آموزش کاهش حجم فیلم
برای اشتراک گذاری فیلم های پر حجم با دوستانمان، باید صدها مگ اینترنت مصرف کنیم و این در حالی است که با برنامه handbrake می توانید عملیات “کاهش حجم فیلم” را انجام دهید.

آموزش کاهش حجم فیلم با handbrake

حتما تاکنون برای هر یک از ما پیش آمده است که یک یا چند فیلم با کیفیتی داریم که می خواهیم هر یک از آنها را با دوستانمان به اشتراک بگذاریم و این در حالی است حجم تمامی آنها شاید چند گیگ باشد!! پس باید ما چند گیگ برای به اشتراک گذاشتن چند فیلم ساده مصرف کنیم؟! آیا روشی برای کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت وجود دارد؟! 

بله این ممکن است چرا که شما می توانید به سادگی با استفاده از یک برنامه ساده هر فیلمی را بدون افت کیفیت کاهش حجم چشمگیری را اعمال کنید. با این وجود وقتی فیلم های با کیفیت با حجم بالا دارید، قطعا هم می تواند حافظه کامپیوتر را پر کند و هم همان گونه که گفته شد باید چندین گیگابایت را برای آپلود و به اشتراک گذاری آنها استفاده کنید.

کاهش حجم فیلم

اما برنامه ای به نام Handbrake وجود دارد که در واقع یکی از محبوب ترین و جهانی ترین برنامه های کاهش حجم فیلم می باشد که می توانید از آن برای کاهش حجم فیلم استفاده کنید که برای به اشتراک گذاری فیلم های با کیفیت ولی با حجم کمتر کمک خواهد کرد. به همین دلیل در ادامه این گزارش از نمناک قصد داریم شما را با برنامه handbrake و آموزش استفاده از آن آشنا سازیم. همراه ما باشید.

1- در قدم اول باید برنامه handbrake را طریق لینک زیر دانلود و نصب کنید. این برنامه برای سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده است همگی این نسخه ها در لینک زیر هستند؛

2- بعد از نصب برنامه، وارد آن شوید که در صفحه اول با این صفحه روبرو خواهید شد که باید ویدیو را در handbrake اجرا کنید. برای انتخاب فایل می توانید از قسمت source selection و یا drag & drop استفاده کنید.

کاهش حجم فیلم

3- در صفحه اولیه برنامه handbrake ابزارهای مختلفی را مشاهده خواهید کرد مهم ترین آنها در باکس وسط صفحه است. در بخش summery می توانید فرمت مورد نظر خود را از میان گزینه های MP4، MKV و WebM انتخاب کنید که بستگی به نیاز شما دارد.

handbrake

4- در بالای باکس وسط منویی وجود دارد که برای شما کاربرد خواهد داشت. اینک بر روی گزینه video کلیک کنید. بخش اصلی تنظیمات در این باکس می باشد. بر روی گزینه Video codec کلیک کرده و سپس گزینه اول را ((H.264 (×264) را انتخاب کنید.

برنامه handbrake

5- در قسمت پایین همین بخش بر روی Encoder profile کلیک کنید و گزینه High را انتخاب کنید.

handbrake

6- برای فریم ریت "framerate" گزینه ای که ما به شما پیشنهاد می کنیم، Same as source است که باید کمی به سمت بالا اسکرول کنید تا این گزینه را مشاهده کنید.

کاهش حجم فیلم

7- خب الان رسیدیم به بخش Quality! برای کوآلیتی ما گزینه دوم (Avg bitrate) را به شما پیشنهاد می کنیم که برای فیلم های بین 5000 تا 10000 مناسب است(در باکس خالی 5000 را وارد کنید مگر اینکه قصد دارید فیلم بسیار سنگینی را در این برنامه اجرا کنید). برای نتیجه بهتر تیک دو گزینه 2-pass encoding و Turbo first-pass را انتخاب کنید. اگر نتیجه بدست آمده از این گزینه برای شما جالب نبود، گزینه اول (constant quality) در بخش quality را انتخاب کنید.

کاهش حجم فیلم

8- در نهایت با اعمال تغییرات بالا می توانید خروجی مدنظر خود را بگیرید! برای گرفتن خروجی به بخش sunnery جابجا شوید و سپس بر روی گزینه Presets کلیک کنید و کیفیتی که مدنظر خودتان است را از منو کشویی انتخاب کنید. حتی می توانید از پائین بر روی add کلیک کنید.

کاهش حجم فیلم

برای شروع خروجی هم بر روی دکمه سبز رنگ start در بالای صفحه کلیک کنید. آدرس قسمتی هم که فایل خروجی ذخیره خواهد شد دقیقا در پایین صفحه در قسمت Save as می باشد که در صورت لزوم می توانید با کلیک بر روی Browse اقدام به تغییر بخش ذخیره سازی کنید.

توجه : برای گرفتن نتیجه مطلوبی که به دنبال آن هستید می توانید با اعمال تنظیمات بیشتر، نتیجه دلخواه خود را بگیرید. همچنین برای آموزش نحوه کاهش حجم عکس می تونید روی لینک زیر از نمناک کلیک کنید؛

 

آموزش تصویری کاهش حجم فیلم بدون افت کیفیت با "Handbrake"

3.727
این مطلب مفید بود ؟207
منبع : بخش تکنولوژی نمناک/ف.ن
وبگردی