هورمون مردانه
بیماری های مربوط به تخمدان شایع ترین علت افزایش هورمون مردانه در زنان است و علائم آن شامل: افزایش وزن، وجود صفات مردانه، تخمک گذاری و عادت ماهیانه نامنظم می باشد.

نشانه های افزایش هورمون مردانه در زنان

تستوسترون به عنوان هورمون مردانه شناخته شده که به مردان بدن های عضلانی، ابزار کنترل خشم و تمایلات قوی جنسی می بخشد. اما در بدن زنان نیز این هورمون وجود دارد . اگر چه بدن زنان به اندازه ی بدن مردان تستوسترون ترشح نمی کند، اما همان مقدار بسیار کمی که روزانه ترشح می شود، احساسات شما را کنترل می کند و میل جنسی را تقویت. چنانچه بدن شما میزان لازم روزانه را ترشح نکند، این امر مسئله ساز می شود. تستوسترون را هورمون مردانه می دانند، اما باید بدانید این هورمون در تخمدان و غدد آدرنال زنان نیز تولید می شود.

تستوسترون یک هورمون آندروژن می باشد، یعنی باعث بروز خصوصیات مردانه می گردد. مهم ترین علت افزایش هورمون مردانه در زنان، عدم تعادل هورمونی می باشد که در هر سنی می تواند رخ دهد.

علل افزایش هورمون مردانه در زنان

متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد:علل مختلفی در افزایش هورمون مردانه (تستوسترون و ترکیبات وابسته به آن) نقش دارند که از شایع ترین این علل می توان به کم کاری تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد.
هورمونهای مردانه

پرمویی به دلیل اختلال در تخمدان یکی از نشانه های افزایش هورمون مردانه در زنان است

وی در خصوص بیماری تخمدان پلی کیستیک اظهار داشت:در این عارضه تخمک گذاری ماهانه به طور منظم انجام می شود و در چرخه قاعدگی زنان اختلال به وجود می آید که این امر در نهایت منجر به افزایش هورمون های مردانه می شود.
 
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخی از تومورهای تخمدانی (توده های تخمدانی) نیز ترشح کننده هورمون های مردانه هستند، عنوان کرد:همچنین گاهی توده هایی در غده آدرنال (فوق کلیه) فعالیت می کنند که باعث افزایش هورمون مردانه می شوند.
 
وی تاکید کرد:به طور عمده افزایش هورمون مردانه در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بیشتر مشاهده می شود.
 
وی رویش موهای زائد ضخیم و کلفت به خصوص بر روی صورت، چانه و بالای لب، ریزش موی سر و جوش صورت (آکنه) را که با آکنه دوران بلوغ تفاوت دارد از علایم بالینی ناشی از افزایش هورمون های مردانه دانست و یادآور شد:در صورتی که این عارضه شدید باشد و به مدت طولانی ادامه پیدا کند صدای زن نیز تغییر پیدا می کند و حالت کلفت و مردانه پیدا می کند.
 
به گفته این متخصص، گاهی ممکن است این بیماری تا جایی ادامه پیدا کند که اندام بدن خانم حالت عضلانی و مردانه پیدا کند.
 
وی توصیه کرد:زنان با مشاهده هر گونه علایم فوق باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و پس از انجام آزمایش های هورمونی، سونوگرافی و تشخیص قطعی، درمان هورمونی طولانی مدت صورت می گیرد.

این علامت یعنی افزایش هورمون مردانه در زنان

4.4278
این مطلب مفید بود ؟24434
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از باشگاه خبرنگاران / م.ف
برچسب : هورمون
وبگردی