فروکتوز
اغلب ما در مورد عوامل دیابت و سکته قلبی آشنایی داریم.قند موجود در غذاها، بویژه اگر فروکتوز داشته باشد محرک اصلی دیابت و بیماری های قلبی است که امروزه در اغلب برنامه های غذایی به وفور یافت می شود.

خطر مرگ با فروکتوز

همه ما بار ها و بارها از منابع مختلفی شنیده ایم که همواره تاکید بر مصرف زیاد میوه در روز دارند زیرا میوه دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و تامین کننده ویتامین ها و مینرال های ضروری بدن می باشد و احتمالا با تمام چیزهایی که احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد، آشنایی کامل داشته باشید.

به احتمال فراوان با غذاهای سرخ کردنی خداحافظی کرده اید و بیشتر هم ورزش می کنید. حتی شاید کمی هم وزن کم کرده باشید.

اما فراموش نکنید که در کنار این موارد، چیزهای دیگری هم هستند که شما باید از مصرف آن ها خودداری کنید. «فروکتوز» یکی از مواردی است که مصرف آن با افزایش احتمال نارسایی قلبی در ارتباط است. بنابراین کسانی که فروکتوز (Fructose) را در رژیم غذایی خود جای می دهند باید بسیار مراقب باشند.

فروکتوز میوه ها

میوه ها سرشار از فروکتوز هستند

خطرات فروکتوز

در سال های اخیر، دانشمندان و کارشناسان امور تغذیه فروکتوز را به عنوان راه حلی برای مصرف بالای قند معرفی کرده بودند. صنعت غذا مدعی شده بود که فروکتوز جایگزینی مناسب برای گلوکز (قند واقعی) است و کسانی که می خواستند مصرف قند یا وزن خود را پایین بیاورند از فروکتوز استفاده می کردند.

اما اخیرا شواهدی یافت شده که این مسئله را به شکلی عجیب نقض می کند. اما برای اینکه بفهمیم چرا فروکتوز چندان هم ایمن نیست، باید اول بفهمیم که خود فروکتوز چیست؟

فروکتوز را می توان تقریبا در تمام میوه ها دید؛ فروکتوز حتی در درون قهوه نیز ریخته می شود. البته این بدان معنا نیست که دیگر نمی توان میوه خورد یا نمی توان قهوه را شیرین کرد، زیرا این نوع فروکتوز برای بدن خطری ندارد. مشکل آن نوع فروکتوزی است که در غذاهای فرآوری شده ریخته می شود.

هنوز هیچ کس نمی داند که چرا فروکتوزِ موجود در میوه ها موجب مشکلات قلبی نمی شود، در حالی که فروکتوزِ موجود در غذاهای فرآوری شده باعث نارسایی قلبی می شود. محققان اما می دانند که فروکتوزِ موجود در غذاهای فرآوری شده در سطح مولکولی تغییراتی را ایجاد می کند که طی آن سلول های قلبی بزرگتر شده و احتمال مشکلات قلبی را بیشتر می کند. موسسه ی تکنولوژی سوئیس به تازگی مقاله ای را منتشر کرده که برخی از مشکلات فروکتوزِ فرآوری شده را نشان می دهد.

 

نحوه جذب گلوکز و فروکتوز در بدن

بخشی از مشکل در اینجا ریشه دارد که بدن چگونه فروکتوز را جذب می ‎کند. در مورد گلوکز می دانیم که بدن از آن به عنوان سوختِ مغز استفاده می کند، اما افزایش گلوکز با افزایش قند در ارتباط است؛ اما در مورد فروکتوز می دانیم که چنین نیست. فروکتوز به تنهایی نمی تواند منجر به دیابت نوع دوم شود، اما این میزان با استفاده از غذاهای فرآورده شده بالا رفت که دلیلش نیز وجود «شربت ذرت با فروکتوز بالا» است.

خطر فروکتوز
شربت ذرت با فروکتوز بالا برای بدن بسیار مضر است

این نوع فروکتوز می تواند به راحتی به چربی تبدیل شود و همین مسئله مشکلاتی نظیر افزایش وزن، افزایش فشار خون و مقاومت به انسولین را همراه خود دارد. بنابراین، اضافه کردن فروکتوز به منظور جلوگیری از دیابت با افزایش احتمال خطر این بیماری منجر شد.

شربت ذرت با فروکتوز بالا چیست؟

شربت ذرت با فروکتوز بالا که با نام شربت ذرت و «ایزو فروکتوز» هم شناخته می شود، در ژاپن اختراع و سپس وارد بازار آمریکا شد. شربت ذرت با فروکتوز بالا (با نام اختصاری HFCS) در غذاهای فرآوری شده شیرین و نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود. کبد تنها ارگانی است که می تواند فروکتوز را در مقادیر قابل توجهی بسوزاند. زمانی که کبد از فروکتوز اشباع شود، فروکتوز را به چربی تبدیل می کند. بخشی از این چربی می تواند به ایجاد کبد چرب کمک کند. از این شربت اگرچه به عنوان شیرین کننده ی طبیعیِ به جای شکر در انواع غذاهای فرآوری شده نام برده می شود و در صنایع نان و شیرینی، نوشابه ها، انواع کنسروها و بستنی ها استفاده می شود.

راه حل

اگر می خواهید مانع مشکلاتی از این دست شوید، باید از مصرف فروکتوزِ موجود در غذاهای فرآورده شده خودداری کنید. در واقع، مصرف غذاهای حاویِ شربت ذرت با فروکتوز بالا می تواند احتمال افزایش مشکلات قلبی را بیشتر کند.

خوردن میوه اما نه تنها اشکالی ندارد، بلکه توصیه هم می شود. درست است که در میوه هم مقادیر زیادی فروکتوز یافت می شود، اما فراموش نکنید که این نوع فروکتوز هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. حتی می توان گفت که افزایش مصرف میوه در رژیم غذایی مانع بسیاری دیگر از مشکلات هم خواهد شد.

 

فروکتوز معجونی کشنده برای سنگین وزنها

4.614
این مطلب مفید بود ؟131
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از فرادید-/ف
وبگردی