گوش نوزاد
مراقبت از بینی و گوش نوزاد را بایستی جدی گرفت . بخشی از این مراقبت رعایت بهداشت و دانستن روش مناسب تمیز کردن آنهاست به نحوی که بدون آسیب به نوزاد به درستی اعضای حساس بدن او را تمیز کنیم.

روش تمیز کردن گوش نوزاد و نظافت بینی نوزاد

اصول مراقبت و بهداشت نوزاد برای مادران اهمیت خاصی دارد که گاهی به دلیل حساسیت زیاد اشتباهاتی در این رابطه رخ می دهد. به عنوان مثال مادری که قصد تمیز کردن بینی و گوش نوزادش را دارد بدون آگاهی با استفاده از ابزار نامناسب می تواند موجب آسیب دیدگی فرزند دلبندش شود. برای اکثر مادران اتفاق افتاده زمانی که قصد حمام کردن، تمیز کردن گوش، بینی، چشم و حتی گرفتن ناخن هایش را دارند به شدت بی قراری می کند. بهتر است برای انجام این کارها راهکارهای درست را بشناسیم.

نظافت گوش نوزاد

به هیچ وجه قسمت داخلی سوراخ گوش نوزاد را نشویید و تمیز نکنید. برای نظافت گوش ها تنها شستن لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش کفایت می کند. بعد از استحمام نوزاد و شستن لاله گوش، فقط با استفاده از پنبه قسمت خارجی گوش (لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش) را تمیز کنید. از استفاده کردن از گوش پاک کن برای تمیز کردن داخل گوش نوزاد جداً اجتناب کنید.

داخل گوش نوزاد

در قسمت داخلی گوش نوزاد ماده مومی شکلی ترشح می شود که وظیفه اصلی آن محافظت از قسمت های داخلی گوش و تمیز نگه داشتن آن است. گرد و غبار، ذرات، و آلودگی ها به این ماده مومی شکل جذب می شوند و با کمک کرک های بسیار ریزی که در کانال گوش وجود دارد به سمت خارج گوش هدایت می شوند. بنابراین نیازی به تمیز کردن قسمت داخلی گوش نیست.

بینی و گوش نوزاد

تذکرات مهم درباره تمیز کردن بینی و گوش نوزاد

نظافت بینی نوزاد به دقت تمیز کردن گوش نوزاد

بهترین زمان برای تمیز کردن بینی نوزاد هنگام حمام کردن و پس از آن است. زمانی که محیط حمام گرم و پر از بخار باشد، ترشحات بینی نوزاد مرطوب شده و خود به خود یا به راحتی با چند عطسه نوزاد از بینی او خارج می شوند. پس از استحمام می توان باقی مانده ترشحات بینی را به کمک دستمال نرم و تمیز، و یا پمپ مخصوصی (پوآر) که از داروخانه تهیه می کنید از بینی نوزاد خارج کنید. در صورتی که ترشحات بینی نوزاد خشک باشد می توانید از اسپری یا قطره بینی که از داروخانه ها تهیه می کنید ترشحات بینی را مرطوب کرده و آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن بینی نوزاد با قطره یا اسپری

در صورتی که از اسپری یا قطره بینی استفاده می کنید، همزمان هر دو سوراخ بینی را با قطره یا اسپری خیس نکنید!

ابتدا یک سوراخ بینی را تمیز کنید و سپس سراغ سوراخ دیگر بروید. اگر نوزادتان خواب است جداً از تمیز کردن همزمان دو سوراخ بینی خودداری کنید. نوزاد شما کوچک تر از آن است که بتواند نفس خود را حبس کند تا شما کار تمیز کردن بینی را تمام کنید.

از پوآر (فین گیر) سر باریک مخصوص نوزادان استفاده کنید. چون این دستگاه در سایز های مختلف و برای سنین مختلف در داروخانه وجود دارد.

داخل بینی نوزاد هم مثل پوش نوزاد نیاز به دقت دارد

در داخل بینی همانند گوش کرک های بسیار ریزی قرار دارند که ذرات، گرد و غبار، و ترشحات را به سمت جلو و در نهایت خارج از بینی هدایت می کنند. علت قلقلک بینی حرکت همین کرک هاست.

تذکر مهم درباره تمیز کردن بینی و گوش نوزاد

ما بزرگسالان زمانی که نتوانیم از راه بینی نفس بکشیم، با دهان خود خود تنفس می کنیم. اما نوزادان زیر یک سال هنوز با این رفلکس طبیعی آشنا نیستند و نمی توانند زمانی که راه بینی شان مسدود است از طریق دهان تنفس کنند. سعی کنید در زمان بسته یا به اصطلاح کیپ بودن بینی نوزاد با دقت و به آرامی عامل انسداد را برطرف کنید تا نوزادتان بتواند به راحتی تنفس کند.

گوش نوزاد ، بهترین روش تمیز کردن و نظافت بینی و گوش نوزاد

4.347
این مطلب مفید بود ؟407
برگرفته از بانوان اوما /ن
برچسب : گوش
وبگردی