هورمون کاهش وزن

هورمون هایی که موجب کاهش وزن می شوند!

کد مطلب : 68690تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 5 دقیقه
هورمون های چربی سوز نقش مهمی در کاهش وزن ایفا می کنند که سوخت و ساز بدن و متابولیسم چربی از جمله وظایف این هورمون ها است.

هورمون ها چگونه بر وزن و کاهش وزن شما تاثیر میگذارند

برای تحریک هورمون رشد و تبدیل چربی به انرژی ، داشتن 8 ساعت خواب درروز بسیار مهم وضروریست ؛ عادات غذایی و روزانه هرکس ، ارتباط نزدیکی با وزن او دارد اما این تنها گزینه مربوط به چگونگی کنترل وزن بشمار نمی رود درواقع این هورمون ها هستند که درمورد کنترل وزن بیشترین نقش را ایفا میکنند .
تعدادی از هورمون ها هستند که مسئولیت های مهمی در کنترل فعالیت های بدن دارند این فعالیت ها که شامل سوخت وساز ، اشتها ، سیستم گوارش ، و برخی دیگر که درارتباط با وزن بدن شما هستند به همین دلیل، ناهماهنگی بین این هورمون ها میتواند باعث عدم تعادل در وزن و یا اضافه وزن شود بااین وجود، همیشه باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که اضافه وزن ممکن است بخاطر این ناهماهنگی باشد .
ازآنجایی که هورمون ها بسیارنقش اساسی را برای سلامتی شما ایفا میکنند ، در این بخش از نمناک میخواهیم به بررسی مهم ترین هورمون در کنترل وزن در این نوشتار بپردازیم .
 
کاهش وزن

رابطه هورمون ها با کاهش وزن

مهم ترین هورمون ها در کنترل و کاهش وزن

هورمون و کنترل وزن :( لپتین )
این هورمون توسط سلول های چربی ترشح میشود و به مغز شما فرمان می دهد که شما به اندازه کافی انرژی دارید و نیاز به کالری بیشتری نخواهید داشت به همین دلیل به این هورمون ، هورمون اشتها نیز گفته میشود . هماهنگی و سلامت این هورمون نقش اساسی در کنترل وزن دارد مشکل اساسی اینجاست که مقدار بیش از حد چربی ، سطح چربی را در بدن افزایش داده، تاجاییکه دیگر مغز توانایی دریافت سیگنال های مربوط به میزان آن را از دست میدهد برای جلوگیری از بروز این مشکل ، شما به میوه، سبزیجات و دیگر مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان به مقدار بیشتری نیاز پیدا میکنید .
 
 کاهش وزن

هورمون لیپتین چگونه بر کاهش وزن اثر می گذارد

نقش هورمون انسولین در کاهش وزن

انسولین :
انسولین، احتمالا یکی از مشهور ترین هورمون ها بشمار بیاید . و این بخاطر نقش او در کنترل قند خون در بدن است اگرچه در پس این نقش مهم و اساسی ، وظیفه ی دیگر آن در سوخت ساز مواد مغذی مورد نیاز بدن قابل توجه است درواقع این هورمون میزان نیاز شما به سوخت و ساز وانرژی را افزایش میدهد هنگامی که شما از یک سری تغییرات و ناهماهنگی هایی دربدن خود رنج میبرید ، این هورمون مقادیر زیادی قند ذخیره میکند که ازدست دادن و یا مصرف آن ، کار بسیار دشواری خواهد بود بنابراین ورزش کردن و تعادل در هورمون ها فاکتور اساسی در میزان کنترل وزن بشمار میروند.
 
کاهش وزن

هورمون انسولین چگونه بر کاهش وزن اثر می گذارد

آیا کاهش وزن و هورمون کورتیزول با هم ارتباط دارند

کورتیزول :
به عنوان هورمون استرس شناخته شده است . هورمون کورتیزول مربوط به چربی های اطراف شکم و پهلو میباشد نقش این هورمون در کنترل چربی ، پروتئین و قند بدن است همچنین نقش مهمی در کنترل فشار خون شما نیز دارد . ترشح زیاد این هورمون که می تواند به دلیل استرس زیاد و دیگر دلایل باشد، منجر به بروز مشکلاتی در بدن می شود.
 
کاهش وزن

تاثیر هورمون کورتیزول بر کاهش وزن 

تاثیر فوق العاده هورمون ها در کنترل اشتها و کاهش وزن

استروژن ها و اندروژن ها:
استروژن ها از خوانواده ی هورمون های اساسی در خانم ها بشمار میروند و اندروژن ها در آقایان ؛ وظیفه ی هردوی این گروه از هورمون ها توزیع چربی در بدن است . این مهم ،نشان میدهد که چگونه تغییرات وزن در انسان در هر دوره ی زمانی مربوط به سن ، متفاوت و متغیر است بعنوان مثال ، خانم ها در دوره باروری ،تمایل بالایی به افزایش میزان چربی در قسمت های پایینی بدنشان دارند اما در طی یائسگی، تمایل بیشتر به ذخیره آن در ناحیه شکم وجود دارد .
 
 کاهش وزن

هورمون استروژن چگونه بر کاهش وزن اثر می گذارد

هورمون رشد :
برای ازدست دادن وزن ، راحت ترین راه ترشح بالای این هورمون در بدن است ؛ این هورمون درواقع در همکاری نزدیکی با سلول های چربی میباشد و به تبدیل این سلول ها به انرژی کمک شایانی میکند.برای تحریک این سلول ، شما باید از فعالیت بدنی بالایی برخوردار بوده و هم چنین حداقل 8 ساعت در شبانه روز را به خوابیدن اختصاص بدهید .

اپی نفرین هورمونی که سبب سرکوب اشتها و کاهش وزن می شود

اپی نفرین :
این هورمون با نام آدرنالین بهتر شناخته میشود ، این هورمون نیز کارهای زیادی برای تبدیل سلول های چربی به انرژی انجام میدهد . این هورمون ، اشتها را سرکوب می کند، از انباشت چربی های شکمی جلوگیری کرده و برای جلوگیری از چاقی مهم است بهترین راه برای تحریک و پویا نگه داشتن این هورمون داشتن ورزش های روزانه است .
 
  کاهش وزن

هورمون اپی نفرین چگونه بر کاهش وزن اثر می گذارد

آدیپونکتین :
آدیپونکتین هورمونی است که از بافت چربی ساخته شده است ؛ این هورمون نقش اساسی در سوختن گلوکز و اسیدهای چرب دارد این هورمون توانایی های عضلات شما را برای دریافت انرژی از کربوهیدرات افزایش می دهد. همچنین با افزایش سرعت بدن باعث کاهش چربی ها می شود. و، اشتهای شما را کنترل می کند. فعالیت فیزیکی و خوردن چربی های غیر مضر، بعضی از راه هایی هستند، که می توانید این هورمون ها را متعادل کنید.

این هورمون ها موجب کاهش وزن می شوند

ایریسین:

ایریسین یک هورمون است که توسط فعالیت بدنی تولید می شود. وظیفه ی این هورمون درواقع کمک به سوخت و ساز بدن  و مصرف درست کالری در بدن است . که معمولا پس از انجام ورزش های مناسب این مهم، هورمون فعالیت میکند این هورمون با ورود به خون شما ، چربی های سفید و مضر را به چربی های قهوه ای و مفید تبدیل میکند .

 هورمون کاهش وزن

تاثیر هورمون کولکیستوکنین بر سرکوب اشتها

کولکیستوکنین :
وظیفه ی این هورمون کنترل اشتهای شماست، این کار با کنترل مصرف کالری انجام می شود هنگامی که این هورمون تولید میشود ،میزان خوراک شما را کاهش میدهد همچنین میزان احساس سیر بودن در شما را بعد از هروعده ی غذایی افزایش میدهد بنابراین ورزش کردن و تعادل هورمونی نقش اساسی در کنترل وزن بدن دارند . داشتن عادت های خوب و همین طور چک آپ های مستمر و متدوال ، کلید های مهم و اساسی برای جلوگیری از بروز ناهماهنگی و عدم تعادل هورمونی بشمار میروند .

هورمون هایی که موجب کاهش وزن می شوند!

3.318
این مطلب مفید بود ؟126
منبع : بخش ورزش و تناسب اندام نمناک / ن / ف
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی