نمک رنگی
نمک های رنگی برای خوراکی و کاردستی مورد استفاده قرار می گیرد و البته می توان با نمک رنگی بازی هایی را با کودکان انجام داد، در ادامه با روش ساخت نمک رنگی آشنا می شوید.

نمک رنگی طبیعی و مصنوعی درست کنید

یکی از مهمترین اصول خانه داری برای هر کدبانو داشتن سفره ای زیبا و تزئین شده است. تزئینات شامل میوه آرایی ، تزئین غذا ، چیدمان سفره و .... یکی از موارد جالب و هیجان انگیز قرار دادن نمک های رنگی و زیبا در کنار سفره و یا میوه است. رنگی کردن نمک نیاز به مهارت بالایی ندارد و با کمی تمرین می توانید نمک های معمولی در منزل را با استفاده از رنگ های خوراکی رنگ کنید و به میز غذا جلوه ای زیبا ببخشید. همچنین با نمک های رنگی میتوان بازیهای مختلفی با کودکان انجام دهید و آنها را سرگرم کنید ، اگر علاقه مند به درست کردن این نمک های زیبا و رنگی شده اید در این بخش از نمناک با ما همراه شوید. برای رنگ کردن نمک فقط به مقداری نمک ، رنگ خوراکی و گرما نیاز دارید.

طرز تهیه ی نمک رنگی خوراکی و طبیعی قابل استفاده در آشپزخانه :

مقداری نمک را داخل کاسه ای بریزید.

سپس با چکاندن چند قطره رنگ خوراکی روی نمک ها ، سریع با استفاده از قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند و به یکدیگر نچسبند.

بعد از اینکه تمام نمک ها رنگی شدند ، روی یک سینی بریزید و تمام نمک ها را به صورت لایه ای نازک روی سینی پخش کنید. در مرحله آخر ، سینی را روی یک حرارت بسیار کم مانند بخاری قرار داده و مدام هم بزنید تا رطوبت نمک گرفته شود. بعد از خشک شدن می توانید در نمکدان ریخته و استفاده کنید.

برای زیباتر شدن نمک ها می توانید از رنگ های مختلف استفاده نمایید. رنگ های طبیعی مانند آب سبزی ، آب شلغم ، آب آلبالو و ... می توانند جایگزین مناسبی برای رنگ های خوراکی باشند ، فقط توجه کنید که باید مقدار بسیار کمی از رنگ استفاده شود تا نمک در آن حل نشود.

نمک رنگی

روش ساخت نمک های رنگی برای کاردستی و بازی

روش اول :رنگ کردن نمک با رنگ

- ابتدا نمک را درون یک ظرف پر کنید:این ظرف می تواند یک پارچ، کوزه، یک کاسه گود یا حتی پلاستیکی باشد.

- کمی از رنگ مات و دلخواهتان را به نمک بیفزایید:

- با یک قاشق یا هر وسیله مناسب دیگری، آن را هم بزنید:تا زمانی که رنگ کاملا با نمک مخلوط شود.

- اجازه دهید به مدت یک شب بماند تا خشک شود:به همان اندازه که برای پروژه خود نیاز دارید ، رنگ های بیشتری بسازید که به این ترتیب، همه آن ها همزمان با هم آماده می شوند .

- قبل از استفاده تست کنید :بررسی کنید که نمک قبل از استفاده در پروژه های صنایع دستی ، نقوش سنتی ، تدریس و غیره خشک شده باشد.

روش دوم:رنگ کردن نمک با رنگ خوراکی مایع

- برای این روش از رنگ خوراکی مایع استفاده کنید :ابتدا رنگ یا رنگ هایی که می خواهید با آن ها کار کنید را انتخاب کنید.

- نمک را درون یک کیسه بریزید:

- کمی رنگ مایع به نمک اضافه کنید :بهتر است که این کار را آرام آرام و به تدریج انجام دهید. یک قطره بریزید ، کمی صبر کنید و دوباره یک قطره اضافه کنید و تا جایی که خودتان فکر می کنید کافی است ، این کار را ادامه دهید. هرچقدر که قطرات بیشتری اضافه کنید ، رنگ شما بیشتر می شود.

- هوای درون کیسه را با دقت فشار دهید ، بدون این که هیچ نمکی از آن بیرون بریزد :در آن را سفت مهر و موم کنید. یک دقیقه صبر کنید تا نمک بتواند تنظیم شود.

- دوباره کیسه را پرس کنید :این کار باعث می شود که رنگ به کل نمک برسد. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام ذرات نمک رنگی شوند.

- اکنون نمک اماده استفاده است :اگر حس کردید که نمک ها مرطوب هستند ، اجازه دهید که خشک شوند. خشک شدن آن ها با جریان هوا درون این کیسه ها به مدت چند ساعت امکان پذیر می باشد. اگر نمی خواهید که همان لحظه از نمک استفاده کنید ، می توانید آن را درون کیسه ای بریزید. این فرآیند را با هر رنگی که می خواهید امتحان کنید.

نمک رنگی مصنوعی

روش سوم :رنگ کردن نمک با رنگ خوراکی ژله ای

- در این روش از رنگ غذا با بیس ژل استفاده کنید :باید از ژلی استفاده کنید که به سرعت خشک شود و هیچ مایعی از آن باقی نماند.

- نمک را درون کیسه بریزید.

- سپس ژل رنگ غذا را اضافه کنید :ژل را با استفاده از قاشق چوبی یا فلزی به انتهای یک چاقو اضافه کنید. هرقدر که شما را راضی می کند ، از این ژل به نمک اضافه کنید. رنگ ژل به مقدار کم هم رنگ قابل قبولی دارد ، پس نیازی به زیاده روی نیست.

- کیسه را با دقت پرس کنید تا هوای درون آن خارج شود :در آن را محکم ببندید.

- کمی کیسه را تکان دهید تا رنگ درون آن پخش شود :مطمئن شوید که تمام ذرات نمک به خوبی رنگ گرفته اند.

- نمک رنگی شده با ژل به سرعت قابل استفاده می باشد :اما اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید ، بهتر است که در یک کیسه مهر و موم شده بیاندازید.

روش چهارم :رنگ کردن نمک با گچ

- از یک گچ با رنگ مورد علاقه خود انتخاب کنید :گچ ها می توانند رنگ های پاستلی و یا روشن داشته باشند.

- محلی را که می خواهید در آن کار رنگ کردن را انجام دهید با مقداری کاغذ بپوشانید.

- سپس کمی نمک را روی کاغذ بپاشید :مقدار نمک باید به اندازه نیاز شما باشد.

- قطعه ای گچ را از بقل بردارید و به صورت رولی روی نمک ها بکشید :با انجام این کار، رنگ گچ به نمک اضافه می شود. تا جایی که نمک به رنگ مورد علاقه تان برسد ، این کار را انجام دهید.

- با استفاده از یک قیف کاغذی کمی نمک رنگ شده با گچ را به داخل کیسه بپاشید و یا آن را در ظرفی ذخیره کنید.

- اکنون نمک رنگی آماده استفاده است :می توانید آن را به هر مقدار که می خواهید ذخیره کنید. این فرآیند را تا جایی تکرار کنید که به رنگ مورد علاقه خود برسید.

تهیه نمک رنگی خوراکی

با نمک رنگی، چه بازی هایی می توان با کودکان انجام داد؟

می توانید بازی های مختلفی با نمک رنگی انجام دهید. برای بازی باید نمک بیشتری را رنگ کنیم. البته می توان رنگ های مختلفی را استفاده نمود.

  1.  برای فرم دادن به نمک ، میتوانید نمک را با کمی آب مخلوط کنید تا نرم شود و به راحتی شکل بگیرد. سپس این مخلوط را در قالب های مختلف بریزد تا شکل بگیرد بعد از چند لحظه ، قالب را روی صفحه برگردانید.
  2.  یک کاغذ بزرگ و سفید را روی زمین پهن کنید. نمک های رنگی را پس از الک کردن روی کاغذ بریزید. با استفاده از نمک می توان نقاشی کنید.
  3.  با چسب چوب روی یک مقوا یا کاغذ نقاشی کنید ، سپس نمک را روی مقوا بریزید ، بعد از چند لحظه مقوار را تکان دهید تا نقاشی شما رنگی شود.
  4.  با اضافه کردن ماشین های کوچک یا حیوانات پلاستیکی ، بازی های جدیدی انجام دهید ، مثلا روی نمک ها با اسباب بازی راه بروید و رد پای حیوانات و ماشین را ایجاد کنید.
  5.  با نمک های رنگی آشپزی کنید. کمی از اسباب بازی های آشپزی را در اختیار کودک قرار دهید تا با مخلوط کردن نمک ها ، بایکدیگر غذا بپزید.
  6.  با مشارکت خود فرزندان ، نمک رنگی درست کنید.
  7.  با نمک بازی فوت فوتی انجام دهید. به این صورت که با یک نی ، نمک ها را فوت کرده و اشکال مختلف بسازید.

روش ساخت نمک رنگی برای خوراکی و کاردستی + آموزش بازی

4.354
این مطلب مفید بود ؟468
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : نمک
وبگردی