بهترین و بدترین تاک شوهای ایرانی
تاک شوهای موفق و غیرموفق تلوزیون
امروزه یکی از سبکهای رایج برای ارتباط با مخاطب و انتقال پیام در سطح جهانی ، سبک Talk Show می باشد . این سبک گفتگو به علت درگیری مخاطب با موضوع و همراهی وی تا انتهای بحث از جمله سبک هایی است که در آن بازخورد مناسبی را می توان از مخاطب دریافت کرد .
در روزگاری که تلویزیون با مردم رفیق تر بود و هنوز ماهواره و دنیای مجازی در خانه های مردم رسوخ پیدا نکرده بود، برنامه هایی از تلویزیون پخش می شدند که فارغ از جنبه سرگرم گونه شان، قصد داشتند انگیزه گفت وگو و بحث کردن را در میان مردم پرورش دهند. این نوع برنامه سازی که تا اواسط دهه 80 به یکی از داغ ترین و پربحث ترین برنامه های تلویزیونی تبدیل شده بود، به دلیل تغییر رویکرد رسانه ملی و کاهش گفت وگوی شفاف در فضای رسانه ای، یک باره کم رنگ شد.
حتی برنامه هایی هم که با هدف نزدیک شدن به این امر ساخته می شدند، به دلیل ممیزی و خط قرمز های بیش از اندازه تلویزیون، فقیرتر از آن چیزی بودند که با تاک شوهای قدیمی تلویزیون مقایسه شوند. در این مطلب قصد داریم به تاک شوهای موفق و غیرموفق تلویزیونی و هم چنین تاک شوهای موفقی که این روزها در فضای مجازی حسابی سروصدا کرده اند، بپردازیم.
برنامه صندلی داغ
نخستین تاک شوی تلویزیون ایران
زمانی که برنامه های تاک شو جایگاه خاصی در تلویزیون پیدا نکرده بودند، «صندلی داغ» شیوه خاص و جدیدی از مدل برنامه سازی را در تلویزیون به جریان تبدیل کرد. «صندلی داغ» از نخستین برنامه های گفت وگومحور تلویزیون است که اولین بار نوروز 83 به روی آنتن شبکه دو رفت.
برنامه کوله پشتی
عبور از خط قرمزها
«کوله پشتی» اولین برنامه جـوان پسندی بود که از شبکه سه پخش می شد. شاید لحن جسور و بی محابا و پرطمطراق فرزاد حسنی و عبور او از خط قرمزها بود، که «کوله پشتی» را به یک برنامه جذاب و داغ تلویزیونی تبدیل می کرد.
برنامه ماه عسل
مطرح کردن سوژه های داغ اجتماعی
«ماه عسل» یکی از برندهای موفق تلویزیونی و از معدود برنامه هایی است که در برابر فشارها و بحران های مختلف تلویزیون توانسته دوام بیاورد و هم چنان به فعالیت خود ادامه بدهد.
برنامه امشب
تقلید همیشه خوب نیست!
«امشب» یکی از برنامه هایی بود که بنا به ادعای عوامل سازنده اش قصد داشت شیوه متفاوتی از برنامه سازی را با اتکا به اجرای علی ضیا به جریان بکشد. اما این برنامه جدا از این که فاقد هر نوع جذابیتی در شیوه و مدل اجرایش بود، بلکه اشاره به موضوعات تکراری و فضای سرد و یکنواخت برنامه امشب را به یکی از بی هویت ترین تاک شوهای تلویزیونی تبدیل کرد.
برنامه ستاره شو
برنامه سازی در فضایی غیرمتعارف
این برنامه سال 93 و با اجرای محمد سلوکی از شبکه یک سیما پخش شد. ستاره شو از همان ابتدا قرار بود ساختار متفاوتی نسبت به دیگر برنامه های تاک شو تلویزیونی داشته باشد. مطرح کردن ایده های نو و کشف استعدادیابی از محوریت های اصلی این برنامه بود.
برنامه هفت
سقوط آزاد
«هفت» که ابتدا با شعار تحلیل مشکلات و بحران های سینمای ایران و معرفی درست تولیدات سینمایی و با اجرای فریدون جیرانی آغاز به کار کرد، اما رفته رفته و با اجرای محمود گبرلو و بهروز افخمی فاصله اش با سینما بیشتر و دچار یک سری تناقض ها در رسالت خود شد.
برنامه سی و پنج
بحث های داغ و جان دار سینمایی
«سی و پنج» به کارگردانی و اجرای فریدون جیرانی، یکی از تاک شوهای شسته رفته و شکیل اینترنتی است.
برنامه دید در شب
چالش در فضای مجازی!
برنامه دید در شب با تهیه کنندگی و اجرای رضا رشیدپور، اولین برنامه تاک شو در فضای مجازی (هارد تاک شو) بود که از طریق پلت فرم اشتراک گذاری ویدیوی آپارات پخش می شد. رضا رشیدپور در این برنامه و با همان برند معروف و همیشگی خود (چالش در فضای رسانه ای)، در این برنامه به گفت وگو با اهالی هنر، سیاست و ورزش می پرداخت. گفت وگوی پرچالش و بدون رودربایستی و اعمال سلیقه و موقعیت زمانی و مکانی مجری یکی از علت های موفقیت این برنامه بود.
برنامه سلفی
گفت وگویی ساده و صمیمی با ستاره ها
برنامه ای 21 قسمتی که علی میرمیرانی در جایگاه مجری برنامه، با همان لحن ساده و در عین حال متفاوت و صمیمی اش، به گفت وگو با چهره های آشنای سینما، تلویزیون و ادبیات می پردازد. هم چنین ژانر و دکور ساده این برنامه نیز به سهل الوصول شدن گفت وگوها کمک بسزایی کرده است.