ثبت رسمی ازدواج

هر آنچه چه برای ثبت رسمی ازدواج باید بدانید

کد مطلب : 37241تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 3 دقیقه
دانستن قوانین ثبت رسمی ازدواج برای همه ضروری است از مدارک مورد نیاز ثبت ازدواج گرفته تا اجازه پدر برای ازدواج دختر .

مراحل ثبت رسمی ازدواج

ازدواج یک سنت الهی است و پیامبر اکرم (ص) و امامان و بزرگان ما بر اجرای آن تاکید فراوان دارد. در این مبحث کوتاه نکاتی را به صورت ساده جهت استفاده عموم عرض می کنیم.

گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اقدام به آموزش حقوق به زبان ساده کرده است که در این قسمت به موضوع ثبت ازدواج اشاره شده است که در ادامه می‏ خوانید.

ثبت رسمی ازدواج

قوانین ثبت رسمی ازدواج

پیش به سوی ثبت رسمی ازدواج

برای ثبت رسمی ازدواج به مدارکی نیاز است که باید متقاضیان ازدواج آن را فراهم کنند و به منشی دفترخانه بدهند تا دوکار برایشان انجام شود:

1.صدور "معرفی نامه آزمایشگاه" برای انجام آزمایش های قبل از ازدواج
2.دریافت جواب آزمایش، تکمیل شدن مدارک و ثبت رسمی ازدواج

به یاد داشته باشید علاوه بر این مدارک به اصل شناسنامه عروس و داماد دو برگ فتوکپی از صفحه اول شناسنامه های عروس و داماد و اگرازدواج دوم آنهاست به کپی صفحه دوم هم نیاز است.

حالا اگر عروس و داماد برای ازدواج اقدام کرده اند طلاق نامه رسمی زوجین یا گواهی فوت همسر قبلی یا اجازه دادگاه( برای مردها) دو قطعه عکس از عروس و دو قطعه از داماد، یک برگ فتوکپی پشت و رواز کارت ملی عروس و داماد، اصل شناسنامه پدر عروس، داشتن جواب آزمایشگاه و پرداخت هزینه ثبت ازدواج لازم است.

پاسخ آزمایشگاه های خصوصی، برای ثبت رسمی ازدواج، اعتبار ندارد. ضمن آنکه پاسخ آزمایشگاه های دولتی یک شهر برای دفترخانه رسمی شهر دیگر معتبر نیست مگر آنکه خود دفترخانه محل ثبت ازدواج، عروس و داماد را برای آزمایش به آنجا معرفی کرده باشد.

اگر پسر یا دختر یا هر دو به سن قانونی نرسیده باشند باید دادگاه به آنها " گواهی رشد" بدهد.

با اجازه پدرم...

در ازدواج اول هر دختری اجازه پدر و حضور وی در جلسه عقد و امضا کردن دفتر و عقدنامه، لازم است. در صورتی که پدر عروس از دنیا رفته باشد فتوکپی گواهی فوت که از طرف سازمان ثبت احوال شهر محل سکونت وی صادر شده باشد باید روز ثبت ازدواج روی میز منشی دفترخانه باشد.

اگر پدر عروس مخالف ازدواج دخترش باشد امکان ثبت وجود ندارد مگر اینکه دختر به دادگاه مراجعه و تقاضای "اجازه ازدواج" کند. به این ترتیب پس از اخذ اجازه دادگاه دفترخانه مجاز به ثبت ازدواج دختر است.

اگر پدر دختر آدرس مشخص نداشته باشد یا به هر علت دیگری حضورش در جلسه عقد ممکن نباشد در این شرایط هم باید " اجازه ازدواج" را دادگاه بدهد.

ثبت ازدواج در اسناد سجلی

پس از طی مراحل گفته شده برای ثبت در دفاتر اسناد رسمی مرحله بعدی ثبت ازدواج در شناسنامه است. پس از آنکه در دفترخانه عقد ازدواج جاری شد و عروس و داماد، پدر عروس و سایر معرف ها و شاهدها قباله ازدواج و دفتر رسمی را امضا کردند این واقعه توسط سردفتر ازدواج در شناسنامه طرفین هم درج شده و مهر و امضا می شود.

کسانی که قبلا ازدواج کرده اند ولی این موضوع را در شناسنامه هایشان ثبت نکرده اند کافی است برای این مرحله زوجین یا یکی از آنها با ارائه اقرارنامه رسمی مبنی بر رابطه زوجیت و اصل شناسنامه به اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه کنند و درخواست ثبت بدهند.

پس از ارائه درخواست، اگر محل صدور شناسنامه ها ثبت احوال محل مراجعه باشد ثبت ازدواج در شناسنامه و تحویل آن بیشتر از یک روز طول نمی کشد، اما اگر محل صدور شناسنامه ها یا یکی از آنها اداره ثبت احوال شهردیگری باشد بعد از استعلام از اداره ثبت ازدواج در شناسنامه ثبت می شود. این کار به این منظور است که اطمینان حاصل شود زن و مرد درعقد ازدواج شخص دیگر نباشند.

هر آنچه چه برای ثبت رسمی ازدواج باید بدانید

3.759
این مطلب مفید بود ؟4415
برگرفته از میزان -/ح
برچسب : ازدواج
1 نظر به ثبت رسیده است
Fateme1397-08-02
اگرفقط امضای عاقد پای صفحه ثبت ازدواج باشد ومهرنخورده باشدچه میشود؟
3715
وبگردی