لب شکری کودکان
شکاف کام یا لب شکری بودن کودکان یکی از نقص های مادرزادی است که سیگار کشیدن در بارداری از مهم ترین عوامل ایجاد این نقص می باشد.

شکاف کام و لب شکری کودکان و آنچه باید در مورد علل و درمان آن بدانید

شکاف کام و لب شکری، شکافی در لب فوقانی، سقف دهان یا هر دو است.هنگامی که ساختارهای صورت در حال رشد در یک نوزاد متولد نشده و به طور کامل رشد نکرده بسته نمی شود، این مشکل پدید می آید.

شکاف کام و لب شکری از شایع ترین نقص های مادرزادی هستند که آن ها عموماً به عنوان نقص های مادرزادی مجزا رخ می دهند، اما با بسیاری از شرایط ژنتیکی ارثی یا سندرم ها مرتبط هستند.

داشتن فرزندی که با شکاف کام به دنیا می آید می تواند ناراحت کننده باشد، اما می توان آن را با روش هایی که در این بخش از نمناک خواهیم گفت اصلاح و درمان کرد.در بیشتر کودکان، یک سری عمل جراحی ها می تواند عملکرد نرمال را احیا و ظاهر را عادی تری کند.

لب شکری کودکان

شکاف کام و لب شکری کودکان چیست؟

علایم لب شکری کودکان :

با علائمی که دیده می شود معمولاً شکاف کام و لب شکری بلافاصله بعد از تولد قابل تشخیص است. شکاف کام و لب شکری می تواند به شکل زیر باشد:

  • یک شکاف در لب و سقف دهان که بر یک یا هر دو طرف صورت تاثیر می گذارد.
  • یک شکاف در لب که به نظر می رسد فقط یک شکاف کوچک در لب و یا از روی لب فوقانی و سقف دهان به پایین بینی کشیده می شود.
  • یک شکاف در سقف دهان که بر ظاهر چهره تاثیری ندارد.

نوع کم تر شایع، شکاف فقط در ماهیچه های نرم سقف دهان رخ می دهد که در پشت هستند و توسط آستر دهان پوشانده شده اند. این نوع شکاف اغلب در هنگام تولد جلب توجه نمی کند و ممکن است تا زمانی که علائم رشد نکنند، تشخیص داده نشود.

علائم و نشانه های دیگر شکاف کام و لب شکری کودکان شامل این موارد است:

  • سختی در خوردن شیر و غذا.
  • سختی در قورت دادن، با این پتانسیل که مایعات و یا مواد غذایی از بینی بیرون می آیند
  • صدای تو دماغی
  • عفونت های مزمن گوش

عفونت گوش نوزاد

عفونت گوش از علائم لب شکری کودکان

انواع مختلف شکاف کام و لب شکری کودکان:

آناتومی کام معمولی:

دانستن آناتومی طبیعی کام به شما کمک می کند تا آناتومی شکاف کام را بهتر درک کنید.

مخاطی:

مخاط بافتی مرطوب و صورتی است که در داخل قسمت های خاصی از بدن وجود دارد. در بینی, دهان, ریه ها و مجاری ادراری و گوارشی.

کام سخت:

کام سخت بخش استخوانی سقف دهان است. این قسمت جلوی کام را می گیرد. در مقابل کام نرم قرار می گیرد. کام دهان را از بینی جدا می کند. در شکاف کام ارتباطی بین حفره بینی و حفره دهان وجود دارد. این ارتباط بین این دو, صحبت کردن, خوردن و نوشیدن را ممکن می کند. کام برای صحبت کردن و خوردن مهم است، زیرا هوا را از بیرون رفتن از بینی به جای دهان نگه می دارد.

کام نرم:

اگر زبان خود را از جلوی سقف دهان تان به عقب ببرید, می توانید احساسش کنید. اگر دهان خود را باز کنید و نفسی عمیق بکشید, باید کام نرم را بلند کنید. کام نرم به دلیل عملکرد عضلانی اش بالا و پایین می رود.

وقتی در عضله کام شکافی وجود داشته باشد، عملکرد و گفتار را مختل نمی کند. به طور خاص, فهمیدن صحبت ها مشکل می شود، چون هوا به جای دهان از بینی خارج می شود. به علاوه, از آنجا که کام نرم غذا را به پشت گردن می رساند, وقتی فرد غذا را قورت می دهد, در این افراد این کار مشکل می شود .

انواع شکاف کام و لب

انواع لب شکری در کودکان را بشناسید

آشنایی با انواع لب شکری در کودکان

زبان کوچک:

زبان کوچک بخشی از کام نرم است که وسط دهان را می بندد. در برخی افراد, کاملاً مشخص است. بعضی دیگر ممکن است یک یا چند تا داشته باشند یا شاید اصلاً نداشته باشند.

شیارهای آلوئولی:

به عنوان " طاق دندان ی " یا " لثه " شناخته می شود. " شیارهای آلوئولی " جایی است که دندان ها از آن بیرون می آیند. یک برجستگی در فک بالایی.

کام اولیه:

کام اولیه, بخشی از کام در جلوی فورامن منتال است. بخش جلویی کام را شامل می شود و شکل مثلثی دارد. شامل چهار دندان مرکزی و رگه آلوئولی می باشد.

کام ثانویه:

کام ثانویه, بخش عقبی کام (بخش پشت فورامن منتال) است که شامل ریج خلفی آلوئول و تمام کام نرم است.

علائم شکاف کام در کودکان

لب شکری در کودکان چگونه است؟

انواع شکاف کام و لب کودکان

سوراخ پیشی:

حفره ای است که کام اولیه را از کام ثانویه جدا می کند. این یک دهانه در کام استخوانی است که رگ های خونی و اعصاب از آن عبور می کنند. درست پشت این دو دندان جلویی است.

طبقه بندی شکاف کام:

جراحان پلاستیک شکاف های موجود در شکاف کام اولیه, کام ثانویه, یا هر دو را طبقه بندی می کنند. انجام طبقه بندی کام توسط این افراد صورت می گیرد:جراح پلاستیک, دندان پزشک, متخصص گوش و حلق و بینی, درمانگر گفتاری و سایر اعضا در تدوین برنامه درمانی.

شکاف کام کامل:

شکاف کام کامل شامل تمام کام ابتدایی و ثانویه است، تا شیارهای آلوئولی امتداد یافته. شکاف کام کامل می تواند یک طرفه یا دوطرفه باشد.

شکاف کام ناکامل:

شکاف ناقص از پشت کام با زبان کوچک شروع می شود و به جلو ادامه می یابد. این شکاف می تواند به سوراخ پیشی نرسد. به عبارت ساده تر، این کار تنها کام ثانویه را شامل می شود، زیرا تمام مسیر را به جلو بسط نمی دهد. میزان بلندی شکاف می تواند به شدت متفاوت باشد. بااینحال، هر مقدار شکاف در کام می تواند تاثیر مضری بر توسعه گفتاری داشته باشد.

تشخیص لب شکری کودکان

انواع شکاف کام و لب شکری کودکان

انواع مختلف شکاف ناقص در متن زیر به شرح زیر هستند:

بیفید زبان کوچک:

حداقل میزان و یکی از رایج ترین شکاف ها است. از آن به عنوان "شکاف زبان کوچک" یاد می شود. ممکن است بسیار ظریف باشد، یا ممکن است به عنوان دو ماهیت متمایز ظاهر شوند. این مورد مشکل ساز نیست. این اتفاق در حدود 2 درصد از جمعیت رخ می دهد.

شکاف سابوکوزال:

شکاف سابوکوزال، شکافی است که زیر پوشش مخاطی قرار دارد که در سقف دهان است. چون شکاف سابوکوزال زیر مخاط وجود دارد، تنها شاخص فیزیکی حضور آن ممکن است بیفید زبان کوچک باشد.

حتی اگر از سطح مشاهده نشود، اما ماهیچه های کام به هم در وسط کام متصل نیستند. این باعث ناتوانی در حرکت کام می شود و باعث ایجاد برخی صداهای گفتاری می شود. از این رو، معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که کودک دارای رشد گفتاری غیر عادی است.

شکاف کام مخفی

بیماری شکاف کام و لب شکری کودکان

شناخت نوع لب شکری کودکان

شکاف کام نرم:

وجود شکاف در کام نرم از نوک زبان کوچک عبور می کند و قبل یا در تقاطع کام نرم و سخت متوقف می شود. نه تنها در ظاهر آن آشکارتر از شکاف سابوکوزال است، بلکه مشکلات گفتاری یکسانی را با شکاف سابوکوزال به وجود می آورد.

شکاف های کام نرم شدیدتر (طولانی تر) در هنگام تولد به علت مشکلات تغذیه ای تشخیص داده می شود. شکاف کام خوردن را برای نوزاد دشوار می کند تا بتولند دهانش را در اطراف نوک پستان ببندد.

شکاف کام نرم و سخت:

شکافی که هر دو کام نرم و سخت را شامل می شود، کل کام نرم و قسمتی از کام سخت را تا سوراخ پیشی تخت تاثیر قرار می دهد. این شکاف معمولاً در هنگام تولد تشخیص داده می شود، زیرا مشکلات تغذیه ای را همراه دارد و باعث اختلال در گفتار خواهد شد.

شکاف کام نرم و سخت

بررسی انواع لب شکری و شکاف کام کودکان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شکاف کام و لب شکری معمولاً در هنگام تولد مشاهده می شود و ممکن است پزشک در آن زمان بتواند شروع به ایجاد هماهنگی کند. اگر کودک علائم و نشانه های شکاف کام و لب شکری را نشان دهد، باید با پزشک کودکتان ملاقات کنید.

علل لب شکری شدن کودکان :

شکاف کام و لب شکری زمانی رخ می دهند که بافت ها در صورت و دهان کودک به درستی جوش نخورند. در حالت عادی، بافت هایی که لب ها و سقف دهان را تشکیل می دهند، در ماه های دوم و سوم بارداری با هم ترکیب می شوند.

اما در کودکان با این مشکل، این ترکیب هیچ وقت اتفاق نمی افتد و تنها بخشی از آن اتفاق می افتد. محققین معتقدند که اغلب موارد شکاف کام و لب شکری بر اثر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شوند. در بسیاری از کودکان، یک علت قطعی مشخص نمی شود.

مادر و یا پدر می توانند ژن های شکاف کام و لب شکری را به نسل بعدیشان منتقل کنند. در برخی موارد، کودکان ژنی را به ارث می برند که باعث ایجاد این مشکل می شود و بعد یک محرک محیطی باعث ایجاد شکاف در آنها می شود.

لب شکری شدن نوزاد

علت لب شکری شدن کودکان چیست؟

عوامل خطر لب شکری کودکان:

عوامل متعددی می توانند احتمال ایجاد شکاف کام و لب شکری را افزایش دهند، از جمله:

سابقه خانوادگی:

والدین با سابقه خانوادگی شکاف کام و لب شکری، خطر بالاتری را به کودک خود منتقل می کنند.

دیابتی ها:

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت بوده اند، ممکن است ریسک ابتلا به بچه دار شدن با شکاف کام و لب شکری را داشته باشند.

دیابت بارداری

احتمال لب شکری شدن جنین مادران دیابتی

عوامل موثر در لب شکری شدن کودکان

قرار گرفتن در معرض موادی خاص در دوران بارداری:

در زنان بارداری که سیگار می کشند، الکل می نوشند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، احتمال این مشکل در نوزادشان بیشتر می شود .

چاق بودن و اضافه وزن در طول دوران بارداری:

شواهدی وجود دارد که نوزادان متولد شده با مادران چاق ممکن است ریسک بیشتری برای این مشکل را داشته باشند.مردان بیشتر محتمل هستند که شکاف کام و لب شکری داشته باشند. شکاف کام بدون لب شکری در زنان رایج تر است.

اضافه وزن بارداری

اضافه وزن بارداری از عوامل خطر لب شکری کودکان

مشکلات لب شکری در کودکان:

کودکان با شکاف کام و لب شکری، بسته به نوع و شدت شکافشان، با چالش های گوناگونی رو به رو هستند.

سختی در تغذیه:

یکی از مهم ترین نگرانی ها پس از تولد، تغذیه است. در حالی که بیشتر نوزادان با شکاف لب می توانند شیر بخورند، اما شکاف در کام ممکن است دشوار باشد.

عفونت های گوش و از دست دادن شنوایی:

کودکان با شکاف کام در معرض خطر توسعه مایع گوش میانی و از دست دادن شنوایی هستند.

عفونت های گوش کودکان

عفونت های گوشی در کودکان لب شکری

عوارض شکاف کام و لب شکری کودکان

مشکلات دندانی:

اگر شکاف کام تا بین لثه های بالایی گسترش یابد، ممکن است که رشد دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات گفتاری:

از آنجا که کام در شکل دهی صداها مورد استفاده قرار می گیرد، گفتار طبیعی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

چالش های مقابله با مشکلات پزشکی: کودکان با این مشکل ها ممکن است با مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری ناشی از تفاوت در ظاهرشان و استرس روبرو شوند.

مشکلات گفتاری کودکان

تاثیر شکاف کام در گفتار کودکان

پیش گیری از لب شکری کودکان:

بعد از اینکه نوزاد با یک شکاف به دنیا می آید، والدین در مورد احتمال داشتن یک کودک دیگر با شرایط مشابه او نگران هستند.

در حالی که بسیاری از موارد شکاف کام و لب شکری ها می توان جلوگیری کرد، اما این گام ها را برای افزایش درک و یا کاهش ریسک در نظر بگیرید:

مشاوره ژنتیکی:

اگر شما سابقه خانوادگی شکاف کام و لب شکری دارید، پیش از باردار شدن به پزشک خود بگویید. پزشک ممکن است شما را به مشاور ژنتیکی ارجاع دهد که می تواند به تعیین خطر بچه دار شدن با شکاف کام و لب شکری شما کمک کند.

ویتامین های قبل از زایمان را مصرف کنید:

اگر قرار است به زودی باردار شوید، از پزشک خود بپرسید آیا باید ویتامین هایی را بخورید یا خیر.

از مواد مخدر یا الکل استفاده نکنید:

استفاده از الکل و یا دخانیات در دوران بارداری، خطر داشتن فرزند با نقص را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن در بارداری

سیگار نکشیدن در بارداری برای پیشگیری از لب شکری شدن نوزاد

تشخیص لب شکری کودکان :

بیشتر موارد شکاف کام و لب شکری در هنگام تولد قابل مشاهده هستند و نیاز به آزمایش های ویژه ای برای تشخیص ندارد. قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید، شکاف کام و لب شکری در آزمایش ها دیده می شود.

سونوگرافی قبل از زایمان:

سونوگرافی پیش از زایمان آزمایشی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از جنین استفاده می شوند. هنگام تجزیه و تحلیل تصاویر، پزشک می تواند تفاوتی در ساختارهای صورت جنین تشخیص دهد. لب شکری می تواند با امواج سونوگرافی در اوایل هفته سیزدهم بارداری مشخص شود. شکاف کام به تنهایی رخ می دهد و برای دیدن آن از سونوگرافی استفاده می شود.

اگر سونوگرافی پیش از زایمان شکافی را نشان دهد، پزشک می تواند یک روش برای گرفتن یک نمونه از مایع آمنیوتیک از رحم دریافت کند. این تست مایع می تواند نشان دهد که جنین سندرم ژنتیکی را به ارث برده است که ممکن است موجب نقص های مادرزادی دیگری شود یا خیر. با این حال اغلب علت شکاف کام و لب شکری مشخص نیست.

سونوگرافی جنین

تشخیص لب شکری در سونوگرافی

درمان لب شکری کودکان :

اهداف درمان شکاف کام و لب شکری، بهبود توانایی کودک در خوردن، صحبت کردن و شنیدن عادی و داشتن چهره ای خوب و معمول است. مراقبت از کودکان با شکاف کام و لب شکری اغلب شامل یک تیم از پزشکان و متخصصان می شود، جراحان در ترمیم شکاف مانند جراحان پلاستیک تخصص دارند.

  • جراح دهان
  • پزشکان گوش, بینی و گلو.
  • اطفال
  • دندانپزشکان کودکان
  • ارتودنتیست
  • پرستاران
  • متخصصان شنوایی
  • مشاوران ژنتیک
  • کارگران اجتماعی
  • روان شناسان

درمان جراحی برای ترمیم زخم و درمان هایی جهت بهبود شرایط است.

متخصصین کودکان

متخصصین برای درمان کودکان لب شکری

جراحی برای درمان لب شکری کودکان:

جراحی برای اصلاح لب و کام براساس وضعیت خاص کودک است. پس از ترمیم اولیه شکاف, پزشک ممکن است جراحی را برای بهبود گفتار و بهبود ظاهر لب و بینی اش توصیه کند.

جراحی معمولاً به این ترتیب انجام می شود:

  • ترمیم لب شکری - در سه ماهه اول تا پایان 6 ماهگی.
  • ترمیم شکاف کام - در 12 ماهگی یا در صورت امکان زودتر.
  • ادامه اعمال - جراحی بین 2 سالگی و نوجوانی.

جراحی کام و لب در بیمارستان انجام می شود. کودک شما یک داروی بی هوشی عمومی دریافت می کند تا احساس درد نکند یا در طول جراحی بیدار نشود.

روش های مختلفی برای ترمیم شکاف کام و لب وجود دارد, بازسازی نواحی آسیب دیده و پیش گیری یا درمان آن.

ترمیم لب شکری

درمان لب شکری در کودکان با جراحی

به طور کلی, کارها برای درمان لب شکری کودکان شامل موارد زیر هستند:

ترمیم لب شکری و شکاف کام:

برای بستن شکاف لب, جراح برشی را روی هر دو طرف شکاف ایجاد می کند و فلپ های بافتی ایجاد می کند. سپس فلپ به هم بخیه زده می شود. ترمیم باید ظاهر, ساختار و عملکرد بهتری را داشته باشد. ترمیم اولیه بینی, در صورت نیاز معمولاً همزمان انجام می شود.

برای ترمیم شکاف کام روش ها مختلف است و برای بستن فاصله و بازسازی سقف دهان بسته به وضعیت کودک متفاوت می باشد. جراح برشی را روی هر دو طرف شکاف ایجاد می کند و بافت ها و ماهیچه ها را جدا می کند. سپس بخیه زده می شود.

بستن شکاف لب کودکان

بستن شکاف لب کودکان لب شکری

جراحی لوله گوش:

در کودکان مبتلا به شکاف کام, ممکن است لوله های گوششان در جهت کاهش خطر بیماری های مزمن گوش قرار گیرند که می تواند منجر به کاهش شنوایی در آنها گردد. جراحی لوله گوش شامل قرار دادن لوله های ریز در پرده گوش برای ایجاد دریچه ای در جهت جلوگیری از تجمع مایعات است.

جراحی برای بازسازی ظاهر چهره:

برای بهبود ظاهر دهان, لب و بینی نیاز به جراحی های بیشتری است. جراحی می تواند به طور قابل توجهی ظاهر کودک, کیفیت زندگی، توانایی خوردن, تنفس و صحبت کردن او را بهتر کند.

خطرات احتمالی جراحی شامل خونریزی, عفونت, ترمیم ضعیف, گسترش یا افزایش زخم ها و آسیب موقت یا دائمی به اعصاب, رگ های خونی و یا سازه های دیگر است.

جراحی شکاف کام

جراحی کودکان لب شکری برای درمان شکاف کام

درمان عوارض لب شکری در کودکان :

پزشک ممکن است درمان بیشتری را برای مشکلات ناشی از لب شکری و کام شکاف دار توصیه کند.

مثلا:

  • استراتژی های تغذیه ای مناسب
  • گفتار درمانی برای تصحیح گفتا.
  • ارتودنسی برای تنظیم دندان ها.
  • مراقبت توسط دندان پزشک کودکان برای نظارت بر دندان و بهداشت دهان از سنین پایین.
  • چکاپ و درمان عفونت های گوشی که ممکن است شامل مشکل در لوله های گوش باشد.
  • سمعک یا دیگر دستگاه های کمکی برای کودک با شنوایی ضعیف.
  • درمان با یک روانشناس برای کمک به کودک در مقابله با استرس کارهای مکرر پزشکی یا نگرانی های دیگر.

 

علل لب شکری شدن کودکان و راههای درمان انواع شکاف کام

4.346
این مطلب مفید بود ؟406
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : mayoclinic / cdc.gov / verywellhealth / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : ترک لب
وبگردی