ذرت مکزیکی

خواص و مضرات بسیار خطرناک ذرت مکزیکی

کد مطلب : 10287زمان مطالعه : 5 دقیقه
مصرف ذرت فواید و خواص فراوانی را برای سلامت بدن به همراه دارد، اما اگر ذرت به روش سالم و صحیح مصرف نشود می تواند عوارض بسیاری را داشته باشد.

نکاتی مهم درباره خواص و مضرات خطرناک ذرت مکزیکی

ذرت سرشار از ویتامین های گروه C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است و دارای مواد آنتی اکسیدان (ضدسرطان) و فیبر غذایی است اما اگر ذرت به روش صحیح استفاده نشود وبه شکل ذرت مکزیکی استفاده شود می تواند بسیار مضر باشد زیرا برای تهیه ذرت مکزیکی به ذرت ، کره، نمک، سس های پرچرب و کالباس و برخی افزودنی های دیگر برای بهترکردن طعم و مزه آن می افزایند . در ادامه این بخش از سلامت نمناک شما را با مضرات و خواص ذرت مکزیکی و شکل صحیح مصرف ذرت آشنا خواهیم نمود.

ابتلا به چاقی با مصرف ذرت مکزیکی:

مصرف ذرت مکزیکی به عنوان میان وعده سبب افزایش کالری دریافتی شده و موجب چاقی افراد می شود. ذرت به دلیل قند بالا و کربوهیدرات فراوان در صورت مصرف زیاد افراد را دچار اضافه وزن می کند. برای تهیه ذرت مکزیکی به ذرت ، کره، نمک، سس های پرچرب و کالباس و برخی افزودنی های دیگر برای بهترکردن طعم و مزه آن می افزایند به همین علت این نوع ذرت سبب چاقی می شود.

عوارض ذرت مکزیکی

مصرف ذرت مکزیکی باعث چاقی می شود

ذرت مکزیکی مضر برای افراد مبتلا به فشار خون و چربی:

ذرت مکزیکی به دلیل داشتن مواد دیگر و ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند برای بیماران قلبی - عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون مضر است و سبب افزایش فشار خون و چربی خون افراد می شود .

ذرت مکزیکی و ایجاد اختلال در رشد کودکان:

نیاسین یکی از ویتامین های گروه B است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی و پروتیین بدن دارد. این ویتامین می تواند در بدن باعث تولید اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان شود.کودکان، زنان باردار و شیرده و ورزشکاران در معرض کمبود نیاسین قرار دارند و کمبود این ویتامین در کودکان منجر به اختلال در رشد می شود.کمبود نیاسین در غلاتی مثل ذرت وجود دارد بنابراین افرادی که ذرت را به عنوان غذای عمده استفاده می کنند با کمبود این ویتامین مواجه هستند.

بروز حساسیت با خوردن ذرت:

برخی از افراد با خوردن ذرت به دلیل وجود پروتئین خوراکی موجود در آن دچار حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و ... می شوند. حمله آسم و آنافیلاکسی نیز ممکن است با خوردن ذرت برای برخی افراد به وجود آید.

خطر پلاگرا با مصرف زیاد ذرت :

اگر افراد از ذرت به مقدار زیاد استفاده نمایند مبتلا به پلاگرا خواهند شد . پلاگرا کمبود ویتامین، به ویژه نیاسین است. مقدار لیسین و تریپتوفان و نیاسین در ذرت بسیار کم است. برای جلوگیری از پلاگرا همراه ذرت، در رژیم غذایی خود از ویتامین نیز استفاده نمایید.

ذرت مکزیکی

عوارض مصرف ذرت مکزیکی

ذرت مضر برای افراد دیابتی:

ذرت به علت کربوهیدرات بالا سبب بالا رفتن قند خون می انجامد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت می شود بنابراین این افراد نباید ذرت مصرف کنند.

ایجاد نفخ با مصرف ذرت:

ذرت حاوی نشاسته زیادی است . هنگام مصرف ذرت ، نشاسته در روده بزرگ شکسته شده و گاز زیادی تولید می کند. بنابراین مصرف زیاد ذرت سبب ایجاد نفخ می شود.

سوء هاضمه و ناراحتی معده:

ذرت حاوی فیبر و مواد مغذی فراوان است و سموم را از بدن دفع می کند. اما مصرف زیاد ذرت به علت فیبر فراوان برای معده مضراست و موجب ابتلا به سوء هاضمه و معده درد در افراد می شود.

تحریک روده و اسهال با مصرف ذرت:

خوردن ذرت خام سبب ابتلای شما به اسهال می شود. مصرف ذرت زیاد شما را مبتلا به اختلالات روده ای خواهد کرد.

مضرات ذرت خام

خوردن ذرت خام باعث اسهال می شود

پوسیدگی دندان با مصرف ذرت:

ذرت، حاوی قند است و مصرف آن سبب پوسیدگی دندان می شود پس بعد از خوردن ذرت مسواک بزنید.

احتمال پوکی استخوان با خوردن زیاد ذرت:

ذرت به دلیل کلسیم کمی که دارد اگر در رژیم غذایی به عنوان ماده اصلی گنجانده شود و به مقدار زیاد مصرف گردد ، ممکن است شما به پوکی استخوان دچار گردید پس حتما در کنار خوردن ذرت خوراکی های سرشار از کلسیم مصرف کنید.

خواب آلودگی و رخوت با مصرف ذرت:

ذرت حاوی نشاسته بالایی است و چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است در صورت مصرف فراوان فرد را دچار خواب آلودگی و رخوت می کند.

بهترین و سالم ترین روش استفاده از ذرت

ذرت کبابی

گرچه ذرت های کبابی یا همان بلال معمولی نسبت به ذرت مکزیکی سالم تر هستند اما خوردن بلال کبابی احتمال سرطان را افزایش می دهد زیرا سوختن هر ماده غذایی سرطان زایی را افزایش می دهد. اگر ذرت بعد از کباب شدن در آب نمک قرار داده شود کمی از خاصیت خود را از دست می دهد. رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین و زیازانتین است.

ویتامین ذرت

استفاده از ذرت کبابی

ذرت بخارپز:

طبع ذرت سرد و خشک است و بهترین نوع ذرت، بخارپز آن است.

بهترین نوع ذرت مکزیکی:

اگر به شکل صحیح تهیه و مصرف شود، می تواند جای مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک را نیز بگیرد. برای تهیه ذرت مکزیکی سالم به آن نمک نزنید و به جای کره و روغن جامد به آن مقدار کمی روغن مایع بیافزایید و هرگز از سس های چرب استفاده نکنید . این ذرت مکزیکی را شما می توانید به عنوان یک میان وعده مناسب مصرف نمایید.

فواید ذرت:

• ذرت دارای ریزمغذی های فراوانی است و یک میان وعده بسیار مطلوب و مفید برای همه افراد است.

• ذرت دارای ویتامین B١ است که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها استفاده می شود.

• ذرت سرشار از ویتامین B٥ است که به فعالیت های فیزیولوژیکی در بدن کمک می کند.

• ذرت دارای فولیت می باشد که در تولید سلول های جدید نقش زیادی دارد.

• ذرت حاوی ویتامین C است که با بیماری ها مقابله می کند.

• ذرت سرشار از فیبر خوراکی است و برای افرادی که مشکلات هاضمه و دستگاه گوارش دارند مفید است.

• ذرت دارای فیبر خوراکی است که سطح کلسترول را کاهش می دهد ، روغن موجود در دانه و پوست ذرت سبب پایین آمدن کلسترول توسط پلاسمای خون به ویژه میان افراد میانسال و سالمند می شود.

• ذرت برای پیشگیری از سرطان مفید است.

• ذرت میزان قندخون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

• مصرف ذرت به علت فیبر گیاهی به بهبود عملکرد روده ها کمک و مانع از ابتلا به یبوست و همورویید می شود.

• مصرف ذرت توسط زنان مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین سبب بهبود این کم خونی آنها می شود.

• اسیدفولیک موجود در ذرت از نارسایی مادرزادی لوله عصبی جلوگیری می کند.

• املاح موجود در ذرت مانند منیزیم گرفتگی های عضلانی را بهبود می دهند.

• کلسیم و فسفر موجود در ذرت در استخوان سازی نقش دارد و برای کودکان درحال رشد و نوجوانان بسیار مفید است.

• ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها ی موجود در ذرت سبب شادابی پوست، مو و ناخن می شود.

 

خواص و مضرات بسیار خطرناک ذرت مکزیکی

4.2481
این مطلب مفید بود ؟40378
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی