فواید و خواص نارنج
نارنج دارای خواص و فواید شگفت انگیزی برای سلامت بدن است، از خواص نارنج می توان به کاهش وزن، جلوگیری از ریزش مو، بهبود سرماخوردگی و بهبود یادگیری اشاره کرد.

خواص درمانی و سلامتی نارنج و فواید پوست، برگ و روغن نارنج

نارنج را می توان به‌صورت مارمالاد بکار برد، اما علاوه بر آن می توان از روغن اسانس نارنج استفاده کرد، در حالی که روغن بهارنارنج از گل ها نشأت می گیرد. تولید کنندگان همچنین از گل ها برای گرفتن عصاره بهار نارنج استفاده می کنند؛ که از مدت ها قبل برای تازه کردن هوا و نیز در غذاهای سنتی مدیترانه ای استفاده می شود. روغن بهارنارنج که از پوست نارنج استخراج می شود برای طعم دهی آبنبات، بستنی و آدامس و همچنین کالاهای دارویی به کار رود. به طور سنتی، گل نارنج و همچنین روغن نارنج برای کمک به تسکین ناراحتی معده و روده، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت و بهبود گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کمک به افراد با مشکل بیخوابی که به خواب بهتر و حتی کم خونی در نظر گرفته شده است.

مواد مغذی و شیمیایی موجود در نارنج :

  • پروتئین
  • چربی
  • کربوهیدرات
  • نیاسین
  • ویتامین A
  • ویتامین C / آسکوربیک اسید
  • تیمین
  • آهن
  • کلسیم
  • فسفات
  • ریبوفلاوین
  • خاکستر
  • رطوبت
  • فلاونوئید
  • اکتاپامین
  • سینفرین
  • تیرامین
  • هوردنین

فواید و خواص نارنج برای بدن:

آروماتراپی

در این روش درمانی از روغن های گیاهی استفاده می کند که بسیار خوشبو هستند و به تحریک حس بویایی کمک و اضطراب را آرام می کند. در بخش های قبلی سلامت نمناک اشاره کردیم که در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی، مشاهده شد که اگر آنها در معرض آروماتروپی قرار گیرند چرخه خواب آنها بهبود می یابد؛ این نسخه برای اختلالات خواب در بیماران قلبی است.

محافظت از کلیه ها

این میوه نقش محافظ در برابر آسیب های ناشی از کلیه ایفا می کند. پس از مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده ایم این به خاطر محتوای فلاونوئید و خواص آنتی اکسیدانی در میوه است.

خاصیت نارنج

فواید و خواص نارنج

نارنج مفید برای پوست

یکی از مزیت های اصلی نارنج قابلیت سفت کنندگی آن است و چربی اضافی را به خود جذب می کند که به تعادل ایجاد روغن در پوست کمک می کند، اسیدهای چرب فعال و نیز نوعی که مستعد جوش هستند را آرام می کند. با این حال، پوست را به اندازه برخی از فرمول های مصنوعی، که می تواند سخت باشد از بین نمی برد. بعد از استفاده از یک فرمول در کنار نارنج پوست احساس تعادل و طراوت می کند.

پوست نارنج همچنین خواص ضد التهاب، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد که برای پوست مستعد آکنه ایده آل است. مخلوط کردن اثرات تعادل همراه با تاثیر ضد باکتری به حفظ پوست تمیز و عاری از روغن اضافی کمک می کند، در حالی که خاصیت ضد التهاب آن سوزش و قرمزی را درمان می کند.

این نوع ویژگی ها همچنین باعث می شوند که هر وقت با عفونت های قارچی مبارزه می کنید، از نارنج به عنوان انتخابی ایده آل استفاده کنید. استفاده از روغن نارنج را به طور مستقیم روی عفونت امتحان کنید حتی می توانید از چای نارنج استفاده کنید.

همچنین ممکن است برای آرام کردن تورم و درمان افتادگی چشم ها از کیسه های چای سرد شده نارنج، روی چشم ها استفاده بشود.

هنگام استفاده از نارنج روی پوست احتیاط شود، زیرا باعث می شود که نسبت به اشعه های ماورای بنفش حساسیت بیشتری داشته باشید. بنابراین دقت کنید که از کرم ضد آفتاب و لباس مناسب استفاده تا از پوست محافظت کنید.

نارنج برای کاهش وزن

نارنج حاوی آلکالوئید است که به نام سینفرین شناخته می شود و اثر طولانی تری از اپی نفرین دارد و همانند کافئین چنانچه در نمناک گفته می شود موجب کاهش وزن می شود. نارنج و کافئین دارای ویژگی های کاهش وزن قابل توجهی هستند.

نارنج برای جلوگیری از پیری پوست

نارنج غنی در بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی قدرتمند است و از آسیب سلولها و پیری پوست جلوگیری می کند.

نارنج برای درمان اختلالات پوستی

پوست تازه نارنج را روی صورت بکشید تا از شر آکنه و اگزما خلاص شوید. عصاره لیمو ترش (که با نمک مخلوط می شود) نیز برای درمان عفونت قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.

نارنج برای جلوگیری از ریزش مو

روغن نارنج در خوراکی ها و لوازم آرایشی استفاده می شود و مواد موجود در آن از ریزش مو جلوگیری می کند.

مزایای نارنج

جلوگیری از ریزش مو با نارنج

نارنج برای تقویت مو

نارنج علاوه بر سلامت پوست به تقویت مو به دلیل وجود اسید فولیک کمک می کند.

نارنج برای درمان بوی بد دهان

بوی خوش نارنج به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند با نوشیدن روزانه یک فنجان نارنج به مدت یک ماه می توانید بوی بد دهان را کاهش دهید.

نارنج برای کمک به دستگاه گوارش

نارنج در پزشکی سنتی چین در کمک به گوارش معروف است. اول، مشهور است که به کاهش وزن کمک می کند چون عصاره آن اشتها را سرکوب می کند. در صورت نیاز، ممکن است اشتها را افزایش دهد، پوست نارنج معمولا در این مورد توصیه می شود. همچنین به تسکین دل درد کمک می کند. در رابطه با مشکلات دستگاه گوارش، گل و نیز روغن گیاه پیشنهاد شده است. این شامل بیماری مثل اسهال، یبوست، زخم معده است. همچنین آنها قادر به کمک به اختلالات کبد و صفرا، علاوه بر مشکلات کلیوی و مثانه هستند.

بهبود سرماخوردگی با نارنج

نارنج هم مانند پرتقال حاوی ویتامین C است که برای درمان سینوزیت و سرماخوردگی مفید است مصرف مداوم نارنج در زمستان باعث پیشگیری از سرماخوردگی می شود.

بهبود سرماخوردگی

نارنج برای بهبود سرماخوردگی

نارنج مفید برای سیستم آوندی

نارنج هم برای سیستم آوندی عالی است، این می تواند به نفع تنظیم سطح چربی در خون و سطح پایین گلوکز خون در افرادی باشد که دیابت دارند. گردش خون را تحریک کرده و آن را تصفیه می کند. همچنین ممکن است به افرادی کمک کند که سطح فشار خون را با افزایش آن کاهش دهند.

نارنج برای دیابت

شواهدی که استفاده از نارنج را در کاهش گلوکز خون حمایت می کند، محدود است. مطالعه 2017 از نیجریه نشان داد که مرکبات ضروری می تواند به طور مؤثر آنزیم های آمیلاز و گلیکوساید را مهار کند که هر دوی آنها با دیابت و فشار خون مرتبط هستند.

ضد تومور

لیمونین و میرسن موجود در نارنج پتانسیل بسیار قوی برای اثرات ضد توموری دارد.

آب نارنج ضد انگل است

آب نارنج محافظت در برابر کرم های خاکی هندی را فراهم می کند.

مصرف نارنج

استفاده از نارنج

نارنج برای جلوگیری از سرطان

نارنج دارای خواص پیشگیرانه در برابر سلول های بدخیم است که باعث سرطان می شود.

نارنج حاوی آنتی اکسیدان

این پوست در مبارزه با مواد مخدر بسیار غنی است.

اثرات ضد التهاب نارنج

عصاره نارنج اگر روی تورم کشیده شود اثرات ضد التهاب آن باعث کاهش تورم می شود.

نارنج برای کاهش درد مفاصل

روغن به دست آمده از پوست و گل ها برای درمان اختلالات مفاصل مثل نقرس و روماتیسم مفصلی به کار می روند.

نارنج برای بهبود یادگیری

طبق آزمایش‌ها انجام شده عصاره نارنج برای بهبود یادگیری و نقص حافظه مفید است.

مصرف نارنج در بارداری

بهبود یادگیری با نارنج

نارنج برای افسردگی

طی آزمایش‌ها انجام شده پارا سینفرین، ممکن است فعالیت ضد افسردگی داشته باشد. همان طور که با آزمون های ثابت مستند شده است تاثیرات ضد افسردگی ممکن است با ایزومر پارا سینفرین بیشتر باشد.

خواص آب نارنج

آب نارنج سبب پایین آمدن تب می شود. از آب نارنج می توان برای سردرد هایی بدون علامت مشخص استفاده نمود.

افرادی که در هوای آلوده دچار تنگی نفس می شوند بهتر است از نارنج استفاده کنند. افرادی که در هوای کثیف دچار خفقان می شوند توصیه می شود که حتما از نارنج استفاده کنند.

برای درمان ورم گلو در اوریون مقدار مساوی از آب نارنج، سرکه و غوره را با هم مخلوط کرده و بر روی برآمدگی بمالید. نارنج دارای خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط آور است.

خواص درمانی پوست نارنج

پوست نارنج دارای مزاج گرم و خشک است. برای تهیه مربا از خلال پوست نارنج استفاده می کنند. همچنین برای تهیه ترشی می توان خلال پوست نارنج را در سرکه بخیسانید و ترشی تهیه نماید. مربا و ترشی پوست نارنج سبب تقویت معده می شود. پوست نارنج باعث تقویت قلب و معده شده و نشاط آور است.

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ 10 گرم پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید، از این مورد می توان برای از بین بردن انگل های معده و روده نیز استفاده نمود.

برای جلوگیری از سردرد می توانید پوست نارنج را با سرکه روی شقیقه ضماد کنید. برای درمان حالت تهوع و استفراغ حدود 4 گرم از پوست خشک نارنج را مصرف نمایید.

فواید تخم نارنج (هسته نارنج)

خوردن 4 گرم تخم نارنج و 4 گرم تخم لیمو ترش کوبیده شده برای درمان عقرب گزیدگی مفید است.

تمام خواص نارنج

خواص آب نارنج و پوست نارنج

خواص درمانی برگ نارنج

برگ نارنج دارای خاصیت آرام بخشی است. برگ نارنج ضد تشنج بوده و سبب هضم شدن غذا می شود. برای درمان دردهای میگرنی و بی خوابی، برگ تازه نارنج را شسته و دم کنید و دم کرده آن را همراه کمی عسل بنوشید تا طعم تلخ آن آزار دهنده نباشد.

پوست خشک شده نارنج را کوبیده و با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید تا کرم های روده، از بین بروند. خوردن ناشتای مربای خلال پوست نارنج ضد کرم می باشد.

برای درمان اختلالات کبدی، برگ درخت نارنج را جوشانده و میل کنید. دم کرده برگ نارنج صفرا بر و ضد عفونی کننده می باشد.

هشدار:

چاشنی های یاد شده را هیچ‌گاه داخل ظرف پلاستیکی نریزید زیرا اسید درونشان سبب تجزیه ظروف پلاستیکی شده و سبب وارد شدن ترکیبات سرطان زا درون چاشنی ها خواهد شد.

"استفاده های دیگر از نارنج"

کارخانه ها از روغن نارنج در داروسازی، لوازم آرایشی و صابون استفاده می کنند. در طب آسیایی کل میوه خشک نارس عمدتا برای اختلالات هاضمه به کار می رود. روغن نارنج در مواد غذایی، لوازم آرایشی، و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

نارنج در طب سنتی چینی و نیز مردم محلی جنگل های بارانی آمازون برای حالت تهوع، سوء هاضمه و یبوست مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده سنتی نارنج برای سوزش معده، کاهش اشتها، گرفتگی بینی و نیز کاهش وزن مناسب است.

نارنج همچنین برای عفونت ها، نظیر عفونت قارچی و پوستی به کار می رود.

عوارض جانبی احتمالی نارنج:

عصاره نارنج به اندازه هر نوع عصاره مرکبات، ایمن است تا زمانی که در حد افراط مصرف نشود؛ کمتر چیزی که در مورد ایمنی بلند مدت عصاره پرتقال و مکمل های نارنجی وجود دارد. از آنجا که سینفرین در نارنج به عنوان یک محرک آرام عمل می کند، آن را با محرک دیگری مانند کافئین ترکیب می کنند که ممکن است موجب عوارض جانبی شود، از جمله:

  • سردرد
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • حساسیت به نور خورشید (از جمله افزایش ریسک آفتاب سوختگی)
  • استفاده بیش از حد از این مکمل ها، چه برای کاهش وزن و یا عملکرد ورزشی ممکن است باعث اختلال ضربان قلب غیر عادی (آریتمی) شوند.

تداخلات دارویی نارنج:

نارنج ممکن است با نوعی داروی ضد افسردگی که شامل سیلیجیلین، مارپلن، (ایزوکربوکسازید) ناردیل (فنلزین) و ترانیل سیپرومین است تداخل داشته باشد. نارنج می تواند غلظت را در خون افزایش دهد و به این ترتیب ریسک عوارض جانبی را افزایش می دهد.

نارنج نیز به نظر می رسد که داروهای مسکن را مانند بنزودیازپین و قطع می کند و آنها را بسیار موثرتر می کند.

در حالی که برخی متخصصان پیشنهاد کرده اند که نارنج ممکن است بسیاری از تداخلات مثل گریپ فروت را داشته باشد، اما به نظر نمی رسد اثرات آن قوی باشند. با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید.

مقدار و آماده‌سازی

برای مصارف دارویی، نارنج به طور معمول به صورت قرص یا عصاره فروخته می شود. گیاه شناسان اغلب پوست پرتقال را با مخلوط کرم موضعی و پماد می فروشند. همچنین به صورت پودر موجود است.

خواص نارنج و فواید درمانی فوق العاده پوست ، برگ و روغن نارنج

4.7280
این مطلب مفید بود ؟26416
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : verywellfit / webmd / healthbenefitstimes / ayushology / drugs / livestrong / nutritionandinnovation / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی