کهیر

علائم و علل کهیر پوستی و 24 درمان گیاهی و خانگی کهیر ورم پوستی

کد مطلب : 2380تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 14 دقیقه
کهیرها خیلی ناگهانی ظاهر می شوند و خود به خود هم ناپدید می شوند گاهی مصرف یک ماده غذایی یا داروی خاصی باعث بروز آن می شود که بعد چند ساعت رفع می شود.

حقایقی درباره کهیر پوستی که لازم است بدانید

کهیرهای پوستی قرمز، خارش دار هستند که بر روی پوست ظاهر می شوند و در اشکال و اندازه های مختلفی هستند و هر کدام شش تا 12 ساعت باقی می مانند ؛ اگرچه کهیرها بسیار شایع هستند ولی علت آنها اغلب نامشخص است. کهیر می تواند سریعا تغییر پیدا کنند و به اطراف حرکت کنند، در یک مکان ناپدید شود و دوباره در مکان های دیگر، اغلب در عرض چند ساعت ظاهر شوند.

کهیرهای عادی به طور ناگهانی بوجود می آیند و گاهی اوقات با استفاده از تحریک مستقیم توسط نیروهای محرکه مانند گرما، سرما و نور خورشید تولید می شوند. همانطور که در این بخش ازسلامت نمناک گفته شده است درمان کهیر به منظور بهبود علائم است تا اینکه شرایط خود به خود بهبود پیدا کند ؛آنتی هیستامین ها شایع ترین درمان برای کهیرها هستند. کهیر به طور معمول با عوارض طولانی مدت یا جدی همراه نیستند.

کهیر پوستی بدون خارش

کهیر و آنژیوادم چیست؟ چه شکلی است؟ چند نکته مهم در مورد کهیر :

  • کهیر بر روی پوست ظاهر می شود با ظاهری قرمز، بسیار خارش دار و از قسمت وسطش باد می کند ؛ آنها در اشکال و اندازه های مختلف ظاهر می شوند، از چند میلی متر تا چند سانتی متر در هر جایی از بدن وجود دارند.
  • تخمین زده می شود که 20 % افراد در طول زندگیشان دچار کهیر خواهند شد.
  • کهیر در زنان شایع تر از مردان است. یکی از مشخصه های کهیر، تغییر اندازه سریع و حرکت، ناپدید شدن در یک مکان و دوباره ظاهر شدن در جاهای دیگر است و اغلب در عرض چند ساعت اتفاق می افتد.
  • یک کهیر معمولا 24 ساعت می ماند. شیوعی که به نظر می رسد چشمگیر باشد، حتی هشدار دهنده و در صبح می تواند رخ دهد و به طور کامل در ظهر از بین می رود.
  • بیماری های بسیار کمی در پوست رخ می دهد و پس از آن به سرعت حل می شود بنابراین، حتی اگر شما هیچ مدرکی از کهیر برای نشان دادن به پزشک خود ندارید هم به دفترش برای معاینه بروید، تشخیص می تواند بر اساس بررسی دقیق علائم و نشانه های شما تعیین شود. چون کهیر خیلی زیاد و خیلی سریع نوسان می کند، بهتر است که یک عکس از آن بگیرید.
  • تورم عمیق تر در پوست که ممکن است همراه با کهیر باشد، آنژیوادم نامیده می شود ؛ این تورم دست و پاها،و همچنین صورت (لب ها یا پلک ها)، می تواند به طرز قابل توجهی کوتاه باشد.

آنژیوادم چیست؟

علل کهیر پوستی چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد کهیر و آنژیوادم می شود؟ آیا کهیر مسری است؟ آیا استرس می تواند دلیلش باشد؟

  • کهیر زمانی ظاهر می شود که هیستامین و سایر ترکیبات از سلول ها به نام مشت سلول آزاد شوند که معمولا در پوست یافت می شوند. هیستامین باعث می شود که مایع از رگ های خونی محلی نشت کند و منجر به تورم در پوست شود.
  • کهیر بسیار شایع است و مسری نیست ؛ اگرچه مزاحم است، اما معمولا در طول یک هفته خوب می شوند و به ندرت نیاز به درمان پزشکی جدی دارد.
  • برخی از کهیرها ممکن است به علت آلرژی به مواردی مانند غذا، عفونت های موجود در ارگانیسم های مختلف، داروها، رنگ آمیزی مواد غذایی، نگهدارنده ها و نیش حشرات و گازها و مواد شیمیایی ایجاد شوند، اما در اکثر موارد علت خاصی برایشان وجود ندارد. هرچند ممکن است افراد را ناراحت کنند که ندانند چه چیزی عامل کهیرشان شده، اما چیزهایی مانند تغییر رژیم غذایی، صابون، مواد شوینده و آرایش، به ندرت در پیشگیری از کهیر کمک می کنند، مگر اینکه یک رابطه موقتی عالی وجود داشته باشد.
  • از آنجا که کهیرها اغلب توسط یک مکانیزم ایمنی تولید می شوند، اما مسری نیست ؛ اگر بیماری عفونی باعث ایجاد کهیر در یک فرد خاص شود، ممکن می شود، اما به احتمال زیاد، تماس با فردی که آلوده به کهیر است مسری نخواهد بود. داشتن کهیر ممکن است باعث ایجاد استرس شود، اما استرس به تنهایی باعث ایجاد کهیر نمی شود.

علت کهیر زدن

انواع مختلف کهیر چیست؟

کهیرهای حاد (کهیر معمولی که بعد از شش تا هشت هفته خوب می شوند) و کهیر مزمن (که ادامه بیشتر از 6 تا 8 هفته طول می کشند). از آنجایی که کهیرها خیلی شایع هستند و خود به خود حل می شوند. 

علائم و نشانه های کهیرهای عادی چیست؟

کهیرهای معمولی به طور ناگهانی ظاهر میشوند و معمولا بدون دلیل خاصی ایجاد میشوند و به نظر می رسد که اغلب در چندین محل بدن رخ می دهند. آنها خارش دار و متورم هستند و از بین چند دقیقه تا چند ساعت از بین می روند تا در جای دیگری ظاهر شوند. این اتفاق ممکن است از روزها تا هفته ها ادامه یابد ؛ اکثر کهیرها در کمتر از شش هفته از بین می روند. اگر بهبودشان بیش از شش هفته طول بکشد، "مزمن" نامیده می شوند.

انواع کهیر پوستی

عوامل خطر و علل کهیر عادی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از موارد کهیرهای معمولی "ایدیوپتیک" هستند، به این معنی که علت شناخته شده ای ندارند. بقیه آنها ممکن است توسط عفونت های ویروسی ایجاد شوند.بعضی از کهیر ممکن است ناشی از داروها باشند، معمولا چند هفته بعد از اولین مصرف رخ می دهند.

هنگامی که یک دارو به عنوان علت کهیر نقش دارد، مصرفش باید متوقف شود.در بیشتر موارد، کهیر های ناشی از داروها در چند روز از بین خواهند رفت. اگر دارو متوقف شود و کهیر از بین نرود، این یک نشانه قوی است که دارو عامل ایجاد کهیر نیست.

برخی از داروها، مانند مورفین، کدئین، آسپرین، و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS، مانند ایبوپروفن [اًدویل])، باعث می شوند بدن هیستامین آزاد کند و کهیر از طریق مکانیسم بدن تولید شود ؛ افراد مبتلا به کهیر باید از این داروها اجتناب کنند.

علیرغم شهرت کهیر که یک بیماری آلرژیک است، اغلب ارتباطات آشکاری با ماده تحریک کننده ای وجود ندارد. در این وضعیت، آزمایش آلرژی تصادفی معمولا مفید نیست. اگر شما می دانید که چه دلیلی باعث کهیر شما شده، پس در صورت ممکن از آن اجتناب کنید.

عوامل کهیر

علل کهیر مزمن چیست؟

کهیر مزمن (طول کشیدن بیش از شش هفته):

می تواند تا ماه ها یا سال ها ادامه یابد ؛ ارزیابی این بیماری دشوار است، و آزمایش آلرژی و دیگر آزمایشات آزمایشگاهی تنها در برخی موارد مفید هستند. ارزیابی دقیق این وضعیت مستلزم این است که بیمار اطلاعات دقیق خود را در مورد تاریخچه پزشکی کامل، عادات شخصی و مصرف خوراکی به پزشک خود ارائه دهد.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد مصرف غذاهای خاص یا داروها برای یک زمان برای مشاهده تأثیر بر روی وضعیت پوست، قطع شوند.

بعضی از بیماری ها و عفونت های سیستمیک، از جمله عفونت های انگلی، گاهی ممکن است در پوست باعث ایجاد کهیر شوند که اگر بتوان علت را تعیین کرد، درمان خاص برای این وضعیت باید موثر باشد، یا در صورت حساسیت غذایی یا دارویی، اجتناب جدی لازم خواهد بود.

اشکال نادری از کهیر مزمن وجود دارد و زمانی این اتفاق می اقتد که بیمار آنتی بادی هایی علیه مولکول های سطح سلول های خود تولید کند. تست هایی برای شناسایی این نوع کهیر وجود دارند.

کهیر طولانی

کهیر بدنی و فیزیکی (به عنوان مثال، کهیر گرمایی):

یک نوع از کهیر مزمن تولید شده توسط محرک های فیزیکی است.تحریکات محیطی مشترک مانند نور خورشید، آب، سرما، گرما، تمرین و فشار گاهی اوقات باعث ایجاد کهیر می شود.دگرگونیسم، که به معنای واقعی کلمه "نویسنده پوست" است، علت شایع آسیب کهیر فیزیکی است ؛

این یک شکل اغراق آمیز از آنچه که برای هر کسی اتفاق می افتد،است در زمانی که پوست آنها خراشیده یا ساییده می شود، و محل در ابتدا قرمز می شود. در دگرگونیسم، لکه هایی تاولی قرمز خارش دار در محلی که پوست خراشیده و صدمه دیده تولید می شوند، به دلیل اینکه این آسیب ها باعث نشت هیستامین می شوند.

یکی دیگر از انواع شایع کهیر فیزیکی "کهیر کولینرژیک" نام دارد ؛ این مورد باعث تولید صدها برامدگی کوچک و خارش دار می شود. این اتفاق در طی 15 دقیقه ورزش یا اعمال زور جسمی رخ می دهد و معمولا قبل از اینکه پزشک بتواند آنها را بررسی کند، از بین رفته اند که این نوع از کهیرها اغلب در جوانان اتفاق می افتد.

کهیر بدنی

آیا شرایط دیگری وجود دارد که باعث ایجاد کهیر شود؟

بثورات دیگری وجود دارد که ممکن است مانند به کهیرها شبیه باشند، اما واقعیت این است که آنها 24 ساعت باقی نمی مانند و خوب نمی شوند. چنین بثوراتی ممکن است نیاز به یک نمونه برداری کوچک از پوست و بررسیشان زیر میکروسکوپ (بیوپسی) داشته باشد تا به طور دقیق ماهیت بیماری پوستی مشخص شود. 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر خوابیدن با کهیرها برایتان دشوار است، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید ، این امر به خصوص اگر شما از داروهای ضد هیستامین غیر تجویزی استفاده کنید بسیار مهم است.اگر کهیر شما بیش از دو ماه طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

شرایط بروز کهیر

کدام پزشکان می توانند کهیر را درمان کنند؟

بعضی از پزشکان خانوادگی یا متخصصان داخلی می توانند به راحتی از بیماران مبتلا به کهیر مزمن مراقبت کنند. اکثر متخصصین پوست و متخصصین آلرژیست قادر به مراقبت و درمان از بیماران مبتلا به کهیر هستند. 

پیش زمینه کهیر چیست؟

برای اینکه دقیقا بدانید که کهیر شما از کدام نوع است، با یک پزشک مشورت کنید با این حال، در نظر داشته باشید که اکثر کهیرها آزار دهنده، جدی و تقریبا همیشه موقت هستند. 

درمانهای خانگی طبیعی برای خلاص شدن سریع از شر کهیر :

حتی اگر این کهیرها از لحاظ شکل و اندازه متنوع باشند، اما باز هم دچار خستگی شدید یا سوزش شدید می شوید ؛ ابتلا به کهیر بدون هشدار قبلی رخ می دهد و شما کاملا بی اطلاع هستید. این اتفاق ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد، بسته به شدت مشکلتان است. 

علت اصلی این اتفاق چیست؟

یک حمله ناگهانی کهیری می تواند به دلایل متعدد اتفاق بیفتد ؛ اغلب اوقات این واکنش آلرژیک ناشی از انتشار هیستامین است. دلیلی دقیق برای بروز کهیر هنوز توسط علوم پزشکی ثابت نشده است. در اینجا یک لیست از عوامل ممکن وجود دارد:

  • گلوتن، آجیل، شیر، تخم مرغ، سویا، صدف، گوجه فرنگی و برخی دیگر از خوراکی
  • محصولات شیمیایی ما نند پودر تالک، عطر و اسپری
  • آسپرین، ایبوپروفن، مهارکننده های مکمل و برخی دیگر داروها
  • تغییرات ناگهانی در شرایط آب و هوا
  • احساسات شدید
  • گزش یا گزیدن توسط حشرات

دارو علت کهیر

کشف علائم شایع کهیر :

  • دسته های صورتی سرخ مایل به قرمز در قسمت های مختلف بدن
  • خارش و تورم
  • تغییر شکل، ناپدید شدن و برگشتن
  • احساس سوزش در کف دست، پا، اطراف چشم
  • داغ شدن، مرطوب شدن و احساسات هیجانی
  • الگوهای غیر قابل پیش بینی و تکراری

علائم کهیر زدن

کهیر چه علائمی دارد؟ 

برای رفع کهیر پوستی از این روش ها و داروهای طبیعی استفاده کنید:

1. حمام خنک برای رفع کهیر:

یک دوش تازه و یا یک حمام خنک بدون شک یکی از ساده ترین راه های درمان خارش است. برای التهاب عمقی پوست، درمان با آب می تواند واقعا موثر باشد ، از حمام کردن در آب گرم در طول داشتن کهیر خودداری کنید. 

2. کمپرس سرد برای درمان کهیر:

استفاده از بسته یخ و پک های سرد یکی از محبوب ترین درمان های خانگی برای از بین بردن کهیر است. به جای بسته یخ، همچنین می توانید از یک بسته ی سبزیجات منجمد استفاده کنید. یک لایه نازک از پارچه را در اطراف بسته سرد قرار دهید و به آرامی روی مناطق آسیب دیده بدن خود فشار دهید. این کار را سه بار در روز انجام دهید، و اجازه دهید 10 دقیقه بماند، یا تا جایی که احساس سر شدن کنید.

درمان کهیر

3. نحوه ازبین بردن کهیر با آلوئه ورا:

آلوئه ورا یکی از بهترین درمان های خانگی برای از بین بردن کهیر است. مصرف آب آلوئه ورا به طور منظم به شدت به روند سم زدایی کمک می کند. با این حال، نوشیدن آب آلوئه ورا برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. ژل آلوئه ورا را آرام بر روی بدن خود ماساژ دهید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید ؛ این کار را چند بار در روز برای تسکین سریع کهیر تکرار کنید. 

4. ترفند درمان کهیر با جوش شیرین:

سدیم بی کربنات یا جوش شیرین به راحتی در دسترس است و به سرعت به درمان کهیر کمک می کند. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان مخلوط کنید و این آب دار با مقادیر سخاوتمندانه ای در سراسر سینه ها، گردن و سایر قسمت های بدن کهیری خوب بزنید.

رفع کهیر

5. ریحان کمک کننده به رفع کهیر:

با کمک این آنتی هیستامین قدرتمند طبیعی اش، از امراض پوستی و کسانی که خارش دارند استفاده می شود. یک قاشق غذاخوری از برگ های ریحان (خشک) را در یک ظرف تمیز قرار دهید و آب داغ را اضافه کنید. در شیشه را بگذارید و اجازه دهید خنک شود. یک تکه پارچه پنبه خشک را بردارید و در مخلوط قرار دهید و سپس روی بدن خود بگذارید. 

6. خمیر جو دوسر مفید کهیر:

بلغور جو دوسر همیشه پوست را ملایم می کند و برای کهیرهای کودکان بسیار مفید است. 2 فنجان بلغور جو دوسر را بشویید و آب کافی برای تهیه یک خمیر صاف را اضافه کنید.دو قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را به مخلوط اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. این خمیر را بر روی پوست خود قرار دهید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و بعد بشورید. 

7. فواید شیر منیزی برای کهیر:

شیر منیزی یکی دیگر از راه حل های قابل اعتماد برای مبتلایان به کهیر است، به ویژه در زمینه تسکین خارش. شما می توانید این محلول را به کهیرهایتان بزنید تا کارش را انجام دهد. از تحریک پوست ظریف با خارش توسط ناخن ها خودداری کنید. 

8. چای کیسه ای برای درمان کهیر:

برای خواص آرام بخشی، کیسه های چای به شدت توصیه می شوند و کمک بزرگی به خارش هستند. کیسه چای را در حدود 10 دقیقه در آب جوش قرار دهید. بگذارید خشک شود و سپس برای 15-20 دقیقه روی کهیرها قرار دهید.

ازبین بردن کهیر

راهکارهای از بین بردن کهیر های مزمن در خانه

9. با نعناع کهیر را درمان کنید:

به دلیل خواص ضد اکسید کننده و خنک کنندگی آن، نعناع یکی از پرطرفدارترین مواد تشکیل دهنده برای برخورد با کهیر است. تعداد کمی برگ نعناع تازه را خرد کنید و دو قاشق چای خوری از آن را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید ؛ بعد از جوشیدن، مایع را خنک کنید و مناطق آسیب دیده خود را با این آب سرد 5-6 بار در روز بشورید. 

10. خواص سرکه سیب برای کهیر:

به طور طبیعی کهیرها را با سرکه سیب درمان کنید. چند فنجان سرکه سیب را به وان حمام بریزید و بدن خود را برای 15-20 دقیقه در این وان غوطه ور کنید.شما همچنین می توانید یک مخلوط از یک قاشق چای خوری سرکه سیب، آب لیمو و چند قطره عسل (برای طعم) را در یک لیوان آب آماده کنید. این مایع را دو بار در روز بنوشید.

خواص سرکه سیب

11. درمان کهیر با نمک اپسوم:

این امکان وجود دارد که با استفاده از نمک اپسوم سریع کهیرها درمان شوند. مقداری نمک اپسوم را در آب آشامیدنی حل کنید و بدن خود را در حدود 20 دقیقه در این آب خیس کنید.

این کار را هر روز تکرار کنید ؛ در طول این درمان از صابون های شیمیایی یا روغن ها دوری کنید. 

12. رفع کهیر با حنا:

حنا یکی دیگر از گزینه های موثر برای درمان می تواند سریع کهیر است. محلولی از حنا درست کنید و آن را بر روی تکه های آسیب دیده از پوست اسپری کنید. لوسیون حنا می تواند به همان اندازه مفید در این زمینه است. به آرامی لوسیون حنا رو روی پوستتان بزنید. مراقب باشید زیرا مالش شدید می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند.

13. حمام جو دو سر مناسب برای کهیر:

چند قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر پودری را در وان حمام بریزید و هم بزنید. حمام جویی همیشه یکی از رایج ترین روش های خانگی برای از بین بردن کهیر و بسیاری از دیگر مشکلات پوستی است. 

14.درمان کهیر با زنجبیل:

به دلیل خواص ضد التهاب عالی اش، همواره یک عنصر قابل اعتماد برای بهبود عوارض مختلف فیزیکی است. همچنین می تواند به عنوان ضد هیستامین عمل کند تا سریعا از شر کهیر خلاص شوید.

یک تکه تازه از ریشه زنجبیل را بردارید و آن را پوست بکنید و آن را روی پوستتان بمالید تا پوست ملتهب از خارش تسکین یابد.برای حس خنک، می توانید قبل از استفاده از زنجبیل استفاده کنید ؛ نوشیدن چای زنجبیل یا جویدن زنجبیل تازه باعث تقویت ایمنی بدن شما می شود.

زنجبیل برای کهیر

روشی عالی برای درمان کهیر های پوستی

15. روش رفع کهیر با زردچوبه :

عامل مهم ضد التهابی، نقش زردچوبه در هنگام مقابله با بیماری های التهابی کاملا عالی است. یک ضد هیستامین طبیعی است و به سرعت از بین رفتن کهیر کمک می کند. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب یا شیر اضافه کنید. این را به صورت منظم مصرف کنید.

سعی کنید زردچوبه را بخشی از دستور العمل های روزانه خود کنید اما در صورتی که در مورد نوشیدنی های خون تجویز شده توسط پزشک دارید، از مصرف زردچوبه اجتناب کنید. 

16. گیاه قاشقک چینی برای رفع کهیر:

قاشقک چینی غنی از فلاونوئیدها است که ضد التهاب و همچنین ضد حساسیت است. به ثبات آلرژن زیادی کمک می کند و شرایط گرمای مرطوب مانند تب و کهیر را کاهش می دهد. 

17. لوسیون کالامین برای درمان کهیر:

زدن لوسیون کالامین به مناطق آسیب دیده به تسکین موقت تحریک پوست کمک می کند. 

18. درمان کهیر با گزنه :

گزنه متعلق به فهرست آنتی هیستامین های طبیعی است و همچنین دارای ویژگی های ضد التهابی است. برای کمک به خارش و همچنین حذف تورم به شدت توصیه میشود. شما می توانید یک قاشق غذاخوری از برگ گزنه (خشک) را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس مایع را صاف کنید و چند قطره عسل را اضافه کنید و سعی کنید آن را دو بار در روز مصرف کنید.

گزنه برای کهیر

19. راه از بین بردن کهیر از طریق بروملین:

این آنزیم خاص موجود در آناناس تازه یک عامل ضد التهابی بسیار قدرتمند است. کهیرها را از بین می برد و چندین نوع دیگر از تحریک پوست را با کاهش سیستم های سیستم پاسخ آلرژی شما بهبود می دهد. به طور مستقیم بر روی پوست التهابی برای دریافت نتیجه مثبت اعمال می شود. 

خلاصی از شر کهیر های خارش دار و بدقیافه

20. محلول شکر قهوه ای-سرکه-زنجبیل برای کهیر:

یک قاشق غذاخوری زنجبیل و یک چهارم فنجان شکر قهوه ای را به 3/4 فنجان سرکه اضافه کنید. این مخلوط را برای مدت زمان طولانی جوش داده و اجازه دهید خنک شود. مقادیر کمی از این محلول را در آب آشامیدنی حل کنید و آن را روی کهیرهای صورت و بدن خود بزنید. 

21. رفع کهیر با شیرین بیان:

شیرین بیان سطح کورتیزون را افزایش می دهد و دارای خواص ضد التهابی فوق العاده و ضد ویروسی است. لوسیون حاوی عصاره شیرین بیان را انتخاب کنید. 

22. از بین بردن کهیر با چای سبز:

چای سبز حاوی میزان زیادی پلی اتیلن و فلاونوئید است، این آنتی اکسیدان فعال کارهای عجیبی را برای سیستم ایمنی شما انجام می دهد و انواع مختلف التهاب های آلرژیک مانند کهیر را از بین می برد. سعی کنید قهوه صبحگاهی خود را با چای جایگزین کنید و کمی آب لیمو در آن بریزد این ،به خصوص برای خارج کردن سموم از سیستم بدن شما مفید است.

چای سبز برای کهیر

راه و روش پیشگیری از کهیر پوستی

پیشگیری بهتر از درمان است:

علاوه بر اتخاذ درمان های خانگی برای از بین بردن کهیر، این اقدامات احتیاطی ساده می تواند نقش مهمی در دور نگه داشتن شما از حملات بعدی کهیرها داشته باشد:

  • اجتناب از آب داغ
  • استفاده از لباس های شل و پارچه های نرم و طبیعی
  • اجتناب از نور مستقیم خورشید
  • کار بر روی کاهش سطوح استرس

اگر علائم شما بیش از حد معمول طول کشید و با سرگیجه، تورم دردناک زبان، لب ها و یا درون گلو، تنگی قفسه سینه و مشکلات تنفسی همراه بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم و علل کهیر پوستی و 24 درمان گیاهی و خانگی کهیر ورم پوستی

4.6695
این مطلب مفید بود ؟63857
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی