تعطیلی شنبه

شنبه تعطیل میشود یا پنج شنبه؟

تاریخ انتشار : 16 دی 1402کد مطلب : 44383زمان مطالعه : 3 دقیقه
لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته 5آذرماه سال 1401 به مجلس ارسال شد و پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی اواخر خردادماه برای بررسی به صحن علنی مجلس ارجاع داده شد.

همشهری آنلاین: لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته، ناظر بر تعطیلی پنجشنبه‌ها بود، اما کمیسیون اجتماعی مجلس طرح دیگری داشت که به جای پنجشنبه‌ها روز‌های شنبه تعطیل شود. در نتیجه کمیسیون اجتماعی این لایحه و طرح را با هم ادغام کرد و مقرر شد ساعت کاری ادارات 8ساعت در روز و 5روز در هفته باشد؛ به بیان دیگر چنانچه این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شود، ساعات کاری نیز از 44ساعت در هفته به 40ساعت کاهش می‌یابد.

 

تعطیلی شنبه، پیشنهاد مجلس و بخش خصوصی

قرار بود این لایحه بعد از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، اما مدتی است که بحثی درباره زمان طرح این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح نیست و به‌نظر می‌رسد علت مسکوت ماندن طرح، اختلاف نظر بر سر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌هاست. درواقع دولت تأکید دارد که به جای شنبه روز‌های پنجشنبه تعطیل شود؛ درحالی‌که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی تأکید دارند روز‌های شنبه باید تعطیل شود؛ ضمن اینکه مجلس نیز طرح خود را براساس تعطیلی در روز‌های شنبه تنظیم کرده است. هفته قبل محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است، درباره پیشنهاد دولت به مجلس درخصوص تعیین دومین روز تعطیلی در هفته گفت:پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.

همگام‌سازی با بازار‌های جهانی، دلیل تعطیلی شنبه‌ها

در شرایطی که بر سر تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس، پیشنهاد کرد در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به روز‌های جمعه و شنبه مدنظر قرار گیرد.

اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوق‌العاده، با تصویب این بیانیه، اعلام کردند:در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازار‌های جهانی و مبادی گمرکی به‌منظور تسهیل فرایند‌های تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، از این اقدام اصلاحی حمایت می‌کنند و انتخاب روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند.

این بیانیه به‌معنای آن است که بخش خصوصی نیز از افزایش تعطیلات آخر هفته حمایت می‌کند، اما تأکید دارد به جای پنجشنبه‌ها روز‌های شنبه تعطیل شود.

موافقان:ایران عملا 3.5 روز با دنیا ارتباط اداری ندارد

یکی از مهم‌ترین دلایل موافقان تعطیل شدن روز شنبه این است که تعطیلات یک‌ونیم‌روزه از ظهر پنجشنبه تا صبح شنبه ایران منجر به کاهش تعاملات تجاری با جهان شده است؛ چراکه بسیاری از کشور‌های طرف قرارداد تجاری ایران، روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و این عدم‌تطبیق سبب شده تا ایران عملا 3.5روز با دنیا ارتباطی نداشته باشد.

با همین استدلال، پیشنهاد تغییر روز تعطیلات آخر هفته از پنجشنبه به شنبه مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. به‌گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به‌دلیل عدم همخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از 90درصد کشور‌های دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا 3.5روز در هفته با دنیا قطع است.

محمد لاهوتی می‌گوید:اگر مجلس تصمیم بگیرد که روز‌های پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات پایانی هفته به‌صورت کامل تعطیل باشند و نیم‌روز کاری پنجشنبه را در بانک‌ها از دست بدهیم، مشکلات بیشتر خواهد شد و عملا تجار 4روز تمام را با دنیا قطع ارتباطات کاری و تجاری خواهند داشت. او تأکید می‌کند:حتی کشور‌های اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان، سال‌هاست که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به‌تازگی امارات‌متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد.

مخالفان:پنجشنبه برای ما روز فرهنگی و مناسکی است

منتقدان، اما مسائل شرعی را مانع تعطیل شدن روز شنبه می‌دانند و اعتقاد دارند برای افزایش تعطیلات آخر هفته باید روز پنجشنبه تعطیل شود؛ چراکه پنجشنبه‌ها برای ما ایرانیان از لحاظ عرفی برای زیارت اهل قبور مهم است. درواقع مخالفان معتقدند پنجشنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنجشنبه به همین واسطه امکان‌پذیر نیست. در پویشی که در همین‌باره از طریق یک خبرگزاری به راه افتاد، عنوان شد:مگر پیشنهاددهندگان تعطیلی روز شنبه نمی‌دانند که تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. پس چرا پیشنهاد می‌دهند که شنبه تعطیل شود؟

انتهای پیام/م

شنبه تعطیل میشود یا پنج شنبه؟

51
این مطلب مفید بود ؟10
وبگردی