تعیین هدف
برای رسیدن به هر هدف ساده و سختی، بدون شک باید از قبل اقدام به برنامه ریزی کرد تا قدم به قدم پیش رفت. اما برای تعیین هدف چگونه باید برنامه ریزی کرد؟

هر آنچه نیاز دارید در مورد تعیین هدف بدانید

آیا می خواهید بدانید که چگونه باید اهداف خود را تعیین کنید؟ چگونه می توانید به بزرگترین خواسته های خود دست پیدا کنید؟ تعیین اهداف بسیار مهم هستند اما اگر در این هدف گذاری دچار مشکل هستید، احتمالاً از تلاش کردن دست کشیده اید و گاهی اوقات دچار شک و تردید می شوید. زمانی که مسیر رسیدن به چیزی را طی می کنید، در واقع در همان مسیر هدف هستید اما خودتان از آن خبر ندارید. مثلا اگر هدف شما لاغری می باشد، چگونه باید بفهمید که چه زمانی به این هدف دست پیدا می کنید. مثلاً با 5 کیلو کاهش وزن به هدف خود می رسید یا نه. اگر یک مقصد و هدف مشخص نداشته باشید، هرگز نمی توانید به آن دست یابید.

هدف برای زندگی

تعیین هدف چیست؟

زمانی که از شما می پرسیم که هدف چگونه است هدف در ذهنتان تعیین می شود و بستگی به سبک زندگی شما، ارزش ها و تعریف شما از موفقیت دارد  اهداف شما کاملاً منحصر به فرد هستند و شبیه کسی دیگر نمی باشد. تعریف کلاسیک تعیین هدف به پروسه تشخیص چیزهایی برمی گردد که می خواهید آن ها را به دست بیاورید و همچنین برایتان قابل اندازه گیری می باشد.

تنظیم یا تعیین هدف به شما کمک می کند که بتوانید آزادی مالی و اقتصادی داشته باشید و مثلاً برای اهدافی مثل کاهش وزن، به یک رژیم غذایی سالم پایبند بمانید. زمانی که یاد می گیرید چگونه هدف خود را در جهت زندگی تعیین کنید، قطعا رسیدن به آن هم برای شما آسان تر خواهد بود. این تعیین اهداف به شما کمک می کند که در صورت انجام کارهای مثبت و لو کوچک بتوانید هر چه سریع تر و بهتر به هدف نهایی خود نزدیک شوید. این اهداف کوچک باعث پیشرفت خواهند شد و تنها چیزی است که برای رسیدن به شادی واقعی به آن نیاز دارید.

چرا تعیین هدف اینقدر مهم و حیاتی است؟

تعیین هدف مهم است زیرا به ما کمک می کند که تصمیم گیری کنیم و بر روی چیزهایی که واقعاً برایمان رویا می باشد، تمرکز کنیم. تعیین هدف همچنین به ما اجازه می دهد که بتوانیم پیشرفت خود را اندازه گیری کنیم، به موانع غلبه کنیم و رویاهای خود را تصویر سازی نماییم. اگر نمی دانید که می خواهید به چه هدفی برسید، نمی توانید برنامه ریزی خوبی برای آن داشته باشید.

تنظیم هدف راهی برای رسیدن به مقصد مورد علاقه شما خواهد بود. همچنین به شما کمک می کند که محاسبه خوبی داشته باشید. زمانی که هدف خود را کاملاً مشخص و واضح تعیین می کنید، ذهن شما به دنبال راه هایی می گردد که هرچه سریع تر به آن دست پیدا کنید. در این قسمت از نمناک به شما توضیح می دهیم که چگونه باید اهداف خود را تعیین کنید:

روش و مراحل تعیین هدف

تعیین هدف برای شما چه معنی دارد ؟ چه زمانی این کار را انجام می دهید؟ آیا احساس می کنید که بعد از مدتی این اهداف در ذهنتان گم می شوند؟ بسیاری از افراد فکر می کنند که می دانند چگونه باید اهداف را تعیین کنند اما هیچ وقت نمی توانند به چیزی که می خواستند برسند.

یکی از دلایل رایج، همان اهدافشان می باشد که هنوز به اندازه کافی به آن ها انگیزه نمی دهد. پس باید زمان و انرژی بیشتری را صرف چیزهایی کنید که به آن ها علاقه دارید و شما را به وجد می آورد. بنابراین اهداف شما باید بازتاب دهنده همین سطح از شادی باشد. اهدافی که فکر می کنید برایتان مفید است را در ذهنتان مرور کنید. آیا احساس شادی و خوشحالی دارید؟!

تعیین هدف

مرحله یک

به خودتان زمان دهید و اجازه دهید که توفان افکار به شما غلبه کند. سپس لیستی از آن ها را ایجاد کنید. لیستی از کارهایی را ایجاد کنید که دوست دارید در 20 سال آینده آن ها را انجام دهید. هر چه دوست دارید به آن برسید را یادداشت کنید.

مرحله دو

یک بار دیگر نگاهی به لیست خود بیاندازید و هر کدام از اهداف تان برای 5، 10 و 20 سال آینده تعیین کنید تا ببینید که برای دسترسی به هر کدام از آن ها به چه میزان زمان نیاز دارید. هنگام تخمین زدن واقع بین باشید. یک دقیقه و نیم وقت دارید تا این کار را انجام دهید بنابراین سریع عمل کنید.

مرحله سه

لیست خود را مجددا مرور کنید. چهار مورد از مهم ترین اهدافتان را انتخاب کنید. این ها همه اهدافی هستند که شما را به وجد می آورند. یک پاراگراف در مورد هر کدام از اهدافتان بنویسید و توضیح دهید که چرا می خواهید در 12 ماه آینده به این اهداف دست پیدا کنید. این مرحله حدوداً یک ربع تا 20 دقیقه زمان خواهد برد.

اگر می توانید این اهدافتان را با یکی از دوستان، اعضای خانواده و شخص دیگری که به او اعتماد دارید، به اشتراک بگذارید. این کار را انجام دهید. در غیر این صورت فقط این اهداف را برای خودتان بلند بخوانید. این اقدام به شما کمک می کند که برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

برنامه ریزی

برای رسیدن به هدف خود

اهداف بزرگ را به چند هدف کوچک تقسیم کنید. به قسمت هایی از زندگی خود فکر کنید که دوست دارید آن ها را تغییر دهید یا فکر می کنید نیاز به پیشرفت دارند. مثلا شغل و وضعیت مالی، خانواده، تحصیلات و سلامت خود را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید که دوست دارید در هر زمینه به چه کاری دست پیدا کنید و مثلا 5 سال آینده در چه جایگاهی باشید.

هدف گذاری کنید

اهدافی را که انتخاب می کنید باید کوتاه مدت، ساده و واقع بینانه و غیرقابل دستیابی نباشد. در صورت نرسیدن به اهداف، از خود انتقاد نکنید و دوباره به شکل واقع بینانه تری هدف گذاری کنید و این بار هدف های کوتاه مدت در نظر بگیرید و در صورت رسیدن به هدف، پاداشی برای خود تعیین کنید. همه اهداف سالیانه خود را در تقویم رومیزی یا سررسید بنویسید و هدف را به صورت مثبت بیان کنید.

هدف گذاری

مجدداً هدف های تان را بررسی کنید

بعد از نوشتن و فهرست کردن اهداف، مجدداً هدف های تان را بررسی کنید و درباره اهداف خود چند سوال مهم از خود بپرسید تا متوجه مشکلات اهدافتان شوید.

با توجه به عزت نفس خود اهدافتان را تعیین کنید

قدر و ارزش خود را بشناسید و بزرگ اندیش باشید و با توجه به عزت نفس خود اهدافتان را تعیین کنید . هدف بهتر است تا حدی جاه طلبانه و همچنین قابل دسترس باشد. همچنین بدانید از هدف های مالی و شغلی خود در آینده چه انتظاری دارید.

از خود بپرسید که آیا آمادگی لازم برای رسیدن به اهداف را دارید؟

از خود بپرسید که برای رسیدن به اهداف آیا آمادگی لازم را دارید؟ پاسخ به این سوال سبب می شود بعضی هدف ها را حذف کنید. مثلاً تحصیل و آموختن یک علم جدید با راه انداختن یک بیزینس بزرگ، به طور همزمان، کمی غیر واقع بینانه و شاید متناقض باشد.

پرسیدن از خود

نقشه هایی طرح ریزی کنیم

طرح ها و نقشه ها یی برای دستیابی به هدف ها طرح ریزی کنید زیرا این نقشه ها مانند پله های یک نردبان هستند که باید تک تک آنها برای ما مشخص باشند. اگر کاری را که انجام می دهید، شما را در رسیدن به اهداف تان یاری نمی کند، آن را رها کنید یا تغییر دهید.

هر روز اهدافتان را مرور کنید

اهدافی را که لیست کرده اید را هر روز، شب قبل از خواب و صبح بلافاصله پس از بیدار شدن، با صدای بلند مرور کنید و پس از خواندن هر کدام از هدف ها، کمی صبر کنید و اهدافتان را کاملاً مجسم نمایید.

موانع رسیدن به هر هدف را مشخص کنید

موانع رسیدن به هر هدف را مشخص کنید و راه هایی برای برداشتن تک تک آنها از سر راه را کشف کنید.

موانع در موفقیت

روی اهداف تمرکز کنید

روی اهداف تمرکز کنید و طوری به آنها بیندیشید که انگار به دست شان آورده اید.

با افراد صاحب نظر درباره اهدافتان صحبت کنید

درباره اهدافتان در هر زمینه با افراد صاحب نظر در آن زمینه صحبت کنید تا کاملاً اطمینان یابید اهدافتان درست همان چیزهایی هستند که طالب آن هستید و از طرف دیگران به شما تحمیل نشده اند.

واقع بین باشید

شرایط را با صداقت تمام ارزیابی کنید. ببینید که چه اهدافی واقعاً واقع بینانه هستند و می توانید به آن ها دست پیدا کنید. مثلاً نمی توانید به یک باره در دوی ماراتون برنده شوید، زیرا برنده شدن در این مسابقه نیازمند رسیدن به اهداف کوچک و برنده شدن در مسابقه های کوچک تر می باشد تا بتوانید به آن هدف نهایی دست پیدا کنید.

صادق بودن

پیشرفت خود را ثبت کنید

همیشه یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا پیشرفت خود را در آن ثبت کنید و آن را با دوستانتان چک کنید تا انگیزه بگیرید. این اقدام به شما کمک می کند تا با سخت کوشی بیشتری کار کنید. زمانی که پیشرفت خود را می بینید، انگیزه بالاتری خواهید گرفت. 

تعیین هدف ؛ چرا ، چگونه و از چه راهی ؟

4.744
این مطلب مفید بود ؟413
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح/ف.ن
وبگردی