پارگی منیسک
پارگی منیسک زانو یکی از شایعترین آسیب های غضروف زانو است که یک متخصص ارتوپد از علت تا درمان پارگی منیسک زانو توضیح میدهد.

علت پارگی منسیک زانو

منیسک قسمتی از غضروف زانوست که به عنوان ضربه گیر و تثبیت کننده مفصل زانو عمل می کند. منیسک از ساییدگی استخوان ها به یکدیگر در ناحیه مفصل جلوگیری می کند. با این همه، پیچ خوردگی و چرخش زانو باعث پارگی آن می شود.

 یک متخصص ارتوپدی گفت:یکی از شایع ترین آسیب های غضروف زانو، پارگی منیسک است و معمولا در 80 درصد موارد پارگی بخش داخلی منیسک نیازمند درمان است.

پارگی منیسک

پارگی منیسک زانو

او در تعریف پارگی منیسک زانو اظهار کرد:منیسک یک غضروف زانو است که میان مفصل زانو (بین استخوان ران و ساق) قرار دارد و معمولا در دویدن ها و چرخش های ناگهانی زانو به وجود می آید، اما پارگی منیسک به علت ضربه نیز شایع است.

وی با بیان اینکه یکی از شایع ترین آسیب های غضروف زانو، پارگی منیسک است، افزود:بخش بیرونی منیسک، ذخیره خون کافی دارد و پارگی کم آن، خودبخود بهبود می یابد، اما معمولا در 80 درصد موارد پارگی بخش داخلی منیسک خود به خود ترمیم نمی شود.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد:بهبودی در دو سوم بخش داخلی منیسک به دلیل رگ های خونی کم و عدم دریافت مواد مغذی ترمیم کننده خودبه خود انجام نمی شود و نیازمند جراحی است. البته در تمام موارد نیاز به عمل جراحی نیست.

او با اشاره به اینکه پارگی منیسک منجر به خم شدن غضروف بین استخوان ران و ساق و در نتیجه خراشیده شدن و ساییدگی مفصل می شود، گفت:روش های درمان پارگی منیسک به اندازه محل پارگی، سن و میزان فعالیت فرد بستگی دارد.

وی اضافه کرد:پارگی منیسک زانو علائم واضحی ندارد و در برخی موارد فاقد علائم است و معمولا از روش عکسبرداری با اشعه ایکس و MRI برای تشخیص پارگی منیسک استفاده می شود.

او با بیان اینکه برای جلوگیری از بیشتر ساییده شدن و خراشیدگی زانو بهتر است که درمان سریع تر صورت گیرد، خاطر نشان کرد:کمپرس یخ برای کاهش درد، خونریزی و کاهش ورم موثر است، اما در مواردی که پارگی به حدی باشد که زانو قفل و زیر آن خالی شود، پارگی نسبتا وسیع تری صورت گرفته که نیاز به درمان سریع وجود دارد.

پارگی منیسک زانو چگونه درمان میشود

3.458
این مطلب مفید بود ؟4018
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایسنا -/ح
برچسب : درد زانو
وبگردی