درخت کاج کریسمس
استفاده از درخت کاج در کریسمس در میان مسیحیان از اهمیت زیادی برخوردار هست اما آیا میدانید علت انتخاب درخت کاج و تزئین آن برای جشن کریسمس چیست؟

تاریخچه درخت کریسمس

درخت کریسمس یک درخت همیشه سبز است که معمولاً روی آن را با چراغ ها و لوازم مختلف تزئین می کنند و بخش مهمی از جشن کریسمس محسوب می شود. درخت کریسمس را می توانید خیلی تازه نگه دارید، مثلا آن را داخل گلدان بگذارید و از آن مراقبت کنید یا این که از انواع مصنوعی آن، هم در داخل خانه و هم برای تزئینات بیرون از خانه استفاده کنید.

از آنجایی که این درختان از لحاظ سنتی سمبل مسیحیت و جشن کریسمس هستند، در نتیجه استفاده از انواع مدرن آن ها نیز به طرز گسترده ای در بین مذاهب مختلف رواج پیدا کرده است. بسیاری از خانواده ها هدایا و کادو ها را در داخل منزل در اطراف درخت کریسمس قرار می دهند تا در روز کریسمس توسط فرزندانشان باز شود.

کریسمس و درخت کاج

ریشه و علت انتخاب درختان همیشه سبز برای کریسمس

استفاده از این درخت های همیشه سبز، سمبل یک زندگی جاودانه هستند و از مراسم باستانیِ مصری ها و چینی ها به یادگار رسیده است.

چنانچه در بخش فرهنگ و هنر نمناک گفته ایم قبل از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان همیشه سبز برای مردم معنای ویژه ای داشتند و مردم خانه شان را با درختان صنوبر و کاج زینت داده و شاخه های همیشه سبز بر در و پنجره خانه هایشان می آویختند زیرا اعتقاد داشتند گیاهان همیشه سبز روح شرارت، بدی و بیماری را از زندگی شان دور می کند.

شاخه های همیشه سبز به مردم نیمکره شمالی که خورشید را خدایی می دانستند یادآوری می کرد که دوباره تابستان بازمی گردد و خورشید دوباره قوی می شود.

مسیحیان این درختان را نماد زندگی همیشگی با خدا می دانستند و درخت کریسمس برای آنان سمبولی از روح زنده حضرت مسیح است. مصریان در جشن انقلاب زمستانی (کوتاهترین روز و بلندترین شب هر سال) شاخه های سبز رنگ نخل را به نشانه «پیروزی زندگی به مرگ» به خانه های شان می بردند و مردم روم از درختان صنوبر برای تزیین نیایش گاه های خود استفاده می کردند.

تاریخچه درخت کریسمس

درخت مدرن کریسمس از کجا نشأت گرفته شد؟

درخت کریسمس به تدریج در بین مردم اروپا هم رواج پیدا کرد و در جشن های مسیحیت مراسم های اسکاندیناوی برای تزیین خانه و همچنین تزیین مراسم های سال نو به عنوان راهی برای دفع نیروهای شیطانی و همچنین ایجاد یک درخت برای نشستن پرنده ها روی آن، در طول جشن کریسمس استفاده می شد در نتیجه کم کم در مراسم ها و سنت های دیگر هم راه پیدا کرد و اکنون آن را در کشور هایی مثل آلمان هم مشاهده می کنیم که درخت کریسمس را در ورودی منزل یا داخل خانه برای تعطیلات زمستانی قرار می دهند.

درخت مدرن کریسمس از غرب آلمان نشأت گرفته که به درخت بهشت معروف است ، یعنی درختی که سیب می دهد و نشان دهنده باغ اِدِن است. آلمانی ها این درخت بهشتی را در 24 دسامبر در خانه خود قرار می دهند که در این تاریخ یک مراسم مذهبی دارند.

قدمت درخت کریسمس

تزئین درخت کریسمس

از دوران ملکه ویکتوریا، مردم برای زیباتر کردن این درخت،جواهرات و تزییناتی را از آن می آویختند. مردم آلمان روی این درخت کلوچه هایی را با اشکال مختلف آویزان می کنند و همچنین از شمع به عنوان نماد مسیح و نور جهان استفاده کرده و آن را روی درخت تزئین می کنند.

در همان اتاق نیز از هرم کریسمس که یک ساختار مثلثی شکل از چوب است، استفاده می کنند و آن را در کنار این درخت با شمع و ستاره تزیین می کنند. با وجود همه این وقایع تاریخی اما تا به اکنون، استفاده از درخت کریسمس در بین آلمانی ها به یک سنت خیلی عمیق و ریشه دار تبدیل نشده است.

درخت کریسمس از اوایل قرن 19 به انگلستانی ها معرفی شد که از همان زمان، آن را با اسباب بازی ها و هدایای کوچک، شکلات، پاپ کورن و کیک های فانتزی، روبان ها و زنجیره های کاغذی تزیین می کردند.

دلیل تزیین درخت کریسمس

این درخت کم کم در کشورهایی از جمله اتریش، سوئیس، هلند و لهستان هم شناخته شد و طرفدارانی پیدا کرد. در تزیین درختهای کریسمس اولیه، به جای مجسمه فرشته در نوک درخت، از فیگورهای پریهای کوچک- به نشانه ارواح مهربان- یا زنگوله و شیپور برای ترسانیدن ارواح شیطانی استفاده می شد.

بعد ها در قرن هجدهم میلاد،روشن کردن درخت توسط شمع ها آغاز شد و بعد از اختراع برق چراغ های کریسمس جایگزین شمع شد.امروزه درخت کریسمس را با اشیاء مختلفی مانند حلقه گل،زرورق،آبنبات عصایی تزئین کرده و یک فرشته یا ستاره در بالاترین قسمت درخت می گذارند که نشان دهنده میزبان فرشتگان است.

درخت کریسمس در چین و ژاپن توسط مبلغین وسترن در قرن 19 و قرن بیستم معرفی شد که آن را با کاغذهای رنگی تزئین کرده بودند. کم کم از سال 1930 انواع مصنوعی درخت کریسمس هم در بین مردم آمریکا رواج پیدا کرد و در سال 1950 و 1960 طیف عظیمی از انواع درخت های آلومینیومی و پلاستیکی به فروش رسیدند. این روز ها درخت های مصنوعی کریسمس محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اند زیرا تهیه و نگهداری از درخت های تازه و طبیعی کار راحتی نیست.

تاریخچه اصلی درخت کریسمس و تزیینات آن

4.555
این مطلب مفید بود ؟505
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک/ن/ز.ت
برچسب : کریسمس
وبگردی