تخم مرغ

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

کد مطلب : 386زمان مطالعه : 2 دقیقه
به خاطر خطر آلودگی پوسته تخم مرغ نکاتی را باید رعایت کرد تا از خطرات سلامت آن جلوگیری شده و بتوان از این غذای مقوی به درستی استفاده کرد.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.اما هنگام خرید و نگهداری آن حتما به نکاتی که گفته می شود توجه کرده تا دچار مشکلی در استفاده از آن نشوید.

تخم مرغ

نگهداری از تخم مرغ

امکان آلودگی پوسته تخم مرغ به مراتب زیاد است و از نگهداری در محفظه هایی که به عنوان جا تخم مرغی در یخچال ها تعبیه شده خودداری شود. بهتر اینست که تخم مرغ ها را در ظروف دربسته و در یخچال در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد نگهداری کنیم.

تخم مرغ ها در یک ردیف باید قسمت پهن آن رو به بالا باشد زیرا امکان مخلوط شدن زرده و سفیده وجود دارد.

تخم مرغ تازه را می توان حدود 4 هفته در یخچال نگهداری کرد و تخم مرغ ها نیز باید مانند سایر مواد غذایی، تاریخ مصرف مناسبی داشته باشند.بهترین درجه حرارت نگهداری تخم مرغ در یخچال صفر تا 4 درجه سانتی گراد و رطوبت 85 درصد است.

برای تشخیص تازگی تخم مرغ به پوست آن توجه کنید. پوست تخم مرغ تازه زبر است اما پوست تخم مرغ کهنه صاف و صیقلی است.

گرمای بیش از حد برای نگهداری تخم مرغ باعث تسریع کاهش کیفیت آن می شود که این امر موجب مخلوط شدن زرده و سفیده تخم مرغ می شود.

شستن زود هنگام پوسته تخم مرغ از آنجا که باعث باز شدن منافذ آن شده و احتمال انتقال آلودگی را به درون تخم مرغ افزایش می دهد مناسب نیست و باید هنگام مصرف شسته شود.
اگر تخم مرغ به مدفوع آغشته یا خون آلود بود و یا ترک داشت، بهتر است شسته شده و بلافاصله مصرف شود، بایستی از قراردادن تخم مرغ در کنار سایر مواد غذایی خودداری کرد و پس از تماس با تخم مرغ، دست ها را باید شست.

نحوه پخت درست تخم مرغ

تخم مرغ برای خوردن باید کاملا پخته شود و حرارت 70 درجه سانتیگراد به کلیه قسمت های آن برسد و زرده و سفیده کاملا سفت شود.

در روش آبپز کردن تخم مرغ باید بعد از جوش آمدن آب به مدت 5 تا 7 دقیقه در حال جوش قرار داد تا زرده آن کاملاً سفت شود و نیز در پختن مواد غذایی دارای تخم مرغ دقت شود تا حرارت به تمام قسمت های آن برسد به طوری که قسمت های مختلف آن سفت شده و به صورت شل نباشد.

نیمرو کردن تخم مرغ با روغن باعث افزایش کالری غذا می شود، همه افراد به ویژه بیماران قلبی و بیماران دارای چربی خون بالا از روش های دیگر برای خوردن تخم مرغ استفاده نمایند.

نحوه نگهداری و پخت تخم مرغ

4.667
این مطلب مفید بود ؟616
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از افکار-/ف
برچسب : تخم مرغ
وبگردی