شیرخشک
نوزادانی که به دلایل مختلفی نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند باید با تجویز پزشک و با توجه به سن و شرایطی که دارند از شیرخشک های مناسب استفاده کنند.

دانستنی های مهم درباره شیرخشک

شیرمادر بهترین غذا برای کودکان است و آنها را از ابتلا به انواع بیماری ها مصون می دارد و هیچ شیری نمی تواند جایگزین آن شود . به هر حال برخی از کودکان از خوردن شیر مادر به دلایل مختلفی محرومند و از شیر خشک به عنوان غذای اصلی و یا کمک غذا استفاده می کنند.

برای انتخاب نوع و برند شیرخشک مناسب کودکتان نیاز به مشورت پزشک دارید زیرا نوزاد ممکن است به انواع نادری از حساسیت یا بیماری خاص مبتلا باشد که به شیرخشک های خیلی ویژه نیاز پیدا کند.

اگر به هر دلیلی می خواهید فرزندتان را با شیر خشک تغذیه کنید و پرسش هایی مانند انواع شیرخشک برای نوزادان و ویژگی های آن ذهنتان را به خود مشغول ساخته است ، این بخش از نمناک را از دست ندهید.

شیرخشک

نوزادانی که شیرخشک می خورند

انواع شیرخشک

شیرخشک برای نوزادان نارس

نوزادان نارس و نوزادانی که با وزن کمتر از 2500گرم به دنیا می آیند بهتر است از این نوع شیر خشک استفاده کنند اما این شیر خشک ها قیمتشان از شیر خشک های معمولی گرانتر است.

شیرخشک معمولی بر حسب سن

برندها، معمولا شیرخشک هایشان را براساس سن نوزاد با 1 (از بدو تولد تا 6ماهگی) و 2 (از6ماهگی تا یک سال) و 3 (از یک سال به بعد) مشخص می کنند.همچنین روی قوطی های شیرخشک ممکن است عباراتی مانند(Infant formula )برای شیرهای قابل استفاده از بدو تولد و follow-upformula برای شیرهای مراحل بعدی بنویسند.

شیرخشک های 1، 2و 3 در قیمت با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند و با بالارفتن سن نوزاد به علت پر و پیمان تر شدن شیرخشک قیمت آنها مقدار کمی افزایش می یابد .

شیرخشک برای بچه های حساس

اگر کودک به شیر خشک حساسیت نشان دهد علائمی مانند دانه های قرمز رنگ روی پوست، اسهال، استفراغ، وزن نگرفتن ، بی قراری و وجود خون در مدفوع دارد. در این موارد، متخصص ها شیرخشک های خاصی را برای این شیرخواران پیشنهاد می دهند.

شیرخشک برای نوزاد نارس

حساسیت نوزاد به شیرخشک

شیرخشک برای مصرف بزرگسالان

شیرخشک ها، مشتری های پروپا قرص دیگری به جز کودکان مانند ورزشکاران، آشپزها و... دارند. برای تهیه شیرخشک برای مصرف بزرگسالان شیر را به صورت کامل و بدون شکستن پروتئین ها خشک می کنند تا با اضافه کردن آب بتوان از آن استفاده نمود.

کارخانه های تولید شیر برای مصارف صنعتی بسته های بزرگ چندکیلویی مثل کم چرب ، پرچرب و... تولید می کنند که به صرفه ترهستند و استفاده و حمل ونقل آسان تری دارند.

برای تهیه برخی دسرها و شیرینی ها نیز از شیرخشک استفاده می شود . ورزشکارهای قدیمی نیز به جای استفاده از مکمل های پروتئینی ، از شیرخشک در رژیم غذایی شان استفاده می کردند اما امروزه ورزشکاران به علت وجود مکمل های فراوان در بازار کمتر کسی سراغ شیرخشک می روند.

برخی از افراد نیز عاشق طعم پودر شیرخشک هستند. اگر شما نیز جزو این دسته هستید باید بدانید شیرخشک به علت غنی بودن از پروتئین و کربوهیدرات و... سبب چاقی یا عوارض پوستی خواهد شد.

شیرخشک برای بزرگسالان

استفاده بزرگسالان از شیرخشک در بدنسازی

ویژگی های شیرخشک:

شیرهای بدون لاکتوز (LF)

برخی از کودکان به لاکتوز حساسیت دارند به همین دلیل باید از شیر خشک های بدون لاکتوز استفاده کنند . لاکتوز در این شیرخشک ها حذف می شود. قیمت این شیرخشک ها از شیرخشک های معمولی بالاتر است.

شیرخشک های سویا:

این شیرخشک ها برای شیرخوارهایی که با پروتئین شیر گاو کنار نمی آیند مناسب است و بر پایه سویا تهیه می شوند. مصرف طولانی مدت این شیرخشک ها عوارضی را به همراه دارد بنابراین استفاده از این شیرها معمولا به صورت موقت است و بدون تجویز پزشک مضر است.

شیرخشک رفلاکسی

شیرخشک سویا برای کدام نوزادان مناسب است؟

شیرخشک های هایپوآلرژنیک یا (HA):

در این نوع شیر خشک برای آسان شدن هضم پروتئین های موجود در شیر گاو را هیدرولیزمی کنند و برای نوزادانی که دارای دستگاه گوارش خیلی حساس مناسبند . نوزادان زیادی که به شیر گاو حساسیت دارند و با شیرهای پایه سویا مشکل دارند به مصرف این نوع شیرخشک ها علاقه نشان می دهند . این نوع شیر خشک ها از نوع معمولی گران ترند.

شیرخشک های آنتی رفلاکس (AR):

این نوع شیرخشک ها برای نوزادان دچار رفلاکس مناسب هستند و قیمت گرانتری از شیرخشک های معمولی دارند.

استفاده از شیرخشک ، از چه سنی و در چه شرایطی؟

شیر مادر انواع ویتامین ها و ریزمغذی ها را برای کودکان دارا است و تاثیر مثبت را در رشد و نمو شیرخوار دارد اما به شرط آن که تغذیه مادر از مواد اولیه تازه و مناسب باشد.

گاهی ممکن است اتفاقاتی بروز کند که شیر مادر خشک شود یا برای تغذیه نوزاد کافی نباشد؛ در این حالت تغذیه با شیرخشک توصیه می شود. چنانچه در بخش بارداری و نوزاد نمناک اشاره کرده ایم استفاده از شیرخشک برای سه گروه از شیرخواران پیش از 6 ماه توصیه می شود.

تغذیه با شیر خشک برای 3 گروه از شیرخواران واجب است:

1. نوزادانی که قدرت مکیدن ندارند و نمی توانند سینه مادر را تا زمانی که سیر شوند بمکند. این ضعف سبب گرسنه ماندن و گریه آنها می شود پس بهتر است به این دسته از کودکان شیرخشک داد.

2. گروهی از نوزادان هم در 3 ماه اول به علت های گوناگون وزن اضافه نمی کنند که عدم وزن گیری آنها سبب اخلال در رشد بچه ها می شود . در این شرایط پزشک متخصص مصرف شیرخشک را توصیه می کند.

3.مادرانی که نمی توانند در فاصله زمانی های کوتاه به شیرخوار شیر خودشان را به علت شاغل بودن بدهند بهتر است از شیرخشک استفاده کنند . این مادران تا 6 ماه حق استفاده از مرخصی استعلاجی را دارنداما برخی مواقع پیش از پایان این مهلت سرکار می روند.

این 3 گروه از کودکان به این علت که رشد طبیعی داشته باشند و گرسنه نمانند باید از شیرخشک تا پیش از 6 ماهگی استفاده کنند زیرا نمی توان از غذاهایی مانند فرنی و حریره بادام قبل از 6 ماهگی استفاده کرد.

برتری مارک ها و برندهای شیر خشک نسبت به یکدیگر

در تولید شیرخشک استانداردی وجود دارد که همه شرکت ها موظف به رعایت آن هستند به همین دلیل در اصل ماده غذایی تفاوتی وجود ندارداما ممکن است بچه ها در پذیرش آن یکی را بر دیگری ترجیح دهند پس اگر کودکتان به محصولی عادت کرد همان مارک را برای او تهیه کنید .

برخی از شیرخشک های موجود در بازار که حاوی مواد پروبیوتیک یا امگا 3 هستند برای بچه ها مفیدترند.پس از یک سالگی می توان از شیر پاستوریزه برای تغذیه استفاده کرد که به مراتب مفیدتر است.

طریقه دادن شیرخشک به شیر خوار

برای دادن شیر خشک به کودک مادر باید او را در آغوش بگیرد زیرا آغوش مادر احساس امنیت و آرامش را به کودک می دهد .در این حالت که کودک زیر سینه قرار دارد و نه نشسته و نه خوابیده است شیر را به کودک بدهید . دادن شیر در حالت خوابیده کامل برای بچه ها خطرناک است.

مادرانی که به هر دلیلی به فرزندشان شیرخشک می دهند باید حواس شان باشد حس آرامش را از شیرخوار نگیرند و او را در آغوش بگیرند و اجازه دهند او شیرش را در آغوش مادربخورد. شیشه را نیز طوری بگیرند که هوا وارد دهان بچه نشودزیرا ورود هوا به داخل دهان سبب دل درد و دل پیچه کودک می شود.

میزان استفاده از شیرخشک برای شیرخواران

میزان مصرف شیرخشک به سن و کمبود وزن کودکان بستگی دارد و خانواده ها باید حتما با متخصص در این زمینه مشورت کنند. با توجه به شرایط شیرخوار در هر نوبت بین 60 تا 120 سی سی توصیه می شود و تعداد دفعات آن هم با توجه به تمایل و نیاز می تواند تا روزی سه نوبت افزایش پیدا کند مادران نباید سرخود به نوزاد خود شیر خشک بدهند زیرا سبب اضافه وزن کودک خواهد شد.

آیا می توان شیر خشک را از 6 ماهگی قطع کرد؟

اگر شیرخوار مزه غذا را بپسندد و پس از 6 ماهگی با اشتیاق و به میزان لازم غذا بخورد قطع شیر خشک اشکالی ندارد اما اگر وزن نوزاد با قطع شیر خشک کاهش یافت و یا ثابت ماند دوباره باید مصرف شیرخشک را با مشورت متخصص کودکان آغاز کنند. پس از 6 ماهگی باید مصرف قطره های مولتی ویتامین و آهن را در برنامه غذایی شیرخواران گنجاند.

مصرف شیرخشک در تابستان

شیر خشک برای کودکانی که با شیر مادر سیر نمی شوند مناسب است در تابستان که کودکان بیشتر دچار اسهال می شوند به دلیل قطع اسهال نباید شیر خشک را قطع نمود زیرا کودک گرسنه می ماند .

اما در مواردی که مصرف شیر خشک اسهال را تشدید یا طولانی تر کند باید شیر خشک را قطع کرد و با توجه به نیاز کودک ، از غذای کمکی استفاده کرد. تغذیه با شیر مادر، به خصوص در فصل تابستان، از ابتلا به بیماری های عفونی و انواع آلرژی جلوگیری می کند پس هیچگاه بدون دلیل کودکتان را با شیرخشک تغذیه نکنید.

نکاتی مهم درباره مصرف شیر خشک در مسافرت

در مسافرت همه وسایل را در ظروفی تمیز با خود به همراه ببرید تا در صورت عدم امکان شست و شو مشکلی به وجود نیاید.

در هوای زمستان شیرخشک آماده را 4 تا 6 ساعت بیرون از یخچال می توان نگهداری کرد.

آب جوش لازم برای تهیه شیر خشک را از منزل همراه خود ببرید زیرا در شهرها و استان های مختلف، آب املاحی دارد که با جوشیدن از بین نمی روند و سبب بیماری گروه های سنی کوچک می شود.

در فصل تابستان باید هر لحظه که شیرخوار گرسنه شد، شیرخشک را آماده کرد و به او داد. در صورتی که آب جوش به همراه داشته باشید می توانید شیر خشک را در داخل خودرو آماده و به بچه بدهید.

شیر خشک خارجی نخرید!

با راهنمایی گرفتن از یک متخصص، یکی از شیرخشک های تولید داخل که با احوال کودک شما سازگار است انتخاب کنید . اما اگر ترجیحتان بر استفاده از شیرخشک خارجی بود حتما حواستان را جمع کنید تا این شیرخشک ها برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند.

داشتن برچسب فارسی نشان دهنده این است که شیرخشک مربوطه توسط وزارت بهداشت آزمایش و تأیید شده و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.شیرخشک را فقط از داروخانه ها تهیه کنیدو اگر احیانا شیرخشک مورد نظرتان در داروخانه ها وجود نداشت خودتان شخصا محصول را از مراکز معتبر تهیه کنید.

 

هر آنچه در مورد شیرخشک نمی دانید + نکات مهم مصرف

4.3110
این مطلب مفید بود ؟9515
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : شیرخشک
وبگردی