عوارض آب یخ
در گرمای طاقت فرسای تابستان نوشیدن آب یخ لذت بخش به نظر می رسد اما باید بدانید نوشیدن آب یخ عوارض و مشکلات خطرناکی برای سلامت بدن ایجاد می کند.

مضرات باورنکردنی و معایب نوشیدن آب یخ

در روزهای گرم تابستان هیچ چیزی به اندازه نوشیدن یک لیوان آب یخ دلپذیر نیست اما پزشکان توصیه می کنند هیچگاه آب یخ ننوشید زیرا نوشیدن آب یخ مشکلات و عوارض جبران ناپذیری را بر سلامتی وارد می کند و حتی منجر به سکته در افرادی که فاکتور های خطر بیماری قلبی را دارند، خواهد شد. در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک شما را با مضرات باورنکردنی نوشیدن آب یخ آشنا خواهیم کرد.

مشکلات هضم

یکی از دلایل اصلی اجتناب از نوشیدن آب سرد این است که بر هضم غذا تاثیر جدی می گذارد. آب سرد و همچنین برخی از نوشیدنی های سرد رگ های خونی را منقبض و هضم غذا را نیز محدود می کند. فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی در هنگام هضم بر اثر مصرف آب خنک به تاخیر می افتد. به این دلیل که تمرکز بدن از هضم به تنظیم درجه حرارت بدن و آب سرد منحرف می شود.

بدن شما هنگامی که هر چیزی را که دمای بسیار پایینی دارد مصرف می کنید، باید انرژی بیشتری برای تنظیم دمای بدن صرف کند و این انرژی اضافی در واقع برای هضم مناسب غذا و جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن ضروری است.

مشکلات هضم

تجزیه چربی

نوشیدن آب سرد بلافاصله بعد از غذا در توانایی تجزیه چربی های بدن اختلال ایجاد می کند. دمای سرد آب چربی های موجود در غذاها را سفت می سازد و در نتیجه تجزیه چربی های ناخواسته برای بدن دشوار می شود. حتی اگر آب معمولی می نوشید، اطمینان حاصل کنید که 30 دقیقه بعد از غذا قبل نوشیدن آب منتظر بمانید.

کاهش ضربان قلب

دلیل دیگر اجتناب از نوشیدن آب سرد کاهش ضربان قلب است. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب سرد نه تنها ضربان قلب را کاهش می دهد بلکه عصب واگ را نیز تحریک می کند، عصبی که عملکردهای غیر ارادی بدن را کنترل می کند همچنین بخشی جدایی ناپذیر از سیستم عصبی است. از آنجا که عصب واگ مستقیماً تحت تأثیر درجه حرارت پایین آب قرار دارد ، در نهایت ضربان قلب کند می شود.

کاهش ضربان قلب

شوکه شدن بدن

از نوشیدن آب سرد بعد از یک تمرین سخت باید به شدت خودداری کنید. بسیاری از افراد به خصوص در تابستان پس از تمرین، آب سرد می نوشند. بنابر گفته متخصصان، نوشیدن آب گرم بعد از تمرین توصیه می شود زیرا بدن هنگام تمرین گرمای زیادی تولید می کند و اگر آب خنک بنوشید، عدم تطابق دما باعث می شود سلامت دستگاه گوارش به خطر بیفتد همچنین بدن پس از تمرین می تواند جذب آب سرد را دشوار کند. نوشیدن آب خنک درست بعد از تمرین ممکن است منجر به درد مزمن معده شود زیرا آب بسیار سرد بدن را شوکه می کند.

چاقی

نوشیدن مقدار زیادی آب یخ برای سوزاندن کالری بیشتر و لاغری درست نیست زیرا دمای سرد در بدن باعث تجمع چربی و سفت شدن چربی ها می شود و هضم آنها را برای بدن بسیار سخت می سازد.

چاقی

کاهش انرژی بدن

نوشیدن آب یخ می تواند باعث تخلیه انرژی در طولانی مدت شود زیرا بدن برای رساندن دمای آب یخ به دمای معتدل و گرم کردن آب و به مصرف کردن انرژی اضافه نیاز دارد.

سردرد

اگر با "یخ زدگی مغز" که به دلیل مصرف بستنی یا یخ ایجاد می شود آشنا هستید باید بدانید که آب یخ می تواند چنین اثراتی را ایجاد کند. بسیاری از اعصاب حساس درون ستون فقرات را می لرزاند و بلافاصله پیام هایی را به مغز منتقل می کنند که باعث سردرد می شود.

سردرد

مانع آبرسانی

همانطور که در نکات قبلی ذکر شد ، مصرف آب یخ قطعاً باعث کاهش سرعت سیستم آبرسانی بدن می شود به این دلیل که بدن قبل از استفاده از آن ، ابتدا باید به دمای مناسب آن را انتقال دهد. تنها استثنا در این قانون دونده های مسافت طولانی هستند که به نظر می رسد از مکانیسم واکنش تأخیری برای حفظ سطح آب در طولانی مدت بهره مند می شوند.

تحریک گلو

همانطور که یک روز سرد زمستانی می تواند شما را دچار آبریزش بینی و انسداد سینوس ها کند، آب یخ نیز همین واکنش را نشان می دهد. به عبارت دیگر بدن شما به عنوان یک مرطوب کننده مخاطی ایجاد می کند تا هوا یا مایعات بدون خون بلعیده شده را گرم کند با این تفاوت که در داخل آب یخ، این واکنش بدن بی نیاز است و نتیجه آن تجمع بیشتر مخاط روی لوله ها است، بنابراین گلو را زخم می کند.

تحریک گلو

یبوست

نوشیدن آب هم دمای محیط برای فرآیند هضم ضروری است، با این حال نوشیدن آب سرد می تواند منجر به یبوست شود. به این دلیل که وقتی آب خنک می نوشید ، غذا هنگام عبور از بدن سفت و روده ها نیز منقبض می شوند که یکی از دلایل عمده یبوست است.

تخلیه انرژی

اگرچه نوشیدن آب یخ می تواند باعث سرحال شدن و تحریک شما در کوتاه مدت شود، اما مطمئناً در طولانی مدت انرژی تان را تخلیه می کند، زیرا بدن برای گرم کردن آب یخ و انتقال آن به دمای مشترک باید از مقاومت بیشتری استفاده کند.

بلا و بیماری که خوردن آب یخ سرمون میاره!+ مضرات

4.5425
این مطلب مفید بود ؟38342
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی