گل نیزه آفریقایی
گل نیزه آفریقایی یا همان سنسوریای شمشیری، از گیاهان همیشه سبز و تزئینی می باشد که برای نگهداری و پرورش آن در خانه باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید.

رمز و راز مراقبت و پرورش سانسوریای زیبا به نام گل نیزه آفریقایی

گیاه نیزه آفریقایی به آنگولا برمی گردد و این گیاه جزء گیاهان همیشه سبز است که معمولا از زمین می روید و گاهی اوقات نیز زیر زمین وجود دارند و این گیاهان از کلونی‌های وحشی هستند.

این گیاه معمولا به صورت خال خالی و برگ‌های لوله ای دیده می شود و بسیار نرم می باشد. رنگ‌های آن نیز طوسی است و با الگوهای راه راهی سبز پر رنگ دیده می شود و در بعضی از موارد به طور کل دیده می شود. برگ‌های تکی این گیاه حدود 3 سانتی‌متر ضخامت دارد و می تواند 1 الی 2 سانتی‌متر قد بکشد و گل‌های این گیاه نیز حالتی کشیده و دراز دارند و در زمان بالغ شدن، برگ‌های آنها می روید. این گیاه به رنگ‌های صورتی نیز دیده می شود. این گیاه در سن پایین نیز شکوفه می زند و معمولا برای تزیین خانه استفاده می شوند و استفاده از آنها در محیط داخل خانه رایج است.

نیزه آفریقایی جزء گیاهان نا معمول و عجیب محسوب می شود و می توان در خاک آنها از شن استفاده کرد و مهم ترین نکته در مورد این گیاه، این است که می توان آن را به حال خود رها کرد تا به رشد خود ادامه دهد.

مراقبت‌های خانگی از گیاه سانسوریا

گیاه نیزه آفریقایی مشخصا یک گیاه تزیینی است که به راحتی می توان در منزل از آن استفاده کرد. این گیاهان در صورت بی توجهی شما نیز می توانند دوام بیاورند. تنها قانون مهمی که باید در مورد این گیاه رعایت کنید، این است که از گلدانی که دارای زهکشی مناسب باشد، برای آن استفاده کنید.

همچنین می توانید با یک دستمال پارچه ای مرطوب و تمیز روی برگ‌های این گیاه را بکشید و گرد و غبار آن را از بین ببرید. این گیاه در صورت تنگ بودن و کمبود جا نیز ممکن است با مشکل مواجه شود و دچار شکستگی شود و برگی که نوک آن شکسته باشد، توانایی ادامه رشد را نخواهد داشت. چنانچه در نمناک گفته شده است رشد این گیاه نیز عموما آرام است و می تواند تا سال ها دوام بیاورد.

سنسوریا شمشیری

انواع مختلف گیاه نیزه آفریقایی

انواع متنوعی از این گیاه وجود دارد که بعضی از آنها برگ هایی بافته شده و در هم تنیده دارند که تمام انواع این گیاهان می توانند سخت‌ترین شرایط را تحمل کنند.

نور مناسب

نیزه آفریقایی در محیط روشن دوام بالایی دارد و باید نور مستقیم را به اندازه کافی دریافت کند و همچنین می تواند از طریق نور جانبی از زیر پنجره نیز رشد خوبی داشته باشد اما اگر این گیاه را به مدت طولانی در محیطی قرار دهید که نور آن بسیار کم است، به‌ناچار از رشد باز می ایستد.

این گیاه زمانی که نور کافی دریافت کند، برگ‌های ایستاده ای خواهد داشت و می تواند در گلدان بسیار زیباتر جلوه کند.

دمای مناسب

این گیاه اصالتا به نواحی شرجی مربوط است و می تواند در دماهای بین منفی 18 تا 26 درجه سانتی گراد دوام بیاورد و همچنین تغییرات دمایی را نیز کنترل می کند، اما هرگز نباید آن را در دماهایی قرار داد که کمتر از 13 درجه سانتیگراد هستند. این گیاهان همچنین توانایی تحمل هوای خشک را دارند، به شرط این که بیش از حد در معرض آلوده کننده ها مثل دود ماشین قرار نگیرند و یک رطوبت معمولی در محیط اتاق نیز می تواند برای این گیاهان مطلوب باشد.

گل نیزه آفریقایی

آب دادن

زمانی که رشد این گیاه فعال است، بهتر است که آب دادن به آن را به صورت متعادل انجام دهید و آب دادن به قدری باشد که خاک رطوبت خود را حفظ کند و قبل از هر بار آب دادن نیز اجازه دهید که روی خاک خشک شود.

در فصول سرد نیز باید اجازه دهید که خاک حداقل تا نصف خشک شود و بعد به آن آب بدهید که بیش از حد آب دادن به این گیاه باعث پوسیدگی ریشه ها می شود. هنگام آب دادن نیز مراقب باشید که آب روی برگ‌های آن نریزد زیرا این اتفاق هم باعث پوسیدگی برگ ها می شود. این برگ ها در صورت زیاد آب خوردن نیز دچار زردی می شوند و اگر اشتباها آب در گلدان را لبریز کردید، حتما مقداری از آن را خالی کنید.

کود دادن

از کود دادن بیش از حد زیاد به این گیاه خودداری کنید و همچنین 1 بار در ماه از کود مایع برای این گیاه استفاده کنید.

عوض کردن گلدان

بهتر است که در فصل بهار، گلدان این گیاه را عوض کنید زیرا در این فصل معمولا شاخ و برگ‌های آن شلوغ می شود و در نتیجه بر اثر این شلوغی ممکن است که ریشه ها دچار آسیب شوند. گلدان جدیدی را استفاده کنید که دارای زهکشی بسیار مناسب باشد و گیاه شما دچار مشکل نشود و همچنین باید به اندازه کافی خاک رس را در پایین ترین سطح گلدان قرار دهید.

گل نیزه آفریقایی

باغبانی کردن

این گیاه را حتی‌الامکان در محیط هایی بکارید که دارای رطوبت کافی باشد و همچنین دارای فضای کافی نیز باشد تا بتواند به قد و اندازه خوبی دست پیدا کند.

موقعیت مناسب

در صورت بیرون قرار دادن این گیاه، بهتر است که در حالت نور جانبی قرار دهید و نور مستقیم خورشید باعث می شود که این گیاه کم‌کم بسوزد.

خاک

ویژگی‌های مناسب برای خاک این گیاه، یکی زهکشی مناسب و دیگری ترکیب شن در آن می باشد.

آبیاری

این گیاه به 1 یا 2 بار در ماه در فصل تابستان به آبیاری نیاز دارد و آبیاری در فصل سرد نیز از این میزان بسیار کمتر است.

سنسوریا شمشیری

هرس کردن

در صورت شلوغ شدن شاخ و برگ این گیاهان باید مراقب باشید که برگ ها بیش از حد در هم تنیده نشوند که در این صورت می توانید از یک چاقوی تیز استفاده کنید و برگ ها را برش دهید که برگ ها می توانند تا 15 سانتیمتر برش داده شوند.

می توانید برگ‌های کنده شده را در یک گلدان جدید قرار دهید و خاک مناسب را برای آن بریزید تا علاوه بر هرس کردن، قلمه زدن را نیز انجام داده باشید.

مشکلات

ریشه هر مشکلی را در این گیاه، می توان در میزان آب دادن آن جستجو کرد. اجازه دهید که بین آبیاری، سطح خاک خشک شود و هنگام باران شدید نیز برای آن سر پناه ایجاد کنید و به هیچ وجه اجازه ندهید که آب آن به گل تبدیل شود.

برگ‌های خمیده شده در این گیاه نشان دهنده کم آبی در فصل تابستان است.

برگ‌های زرد شده و خشک شده نیز نشان دهنده آب دادن بیش از حد است که در این صورت باید کاملا گلدان را عوض کنید و آن را در محیط خشک و گرم قرار دهید.

راهنمای مراقبت و پرورش سنسوریا شمشیری یا نیزه آفریقایی

4.822
این مطلب مفید بود ؟211
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی