مدرس خلاق زیست کنکور
در چند سال اخیر کنکور تجربی به دغدغه ای مهم برای جوانان تبدیل شده است، در ادامه بررسی زیست کنکور 98 از نگاه مدرس خلاق زیست کنکور را ملاحضه می نمایید.

بررسی زیست کنکور 98 از نگاه روح الله ابوالحسنی، مدرس خلاق زیست کنکور

چندین سال است که کنکور تجربی، به یک دغدغه بسیار مهم برای جوانان و والدین تبدیل شده است. مخصوصا در سال های اخیر، حساسیت و رقابت در آن بسیار تشدید یافته تا جایی که کنکور تجربی امسال بیش از 600 هزار نفر شرکت کننده را به خود اختصاص داده! از بین تمام دروس کنکور تجربی، زیست به دلیل ضریب بسیار بالایی که دارد، مهم ترین درس کنکور تجربی است و یک داوطلب کنکوری برای رسیدن به رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی باید به درصد بالایی از سوالات آن پاسخ دهد.
روح الله ابوالحسنی متولد 1372 از شهر تهران است. وی فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و به دلیل علاقه به آموزش زیست کنکور، از همان دوران دانشجویی شروع به فعالیت در این زمینه کرد. با ورود به عرصه ی آموزش مجازی، مجموعه "نکته زیست" را تاسیس کرد و تا کنون بیش از 100 ساعت فیلم آموزشی پرفروش را در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

زیست کنکور امسال را از نظر سختی سوالات چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم سوالات زیست امسال آسان تر و البته استانداردتر از سال های گذشته طرح شده بود. سبک سوالات زیست در حال پیشروی به سمت بدی بود که خوشبختانه این مسیر اشتباه متوقف شد. به جز چند مورد خاص، سوالات بی ابهام و استاندارد بودند.
زیست کنکور

با توجه به سطح سوالات، چه کتاب کمک آموزشی را به دانش آموزان توصیه می کنید؟

قبل از برگزاری کنکور 98، کتاب خیلی سبز یا گاج را به کنکوری های نظام جدید توصیه می کردم ولی با توجه به سوالات امسال، کتاب خیلی سبز به دلیل پاسخگویی به نیاز کنکوری ها و حجم کمتر، انتخاب مناسب تری نسبت به گاج است.
برای کنکوری های نظام قدیم نیز مثل همیشه کتاب نشر الگو را توصیه می کنم.

در مورد آزمون آزمایشی چطور؟

من همیشه در سایت نکته زیست آزمون قلم چی را به دلیل جامعه آماری بالای آن به کنکوری های نظام قدیم و جدید توصیه می کنم. البته در سال گذشته آزمون قلم چی سوالات بسیار سخت تری را نسبت به کنکور 98 طرح کرده بود. امیدوارم با توجه به سطح سوالات زیست امسال، طراحان آزمون قلم چی سختی سوالات را کاهش دهند تا به استاندارد فعلی نزدیک تر شوند. در الویت دوم نیز آزمون های گاج انتخاب مناسبی به نظر می رسد ولی جامعه آماری بزرگ فاکتور بسیار مهمی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بودجه بندی سوالات زیست نظام جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظرم تا حد زیادی منصفانه و قابل پیش بینی بود. برخلاف نظام قدیم، زیست دهم، یازدهم و دوازدهم هر سه تقریبا حجمشان برابر است و در کنکور امسال هم هر کتاب تقریبا سهمی مساوی از نظر تعداد سوالات داشت. البته انتظار داشتم از زیست دوازدهم، فصل پنجم و ششم آن سوال خیزتر باشد ولی طراح کنکور فقط به سه سوال بسنده کرد و ترجیح داد بیشتر سوالات را از سه فصل اول آن طرح کند.

وضعیت سوالات ترکیبی چگونه بود؟

امسال هم مثل هر سال سوالات ترکیبی جالبی طرح شده بود. حتی یک سوال آن مربوط به پنج فصل مختلف می شد! یعنی صورت سوال مربوط به یک فصل و هر گزینه آن مربوط به یک فصل خاص بود:
برای تعیین سرعت و ترکیب شیره ی پرورده ی گیاه می توان از نوعی جاندار استفاده کرد. کدام ویژگی، درباره ی این جاندار صادق است؟ (فصل هفتم سال دهم)
1) مغز آن، از چند گره ی مجزا تشکیل شده است. (فصل اول سال یازدهم)
2) همولنف آن از طریق منافذ دریچه دار به قلب باز می گردد. (فصل چهارم سال دهم)
3) دهانه ی قیف مژک دار سامانه ی دفعی آن، مستقیما با مایعات بدن ارتباط دارد. (فصل پنجم سال دهم)
4) تنفس آن از طریق برجستگی های کوچک و پراکنده ی پوستی صورت می گیرد. (فصل سوم سال دهم)

یکی از مشکلات داوطلبین، پاسخ به سوالات ترکیبی زیست است. شما چه راهکاری برای آن دارید؟

بر خلاف تصور، پاسخگویی به این سوالات اصلا کار سختی نیست! کافی است شما دو اصل مهم را رعایت کنید:
هر مطلب را سر جای خودش به طور کامل یاد بگیرید و با تکرار، به آن مسلط شوید.
با تست زنی و شرکت در آزمون، مهارت ترکیبی فکر کردن را در خود پرورش دهید.
متاسفانه بسیاری از دانش آموزان به جای ترکیبی فکر کردن به ترکیبی حفظ کردن روی می آورند و وقت و هزینه خود را با مطالعه جزوات ترکیبی حجیم دور می ریزند.

آیا امسال هم تکنیک های تست زنی برای حل سوالات، کاربرد گذشته را داشتند؟

خوشبختانه بله! حتی حین حل بسیاری از سوالات، احساس می کردم که نسبت گذشته سوالات تکنیکی تر شده است. تکنیک برخلاف-همانند، قید خوش خیم و بدخیم، توصیف و ... حل بسیاری از سوالات را بسیار ساده کرده بود. برای اثبات این ادعا به دانش آموزان توصیه می کنم با مراجعه به آپارات من (آپارات روح اله ابوالحسنی) کلیپ آموزش تکنیک های تست زنی را که سال گذشته قرار داده بودم را تماشا کنند و با سبک سوالات امسال تطبیق دهند.

بسیاری از کنکوری های 99 برای شروع دقیقا نمی دانند از کجا و چگونه شروع کنند. برای آن ها چه توصیه ای دارید؟

این سوال بسیار کلی است و پاسخ کوتاهی برای آن وجود ندارد. به داوطلبین توصیه می کنم به سایت " نکته زیست " مراجعه کنند. مطالب بسیار کاربردی و متنوعی برای کنکوری ها قرار داده ام که نقشه راه را به آن ها نشان خواهد داد. این مطالب فقط مربوط به زیست شناسی نیست و راجع به سایر دروس کنکور نیز مقالات جذاب و مفیدی را قرار داده ام که امیدوارم راهگشای کارشان باشد. همچنین در کانال آپاراتم نیز بیش از 200 کلیپ های آموزشی و مشاوره ای نیز قرار داده ام که قول می دهم نگرششان را نسبت به موفقیت در کنکور اصلاح خواهد کرد.

بررسی زیست کنکور 98 از نگاه مدرس خلاق زیست کنکور

4.613
این مطلب مفید بود ؟121
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی