چشمه های آبگرم

چشمه های آبگرم مفید یا مضر؟

کد مطلب : 9671زمان مطالعه : 4 دقیقه
چشمه های آبگرم که در کشورمان ایران تعداد بالایی دارند همیشه به عنوان یک راه و مرهم برای تسکین دردها شناخته شده اند اما آیا واقعا این چشمه ها مرهم هستند و یا منشا بیماری ها پاسخ را در ادامه بخوانید.

چشمه های ابگرم درمان یا عامل بیماری؟؟؟

 

چشمه های آبگرم که در کشورمان ایران تعداد بالایی دارند همیشه به عنوان یک راه و مرهم برای تسکین دردها شناخته شده اند اما آیا واقعا این چشمه ها مرهم هستند و یا منشا بیماری ها پاسخ را در ادامه بخوانید.

همانطو که می دانید استفاده از چشمه های آب معدنی (گرم و سرد) نه تنها جنبه تفریحی دارد، بلکه به دلیل وجود خواص درمانی، می تواند در بخش گردشگری سلامت نیز مخاطبان خاص خود را داشته باشد. کشور ما نیز یکی از نقاط غنی از لحاظ وجود آب های معدنی و چشمه های آبگرم است که می تواند درآمد کلانی را عاید این سرزمین و مناطق دارای این چشمه ها همچون اردبیل، مازندران و ایلام کند که البته این درآمدزایی منوط به سرمایه گذاری در بخش خدمات و امکانات پیرامون این جاذبه های طبیعی است.

 چشمه های اب گرم

نکاتی در مورد چشمه های آبگرم

 

 چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از رعایت نشدن بهداشت در برخی از آبگرم های این استان خبر داد. صادق خرازی با اشاره به این که برخی از این آبگرم ها حتی در شهر توریستی سرعین به صورت سنتی فعالیت می کنند، گفت:عمده مشکل این آبگرم ها، دفع فاضلاب به شکل غیراصولی و ضرر و زیان به حوزه زیست محیطی و آب شرب، پذیرش بیش از حد ظرفیت آبگرم ها در فصل پیک و انتشار بیماری ها و فضای اجاره ای و توجه نکردن به موارد بهداشتی است. وی با بیان این که 380 مورد نظارت در این آبگرم ها تا آبان امسال صورت گرفته است، افزود:24 مورد از این آبگرم ها وضع نامطلوبی داشت که مجبور به معرفی چهار نفر از خاطیان و تعطیلی موقت دو آبگرم شدیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:حتی تابستان امسال به دلیل بی توجهی متولیان آبگرم گاومیش گلی و رعایت نشدن بهداشت در این آبگرم تصمیم گرفتیم آن را تعطیل کنیم، اما برخی از مسئولان خارج از استان طی تماسی که با ما داشتند اجازه چنین امری را ندادند، در حالی که ما نگران شیوع برخی از بیماری های حاد همچون بیماری عفونت ملتهبه چشم بودیم که رعایت نکردن موازین بهداشتی در آبگرم گاومیش گلی می تواند موجب بروز آن شود.

نامناسب بودن بهداشت در آبگرم های سنتی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل نیز دراین باره به جام جم می گوید:نبود بهداشت و یا کمتر رعایت شدن آن، معمولا در آبگرم هایی که به روش سنتی اداره می شوند، وجود دارد که آبگرم گاومیش گلی نیز از این دست است، در حالی که آبگرم های مدرن، تمیز و کاملا بهداشتی نیز در استان وجود دارد.

قادر تقی زاده با اشاره به این که 110 چشمه آب معدنی شامل 75 چشمه آبگرم و 35 چشمه آب سرد در استان وجود دارد که از 75 چشمه آبگرم، 67 مورد آن قابلیت سرمایه گذاری دارد، می افزاید:به طور کل متولی چشمه های آبگرم، شرکت آب منطقه ای است، با این حال برای بهره برداری مدرن از 13 مورد آن با سازمان میراث فرهنگی هماهنگی شد که ما نیز مجوز احداث مجتمع آبدرمانی برای این تعداد را صادر کردیم و هم اکنون این 13 مجتمع آبگرم که در شهرهای سرعین، مشگین شهر، نیر و کوثر واقع شده است، با امکانات خوبی همچون مجموعه های جدا برای زنان و مردان، جکوزی، استخر، استخر کودکان، سونای خشک و تر و امکانات رفاهی همچون کافی شاپ به گردشگران خدمات ارائه می دهد. ضمن این که بهداشت آنها نیز بسیار بالا و در حد انتظار است.

تلاش برای ایجاد آبگرم هایی مخصوص درمان

 معاون گردشگری میراث فرهنگی اردبیل همچنین به تصویب طرحی در راستای تفکیک بحث درمان این آبگرم ها از وجه تفریحی آنها اشاره می کند و می گوید:قرار شده برخی از آبگرم ها فقط به منظور درمانی و گردشگری سلامت خدمات ارائه دهند و طبق توافقی که با آب منطقه ای استان صورت گرفته، چشمه آبگرم گوتورسویی به دلیل خواص درمانی بسیار بالا، برای این امر مناسب تشخیص داده و قرار شده این آبگرم که اکنون به صورت سنتی اداره می شود، برای ایجاد یک مجتمع آبدرمانی مدرن و مجهز به یک سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شود. سرمایه گذار و تمام کارمندان آن نیز ملزم خواهند بود پیش از افتتاح مجتمع در تمام دوره های آموزشی ما شامل دوره های بهداشت و ایمنی، خواص درمانی آبگرم و ملاحظات گردشگری سلامت شرکت کرده و گواهی دریافت کنند.

بجز چشمه های آبگرم اردبیل، اغلب چشمه های آب گرم استان مازندران نیز به عنوان دومین استان دارای چشمه آب معدنی به روش سنتی به گردشگران خدمات ارائه می دهد. هرچند به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی مازندران، بهره برداران این مراکز بتدریج در حال مراجعه به میراث برای دریافت مجوز ساخت مجتمع آبدرمانی و اماکن اقامتی هستند، زیرا دریافته اند فعالیت به این شیوه توجیه اقتصادی بیشتری برایشان در برخواهد داشت.

در سال های اخیر امکانات زیرساختی خوبی همچون احداث مراکز اقامتی و هتل آپارتمان و راه دسترسی در مناطق دارای چشمه آبگرم ایجاد شده است، با این حال توسعه بیشتر این چشمه ها به سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری دیگر دستگاه های مربوط نیاز دارد.

چشمه آبگرم دهلران یکی از ظرفیت های مهم گردشگری استان ایلام به شمار می رود که به دلیل نبود امکانات، استفاده خوبی در راستای درآمدزایی از آن برای این استان محروم صورت نگرفته است. به طور مثال این چشمه آبگرم در گذشته دارای دو فضای جداگانه مخصوص آبتنی خانم ها و آقایان بود که مدتی است بخش مربوط به خانم ها تعطیل شده و هردو قشر به صورت شیفتی از یک فضا استفاده می کنند، آن هم در مجموعه ای که از هرگونه امکانات خدماتی رفاهی بی بهره است.

از آنجا که این منطقه، یک منطقه حفاظت شده نیز هست، محیط زیست به دلیل نگرانی از تخریب، با توسعه آن مخالف بود، اما اکنون توافقاتی با این سازمان صورت گرفته و قرار شده بخش خصوصی با حفظ ضوابط زیست محیطی به توسعه منطقه اقدام کند.

چشمه های آبگرم مفید یا مضر؟

3.167
این مطلب مفید بود ؟4126
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از باشگاه خبرنگاران /ن
برچسب : سلامت بدن
وبگردی