پاره شدن پرده گوش
عفونت گوش یا وارد کردن اشیاء در گوش می تواند موجب پاره شدن پرده گوش شود که در برخی موارد برای درمان به جراحی نیاز دارد.

چطور پرده گوش پاره شود می شود؟ راه پیشگیری و درمان چیست ؟

پاره شدن پرده گوش - یا سوراخ شدن غشای تمپانیک، از نظر پزشکی سوراخ یا پارگی در بافت نازکی است که مجرای گوش شما را از گوش میانی شما جدا می کند (پرده گوش). از دست دادن پرده گوش می تواند منجر به از دست دادن شنوایی شود. پرده گوش می تواند گوش میانی شما را در برابر عفونت و یا آسیب آسیب پذیر کند.

پرده گوش معمولاً در عرض چند هفته بدون درمان درمان می شود. اما گاهی اوقات، پرده گوش از پارگی به یک روش یا ترمیم جراحی نیاز دارد تا التیام یابد.

پاره شدن پرده گوش

علت پاره شدن پرده گوش چیست؟

علائم پاره شدن پرده گوش:

علائم و نشانه های پارگی پرده گوش ممکن است شامل مواردی باشد که در ادامه بخش سلامت نمناک گفته شده است :

  • درد گوش می تواند به سرعت فروکش کند
  • ترشحات شفاف، پر از چرک و یا خون از گوش شما
  • فقدان شنوایی
  • صدای زنگ در گوش (وز وز گوش)
  • احساس چرخیدن (سرگیجه)
  • تهوع و یا استفراغ که می تواند از سرگیجه ناشی شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر کدام از علائم یا نشانه های پارگی پرده گوش یا درد و یا ناراحتی را در گوش های خود دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. گوش های داخلی و میانی شما از مکانیزم های حساسی تشکیل شده اند که به آسیب و یا بیماری حساس هستند.

درد گوش

درد شدید گوش و پاره شدن پرده گوش

علل پاره شدن پرده گوش:

علل پارگی و یا سوراخ شدن پرده گوش می تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت گوش میانی (گوش درد):

عفونت گوش میانی اغلب منجر به تجمع مایعات در گوش میانی شما می شود. فشار این مایعات می تواند باعث گسیختگی پرده گوش شود.

باروترموا:

هنگامی که فشار هوا در گوش میانی شما و فشار هوا در محیط خارج از تعادل است، فشار بر پرده گوش شما فشار وارد می کند. اگر فشار شدید باشد، پرده گوش شما می تواند پاره شود. باروترموا اغلب ناشی از تغییرات فشار هوا در ارتباط با سفر هوایی است.

علل پاره شدن پرده گوش

دلایل اصلی پاره شدن پرده گوش

سایر رویدادهایی که می توانند موجب تغییرات ناگهانی در فشار و احتمالاً پاره شدن پرده گوش شوند:

غواصی، شیرجه و داخل شدن ناگهانی باد زیاد به گوش و ضربه مستقیم به گوش، مانند تاثیر یک ایربگ اتومبیل.

صدای بلند یا انفجار (ضربه صوتی):

صدای بلند یا انفجار، مانند انفجار یا شلیک گلوله - اساساً یک موج صوتی غیرقابل مقاومت - می تواند باعث پارگی پرده گوش شما شود.

ضربه شدید سر:

آسیب شدید مثل شکستگی جمجمه ممکن است باعث ایجاد جابجایی یا آسیب به ساختارهای گوش میانی و داخلی از جمله پرده گوش شما شود.

اشیا خارجی در گوش:

اشیا کوچک مانند گوش پاک کن یا سنجاق سر می توانند پرده گوش را سوراخ یا پاره کند.

سوراخ شدن پرده گوش

پاره شدن پرده گوش با استفاده از گوش پاک کن

عوارض و مشکلات ناشی از پاره شدن پرده گوش:

پرده گوش شما دو نقش اصلی دارد:

شنوایی:

هنگامی که امواج صوتی به آن ضربه می زنند، پرده گوش شما تکان می خورد - اولین قدم که بوسیله آن ساختار گوش میانی و گوش داخلی شما امواج صوتی را به ایمپالس های عصبی ترجمه می کند.

محافظت:

پرده گوش شما همچنین به عنوان یک مانع عمل می کند و از گوش میانی شما از آب، باکتری ها و دیگر مواد خارجی محافظت می کند. اگر پرده گوش شما پاره شود التیام پیدا می کند و یا اگر التیام نیابد، عوارضی ممکن است رخ دهد.

سلامت گوش ها

اختلال در شنوایی از عوارض پاره شدن پرده گوش

مشکلات احتمالی پاره شدن پرده گوش :

از دست دادن شنوایی:

معمولاً، فقدان شنوایی موقتی است، فقط تا زمانی که پارگی و یا سوراخ پرده گوش التیام پیدا کند. اندازه و مکان پارگی ممکن است بر درجه کاهش شنوایی تاثیر بگذارد.

عفونت گوش میانی:

پارگی در پرده گوش می تواند به باکتری اجازه ورود به گوش شما را بدهد. اگر پرده سوراخ التیام یابد و یا ترمیم شود، ممکن است در معرض عفونت های مزمن آسیب پذیر باشید که باعث از دست رفتن دائمی شنوایی می شوند.

عفونت گوش ها

عفونت گوش از مشکلات پارگی پرده گوش

کیست گوش میانی (کلستئاتوم):

کلستئاتوم کیستی در گوش میانی شماست که متشکل از سلول های پوستی و باقیمانده دیگر است. بقایای مجرای گوش معمولاً با کمک محافظ گوش به گوش بیرونی شما می روند. اگر پرده گوش پاره شود، بقایای پوستی می تواند به گوش میانی شما برسد و کیست ایجاد کند.

کلستئاتوم یک محیط خوب برای باکتری ها را فراهم می کند و حاوی پروتین هایی است که می توانند به استخوان های گوش میانی شما آسیب برسانند.

پیش گیری از پاره شدن پرده گوش:

از این نکات برای اجتناب از پاره شدن پرده گوشتان استفاده کنید:

عفونت های گوش میانی خود را درمان کنید.

از علائم و نشانه های عفونت گوش میانی از جمله تب، گرفتگی بینی و کاهش شنوایی آگاه باشید. کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی اغلب گوش هایشان را می مالند و یا می کشند.

گوش درد کودکان

جلوگیری از پاره شدن پرده گوش کودکان

در حین پرواز از گوش های خود محافظت کنید. اگر ممکن است، اگر سرما خوردگی یا آلرژی فعال دارید که باعث گرفتگی بینی یا گوش شده از پرواز اجتناب کنید. در طول پرواز و فرود آمدن، گوش های خود را با فشار دادن به گوش گیر، خمیازه کشیدن یا جویدن آدامس، متعادل نگه دارید.در زمان صعود و فرود نخوابید.

شی خارجی را در گوش های خود نکنید، هرگز تلاش نکنید که قطعات اضافی و یا سفت را با اقلامی چون پنبه، گیره کاغذ و یا سنجاق سر، بیرون بیاورید. این موارد می توانند به راحتی پرده گوش را پاره یا سوراخ کنند.

به کودک خود در مورد آسیب هایی که می تواند با قرار دادن اشیا خارجی در گوششان انجام شود، آموزش دهید.

مراقبت در برابر سروصدای بیش از حد. در صورتی که سر و صداهای بلند وجود داشته باشد، از گوش خود در برابر آسیب غیر ضروری محافظت کنید.

 از دست دادن شنوایی

مراقبت از گوش در سروصدا برای پیشگیری از پاره شدن پرده گوش

تشخیص پاره شدن پرده گوش:

متخصص خانواده یا متخصص اغلب می تواند مشخص کند که آیا پرده گوشتان سوراخ شده یا نه، با استفاده از یک ابزار روشن (اتوسکوپ). او ممکن است برای تعیین علت پارگی و یا درجه آسیب، آزمایش های اضافی انجام دهد یا تجویز کند.

تست ها شامل موارد زیر هستند:

تست های آزمایشگاهی:

اگر ترشحاتی از گوش شما خارج می شود، ممکن است پزشک شما یک تست آزمایشگاهی برای تشخیص عفونت باکتریایی در گوش میانی شما تجویز کند.

ارزیابی تنظیم چنگال:

تنظیم چنگال ها دو شاخه و ابزار فلزی هستند که هنگام ضربه زدن صداهایی را تولید می کنند. تست های ساده با تنظیم چنگال می تواند به پزشک شما کمک کند تا سطح شنواییتان را تشخیص دهد.

یک ارزیابی انشعاب ممکن است نشان دهد که آیا فقدان شنوایی ناشی از آسیب به بخش های مرتعش گوش میانی شما (از جمله پرده گوش)، آسیب به سنسورها یا اعصاب گوش داخلی شما و یا آسیب به هر دو است.

روش های تشخیص پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش

پاره شدن پرده گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

تمپونامتری:

تمپونامتری از وسیله ای استفاده می کند که در مجرای گوش شما قرار داده می شود و واکنش پرده گوش شما را به تغییرات جزیی در فشار هوا اندازه گیری می کند. الگوهای مشخصی پاسخ می تواند نشان دهنده پارگی پرده گوش باشد.

تست شنوایی گوش:

اگر تست های شنوایی دیگر بی نتیجه بوده، ممکن است پزشک شما یک سری از آزمایش ها دقیق را تتجویز کند که در یک اتاقک ضد صدا اجرا می شود و این میزان به خوبی صدای شما را در حجم و گام های مختلف اندازه گیری می کند.

 تست شنوایی گوش

تشخیص پاره شدن پرده گوش با تست شنوایی

درمان پاره شدن پرده گوش:

اکثر پارگی های گوش بدون درمان در عرض چند هفته التیام پیدا می کنند. پزشک شما ممکن است در صورت عدم تایید عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر پارگی پرده گوش تان به تنهایی التیام یابد، درمان شامل رویه هایی برای بستن پارگی خواهد بود. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

وصله پرده گوش:

اگر پرده گوشتان خود به تنهایی بسته نشود، متخصص ممکن است آن را با چسب زخم ببندد. با این روش دفتری، پزشک شما ممکن است از یک ماده شیمیایی برای لبه های پارگی استفاده کند تا رشد را تحریک کرده و سپس یک چسب روی سوراخ بزند. ممکن است این روش بیش از یک بار انجام شود.

جراحی:

اگر یک وصله پردده گوش پرده گوش را نبندد و یا پزشک شما تشخیص دهد که پارگی ممکن است با چسب زخم التیام پیدا نکند، او ممکن است جراحی را توصیه کند. رایج ترین روش جراحی چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم تمپانوپلاستی نامیده می شود.

جراح یک تکه کوچک از بافت شما را به پرده گوشتان پیوند می زند تا سوراخ پرده گوش بسته شود. این روش بصورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که شما معمولاً در همان روز می توانید به خانه بروید مگر این که شرایط بی حسی پزشکی نیاز به ماندن بیمارستان بیشتری داشته باشد.

 جراحی گوش

درمان پاره شدن پرده گوش با جراحی

سبک زندگی و درمان های خانگی برای پاره شدن پرده گوش:

پارگی پرده گوش معمولاً در عرض چند هفته خودش را درمان می کند. در برخی موارد، درمان ماه ها طول می کشد. تا زمانی که پزشک به شما بگوید که گوش شما التیام می یابد، از آن مراقبت کنید و موارد زیر را انجام دهید:

  • گوشتان را خشک نگه دارید. در هنگام دوش گرفتن و یا استحمام، یک تکه پنبه ضد آب و یا توپی از پنبه که با پازلین پوشانده شده، در گوش خود قرار دهید.
  • از تمیز کردن گوش های خود خودداری کنید. به پرده گوش خود زمان بدهید تا به طور کامل درمان شود.
  • از دمیدن در بینی خود اجتناب کنید. فشار ایجاد شده هنگام دمیدن در بینی می تواند به پرده گوش در حال التیام شما آسیب برساند.

دلایل و علائم پاره شدن پرده گوش + راه پیشگیری و درمان سریع

4.394
این مطلب مفید بود ؟8113
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : health24 / mayoclinic / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی