خواص کره بادام زمینی
کره بادام زمینی خواص و فواید شگفت انگیزی دارد، همچنین مصرف کره بادام زمینی برای سلامت بدن بسیار مفید است و به درمان بیماری ها کمک شایانی می کند.

خواص کره بادام زمینی و فواید آن برای سلامت و درمان بیماری ها

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین خوراکی ها در میان بزرگسالان و کودکان است، هر چند خوش‌مزه می باشد. اما بسیاری از مردم نگران مصرف بیش از حد کره بادام زمینی هستند. بادام زمینی ها و کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی هستند که باعث افزایش سلامت قلب و بهبود سطح قند خون می شوند.

بسته به این که مردم چگونه از کره بادام زمینی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، کره بادام زمینی می تواند به آنها کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند و یا به هنگام تمرین بدن سازی، وزن خود را افزایش دهند.

با این حال کره بادام زمینی حاوی کالری و چربی بالا است، بنابراین مردم باید از آن در حد اعتدال مصرف کنند و زیاده روی نکنند. در این مقاله به مزایای سلامتی مصرف کره بادام زمینی و خطرات مرتبط با مصرف بیش از حد آن می پردازیم:

فواید و ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی مقدار زیادی پروتئین همراه با ویتامین های ضروری دارد و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و روی را برای بدن انسان فراهم می کند. هر 2 قاشق غذا خوری کره بادام زمینی، مواد مغذی، معدنی و ویتامین های که در این بخش از سلامت نمناک عنوان شده است را تامین می کند:

پروتئین کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی حاوی 7.02 گرم پروتئین در هر 2 قاشق غذا خوری است. این مقادیر نسبت به مقادیر توصیه شده در رژیم غذایی (rda)، برای زنان 45 گرم و برای مردان 56 گرم است، که طبق سن و سطح فعالیت آنها متفاوت خواهد بود.

منیزیم کره بادام زمینی :

هر 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، حاوی 57 میلی گرم منیزیم است. طبق توصیه rda مصرف منیزیم در مردان 400-420 و برای زنان 310-320 می باشد. منیزیم برای سلامتی ضروری است و نقشی در فرآیندهای شیمیایی مختلف بدن ایفا می کند.

فواید کره بادام زمینی

ارزش غذایی و فواید کره بادام زمینی

فسفر کره بادام زمینی :

هر وعده شامل 107 میلی گرم فسفر است، که حدود 15.3 درصد از مقادیر توصیه شده برای بزرگسالان می باشد. فسفر به بدن کمک می کند تا سلول ها و استخوان های سالم بسازد و همچنین به سلول ها کمک می کند تا انرژی تولید کنند.

روی :

یک وعده کره بادام زمینی حدود 0.85 میلی گرم روی را برای بدن فراهم می کند، که 7.7 درصد میزان دریافت روزانه برای مردان و 106 % از مقادیر توصیه شده برای زنان می باشد. روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سنتز پروتئین و تشکیل DNA ضروری است.

نیاسین :

کره بادام زمینی حاوی 4.21 میلی گرم نیاسین در هر وعده است، که نقش مفیدی در مصرف 14 تا 16 میلی گرمی توصیه شده دارد. نیاسین به بهبود هضم، عملکرد عصبی و تولید انرژی کمک می کند.

ویتامین B6 کره بادام زمینی :

با داشتن 0.17 گرم ویتامین B در هر وعده کره بادام زمینی تقریباً 14 درصد از مقدار توصیه شده 1.3 میلی گرمی توسط rda دریافت خواهد شد. ویتامین B نقش مهمی در مهار واکنش های آنزیمی در بدن دارد و برای سلامت قلب و سیستم ایمنی ضروری باشد.

با این حال، اگر فرد بیشتر از مقدار توصیه شده کره بادام زمینی بخورد، معایب تغذیه ای نیز وجود دارد.

کره بادام زمینی حاوی کالری، چربی اشباع شده و سدیم بالایی است. هر وعده شامل 3.05 گرم چربی های اشباع شده است که 23.5 درصد از حداکثر مصرف روزانه چربی اشباع شده برای افرادی است که 2.000 کالری در روز مصرف می کنند. افراد باید به دنبال مصرف کمتر از 13 گرم چربی اشباع شده در روز باشند.

همچنین حاوی 152 میلی گرم سدیم است که در هر روز بیش از 10.1 درصد از سدیم نیاز روزانه یک بزرگسال، یعنی 1500 را تشکیل می دهد. خوردن کره بادام زمینی به صورت متعادل و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

ویتامین کره بادام زمینی

ویتامین کره بادام زمینی

خواص و مزایای کره بادام زمینی

1. کره بادام زمینی برای کاهش وزن :

مطالعات متعددی نشان می دهند که خوردن بادام زمینی ها و سایر آجیل ها می توانند به کاهش یا حفظ وزن سالم کمک کنند. ممکن است به این دلیل باشد که بادام زمینی ها احساس سیری و پر بودن می دهند که این احساس به لطف پروتئین، چربی و فیبر آنها است.

2. کره بادام زمینی برای تقویت و بهبود سلامت قلب :

کره بادام زمینی حاوی بسیاری از مواد مغذی است که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد چرا که حاوی :

  • اسیدهای چرب تک اشباعی (MUFA)
  • اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA)
  • نیاسین
  • منیزیم
  • ویتامین E

نسبت چربی های غیراشباع به چربی های اشباع شده، نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می کند. کره بادام زمینی نسبت مشابهی با روغن زیتون دارد که به عنوان یک گزینه قلبی سالم نیز شناخته می شود.

مصرف بالای مغزها ممکن است با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی یا علل دیگر، ارتباط داشته باشد. محققان بادام زمینی ها را به طور خاص به عنوان راهی مؤثر برای بهبود سلامت قلب برای برخی افراد توصیه می کنند.

3. مصرف کره بادام زمینی در بدنسازی :

بسیاری از بدن سازها و علاقمندان به تناسب اندام، کره بادام زمینی را به دلایل مختلف مصرف می کنند. اگر چه مقدار کالری براساس قد، با سطح فعالیت و میزان متابولیک تغییر می کند؛ اما مقدار مصرف کالری روزانه توصیه شده در حدود 1.600-2400 کالری در روز برای زنان و تا 3.000 کالری در روز برای مردان متغیر است. با این حال، مردان بالغ باید روزانه 3.000 کالری مصرف کنند در حالی که زنان فعال تا 2.400 کالری در روز می گیرند. کره بادام زمینی به لطف مقدار بالای کالری، راه ساده ای برای افزایش جذب کالری و چربی غیراشباع است.

4. کره بادام زمینی برای مدیریت سطح قند خون :

کره بادام زمینی یک غذای نسبتاً کم کربوهیدرات است، که حاوی مقادیر زیادی چربی و پروتئین و همچنین مقداری فیبر است. این ویژگی ها به این معنی است که کره بادام زمینی با قند اضافه تاثیری بر میزان قند خون ندارد و می تواند گزینه خوب و مناسبی برای مبتلایان به دیابت باشد.

و ada توصیه می کند که افراد چربی های اشباع شده را با چربی های تک اشباعی جایگزین کنند، آنها کره بادام زمینی، بادام زمینی و روغن بادام زمینی را به عنوان منابع خوب تک اشباعی پیشنهاد می کنند.

مطالعات در حال حاضر نشان می دهند که خوردن کره بادام زمینی یا بادام زمینی برای صبحانه می تواند به زنان مبتلا به چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای مدیریت سطح گلوکز خون کمک کند. براساس این بررسی، زنانی که در صبحانه خود این آجیل ها را مصرف می کنند، سطح قند خون کمتری، نسبت به زنانی که صبحانه با همان مقدار کربوهیدرات بدون مصرف گردو، می خوردند، گرسنگی کمتری داشتند.

5. کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه :

خوردن کره بادام زمینی به ویژه از سنین پایین ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. محققان داده ها را برای دانش آموزان دختر مدرسه ای در آمریکا مورد بررسی قرار داده اند. انواع دیگر پالس، مانند لوبیا و سویا همراه با چربی ها و سایر آجیل نیز ممکن است حفاظت از آنها را نشان دهند.

کره بادام زمینی برای کودک

کره بادام زمینی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان

6. جلوگیری از دیابت نوع 2 با کره بادام زمینی :

مصرف کره بادام زمینی نیز می تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. بادام زمینی ها نه تنها حاوی پروتئین هستند، بلکه چربی های اشباع نشده هم دارند. چربی اشباع نشده به بهبود حساسیت انسولین کمک بسیاری خواهد کرد. تحقیقات در زمینه مصرف کره بادام زمینی و دیابت، نشان داده است که مصرف بیشتر کره بادام زمینی و آجیل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حد زیادی کاهش می دهد.

7. کره بادام زمینی منبع خوب ویتامین ها :

کره بادام زمینی، حاوی بسیاری از ویتامین هایی است که برای بدن ما مناسب هستند، تا به درستی عمل کنند. چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص خوراکی ها گفته ایم، ویتامین A برای بینایی مفید است، در حالی که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و زخم های ساده را سریع تر درمان می کند. از طرف دیگر، ویتامین E که در کره بادام زمینی یافت می شود، یک ماده مغذی کم مصرف بسیار مهم است که توسط بدن ما برای انحلال ساختارهای اسید چرب و انسداد در شریان ها مورد نیاز است.

8. خواص آنتی اکسیدانی کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی حاوی خواص آنتی اکسیدانی به علت وجود اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین است. یکی از آنتی اکسیدان های موجود در آن رزوراترول است، رزوراترول یک آنتی اکسیدان پلی فنولی است که می تواند در کنترل بیماری های مزمن مؤثر باشد.

9. جلوگیری از سرطان با کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی حاوی B-سیتواسترول است، یک فیتواسترول است که دارای ویژگی بسیار خوبی برای مبارزه با سرطان، به ویژه کولون، پروستات و سینه است. بادام زمینی و محصولات آن مانند:روغن بادام زمینی و کره بادام زمینی منابع ایده آلی از فیتوسترول هستند.

10. پتاسیم بالا کره بادام زمینی :

کره بادام زمینی حاوی پتاسیم است، که به عنوان الکترولیت عمل می کند و یک عنصر تعادلی سیال در بدن است. در مقایسه با سدیم که مستقیماً وارد سیستم قلبی عروقی به صورت فشار خون می شود، پتاسیم هیچ فشاری بر روی خون و یا بر روی سیستم قلبی عروقی ندارد، یک عنصر مهم برای قلب است که در مقادیر زیاد کره بادام زمینی یافت می شود.

کره بادام زمینی

پتاسیم کره بادام زمینی

11. کاهش خطر سنگ صفرا با کره بادام زمینی :

سنگ صفرا یک خطر عمده سلامتی در کشورهای توسعه یافته است، که ناشی از اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب، انواع خاصی از داروهای کلسترول و قرص های کنترل بارداری می باشد.

مطالعه ای در ژورنال تغذیه بالینی بر روی بادام زمینی ها و مصرف آجیل در ارتباط با خطر سنگ صفرا انجام شد و نتایج این مطالعه نشان داد که در طی چند دهه گذشته، زنانی که کره بادام زمینی و فندق را به صورت منظم مصرف کرده اند، خطر ابتلا به سنگ صفرا را کاهش داده اند.

12. غنی از فیبر رژیمی :

بادام زمینی ها و کره بادام زمینی حاوی فیبر بسیار بالایی هستند، یک فنجان یا تقریباً 125 گرم بادام زمینی و کره بادام زمینی به ترتیب، 12 گرم و 20 گرم فیبر رژیمی دارد. فیبر رژیمی یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی ما است. زیرا، کمبود فیبر رژیمی می تواند منجر به مشکلات و بیماری هایی مانند:یبوست، دیابت، کلسترول و بیماری های قلبی شود.

13. کره بادام زمینی برای کاهش اشتها :

به عنوان یک انسان، ما مشکل غذا خوردن را داریم، حتی زمانی که نیاز به غذا نداریم به خاطر اینکه غذا در مغز ما برنامه ریزی شده است. به طور طبیعی، پرخوری به هیچ شکلی خوب نیست و تمایل به مقاومت در برابر وسوسه یک کار روزمره را ایجاد می کند. با این حال مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی مانند کره بادام زمینی می تواند به جلوگیری از اشتها و تمایل شما کمک کند. به گونه ای که بین وعده های غذایی سیر بمانید و به احتمال زیاد وعده های ناسالم نخورید. دلیل این کار به خاطر چربی سالم و محتوای پروتئین بالا است، که هر دو میزان قند خون را ثابت نگه می دارند و از گرسنگی مداوم جلوگیری می کنند.

14. کره بادام زمینی برای تقویت سطح انرژی :

آیا نیاز به انتخاب سریع در وسط روز برای گرفتن انرژی دارید که عاری از کافئین و محرک های دیگر است؟

دو قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی را امتحان کنید. چربی های اشباع شده در آن، همراه با فیبر و پروتئین تنها چیزی هستند که شما برای تثبیت سطح انسولین و تضمین یک منبع انرژی ثابت برای ساعت ها نیاز دارید. اگر به یک روش آزاد محرک برای رسیدن به یک ضربه انرژی نیاز دارید، می توانید آن را در اول صبح مصرف کنید، به خصوص اگر بعد از بیدار شدن از خواب این کار کنید.

15. کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون :

بادام زمینی و مصرف کره بادام زمینی به نظر می رسد که با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به ویژه در زنان، در ارتباط باشند. اگرچه علت این امر به طور کامل شناخته نشده است، اما می توان آن را با محتوای فیبر همراه با چربی های غیر اشباع ضد التهابی مرتبط دانست. این ها می توانند به جلوگیری از رشد پولیپ در بدن کمک کنند، اگرچه این پولیپ ها اغلب بی خطر هستند و معمولاً دلیل هشدار نیستند.

خواص کره بادام زمینی

فواید و خواص کره بادام زمینی

16. کاهش یا جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی :

مصرف منظم بادام زمینی یا کره بادام زمینی با کاهش ریسک کاهش شناختی همراه است و در بسیاری از موارد مانع از تاثیر گذاشتن بر زندگی ما به طور قابل توجهی می شود. علاوه بر محتوای بالای ضد التهابی آن، نیاسین در اینجا نقش مهمی ایفا می کند، چون مشخص شد افرادی که بیش ترین نیاسین را مصرف می کنند، به احتمال کمتر به 70 درصد کاهش شناختی پیدا می کنند و به بیماری آلزایمر و مشابه دچار می شوند.

17. کاهش آلرژی :

تحقیقات نشان داده اند افرادی که مصرف کره بادام زمینی را در سنین پایین شروع می کنند، در معرض خطر ابتلا به آلرژی های جدی بعدی در زندگی، از جمله خود آلرژی های بادام زمینی هستند. کشف شده است، حتی زمانی که فرد دارای آلرژی های غذایی بادام زمینی است، با مصرف مقدار بسیار کمی از آلرژن ها (در این مورد بادام زمینی) اغلب پاسخ ایمنی به این مقدار در طول زمان کاهش می یابد. در نتیجه، واکنش های آلرژیک را کاهش داده و یا به طور کلی حذف خواهد شد. این اثر همچنین به انواع دیگر ذرات آلرژن نیز منتقل می شود، چون بر این باور است که این اثر به تعدیل فعالیت های ایمنی بدن کمک می کند.

18. کره بادام زمینی برای حفظ سلامت پوست :

کره بادام زمینی منبع غنی از ویتامین E است. ویتامین E به پوست کمک می کند تا رطوبتش را حفظ کند و از چین و چروک یا لکه های فلس دار جلوگیری می کند. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش تاثیر آفتاب بر پوست ما کمک می کند.

19. حفظ تعادل مایع بدن :

کره بادام زمینی منبع خوبی از پتاسیم رژیمی است که یک ماده معدنی بسیار بزرگ محسوب می شود. پتاسیم به عنوان نقش مخالف سدیم عمل می کند و به اطمینان از حذف سدیم اضافی از طریق ادرار و حفظ فشار خون، تعادل مایع به گردش خون کمک می کند. پتاسیم نیز در اتساع عروق خونی نقش دارد و به کاهش فشار پمپ خون کمک می کند.

20. کره بادام زمینی یک منبع عالی پروتئین برای گیاهخواری :

گیاهخواران در رفع نیازهای پروتئینی خود دچار مشکل می شوند، اما خوشبختانه کره بادام زمینی می تواند به شما کمک کند تا مقداری از آن را جبران کنید. هر 2 قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی شامل تقریباً 8 گرم پروتئین است که برای مصرف در طول روز بسیار مفید هستند.

عوارض کره بادام زمینی و مضرات کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک منبع عالی از پروتئین

21. کره بادام زمینی برای کمک به پیشگیری از میگرن :

دفعه بعد که میگرن شما عود کرد، به سراغ کره بادام زمینی بروید. کره بادام زمینی غنی از منیزیم است، که با کاهش فرکانس و شدت میگرن مرتبط است. حتی بهتر است به طور منظم مصرف کنید، تا از بروز میگرن در وهله اول جلوگیری کنید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان خواهد بود.

مضرات و عوارض جانبی کره بادام زمینی

واکنش های آلرژی رایج ترین اثرات جانبی کره بادام زمینی هستند. علاوه بر این، کره بادام زمینی فراوری شده ممکن است حاوی اسیدهای چرب ترانس دار بیشتری باشد (که نشان داده شده است خطر بیماری های عفونی را افزایش می دهد؛ با این حال، زمانی که در حد اعتدال است نباید نگران باشید).

بادام زمینی ها نسبت به آسپرژیلوس فلاووس حساس تر هستند، که ممکن است علت سرطان زایی داشته باشند. مقدار بالای اسید چرب کره بادام زمینی ممکن است باعث مشکلات سلامتی مانند:سکته مغزی، بیماری عروق کرونر و مسدود شدن شریان ها شود.

با مصرف بیش از حد کره بادام زمینی ممکن است منجر به سالمونلوز شوید، که ممکن است علائمی مانند:گرفتگی شکم، اسهال، استفراغ، تهوع، خستگی، سردرد داشته باشد. چنین سالمونلایی در کره بادام زمینی ممکن است باعث ایجاد یک بیماری مزمن به نام "آرتریت راکتیو" شود، که علائم آن شامل درد مفاصل، سوزش چشم و دفع ادرار دردناک می باشد.

مقدار کالری بالای کره بادام زمینی ممکن است به اضافه وزن و چاقی شما منجر شود. محققین ثابت کرده اند که کره بادام زمینی موجب پوسیدگی دندان در برخی از افراد خواهند شد. آلرژی کره بادام زمینی یک واکنش ازدیاد حساسیت است که ممکن است منجر به علائمی نظیر استفراغ، کهیر (کندو)، درد شکم، اسهال و مشکلات تنفسی شود. در موارد بدتر، ممکن است حتی باعث واکنش هایی مثل شوک آنافیلاکسی شود، که ممکن است در برخی موارد کشنده باشد.

کودکان بیشتر در معرض آلرژی کره بادام زمینی قرار دارند و ممکن است باعث واکنش های اولیه مثل گلوی خشک و خارش دار در آنها شوند.

آلرژی های بادام زمینی :

براساس گزارش موسسه ملی بهداشت، آلرژن های بادام زمینی و دیگر آجیل ها از نوع شایع ترین هستند و بیش از 3 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهند. آنهایی که آلرژی شناخته شده بادام زمینی دارند، باید از کره بادام زمینی و مواد غذایی مشابه اجتناب کنند.

آیا خوردن کره بادام زمینی در طول دوران بارداری ایمن است؟

تخمین زده می شود که حدود 1.4% از کودکان به بادام زمینی و آجیل حساس هستند. (این آلرژی های غذایی از هم جدا هستند؛ اما بسیاری از مردم هر دو را دارند) این باعث شده است که محققان تلاش کنند تا بفهمند چرا تعداد کودکانی که مبتلا به این آلرژی های خطرناک هستند، افزایش یافته است.

یک پیشنهاد این بود که شاید آنچه مادر در دوران بارداری می خورد، روی آنها تاثیر داشته است، در طی این امر به مادران توصیه می شود که رژیم غذایی خود را در دوران بارداری تغییر دهند، تا از مواد آلرژن هایی مانند بادام زمینی یا آجیل جلوگیری شود. امید این بود که از برخی موارد این آلرژی پیشگیری شود.

نتیجه پژوهش و تحقیقات چه می گوید؟

با این حال، در یک مطالعه بزرگ که انجام شد، مادرانی که کره بادام زمینی می خوردند، برخلاف چیزی که حدس می زدند، یافتند که خوردن کره بادام زمینی در واقع تاثیر بسیار مثبتی بر کودکان در شرایط آلرژی دارد.

خوردن کره بادام زمینی در دوران بارداری، برای زنانی که به بادام زمینی حساسیت نداشتند، در واقع ممکن است به جلوگیری از آلرژی های بادام زمینی در کودکان کمک کنند. از آنجا که بادام زمینی و کره بادام زمینی منابع خوبی از پروتئین هستند، این ممکن است یک وعده سالم برای شما در دوران بارداری باشد.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده آلرژی های غذایی داشته باشید، ممکن است بخواهید درباره عادات غذایی خود با پزشک صحبت کنید. تحقیقات در حال انجام است که همیشه به دنبال راه هایی جدید برای پیشگیری، تشخیص و درمان این آلرژی ها و سایرین هستند. برخی از خانواده ها ممکن است شرایط خاصی داشته باشند و به این معنا باشد که اجتناب از بادام زمینی چیز خوبی خواهد بود، به خصوص اگر مادر نسبت به آنها حساسیت داشته باشد.

آلرژیست ها در واقع آزمایش هایی انجام خواهند داد تا ببینند آیا کودک شما در این رده قرار می گیرد یا خیر. حدود 15 درصد از کودکان هر ساله در معرض بادام زمینی قرار می گیرند، زیرا آنها در رژیم غذایی ما بسیار رایج هستند.

فواید و خواص کره بادام زمینی بیشتر از آنچه تصور کنید + عوارض

4.753
این مطلب مفید بود ؟503
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicalnewstoday / organicfacts / naturalfoodseries / babycenter / verywellfamily / ifood / seedguides / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
برچسب : بادام زمینی
وبگردی