مزه خون بعد از دویدن
بعد از دویدن با شدت بالا دچار علائمی از جمله سرفه و مزه خون در دهان می شوید که دلایل خاصی دارند و بهترین روش پیشگیری از آن ها ورزش آرام است.

چه چیزی باعث ایجاد مزه خون بعد از دویدن می شود؟

بعد از یک پیاده روی سخت، عادی است که احساس کنید قفسه سینه تان، بازوها و پاهایتان سنگین شده اند و یا عدم توانایی در صحبت کردن دارید و گاهی ممکن است احساس کنید که نیاز دارید بالا بیاورید. اما بدترین مزه در دهان شما، مزه خون پس از دویدن است و سوال این جاست که چرا بعد از دویدن مزه خون را می چشید؟

دلیل احساس مزه خون بعد از دویدن

1. فشار بر روی سرخرگ های کوچک:

مزه خون پس از دویدن معمولاً ناشی از دویدن با شدت بالا است که این باعث افزایش ضربان قلب می شود و فشار خون را هم بالا می برد، ضربان قلب نیز افزایش می یابد چون قلب، خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه ها پمپ می کند و این خون به طور معمول باید از ریه ها عبور کند تا خون اکسیژن دار را به دست بیاورد و در طول استنشاق اکسیژن، از سیستم تنفسی حرکت می کند تا اینکه به قسمت های کوچکی در داخل ریه ها و به نام آلوئولی جریان یابد.

آلوئولی جایی است که اکسیژن و دی اکسید کربن را باهم عوض می کنند و در اطراف کیسه های هوایی، رگ های خونی بسیار کوچکی وجود دارند که در بس تر مویرگ ها نفوذ می کنند و این رگ های خونی که اطراف کیسه های هوایی پیچیده شده اند، بسیار نازک و متخلخل هستند که در موارد فشار خون بالا، این رگ های خونی کوچک ممکن است شکسته شوند و به برخی از خون ها اجازه می دهد به سطح کیسه های هوایی برسند و هر چه کسی ورزش سخت تری داشته باشد، تندتر نفس می کشد و بوی آهن از سطح کیسه های هوایی در حال باز شدن می آید و این دلیل آن است که چرا بعد از دویدن مزه خون را می چشید.

مزه خون بعد از دویدن

مزه خون بعد از دویدن شدید

2 علل احتمالی دیگر:

مزه خون پس از دویدن نیز به خاطر آسم، مشکلات سینوسی، هوای خشک و غیره نیز ممکن است و در مواردی که مبتلا به مشکلات آسم و یا مشکلات تنفسی نیستید، مزه خون پس از دویدن می تواند ناشی از دویدن بیش از حد و ورزش فیزیکی زیاد باشد، به همین دلیل است که این مساله در میان ورزش کاران بسیار رایج تر از سایر افراد است .

چنانچه نمناک اشاره کرده است در چنین مواردی، خون از طریق بافت غشایی به داخل ریه ها وارد می شود و گاهی حتی به رگ های برونش نیز نفوذ می کند که قلب و عروق دیگر از چنین تمرین شدیدی فوایدی بهره مند نمی شود و مزه خون پس از دویدن، مضر نیست اما این تمرین شدید نیز برای شما مفید نخواهد بود و احتمالاً باید کمی آهسته ترش کنید و به علائم بدن خود گوش دهید.

طعم خون در دهان

علت مزه خون بعد از دویدن چیست؟

چگونه می توان از مزه خون بعد از دویدن جلوگیری کرد؟

چشیدین مزه خون پس از دویدن در دهان اتفاق خوشایندی نیست و اغلب باعث می شود فرد نگران شود، اگرچه دردناک نیست.

به گفته پژوهشگران، یک روش ساده برای جلوگیری از چشیدن خون پس از دویدن، ورزش کردن به آرامی است و همانطور که ذکر شد، مزه خون پس از دویدن به احتمال زیاد بعد از دویدن با شدت بالا رخ می دهد که وقتی بدن خود را به شکل بهتری تبدیل می کنید، رگ های خونی در شرایط بهتری برای رسیدگی به این فشار خون بالاتر خواهند بود و در این حالت، شما به احتمال کمتری مزه خون را در دهان خود خواهید داشت.

اگر ترجیح می دهید به دویدن ادامه دهید و در مورد وجود مزه خونی در دهان خود فکر نکنید، همه چیز به شما بستگی دارد، چرا که هیچ سند و تحقیق مشخص شده ای وجود ندارد که نشان دهد اگر به دویدن ادامه دهید، در خطر خواهید بود اما با این حال، ممکن است کار عاقلانه ای باشد تا کمی زمان بگذارید و استراحت کنید و یا حتی توقف دویدن تا زمانی که بدنتان بهبود پیدا کند، مفید می باشد.

حتی اگر بدن تان را به شکل بهتری تبدیل کنید، اما مطمئن نباشید که این روش به طور کامل مشکل تان را حل خواهد کرد ، این می تواند حتی برای ورزش کاران حرفه ای نیز رخ دهد و به این معناست که لازم نیست در بالاترین حد از شکل فیزیکی خود باشید.

اتفاقات بعد از دویدن

روش هایی برای پیشگیری از مزه خون بعد از دویدن

مزه خون بعد از دویدن ؛ این مساله چقدر جدی است ؟

همانطور که ذکر شد، مزه خون در دهان شما بعد از دویدن شدید رخ می دهد و این اتفاق زمانی ایجاد می شود که قلب قادر به حفظ خواسته هایش در طول تمرین شدید نیست و ضرورتاً به این معنی نیست که مزه خون در دهان یک مشکل جدی است، به خصوص زمانی که علائم دیگری وجود ندارد.

به طور کلی, وقتی ورزش را رها و استراحت می کنید، در طول استراحت نیازهای بدن را کاهش خواهید داد و به این معنی است که قلب قادر به گرفتن خواسته های بدن نیست و مایع جمع شده در شش ها در مدت کوتاهی از بین خواهند رفت.

نارسایی حقیقی قلب شامل علایم و نشانه هایی مانند درد قفسه سینه, تنگی نفس, افزایش ضربان قلب, خستگی, تهوع, ورم پا ها و مچ پا, سردرگمی, تفکر مختل و غیره است. با این حال اگر نگران سلامتی خود هستید باید به دنبال کمک پزشکی حرفه ای باشید.

ریشه ی اتفاقاتی که بعد دویدن در بدن رخ می دهد

سایر علائم پس از دویدن:

سرفه:

سرفه در طولانی مدت نرمال است و نمی توان آن را متوقف کرد اما چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم با این حال, به این معنی نیست که شما بیمار هستید و این وضعیت موقتی است و در آن ماهیچه های کوچک در ریه های شما منقبض می شوند و اسپاسم به خاطر شدت بالای فعالیت بدنی ایجاد می شود و به مرور زمان وقتی به طور منظم بدوید و به شکل فیزیکی بهتری برسید, سرفه کم تر و ملایم تر می شود.

سرفه و طعم خون

دلیل سرفه و مزه خون بعد از دویدن

آبریزش بینی:

دویدن در هوای سرد می تواند منجر به آبریزش بینی شود که این مشکل از نظر پزشکی, رینیت است، آبریزش بینی نیز در مواردی که هوای خشک و یا هوایی با گرد و غبار و گرده وجود دارد و مخاط بینی را آزار می دهد منجر به تولید خلط بیش از حد می شود.

وضعیت های اورژانسی دستشویی:

دویدن طولانی هم می تواند باعث نیاز به دستشویی رفتن اورژانسی شود، هیچ جای تعجبی نیست که شما بعد از دستشویی صداهایی را در اطراف اندام های داخلی تان بشونید و به حالت اضطراری برسید پس برای به حداقل رساندن خطر دستشویی اورژانسی, از مصرف کافئین و شکر قبل از دویدن خودداری کنید.

خارش:

احساس خارش هنگام دویدن نیز امری کاملاً عادی است که در واقع هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد، رگ های خونی شما در حال گسترش هستند، زیرا شما سرعت دویدنتان را افزایش می دهید و جریان ناگهانی خون باعث تحریک اعصاب در نزدیکی مویرگ ها می شود، مغز شما آن را تفسیر می کند و به عنوان خارش وارد بدن می کند و در مواردی که خارش با مشکلات تنفسی، کهیر و غیره همراه باشد، باید به دنبال کمک پزشکی باشید زیرا احتمالا حساسیت است.

مه مغزی:

مشکلات یادگیری و حافظه پس از دویدن بیش از حد ممکن است که این عموماً به عنوان مه مغزی شناخته می شود و در چنین مواردی خوردن و نوشیدن چیزی برای بازیابی مغز و بدن مفید است.

 

دلیل اتفاقات بعد دویدن ، از سرفه تا دستشویی و مزه خون در دهان

4.334
این مطلب مفید بود ؟295
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/ز.ت
وبگردی