بازار گوشت قرمز

آرامش در بازار گوشت قرمز با توزیع گوشت‌های وارداتی

تاریخ انتشار : 31 شهریور 1402کد مطلب : 39710زمان مطالعه : 4 دقیقه
بسیاری از دست‌اندرکاران بازار گوشت اذعان می‌کنند که با افزایش حجم واردات گوشت گرم و منجمد گوسفندی و گوساله، بازار به ثبات رسیده است که با استمرار این روند شاهد تثبیت و کاهش قیمت خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان:از دیرباز تاکنون گوشت قرمز به عنوان یکی از اساسی ترین مواد غذایی موجود در سفره ایرانیان شناخته می شود که طی 10 سال اخیر به طور متوسط سالانه 100 هزار تن از نیاز کشور از مبادی وارداتی تامین می شود.

بنابر آمار اعلامی سالانه 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با اتخاذ سیاست های حمایتی و مدیریتی، امکان رسیدن به خودکفایی و بی نیازی از واردات وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهد که طی ماه های اخیر واردات دام زنده و گوشت گوساله و گوسفندی منجمد و گرم و عرضه به بازار منجر به روند کاهشی قیمت در بازار شده است که استمرار این روند بازار گوشت را به ثبات و آرامش می رساند.

در همین رابطه آقای علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی می گوید:در سه ماهه اخیر سعی شده با واردات روزانه 180 تن گوشت گرم گوسفندی از افزایش قیمت جلوگیری شود‌.

پیمان پاک گفت:با اضافه شدن کنیا به یکی از مبادی وارداتی، از اوایل مهرماه میزان واردات روزانه گوشت گرم گوسفندی به 250 تن می رسد. براین اساس برآورد وزارت جهاد این است که با این حجم واردات تا اواسط آبان بازار به ثبات می رسد.

قائم مقام وزیر جهاد می گوید:با این حجم واردات تا اواسط آبان قیمت لاشه گوشت گرم گوسفندی بین 320 تا 330 هزار تومان تثبیت می شود.

مشکلات سیستم توزیع علت اصلی التهاب قیمت در بازار

آقای افشین صدردادرس گفت:بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک کشور تا پایان فصل بهار 64 میلیون راس بوده است.

او افزود:پس از اصلاح نظام یارانه، هزینه های کارگری و حمل و نقل بدون دخالت دولت افزایش یافته است و مسئولان به جای اتخاذ سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان برای چرخه تولید به سراغ واردات رفتند که استمرار این روند ضربه مهلکی به تولید داخل می زند.

صدردادرس ادامه داد:با توجه به آنکه آسیب افزایش حجم واردات متوجه سطح کلان کشور می شود، از این رو سیاست های حمایت از تولید داخل باید اتخاذ شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک افزود:علی رغم واردات روزانه 150 تن گوشت قرمز، اما بدلیل مشکلات سیستم توزیع و کمبود نظارت کماکان قیمت ها بالاست.

به گفته او، با توجه به عدم سیاست های حمایتی، زایش های بهاره را از دست دادیم و بدلیل حجم گسترده واردات فرصت برای زایش های پاییز هم از دست می دهیم که نتیجه این امر رونق قاچاق است.

صدردادرس قیمت هر کیلو دام را 170 تا 200 هزارتومان اعلام کرد و افزود:براین اساس نرخ منطقی هرکیلو شقه گوسفندی 420 تا 435 هزارتومان است.

او افزایش نظارت بر سطح بازار را راهکار تنظیم بازار گوشت اعلام کرد و گفت:مسئولان به جای آنکه مشکلات سیستم توزیع را حل کنند، فشار بر بخش واردات گذاشتند، درحالیکه این امر به تولید داخل آسیب می زند.

در پی سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا نخستین محموله گوشت گرم گوسفندی از کنیا به ایران ارسال شد، این درحالی است که پیش از سفر رئیس جمهور به آفریقا، ایران هیچ همکاری تجاری در زمینه مواد غذایی به این‌منطقه نداشت.

بازار گوشت قرمز به آرامش و ثبات می‌رسد

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت:طبق اذعان قائم مقام وزیر جهاد، گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی با نرخ مصوب در حال توزیع است.

به گفته او، آرامش بازار مرغ و واردات گوشت قرمز بر بازار این محصول پروتئینی نیز اثرگذار است.

پوریان ادامه داد:بنابر بررسی های صورت گرفته، تولید دام سبک در کشور مناسب است، اما در بخش گوساله در فصل پاییز و زمستان با جمعیت انبوهی از گوساله های آماده کشتار روبرو می شویم که برای جلوگیری از مشکلات دامداران باید مدیریت صورت گیرد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه واردات در 2 بخش گوسفندی و گوساله در حال انجام است، افزود:دام زنده در کشتارگاه های مرزی ذبح و وارد می شود که استمرار این روند به تنظیم بازار گوشت کمک می کند.

او ادامه داد:فروشگاه های زنجیره ای و میادین بزرگترین مصرف کننده و عرضه کننده های گوشت هستند که گوشت مورد نیازشان از طریق واردات در حال تامین است که بنابر پیش بینی های قبلی شاهد کاهش و رسیدن به نرخ منطقی در بخش دام و گوشت خواهیم بود‌.

پوریان گفت:با توجه به ذخیره سازی مناسب و فراوانی عرضه گوشت، شاهد ثبات قیمت و توزیع با نرخ مناسب در بازار خواهیم بود.

طبق آمارهای اعلامی روزانه 200 تن گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی به کشور وارد می شود که 120 تا 130 تن آن گوشت گرم گوسفندی و حدود 80 تن گوشت گرم گوساله است.

روند کاهشی قیمت گوشت در بازار کلید خورد

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ 420 تا 430 هزار تومان به مغازه دار و با احتساب 10 درصد سود به خرده فروشی ها عرضه می شود.

او از ثبات و آرامش حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت:اکنون با افزایش توزیع گوشت‌های وارداتی قیمت گوشت گوسفندی در بازار روند کاهشی به خود گرفته است.

ملکی ادامه داد:طی ماه‌های اخیر دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز از محل ذخایر داخلی شرکت پشتیبانی امور دام و از محل واردات اقدام کرد که این امر موجب جلوگیری از سودجویی برخی دلال‌ها و واسطه‌گران شده است که انتظار می‌رود دولت برای تنظیم بازار گوشت به حضور خود در بازار ادامه دهد.

امکان بی نیازی از واردات با اعمال مدیریت وجود دارد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه امکان بی نیازی از واردات در صورت مدیریت صحیح بازار وجود دارد، گفت:با توجه به خشکسالی های اخیر، تولیدکنندگان با کمبود علوفه دامی و مراتع روبه‌رو شدند که در نهایت کشتار دام های مولد منجر به کاهش جمعیت دامی کشور شد.

ملکی گفت:اگر جمعیت دامی کشور با جلوگیری از قاچاق، رفع ممنوعیت تردد دام از استان ها به تهران و ممنوعیت و محدودیت صادرات مدیریت شود، این میزان کفاف بازار داخل را می دهد.

طی ماه های اخیر قیمت گوشت قرمز با نوساناتی در بازار روبرو شد که اقدامات دولت و وزارت جهاد کشاورزی منجر به روند کاهشی قیمت در هفته های اخیر شده است که انتظار می رود در کنار سیاست واردات برای تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل صورت گیرد تا آسیبی به تولید داخل نرسد.

انتهای پیام/م

آرامش در بازار گوشت قرمز با توزیع گوشت‌های وارداتی

51
این مطلب مفید بود ؟10
وبگردی