مهارت نوازندگی پیانو
حرفه ای شدن در نوازندگی پیانو کار سختی است اما با بالا بردن مهارت ها و تقویت ذهن و بدن آمادگی های لازم برای این حرفه در فرد ایجاد می شود.

تقویت توانایی نوازندگی پیانو با تمرینات و نکات کلی

شروع یادگیری به نواختن پیانو شاید در ابتدا کمی سخت باشد. آیا تجربه داشتید که در مدت طولانی در کلاس های پیانو شرکت کنید اما هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته باشید؟

شاید هم کسی به شما گفته که باید مهارت دست خود را بالا ببرید و در هر صورت برای پیشرفت در این هنر باید دست خود را تقویت کنید. در این بخش از فرهنگ و هنر نمناک راه های تقویت مهارت نوازندگی را برای نواختن پیانو به شما آموزش می دهیم.

تقویت نوازندگی پیانو

مراحل تمرینات شخصی برای تقویت نوازندگی پیانو

1. زمان یادگیری و تمرین را مدیریت کنید

زمان هایی که باید به یادگیری بپردازید را مشخص کنید و اجازه ندهید که هیچ کاری مانع تمرین شما بشود و سعی کنید که برای تمرین های مهارتی خود تعهد داشته باشید و اگر تایم شما کاملا پر است، با برنامه ریزی حتما زمان مناسبی را به این کار اختصاص دهید و حتی از یادآورهای گوشی یا هر وسیله دیگری استفاده کنید و نباید هیچ جلسه تمرینی را از دست بدهید.

2. تمرینات را سازماندهی کنید

در هر موردی که د رحال یادگیری آن هستید، بسیار مهم است که بدانید در وهله بعد چه چیزی یاد خواهید گرفت و این کار ذهن شما را آماده می کند و باید پیشرفت ها و دروس خود را در جایی ثبت و ضبط کنید و اگر حس کردید که زمان زیادی تا حرفه ای شدن باقی مانده است، نگران نباشید که بالاخره استاد خواهید شد.

پیشرفت در پیانو

3. مهارت های نوت خوانی خود را ارتقا دهید

تمام این مراحل و راهکارها نیازمند فردی است که بتواند به راحتی نوت ها را بخواند و اگر هنوز توانایی خواندن نوت های پیانو را ندارید، حتما این کار را در اسرع وقت یاد بگیریرد.باید تمام مفاهیم نوت های موسیقی را بفهمید و برای اینکه نواختن پیانوی شما پیشرفت کند، باید بتوانید که نوت های پیشرفته، دینامیک، تمپو را بخوانید.

4. حالت قرارگیری انگشتان را روی کیبورد بهبود ببخشید و سرعت خود را افزایش دهید

سعی کنید از حرکات کششی قبل از شروع پیانو استفاده کنید تا انگشتانتان گرم شود و یاد بگیرید که انگشتان را در محل مناسب و دقیق قرار دهید که این کار مهارت و توانایی شما را بیش از آنچه که فکر کنید، بالا می برد.

 تمرین پیانو

5. از آلات موسیقی متفاوت استفاده کنید و در تمام ان ها انگشتان خود را در محل دقیق قرار دهید

بالا پایین و حرکت دادن انگشت ها را روی این دستگاه ها تمرین کنید و حداقل قبل از شروع هر نوع آلت موسیقی باید پنج دقیقه را به قرارگیری صحیح انگشتان اختصاص دهید و حداقل قبل از هر جلسه دو یا سه بار این کار را تمرین کنید و فرقی ندارد که خودتان معلم هستید یا کس دیگری بالای سر شماست.

از برگه های موسیقی استفاده کنید که روی آن عدد انگشتان را زده است؛ مخصوصا اگر تازه کار هستید و این برگه ها به شما اطمینان می دهد که درست پیش رفته اید.

6. تمرین کنید که سرعت خود را بالا ببرید

مترونوم خود را روی سرعت پایین تر قرار دهید و زمانی که مهارت بیشتری پیدا کردید، سرعت را بالا ببرید. این کار حافظه عضلانی شما را ارتقا می دهد. زمانی که یک ساز یا یک آهنگ جدید را یاد می گیرید، باید در وهله اول آن را به آرامی بنوازید و کم کم سرعت خود را بالا ببرید.

سرعت نواختن پیانو

7. برجسته ترین موسیقی را که شنیده اید، در ذهن خود حفظ کنید و آن را روی پیانو پیاده کنید

آهنگ زیاد گوش دهید و سعی کنید که ریتم آن ها را به حافظه بسپارید و روی آن مدت زمان زیادی تمرین کنید تا در نواختنش استاد شوید.

8. کورد ها را حفظ کرده و تمرین کنید

کوردها نوت های چندتایی در موسیقی هستند که در زمان یکسان با یکدیگر نواخته می شوند. نمناک توصیه می کند که فقط سعی کنید که معروف ترین کورد را یاد بگیرید و تفاوت ورژن های مختلف کورد را بیاموزید و خودتان را در آن ارتقا دهید و اول از انواع ساده شروع کنید و بعد از مهارت یافتن به طور کامل به سمت پیچیده ترها بروید.

یادگیری پیانو

9. با گوش دادن به قطعه های موسیقی مختلف، گوش خود را ارتقا دهید

این کار را همیشه دنبال کنید و از آهنگ های آرام و ساده شروع کنید مثلا می توانید از نوت های مربوط به تبلیغات استفاده کنید که کوتاه هستند و مرحله به مرحله موسیقی را پیاده کنید و سعی کنید اول ریتم آرام و بعد تند آن را پیاده کنید و در ذهنتان برای نوت ها نام گذاری کنید.

آن ها روی کاغذ بنویسید و حالا سعی کنید که از روی نوت هایی که خودتان نوشته اید، شروع به نواختن کنید و ببینید که چقدر به موسیقی اصلی شباهت دارد.

10. ذهن خود را برای نواختن موسیقی پرورش دهید

در ذهن خود نوت موسیقی ایجاد کنید و آن را در همان ذهن خود بنوازید، مثلا به برگه نوت نگاه کنید و آن را در ذهن خود بنوازید و شاید در وهله اول این کار برای شما سخت باشد اما با پیشرفت های بعدی می توانید قطعات بلند تر را حفظ کنید و بعد از تصویرسازی ذهنی، حال می توانید آن را در واقعیت بنوازید.

آموزش پیانو

11. مطمئن شوید که طرز قرارگیری شما پشت میز پیانو صحیح است

طرز ایستادن نامناسب شما باعث می شود که تسلط بیشتری روی پیانو زدن داشته باشید. کاملا صاف پشت صندلی بنشینید و سر خود را بالا بگیرید و بیش از حد خودتان را سفت نکنید و ریلکس باشید و انگشتانتان را کمی به سمت پایین انحنا دهید، انگار که یک سیب در دست گرفته اید.

12. مهارت های دست چپ خود را نیز ارتقا دهید

قبل از شروع به نواختن موسیقی تمرین هایی را برای دست چپ اعمال کنید و از دستگاه مترونوم استفاده کنید تا بتوانید کار با تمپوهای مختلف را یاد بگیرید و زمانی که قطعه های پیچیده را تمرین کنید، اول با دست راست این قطعه ها را تمرین کنید، سپس این کار را با دست چپ انجام دهید و بعد سعی کنید هر دو تا دست را به کار بگیرید و بعد از مهارت یافتن در یک قطعه به سراغ قطعه بعدی بروید.

13. سعی کنید که در جمع این کار را تمرین کنید

بسیار مهم است که بتوانید در عموم و مکان های شلوغ نوت ها را بنوازید و با این کار تمرکز شما افزایش پیدا می کند و فقط سعی کنید که این کار را در وهله اول در مقابل گروه کوچکی از آشنایان خود انجام دهید و کم کم تعداد این افراد را افزایش دهید.

یادگیری پیانو

14. از تکنولوژی های مدرن استفاده کنید و با خودتان تمرین کنید

طیف وسیعی از سخت افزار و نرم افزارها وجود دارند که بتوانید با آن ها تمرین کنید و بعضی از آن ها را در ادامه ی بخش موسیقی در نمناک نام برده ایم:

دستگاه های مترونوم

از دستگاه هایی استفاده کنید که قادر به زمانبندی هستند و نواختن موسیقی را با زمان تنظیم کنید.

دستگاه مترونوم

پیانو های نرم افزاری

این کار می تواند ذهن شما را برای تصویرسازی ذهن موسیقیایی تان ارتقا دهد.

از نرم افزار نوت موسیقیایی مثل MuseScore استفاده کنید

این نرم افزار به مهارت نوت نویسی شما کمک زیادی می کند.

بهترین و سریع ترین راه برای تقویت نوازندگی پیانو در خانه

4.945
این مطلب مفید بود ؟441
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک /ن /آ/س
برچسب : پیانو
وبگردی