نوشیدنی های تابستانی
نوشیدنی های فصل گرما برای رفع خستگی و عطش بعد از ورزش و یا فعالیت روزمره در دسته بندی های نوشیدنی های طبیعی و مصنوعی مصرف می شوند.

بهترین و بدترین نوشیدنی های تابستانی بجای آب

نوشیدنی های فصل گرما برای رفع خستگی و عطش بعد از ورزش و یا فعالیت روزمره در دسته بندی های نوشیدنی های طبیعی و مصنوعی مصرف می شوند. یکی از چیزهایی که نمی توان در این فصل گرم از آن غافل شد نوشیدن آب است اما آیا تنها راه هیدراته شدن بدن نوشیدن آب است ؟ خوشبختانه جایگزین های زیادی برای آب وجود دارد که می توان از طریق آن ها هیدراته ماند و دمای بدن را متعادل نگه داشت. بدین منظور در این قسمت از سلامت نمناک با این جایگزین ها آشنا خواهیم شد.

بهترین جایگزین ها برای آب در تابستان

1. آبمیوه تازه:

یک لیوان آب پرتقال یا آب سیب همراه با مقداری زنجبیل، یکی از کم هزینه ترین نوشیدنی ها برای هیدراته شدن بدن هستند. می توانید آب میوه های ترکیبی درست کنید فقط به خاطر داشته باشید که اگر آب میوه را با مقداری آب ترکیب کنید مقدار قند آن کمتر می شود و آبمیوه ماندگاری بیشتری خواهد داشت. بهتر است آبمیوه ای را بدون کنسانتره، رنگ مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا انتخاب کنید و به یاد داشته باشید وقتی آبمیوه را با آب مخلوط می کنید، میزان قند آن را کاهش می دهید. این امر به تنظیم قند خون کمک می کند و علاوه بر این، باعث می شود که بدن به مدت طولانی هیدراته بماند.

آبمیوه های طبیعی

2. سوپ:

از سوپ سبزیجات سبکی به عنوان میان وعده در اواسط ساعات صبح یا بعد از ظهر استفاده کنید زیرا باعث هیدراته ماندن بدن و افزایش سطح انرژی شما خواهد شد. در تهیه سوپ از سبزیجات آب داری چون کرفس، خیار، کاهو، گوجه فرنگی و کدو سبز استفاده کنید. می توانید تمام این مواد را با هم مخلوط کرده و آن را در یک فنجان / فلاسک ریخته و در طول روز مصرف کنید.

3. اسموتی:

اسموتی ها نیز جایگزین خوبی برای آب هستند. فقط کافی است از بعضی میوه های آبدار مانند پرتقال، هلو، آناناس، آلو، تمشک، زغال اخته، هندوانه (92 درصد هندوانه آب است) استفاده کنید. از افزودنی های معمول اسموتی مانند شیره بادام، شیر برنج و سایر لبنیات خودداری کنید و به جای آن ها آب اضافه کنید.

نوشیدنی های فصل گرما

4. آب نارگیل :

هیچ چیز بهتری به عنوان جایگزینی برای آب در تابستان، جز نوشیدنی های گرمسیری وجود ندارد. در حقیقت، آب نارگیل پس از تمرینات ورزشی راهی عالی برای هیدراتاسیون بدن است زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی (مانند پتاسیم) است که به بازگرداندن تعادل مایعات ( الکترولیت) بدن که هنگام تعریق زیاد در طی ماه های گرم از دست می رود کمک می کند. با این وجود توصیه می شود از مصرف آب نارگیل های آماده موجود در بازار خودداری کنید.

5. دمنوش:

چنان چه زمان لازم برای خرد کردن میوه و تهیه آبمیوه ندارید کافی است به جای آن یک فنجان دمنوش دم کنید. برای روزهای گرم تابستان می توانید از چای نعناع، چای بابونه یا چای گزنه بصورت داغ یا سرد استفاده کنید.

نوشیدنی های تابستان

6. شیر بدون چربی :

شاید نوشیدن شیر در روزهای گرم تابستان مورد پسند واقع نشود اما بهتر است از آن استفاده کنید و از طرفی شیر برای بعد از تمرین بهتر از آب و نوشیدنی های ورزشی است. همچنین می توانید از شیر کاکائو نیز استفاده کنید.

7. آب سبزیجات:

اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و مغذی در رژیم غذایی خود هستید، به سراغ آب سبزیجات بروید. آن ها بهترین نوشیدنی جایگزین برای هیدراته شدن هستند. تنها نکته این است که برخی از آن ها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. آب سبزیجات را به راحتی و در منزل خود تهیه کنید تا از بروز مشکلات بهداشتی پیشگیری کرده باشید.

نوشیدنی های گرما

8. آبگوشت کم نمک:

آبگوشت سبزی یا مرغ با سدیم کم یک جایگزین مقوی برای آب است. یک قاشق غذاخوری آبگوشت فقط 38 کالری و 72 میلی گرم سدیم دارد اما بیش از این مقدار سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم و کلسیم می باشد و علاوه ب راین ، دارای 4.8 گرم پروتئین است.

9. آب طعم دار :

آب طعم دار شامل آب و مقداری سبزیجات و میوه ها است. آب طعم دار را می توان در خانه و با لیمو، پرتقال، خیار، نعنا یا زنجبیل تهیه کرد. این میوه ها و سبزیجات سبب خوش طعم شدن آب میش وند و بدن را نیز سم زدایی خواهند کرد.

10. آب لیمو :

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های جایگزین است که با چکاندن آب دو عدد لیمو و مخلوط با کمی سنگ نمک تهیه می شود، این نوشیدنی علاوه بر آبرسانی به بدن سبب دریافت ویتامین C لازم روزانه نیز خواهد شد.

نوشیدنی های فصل گرما

11. آب خیار :

خیار حاوی 90 درصد آب است و یکی از مرطوب کننده ترین سبزیجات می باشد. آب سبزیجات نسبت به آبمیوه برای هیدراتاسیون بهتر هستند زیرا قند های طبیعی موجود در میوه ها مانع از هیدراتاسیون می شوند و علاوه بر این، آب میوه ها معمولا غلیظ هستند. اگر به آب میوه علاقه دارید، آب پرتقال می تواند گزینه خوبی باشد زیرا حاوی مقادیر زیادی الکترولیت است. حتی آب چغندر نیز برای هیدراتاسیون عالی است زیرا مانند یک دستگاه تصفیه خون طبیعی عمل می کند.

12. آب آلوئه ورا:

در مطلب خواص آلوئه ورا در بخش های قبلی سلامت نمناک گفتیم که آلوئه ورا دارای برخی از خواص قدرتمند ترمیم کنندگی است و به سم زدایی روده کمک می کند و بسیاری از مزایای زیبایی مانند پوستی درخشان را نیز به شما ارائه می دهد. برای تهیه این نوشیدنی آبرسان ژل آلوئه ورای تازه را فشرده و درمقداری آب ترکیب کرده و نوش جان کنید.

13. آب :

هیچ نوشیدنی دیگری جایگزین آب نمی شود و بدن به آب نیاز دارد. آب برای عملکرد ارگان های بدن لازم است و موجب جریان خون و احیا سلول های بدن می شود بنابراین افراد باید در روزهای گرم بین 1. 5 تا 2 لیتر آب بنوشند.

نوشیدنی های جایگزین آب

14. شیر کاکائو :

در فصل گرما و پس از فعالیت های بدنی مصرف شیر کاکائو توصیه می شود. با مصرف شیرکاکائو به جز آب از پروتئین و کلسیم نیز بهره مند می شوید. هنگام مصرف شیر کاکائو آن را زیاد شیرین نکنید و بیش از حد مصرف نکنید.

15. خاکشیر :

شربت خاکشیر نوشیدنی سالمی است که سرشار از ویتامین C و دوستدار دستگاه گوارش می باشد و آب بدن تان را تامین و عطش تان را رفع می کند. برای رفع به جای نوشابه ها که کالری و قند زیادی دارند از شربت خاکشیر استفاده کنید.

16. تخم شربتی :

برای رفع تشنگی تخم شربتی استفاده کنید. این دانه های ریز 5 تا 6 برابرشیر، کلسیم دارد. به جای مصرف نوشیدنی های گازدار از تخم شربتی استفاده کنید.

نوشیدنی های گرما

17. نوشیدنی های انرژی زا :

نوشیدنی های انرژی زا خواص دیورتیک داشته و کافئین زیادی دارندو باعث کم آبی بدن می شوند. اگر این نوشیدنی ها را استفاده می کنید، قبل از ورزش از انواع کم کالری و کم شیرین آن استفاده کنید و در کنار آن حتما آب بنوشید.

18. چای و قهوه :

قهوه یا چای خواص دیوروتیک دارند بنابراین باید به مقدار متعادل چای و قهوه بنوشید. اگر به نوشیدن چای یا قهوه علاقه دارید این نوشیدنی ها را داغ ننوشید تا حرارت بدنتان بالا نرود.

نکات مهم :

نوشیدنی های تان را پر از یخ نکنید زیرا این کار باعث ایجاد کرامپ های شدید در معده می شود.

نوشابه ها سرشار از قند هستند و به رفع عطش کمکی نمی کنند.

قهوه و چای بیش از حد ننوشید.

نوشیدنی های خوب
 

بدن به چه مقدار آب احتیاج دارد ؟

براساس یک قانون سرانگشتی، زنان به حدود 11 لیوان و مردان به حدود 15 لیوان آب در روز نیاز دارند. هر زمان که تمرینات سختی را انجام می دهید، برای عملکرد بهینه بدن باید آب بیشتری بنوشید به خصوص در فصل تابستان.

 

بهترین و بدترین نوشیدنی های فصل گرما به جای آب

4.269
این مطلب مفید بود ؟5811
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی