ضد آفتاب نوزاد
استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب های آفتاب به پوست بسیار مهم است ولی فقط مصرف این ماده برای نوزادان شرایط و زمان خاصی دارد که باید بدانید.

 نکات مهم درباره استفاده از ضدآفتاب در نوزادان

آیا از تیتر استفاده ضدآفتاب در نوزادان متعجب شده اید؟ نیازی به تعجب نیست بلکه باید دقیق تر شوید و از پوست لطیف نوزادتان در برابر اشعه های خطرناک آفتاب بیشتر محافظت کنید. پوست نوزاد تا حدود 32 هفتگی پس از تولد بطور کامل بالغ نشده است، در نوزادان نارس نیز چنین است. بطور کلی پوست نوزاد به خورشید و تمام عاملین حساسیت زا حتی ضدآفتاب نوزادان نیز حساس است. با کمی هوشیاری و آگاهی می توان تعادل بین پرتوهای خورشید و محافظت از پوست لطیف نوزاد را برقرار کرد. 

نوزادان

استفاده از ضد آفتاب برای نوزاد زیر 6 ماه ممنوع !

هنگامی که خارج از منزل هستید و آفتاب هنوز در آسمان وجود دارد باید از ضدآفتاب طبیعی برای کودکان و بزرگسالان استفاده کرد اما معمولا به دلیل عوامل حساسیت زا و نفوذ پذیری پوست کودک استفاده از ضدآفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود زیرا کرم ضدآفتاب سبب تحریک پذیری پوست، خشکی و ترک خوردگی خواهد شد که می تواند منجر به عفونت شده و در بدترین حالت منجر به سمیت شیمیایی سیستمیک شود اما بعد از 6 ماهگی از ضد آفتاب مناسب و تایید شده توسط متخصص پوست برای او استفاده کنید. 

نکات مهم برای خرید ضد آفتاب مناسب نوزادان و کودکان : 

انتخاب ضد آفتاب مناسب برای نوزادان بسیار مهم است که برای این انتخاب برای باید به برخی نکات توجه کرد.

انتخاب ضدآفتاب مناسب برای نوزادان بالای 6 ماه و کودکان:

1- ضد آفتابی مبتنی بر مواد معدنی انتخاب کنید:

مجددا توصیه می شود برای نوزادان زیر 6 ماه از ضدآفتاب استفاده نکنید اما اگر استفاده می کنید به دنبال یک محصول معدنی حاوی زینک اکسید یا دی اکسید تیتانیوم باشید و استفاده از آن را تنها در دست و صورت محدود کنید . مراقب باشید که ضدآفتاب را اطراف چشمان کودک استفاده نکنید تا از بروز هرگونه تحریک پوستی جلوگیری کنید. ضد آفتاب های مبتنی بر مواد معدنی مانعی فیزیکی هستند و از بازتاب اشعه فرابنفش جلوگیری می کنند؛ همچنین برخلاف گزینه های دیگر به سرعت از طریق پوست کودک جذب خواهند شد. 

ضد آفتاب

2- از ضدآفتابی با spfبالای 50 استفاده نکنید :

ضد آفتاب با یک عامل محافظت کننده در برابر آفتاب ( spf) حداقل 15 را انتخاب کنید . ضد آفتاب هایی با spf بالای 50 حس غلطی از محافظت در برابرآفتاب می دهند. 

3- به دنبال محافظی از انواع طیف های گسترده باشید :

به دنبال کرم های ضدآفتاب همچنین به دنبال آن هایی باشید که از قدرت سوزش اشعه فرابنفش و ماورابنفش خورشید جلوگیری می کنند. 

4- امتحان کردن و زمان استفاده از کرم ضد آفتاب برروی نوزادان :

پیش از این هم در بخش های مختلف سلامت نمناک به این مهم اشاره داشتیم که همیشه قبل از استفاده از ضد آفتاب و سایر کرم های دیگر ابتدا مقداری کوچک از آنرا برروی قسمتی از پوست نوزاد امتحان کنید تا از عدم حساسیت او مطمئن شوید.حداقل 30 دقیقه قبل از قرارگیری در معرض آفتاب از ضدآفتاب استفاده کنید و حداقل هر 2 ساعت یکبار در صورت بیرون بودن آن را تمدید کنید. 

آفتاب برای نوزادان

5- مقاوم به آب :

در صورتی که نوزاد شیرخوار شما نمی تواند به داخل آب برود پس به احتمال زیاد عرق نیز نمی کند دراین شرایط به ضد آفتاب مقاوم در برابر آب احتیاج ندارید اما چنان چه کودک رشد کرد و به دویدن و آب بازی مشغول شد دنبال ضد آفتابی حاوی موم زنبورعسل یا روغن هایی چون شی باتر یا روغن آفتاب گردان باشید تا مقاومت طبیعی در برابر آب داشته باشد. 

از وجود چه موادی در ضد آفتاب باید دوری کرد ؟

مواد شیمیایی موجود در ضد افتاب ها مانند آووبنزون، اکسی بنزن، اکتوسیللن واگزوسول نشان داده است که در کودکان و بزرگسالان از طریق جذب پوست به داخل خون نیز نفوذ و می توانند هورمون هارا مختل کنند. این امر در نوزادان حساس تر بوده زیرا پوست لطیف آن ها سریعا مواد را به خود جذب می کند. محتوی دیگری که باعث ایجاد جوش و سوزش می شود مشتقات پی.ای.بی.ای می باشد که باید از آن نیز دوری کرد.

همچنین باید از اسپری کردن ضدآفتاب خودداری کنید زیرا علاوه بر آن که پوشش مناسبی در برابر آفتاب ندارند بلکه خطر استنشاق را سبب می شوند که ممکن است باعث مشکلات ریوی شود. و در آخر پس از استفاده از ضد آفتاب طبیعی وشیمیایی دستان خود را بشویید زیرا هرعاملی می تواند سبب جذب پوست شود. 

کودکان

قبل از استفاده ضد آفتاب برای کودکان :

ما به خورشید نیاز داریم و اشعه ماورا بنفش آن برای تولید ویتامین دی ضروری است و نبود آن می تواند بر خلق و خو ، استخوان ها، سیستم ایمنی بدن و هورمون های ما اثر بگذارد . با استفاده از ضدآفتاب پرتوهای اشعه ماورابنفش مسدود شده و اجتناب بیش از حد خطر کمبود ویتامین دی را افزایش می دهند که نوزادان به خصوص مستعد آن هستند . لازم است با پزشک کودک در مورد مکمل رژیم غذایی او با ویتامین دی صحبت کنید.

پوست ملانین تولید می کند و ملانین رنگدانه ای است که از اشعه ماورابنفش محافظت می کند اما پوست لطیف کودک مقدار کمتری ملانین نسبت به یک بزرگسال تولید می کند وهمین امر سبب مستعد شدن او به آفتاب سوختگی خواهد بود. حتی افرادی که ملانین بیشتری نیز تولید می کنند در برابرسوزش این اشعه قرار دارند اما با شدت کم تر.

آفتاب سوختگی مکرر وقرارگیری در معرض نور زیاد خورشید در دوران کودکی به شدت با ملانوما که نوعی سرطان کشنده پوست محسوب می شود ارتباط دارد، بنابراین محافظت از پوست نوزاد و کودک در برابرآفتاب سوختگی بسیار مهم است. 

آفتاب برای کودکان

بهترین راه های حفاظت از پوست کودک :

  1.  کودک را با لباس بپوشانید از کلاه، پیراهن و شلوار آستین بلند نازک استفاده کنید. همچنین می توان از عینک آفتابی نیز استفاده کرد. بهتر است به دنبال لباس هایی با فاکتور محافظ فرابنفش باشید.
  2.  بهتراست زمان خروج از منزل وفعالیت کودک هنگام غروب آفتاب، اوایل صبح و اواخر بعدازظهر باشد.
  3.  البته که مهم است از فضای سایه برای تردد استفاده کنید. 

در هر فصل و هر روز از پوست نوزاد محافظت کنید :

استفاده از ضد آفتاب و سایر روش های محافظتی در فصل تابستان منطقی است اما در زمستان نیز باید این اصول حفاظتی را در نظر گرفت به خصوص اگر کودک در سطوح بازتابی مانند برف، شن و یخ بازی می کند. تابش اشعه ماورابنفش در تمام ساعات روز ثابت است و می تواند به ابر ها و شیشه ها نیز نفوذ کند بنابراین مراقب باشید که از پوست کودک در هر روزی از سال؛ بارانی یا آفتابی محافظت کنید. 

هنگامی که کودک آفتاب زده می شود

آفتاب سوختگی برای کودک بد است. حتی اگر پوست او کمی صورتی نیز بنظر رسید سریعا از آفتاب دوری کنید. ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی می تواند ساعت ها طول بکشد و یا حتی در روزهایی قرمز، داغ، خارش دار و تاول زده شود. اگر این اتفاقات بدتر شد و یا پوست کودک صورتی شد از کمپرس خنک، حمام خنک و یا استفاده از ژل آلوئه ورا برای کمک به تسکین و ترمیم پوست استفاده کنید. برای سوختگی ها یا علائم آفتاب سوختگی شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید. 

آفتاب سوختگی

عوارض گرمای بیش از حد:

از آن جایی که پوست کودک کاملا رشد نکرده است تنظیم دمای بدن آن ها دشوار است که این امر می تواند سبب از دست دادن گرمای بیش از حد بدن شود و آن ها را درمعرض خطر گرما زدگی قرار دهد ؛ بنابراین از پوشش مناسب کودک مطمئن شوید و اجازه ندهید بدن او بیش از حد گرم شود. سعی کنید کودک را هیدراته نگه دارید حال چه با نوشیدن شیر باشد چه آب. 

درصورت مشاهده هریک از علائم مربوط به گرمازدگی کودک لازم است به پزشک معالج مراجعه کنید.

علائم گرما زدگی کودک:

  1.  درجه حرارت بالا
  2.  پوست براق وخشک
  3.  ضعف
  4.  سرگیجه
  5.  تهوع
  6.  تنفس سریع و تپش قلب
  7.  از دست دادن تمرکز و آگاهی
  8.  عدم تعریق
  9.  تشنج

با این توصیه ها از آفتاب و لذت خروج از منزل نترسید. با کودک خود زیر آفتاب بازی کنید.

از لباس هایی نازک و ضد آفتابی مبتنی بر مواد طبیعی و معدنی استفاده کنید.

برای خنک نگه داشتن زیر سایه و هیدراته ماندن نیز اقدام کنید. 

مشخصات ضد آفتاب مناسب پوست نوزاد و کودکان

511
این مطلب مفید بود ؟110
منبع : ecoparent / بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
برچسب : ضد آفتاب
وبگردی