لرزش بدن
لرزش بدن در هنگام ورزش اتفاقی است که برای اکثر ورزشکاران پیش میاید اما اگر زیاد از حد شود میتواند نشانه عدم سلامت جسمی شما باشد.

چرا دچار لرز هنگام و بعد ورزش می شویم؟

لرزیدنِ بدن هنگام و بعد از ورزش می‌ تواند نشان ‌دهنده یک علامت باشد و در بسیاری از موارد مشکلِ خیلی پیچیده ای نیست؛ مثلاً ممکن است کمبود مواد مغذی و خستگی باعث ایجاد چنین اتفاقی شده باشد.

شما باید قبل و بعد از ورزش شرایط را بسنجید تا بتوانید از این لرزش ها جلوگیری کنید و خیلی راحت آن را رفع کنید. اگر هنگام و بعد از ورزش مدام بدن تان می لرزد و زمانی که ورزش نمی کنید، هم باز لرزش دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

لرزش بدن

دلایل و علل لرزیدن بدن هنگام یا بعد از ورزش

لرزیدن بدن هنگام و بعد از ورزش علت های متفاوتی دارد که در ادامه این بخش از نمناک به بررسی آنها می پردازیم.

خستگی

اگر هنگام خستگی؛ بدن تان سوزش دارد یا وقتی که خیلی سنگین ورزش می کنید، بدن تان می لرزد، بدانید که این مورد طبیعی است. یکی از علت ها این است که بدن در مدت زمان طولانی ماهیچه و عضلات را در همان حالت یکسان نگه داشته و همین باعث خستگی ماهیچه شده است و این خستگی به عصب ها و ستون فقرات هم می رسد و زمانی که می ‌خواهد دوباره کارِ خود را شروع کند، باید منقبض و منبسط شود و همین باعث ایجاد لرزش خواهد شد.

همچنین هنگام خستگی، هیدروژن در عضلات جمع شده و عضلات اسیدی می شود و به دنبال آن سیگنالی به مغز فرستاده می شود که عضلات در ناراحتی هستند بنابراین بدن می لرزد.

کاهش سطح قند خون

ورزش کردن بدون رساندن مواد مغذی به بدن باعث می‌ شود که شما انرژی خود را از دست بدهید و ماهیچه‌ هایتان خسته شود؛ پس قبل و بعد از ورزش باید یک ماده غذایی سالم داشته باشید و مراقب باشید که سطح قند خون تان افت نکند. در غیر این صورت بعد از ورزش؛ بدن درد خواهید گرفت و دچار بی‌ قراری، نگرانی، سرگیجه و ضعف خواهید شد.

حتما یک وعده حاوی کربوهیدرات یا کمی قند؛ مانند کره بادام زمینی یا یک لیوان آب پرتقال قبل و بعد از ورزش مصرف کنید.

کره بادام زمینی

حرکت جدید

وقتی بدن الگوی حرکتی جدیدی را تجربه می کند یعنی با انجام دادن حرکت ورزشی جدید احتمال لرزش بدن وجود دارد زیرا حرکت جدید جزو الگوهای مغزی متداول نبوده و در این حالت مغز تلاش می کند تا دریابد که چگونه باید این حرکت را انجام دهد و به دنبال آن عضلات نیز درگیر یارگیری حرکت جدید شده پس بدن به لرزش درمی آید.

سایر علت‌ های لرزش بدن هنگام ورزش

خستگی ماهیچه یا افت سطح قند خون جزء علت‌ های رایج لرزش هنگام و بعد از ورزش هستند؛ اما عوامل دیگر هم دخیل می باشند:

  • مصرف کافئین یا بعضی از مواد تحریک کننده هم باعث لرزش، استرس و اضطراب می شود.
  • در بعضی از موارد نادر اختلالات زمینه ای هم روی عصب ها تاثیر می گذارد.
  • ممکن است بیماری پارکینسون و ام‌اس هم باعث ایجاد چنین مشکلی شده باشد.

پارکینسون

راه و روش های جلوگیری از لرزش بدن

  • برای جلوگیری از لرزش بدن حین و بعد از ورزش به خاطر خستگی ماهیچه؛ سعی کنید که کمی ورزش را محدودتر کنید و خیلی به خودتان سخت نگیرید. خیلی عضلات را دچار سوزش و خستگی شدید نکنید.
  • تغییرات خود را در ورزش به صورت تدریجی اعمال کنید و پرش های خیلی قوی و شدید نداشته باشید.
  • تعادل را در ورزش رعایت کنید. در صورتی که وزنه می زنید، بهتر است از وزنه هایی با وزن کمتر در ابتدا شروع کنید زیرا اگر وزنه ای که در دست گرفته اید بیش از حد برای شما سنگین باشد لرزش بدن خطرناک است و ممکن است باعث آسیب دیدگی شود.
  • قبل از ورزش بدن خود را خوب گرم کنید.
  • عضلات خود را کش دهید.
  • یک وعده غذای سالم؛ حداقل 2 الی 4 ساعت قبل از ورزش استفاده کنید تا سطح قند خون تان خیلی پایین نیاید.
  • اگر وعده غذایی را فراموش کردید، یک میان وعده کوچک حداقل 30 دقیقه قبل از ورزش استفاده کنید.
  • هرگز از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید.
  • زمان انجام حرکات ورزشی تنفس را فراموش نکنید زیرا داشتن تنفس منظم آرامش بیشتری به بدن می دهد و نگه داشتن نفس باعث می شود که فشارزیادی بر بدن وارد شود.

لرزش بدن بعد یا هنگام ورزش از چی میتونه باشه؟

45
این مطلب مفید بود ؟41
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک /ن/ن.ح
برچسب : لرزش بدن
وبگردی