنامه خاطره انگیز دهه شصتی چاق و لاغر 

چاق و لاغر دو عروسک این مجموعه عروسکی بودند که از رئیسشان دستور خرابکاری داشتند اما هربار با اشتباهاتی جدید عصبانیت رئیسشان را در پی داشتند. این مجموعه پربیننده در پنج سری ساخته شد که هربار هم مورد استقبال قرار گرفت.

خونه مادربزرگه

کافی است که آهنگ نوستالژیک خونه مادربزرگه از تلویزیون پخش شود تا یاد این مجموعه خاطره انگیز در دل مخاطبان زنده شود. مرضیه برومند سال 66 مجموعه پربیننده خونه مادربزرگه را ساخت و یکی از ماندگارترین برنامه های کودک و نوجوان را برای بچه های دهه شصت رقم زد.

مجموعه خونه مادربزرگه

مجموعه ماندگار و نوستالژیک خونه مادربزرگه 

مادربزرگه ، مخمل ، هاپوکومار ، مراد ، آقا حنایی و گل باقالی خانوم ، نوک سیاه و نوک طلا ، نبات و حلزون شخصیت های محبوب خونه مادربزرگه را تشکیل میدادند.

النگ و دولنگ

النگ و دولنگ هم از آن مجموعه های خاطره انگیزی است که با خواندن آهنگش محال است خاطرات شیرینی که بچه های دیروز با آن دارند زنده نشود. آخرین سالهای دهه 60 و ابتدای دهه 70 ایرج طهماسب اثری را خلق کرد که یکی از نوستالژیک ترین های تلویزیون نام گرفت.

النگ و دولنگ

النگ و دولنگ برنامه ای خاطره انگیز و ماندگار

عیسی یوسفی پور در نفش النگ و خسرو احمدی در نفش دولنگ دو شخصیت محبوب این مجموعه بودند که گاهی با همراهی افشین سنگ چاپ در نقش پسر همسایه اوقات خوشی را در مجموعه النگ و دولنگ ثبت کردند.

زیر گنبد کبود

همه شما اگر نام مجموعه زیر گنبد کبود را نشنیده باشید هم حتما آقای حکایتی را به خوبی می شناسید. آقای حکایتی مرد قصه گوی مجموعه زیر گنبد کبود بود که اولین بار ایرج طهماسب طرح آن را در دهه 60 و 70 ارائه داد و بهرام شاه محمدلو آقای حکایتی این مجموعه شد.

آقای حکایتی

آقای حکایتی و قصه های ماندگارش در زیر گنبد کبود

آهنگ مجموعه زیر گنبد کبود هم از آن دست آهنگ هایی است که آدم را به یاد روزهای رفته و شیرینی های دوران کودکی می اندازد.

کلاه قرمزی

کلاه قرمزی اما در میان همه مجموعه های نوستالژیک جایگاه ویژه تری دارد چرا که از اولین روزهای شکل گیری آن تابه امروز همیشه مخاطبانی از قشرهای مختلف جامعه داشته و دارد. بیش از دو دهه از عمر کلاه قرمزی که توسط ایرج طهماسب و حمید جبلی خلق و توسط مرضیه محبوب طراحی و ساخته شد میگذرد اما همچنان این عروسک یکی از ماندگارترین و محبوب ترین شخصیتهای عروسکی است.

کلاه قرمزی و پسرخاله

کلاه قرمزی و پسرخاله عروسک های نوستالژیک و ماندگار تلویزیون

مجموعه جغجغه و فرفره در سالهای ابتدای دهه 70 اولین حضور تلویزیونی کلاه قرمزی بود و بعد از آن حضور در سه فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله (1373)، کلاه قرمزی و سروناز (1381) و کلاه قرمزی و بچه ننه (1391) از او شخصیت عروسکی ماندگارتری ساخت که توانست در سالهای بعد به همراه چندین عروسک دیگر یک مجموعه نوروزی پرطرفدار را شکل دهد که تا به امروز هم ماندگار است.

ماندگارترین برنامه های کودک و نوجوان دهه 60 _ سری دو

517
این مطلب مفید بود ؟170
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک / م.ف
وبگردی