فواید لمس کردن
امروزه به دلیل وجود فضای مجازی ارتباط لمسی افراد بسیار کم شده و در پی آن فواید که ارتباط لمسی بر روابط ما داشت نیز کم شده است.

فواید ارتباط برقرار کردن از طریق لمس و اثرات مثبت لمس کردن در رابطه

به نظر می ‎رسد فراموش کرده ایم که چگونه از طریق لمس کردن ، با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم . مطمئنا همه ما گاهی یکدیگر را می ‎بوسیم و یا در آغوش می ‎گیریم اما پیشرفت فناوری بر نحوه ارتباط ما تاثیر به سزایی داشته است. شاید انسان امروزی تصور کند که ارتباطش با دیگر افراد به وسیله تلفن های هوشمند، افزایش پیدا کرده است اما این یک تصور اشتباه است زیرا ارتباط انسان ها با یکدیگر از طریق لمس کردن ، کاهش چشم گیری یافته است . لمس، اولین احساسی است که ما از آن برای برقراری ارتباط با محیط اطرافمان استفاده کرده ایم و امروزه کمبود استفاده از آن در زندگیمان به شدت احساس می‎ شود. در این قسمت از سایت نمناک به فواید لمس کردن  برای برقراری ارتباط خواهیم پرداخت.

1. لمس، بخشی از نحوه برقراری ارتباط در انسان ها است

لمس ذاتا بخشی از ارتباطی است که ما با افراد پیرامون خود برقرار می ‎کنیم. انسان در بدو تولد خود از طریق لمس کردن اولین حس ها را درک می ‎کند و این امر را می ‎توانید هنگام دنبال کردن حرکات جنین توسط یک مادر باردار درک کنید.

این موضوع که ارتباط غیر کلامی مانند وضعیت بدن و یا حالت ظاهری برای درک بهتر برخی از احساسات از اهمیت بالایی برخوردار است ، چیز جدیدی نیست اما با این حال، مطالعات اثبات کرده اند که ما می ‎توانیم بسیاری از احساسات خود را به وسیله برقراری ارتباط غیرکلامی به روشی بهتر به طرف مقابل خود منتقل کنیم و یا به وسیله آن، تصویر واضح تری از شدت احساسات خود مانند قدردانی، غرور و رضایت به شخص مقابلمان انتقال دهیم.

لمس کردن  

2. لمس کردن برای شکوفایی یک رابطه سالم بسیار مهم است

ارتباط غیر کلامی مانند لمس کردن برای برقراری ارتباطات عاطفی و عمیق تر کردن خوشبختی ، رضایت و احساس امنیت در این روابط بسیار مهم است . دانشمندان کشف کرده اند که زوج ها برای تسکین امواج مغزی ، ضربان قلب و یا تسکین درد یکدیگر کافی است که دست های یکدیگر را بگیرند.

همچنین لازم به ذکر است که لمس کردن ، اثرات بیولوژیکی بسیاری بر روی شریک زندگی شما خواهد داشت و این امر باعث ترشح هورمون اکسی توسین که به عنوان هورمون عشق شناخته می ‎شود، در مغز می ‎شود و باعث ایجاد احساس خوشبختی و رضایت در فرد خواهد شد.

3. لمس کردن نوزان بسیار حیاتی و با اهمیت است

تحقیقات نشان می ‎دهند که حتی در صورت برآورده کردن تمام نیاز های کودک اعم از غذا ، خواب و پوشاک ، لمس کردن نوزدان بسیار حائز اهمیت است به طوری که کودکانی که روزانه از لمس پدر و یا مادر خود محروم هستند ممکن است زندگی خود را از دست بدهند.

عدم نوازش و محبت غیر کلامی به کودک بر روی رشد و سلامت او بسیار تاثیر گذار است و زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار می ‎دهد و این واقعیتی است که نشان دهنده اهمیت بالای لمس کردن در انسان ها است. دانشمندان، لمس کردن را با رشد ذهنی ، عاطفی و جسمی ما در ارتباط می ‎دانند و آن را ابزاری برای کمک به بقای انسان ها به شمار می ‎برند.

 4. اهمیت آن برای سلامت روان

از آن‎ جایی که ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم، لمس کردن یکی از نیاز های اساسی ما به شمار می‎ آید و اکثر تعاملات اجتماعی ما بسته به فرهنگی که داریم، شامل ضربه زدن به پشت یکدیگر، دست دادن و یا در آغوش گرفتن یکدیگر می ‎شود . این روابط غیر کلامی به ایجاد اعتماد در روابط ما کمک زیادی می ‎کند و به همین دلیل، منزوی بودن نه تنها به معنی عدم تعامل اجتماعی با مردم، بلکه به معنی عدم تعامل جسمی نیز به حساب می ‎آید . لمس کردن به ما در آگاه شدن از مرز های شخصی و جسمی‎ و عمیق تر شدن روابطمان با دیگران کمک می ‎کند .

ارتباط برقرار کردن

 5. حیاتی بودن آن برای سلامت جسمی‎

با وجود بسیاری از معالجات جسمی که به وسیله مصرف دارو های شیمیایی انجام می ‎شوند و نتایج دلخواهی به دنبال ندارند، به راحتی می ‎توان فهمید که چرا بسیاری از افراد به دنبال درمان های سنتی هستند که این درمان ها شامل انواع مختلفی از درمان های سنتی و ماساژ های مختلف هستند که با وجود کم بودن هزینه آن ها به نسبت سایر انواع معالجات دیگر دارای نتایج شگفت انگیزی خواهند بود .

ماساژ، از مدت ها قبل در فرهنگ های چینی و هندی به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها شناخته شده است و امروزه تحقیقات نشان می‎ دهند که ماساژ ها در درمان درد های ناشی از بیماری سرطان و یا کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به زوال عقل بسیار کارآمد است . 

6. ایجاد خوشحالی در فرد

هنگام لمس شدن توسط شخص مورد علاقه مان در مغزمان اکسی توسین ترشح می ‎شود و احساس خوشبختی را تجربه می ‎کنیم . این ماده شیمیایی باعث کاهش فشار خون و هورمون استرس در بدن می ‎شود که در پی آن ، احساس آرامش و رضایت می ‎کنیم، پس بنابراین افرادی که بیشتر از این ارتباط غیر کلامی استفاده می ‎کنند ، سطح اکسی توسین و رضایت مندی بالاتری دارند.

7. باعث درک بهتر اطرافمان می ‎شود

لمس کردن بیشتر از هر حس دیگری واقعیت چیز ها را به ما نشان می ‎دهد، به طوری که هنگام شک کردن به چیستی هر چیزی به قوه لامسه خود اعتماد می ‎کنیم و برای درک بهتر پیرامون خود از این حس استفاده می ‎کنیم .

 فواید لمس کردن

8. لمس، ترفندی مناسب برای متقاعد کردن دیگران در موضوعات مختلف است

مطالعات نشان مید‎دهند که لمس کردن افراد باعث متقاعد شدن بهتر آن ها برای انجام کار های مختلف است و به همین دلیل است که می ‎توان از لمس کردن برای افزایش اعتماد به نفس و صداقت در برخورد با دیگران استفاده کرد و به این ترتیب می ‎توانید در رسیدن به خواسته هایتان موفق شوید.

فواید لمس کردن و دلیل نیاز انسان به لمس در ارتباط با دیگران

515
این مطلب مفید بود ؟150
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی