مغز نوجوانان سرکش

در مغز نوجوانان سرکش چه میگذرد؟

کد مطلب : 13937تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 2 دقیقه
دوران نوجوانی دوران کشف هویت وجودی و اجتماعی است. وقتی فرزندان به دوران بلوغ و نوجوانی پا می گذارند، اغلب والدین دوران بسیار سنگینی را تجربه می کنند.

چه عاملی در مغز نوجوانان وجود دارد که باعث سرکش شدن آنان میشود؟

 

در دوران نوجوانی و بلوغ, قسمت هایی از مغز زودتر از قسمت های دیگر رشد می کنند و این بی تعادلی موجب پارادوکس در رفتار این بی گناهان می گردد.

والدین نگران همیشه آرزو دارند بتوانند به ذهن نوجوانان سرکش خود وارد شوند و اکنون دانشمندان، اسکن های مغزی تهیه کرده اند که دقیقا رویدادهای درون مغز نوجوانان را در زمان طغیانگری آن ها نشان می دهد.

نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می دهد که چگونه طغیان ها در اثر نیاز فرد جوان برای اثبات فردیتش و همچنین تمایل به مستقل شدن از خانواده ایجاد می شود.
محققان با استفاده از اسکن ام آرآی به بررسی فعالیت مغزی 22 نوجوان 16 تا 18 ساله پرداخته و طی آن، تصاویری را از مغز این افراد در زمان مشاهده فیلم هایی از والدین یا همسالان شان ثبت کردند.
آن ها دریافتند، با فعالتر شدن یک بخش مرکزی از مغز نوجوانان در زمان مشاهده همسالان ناشناس در مقایسه با والدین، رفتار پرخطرتر در نوجوانان محتمل تر می شود.
این محققان مشاهده کردند نوجوانانی که رفتارهای پرخطر بیشتری مانند مصرف موادمخدر یا رانندگی بی پروا داشتند، بیشتر به مشاهده فیلم هایی از همسالانشان واکنش نشان می دادند تا فیلم والدینشان.
 
مغز نوجوان

عامل سرکش شدن نوجوانان 

 
در حقیقت، تصاویر ام آرآی به نمایش شدت فعالیت در بخش پیش گُوِه یا پرکُنئوس مغز در لوب آهیانه بالای مغز پرداخت که در نوجوانان سرکش تر، بیشتر به تصاویر همسالان در مقایسه با والدین آن ها واکنش نشان می داد. پیش گُوِه به کنترل آگاهی در مورد تفکرات و رفتارهای دیگران می پردازد.
اگرچه پژوهش ها نشان داده اند که نوجوانان با نزدیک شدن به دوره بزرگسالی، بیشتر تمایل دارند با همسالان خود وقت بگذرانند تا والدینشان و محققان هشدار داده اند که والدین نباید اجازه دهند این جدایی طلبی بطور کامل انجام شود.
این تحقیقات به دنبال پژوهش سال گذشته دانشگاه دوک انجام شد که به بررسی تفاوت مغز نوجوانان با بزرگسالان و تاثیر این تفاوت در طغیانگری آن ها پرداخته بود. این پژوهش نشان داد که در زمان نوجوانی، سیستم لیمبیک به شیوه متفاوتی از بزرگسالان با سایر بخش های مغز متصل بوده و ارتباط برقرار می کند. این امر باعث آسیب پذیر شدن نوجوانان در برابر رفتارهای پرخطر می شود.
با مطالعه نتایج به دست آمده مشخص شد در فرآیند رشد انسان به تدریج سلول های مغز درگیر جوان سازی می شوند و به طور مداوم مغز انسان در حال تجدید و تغییر است به طوری که فرد تا سن 22-20 سالگی سالانه یک درصد از سلول های خاکستری مغز خود را از دست می دهد.آنها معتقدند در این مرحله از زندگی مغز نوجوانان مانند اسفنجی عمل می کند که درگیر یادگیری است و عدم کنترل محرک های درونی باعث بروز رفتارهای ریسکی مانند روی آوردن به مواد مخدر، الکل و سیگار می شود.

در مغز نوجوانان سرکش چه میگذرد؟

3.344
این مطلب مفید بود ؟2915
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایسنا-/ف
برچسب : نوجوانان
1 نظر به ثبت رسیده است
آرشام فیروزی1395-10-19
با سلام هفت روزپیش سرکارجسم سنگین بلندکردم که فرداصبح آن روزدیگه نتونستم ازتختم بیام پاین ویک دردشدیدازپاین کمرم شروشدشدآنقدرشدیدهست که به سختی میتونم تکان بخورم روزاول دکترآمپول شل کننده زدبهم به همراه مسکن وقرص های دیگرولی خوب نشدم هیچ دردم زیادترهم شد. اینبارعکس انداختم ولی دکترگفت چیزی مشخص نیست چکارکنم تورخداجوابم روبدین یک هفته شدومن ازدرددارم میمیرم مسکن هم آرومم نمیکنه خاهش میکنم راهنمایم کنیدممنونم.
124
وبگردی