کرونا
برای اغلب افراد جای سوال است که ویروس کرونا چگونه پخش می شود و چه علائمی دارد؟ در ادامه از چگونگی پخش شدن ویروس کرونا در میان انسان های مطلع خواهید شد.

نکاتی مهم که همه ی ما باید در مورد ویروس کرونا بدانیم

امروز می توان گفت که فاجعه ای در دنیا به وجود آمده که عامل آن ویروس کرونا می باشد. ویروس های کرونا معمولاً در انسان از خفیف تا متوسط هستند که می توانند علائم تنفسی مشابه آنفولانزا داشته باشند. انواع شدیدتر آن نیز گاهی اوقات به ذات الریه و مرگ منجر می شود. نام این نوع ویروس از اسپک های شبیه به تاج یا همان کرون گرفته شده که روی سطح قرار می گیرند. کرونا نام لاتین کرون یا crown به معنای تاج خورشیدی می باشد.

این ویروس ها به ویروس کرونای 2019 معروف هستند که به آنها ویروس کرونای ناول می گفتند. در تاریخ 11 فوریه ، سازمان بهداشت جهانی یک نام رسمی به این بیماری داد که به آن بیماری ویروس کرونای 19 می گویند. در واقع این سومین ویروسی است که توانست علائم شدیدی را در انسان ها به وجود بیاورد. دو ویروس دیگر سارس و مرس می باشند.

این روزها سوالاتی که در ذهن اکثر افراد در مورد ویروس کرونا وجود دارد به نوعی شامل:

ویروس کرونا با بدن چه می کند؟

حال و روز فردی که کرونا گرفته چگونه است؟

کرونا چطور پخش می شود؟

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

و سوالاتی دیگر که به نوعی در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک به آنها پاسخ داده ایم.

ویروس کرونا 

علائم ویروس کرونا چیست و این بیماری چه وضعیتی را در بدن فرد ایجاد می کند ؟

علائم اولیه ویروس کرونا شامل تب و سرفه های خشک می باشد و همچنین بعضی از افراد بعد از ابتلا به بیماری خستگی ، سردرد و گاهی اوقات اسهال را تجربه می کنند. تنگی نفس نیز معمولاً بعد از 5 روز اتفاق می افتد. تقریباً 80 درصد موارد مبتلا به کرونا تا به حال علائم خفیف از خود نشان دادند که این گفته طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت می باشد. علائم خفیف یعنی علائمی شبیه به سرماخوردگی که انواع شدید آن شبیه به آنفولانزا است.

پزشکان اظهار کرده اند که بیماران مبتلا به ویروس کرونا با این طیف از علائم باید استراحت کنند و به اندازه کافی مایعات بنوشند و همچنین خودشان را قرنطینه کنند تا از شیوع عفونت به دیگران جلوگیری شود اما این بیماران به بستری شدن نیاز ندارند.

بیماران باید تمام علائم را به پزشک اطلاع رسانی کنند. مخصوصاً اگر احساس کردند که در حال بدتر شدن می باشند. تقریباً 20 درصد از این موارد شدید تر از بقیه می باشند که نیاز به بستری شدن دارند. علائم شدید در بیماران شامل سینه پهلو یا ذات الریه است که نفس کشیدن را برای فرد سخت می کند و در موارد شدیدتر نارسایی کلیه وجود خواهد داشت که گاهی اوقات منجر به مرگ می گردد.

آیا می توان تب شدید را همان ویروس کرونا انتقال یافته از ووهان تلقی کرد؟

عفونت ها ممکن است که مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها برای مراقبت از سلامت عمومی تاکید کرده است که این اتفاق معمولاً برای کسانی رخ می دهد که اخیراً به ووهان سفر کرده اند یا ارتباط نزدیکی با افراد مبتلا داشته اند. خبررسانی دیگری همچنین تاکید کرده است که تست تشخیصی کرونا بر پایه طبقه بندی ژنتیکی در سازمان های رسمی کشور چین وجود دارد که از تاریخ 12 ژانویه در دسترس عموم قرار گرفته است.

 ویروس کرونا

چه کسانی در خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند؟

کمیته اورژانسی سازمان جهانی بهداشت در تاریخ 22 ژانویه در مورد ویروس کرونا کنفرانس خبری داشت که در آن اعلام کرد نزدیک به سه چهارم موارد مبتلا به ویروس کرونا در سنین بالای 40 سال همان مواردی بودند که جان خود را از دست دادند. این افراد معمولا از وضعیت های بیماری خاصی مثل بیماری های قلبی و عروقی یا دیابت رنج می بردند اما موارد دیگر مثل افراد جوان و سالم توانستند از پس این بیماری بر بیایند.

ویروس کرونا چگونه پخش می شود؟

سازمان های رسمی سلامت بر این باور هستند که این ویروس می تواند از شخصی به شخص دیگر با تبادل مایعات و مولکول های موجود در سیستم تنفسی انتقال پیدا کند اما هنوز دقیقاً چگونگی آن مشخص نیست. این بیماری معمولاً در بین اعضای خانواده شیوع بیشتری دارد که یکی از آن ها به این بیماری مبتلا شده و عفونت را بر اثر ارتباط نزدیک به اعضای دیگر خانواده انتقال می دهد. حتی دیده شده است که این ویروس می تواند از شخصی به شخص دیگر و نفر سوم در چندین مرحله انتقال یابد. دقیقاً همان گونه که آنفولانزا منتقل می شود و به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت به دنبال موارد ابتلای بین المللی می باشد.

گزارشات از مرکز کنترل بیماری های کشور چین تقریباً 44 هزار مورد از این بیماری را تایید کرده است. 81 درصد علائم ضعیف دارند، 14 درصد علائم شدید دارند و 5% واقعاً درگیر بیماری شده اند. احتمال مبتلا شدن در بین خانم ها و آقایان یکسان است ، در حالی که گزارشات قبلی نشان می داد مردان بیشتر در معرض ابتلا می باشند.

مبتلا به ویروس کرونا 

تب و حمله ریوی

کرونا شبیه به ویروس سارس عمل می کند و بافت و جریان هوای موجود در ریه ها را از بینی تحت تأثیر قرار می دهد. تب، خستگی و سرفه از رایج ترین علایم برای بیماران می باشد که به این ویروس مبتلا شده اند اما همه افراد مبتلا به این ویروس این علایم را از خود نشان نمی دهند. سایر علائم شامل موارد زیر می باشد.

  • 31 درصد از بیماران تنگی نفس داشتند.
  • 11 درصد درد عضلانی
  • 9 درصد احساس گیجی
  • 8 درصد سردرد
  • 5 درصد گلو درد

این بیماری در نهایت ممکن است به ذات الریه منجر شود که ذات الریه یک نوع التهاب در ریه ها می باشد که در آن اکسیژن نمی تواند به اندازه کافی به نقاط مختلف بدن برسد و در نتیجه نارسایی اعضای بدن را در پی خواهد داشت اما این موارد معمولاً به شدیدترین علائم مربوط می باشد. بسیاری از موارد ضعیف تر هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته اند.

مرگ های اولیه

دو تا از اولین بیماران در یکی از بیمارستان های چین جان خود را از دست دادند که ظاهراً سالم به نظر می رسیدند اما مدت زمان طولانی بود که سیگار می کشیدند و ریه های آن ها ضعیف شده بود.

اولین بیمار یک مرد 61 ساله بود و هنگامی که به بیمارستان رسید علایم شدید ذات الریه را از خود نشان داد و کاملاً مشکل تنفسی داشت. ریه های او نمی توانستند اکسیژن کافی را به اعضای بدن برسانند تا او را زنده نگه دارند.

با وجود این که او را به دستگاه وصل کردند اما ریه هایش توانایی مبارزه را نداشت و قلبش از تپش ایستاد. مرگ او یازده روز بعد از ابتلا بود.

بیمار دوم یک مرد 69 ساله بود که به سندروم تنفسی مبتلا بود. دستگاه تنفس مصنوعی برایش وصل شد که البته کارساز واقع نشد و به علت ابتلا به ذات ریه شدید جان خود را از دست داد.

افراد پیر بیشتر در معرض مرگ می باشند

یک الگوی مشخص وجود دارد که نشان می دهد مرگ های گزارش شده در این بیماری مربوط به افراد پیر و سالخورده است. کمتر از نیم درصد بیماران زیر 50 سال جان خود را از دست می دهند که این آمار توسط مرکز کنترل بیماری در کشور چین گزارش شده است.

مبتلا به ویروس کرونا

افرادی که بیماری های خاص دارند

آمار مرگ و میر برای افرادی که هیچ نوع مشکلی ندارند، تقریباً زیر یک درصد می باشد.

سایر آمار مرگ و میر افراد مبتلا به ویروس کرونا :

  • 6 درصد افرادی که فشار خون بالا دارند.
  • 6 درصد افرادی که مشکلات ریوی در طولانی مدت داشتند و مدت زمان زیادی است که سیگار می کشند.
  • 7 درصد افراد مبتلا به دیابت.
  • 11 درصد افراد با بیماری های قلبی عروقی

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

4.613
این مطلب مفید بود ؟121
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : npr / bbc / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : ویروس کرونا
وبگردی