مریخ

مریخ|دریاچه ای در مریخ

کد مطلب : 10249زمان مطالعه : 2 دقیقه
روبات مریخ نورد از وجود دریاچه بزرگ در کره مریخ خبر دادد که در ادامه توضیحات کامل در این باره میخوانید.

کره مریخ تنها کره مشابه زمین است که پس از کاوشگری ها و مطالعات فراوان دانشمندان در یافتند که در این کره هم حیات وجود دارد اگرچه رفتن به کرات دیگر فقط برای دانشمندان مقدور بود اما در سالهای نه چندان دور تکنولوژی آن قدر پیشرفت خواهد کرد که همه انسانها به راحتی به مریخ سفر کرده و حیات جدیدی را در آنجا شروع کنند.به تازگی روبات مریخ نورد موفق به کشف منطقه ای در سیاره سرخ شده که روزگاری یک دریاچه بوده است گرچه در ظاهر بخشی از یک منطقه کوهستانی به شمار می آید اما درحقیقت بازمانده دریاچه ای بزرگ است.

سیاره مریخ

این کشف مهم در گودال Gale صورت گرفته است. این گودال به وسیله رسوبات دریاچه ای بزرگی و طی میلیونها سال شکل گرفته است.مایکل میر دانشمند ارشد برنامه اکتشافات مریخ در ناسا می گوید:گودال Gale در گذشته های دور دریاچه ای بزرگ در بستر خود داشته و حتی شاید یک سری دریاچه. این دریاچه یا دریاچه ها آنقدر بزرگ بوده اند تا میلیونها سال در سطح مریخ وجود داشته اند.
البته این نخستین بار نیست که تیم تحقیقاتی پروژه مریخ نورد کنجکاوی به این نتیجه می رسد که روزگاری در گودال Gale دریاچه ای وجود داشته است. آنها سال گذشته نیز با استناد به یافته های مریخ نورد کنجکاوی به این نتیجه رسیدند که در محل فرود این روبات در سطح سیاره سرخ دریاچه آب شیرینی وجود داشته است. البته این دریاچه به دلیل تحلیل اتمسفر قطور مریخ به تدریج تبخیر شده است.
اکنون دانشمندان ناسا تصویر ذهنی روشن تری از گودال Gale در ذهن دارند. آنها به این نتیجه رسیده اند که احتمالا آب دریاچه سرتاسر عرض 154 کیلومتر گودال را پوشانده بوده است، فرآیندی که گفته می شود بیش از 3 میلیارد سال پیش روی داده است.
به عقیده این دانشمندان نقاط برجسته اطراف این گودال که تا 5 کیلومتر هم ارتفاع دارند ناشی از چرخه تکراری شکل گیری و فرسایش رسوبات بوده است. 

مریخ ، دریاچه ای در مریخ

4.558
این مطلب مفید بود ؟526
منبع : نمناک / ل
برچسب : کره مریخ
وبگردی