خواص ارده و شیره

خواص و فواید ارده و شیره

کد مطلب : 10904تعداد نظرات : 20 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
ارده و شیره به عنوان یک ماده غذایی طبیعی خواص بسیاری به همراه دارد، استفاده از ارده و شیره برای بهبود سلامت بدن و همچنین درمان برخی از بیماری ها بی نظیر است.

خواص و اهمیت ارده و شیره در طب سنتی

ارده و شیره یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین مواد غذایی است که به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف می شود. دو ماده اصلی تشکیل دهنده اصلی این خوراکی، کنجد و دوشاب(شیره انگور) است. ارده و شیره هر کدام به تنهایی برای سلامتی مفید هستند و با ترکیب با هم خواصشان معجزه آسا می شود. اگر می خواهید بدانید که این خوراکی پرطرفدار چه خواصی دارد، با این بخش از نمناک همراه شوید.

ترکیبات و ارزش غذایی ارده شیره

ارده مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن جدا نشده باشد. برای تهیه ارده و شیره این خمیر کنجد له شده را با شیره میوه های مختلف مانند انگور، خرما و انجیر مخلوط می کنند اما شکل رایج تر آن، ترکیب با شیره انگور اسـت. برای پیشگیری از شیرین شدن بیش ازحد، از مقدار کمتری شیره استفاده می کنند.

 ارده و شیره کاملاً گیاهی و خالی از گلوتن است و دارای مواد مغذی فراوانی مانند «آمینواسیدها و چربی های سالم»، «فیبر»، «پروتئین»، «انواع ویتامین بخصوص ویتامین گروه ب»، «تیامین»، «منیزیم»، «مس»، «فسفر»، «منگنز»، «آهن» و «زینک» است.

ترکیبات ارده

طبع ارده و شیره

شیره و ارده هر دو طبیعت گرم دارند و مصرف آن برای سرد مزاجان بسیار مفید است اما  گرم مزاج ها باید این ماده خوراکی را با احتیاط مصرف نمایند زیرا موجب غلیظ شدن صفرا و جوش زدن می شود. مصلح ارده و شیره، سرکه و عسل است و گرم مزاجان برای تعدیل طبیعت ارده و شیره می توانند آن را همراه سرکه و عسل یا میوه های تازه با طبیعت سرد مصرف کنند.

کالری ارده و شیره انگور

میزان کالری ارده و شیره انگور (نسبت 1 به 1 قاشق غذا خوری) 125 کالری است. 

شیره و ارده

خواص بی نظیر ارده و شیره

1. شیره و ارده، انرژی زا بوده و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.

2. ارده و شیره خاصیت آنتی ترومبوتیک دارد و باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می شوند.

3. ارده و شیره سطح کلسترول خون را کاهش داده و با جریان بخشیدن به خون و جلوگیری از لخته شدن آن، فشارخون و ضربان قلب را تنظیم می کند.

4. ارده و شیره برای سلامتی و برای بهبود عملکرد بدن مفیدند و به تنهایی بخش مهمی از نیازهای بدن را برطرف می کنند.

طبع ارده کنجد

5. ارده و شیره به دلیل وجود کنجد نیاز روزانه به کلسیم بدن را تامین و برای استحکام استخوان بندی، درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است و موجب سلامت دندان می شود.

6. ارده و شیره دارای چربی سالم و طبیعی سسامین و سسامولین است که برای محافظت از قلب و عروق و جلوگیری از بسته شدن رگ های منتهی به قلب بسیار مفید هستند.

7. ارده و شیره غنی از پروتئین است و نیاز روزانه به اسید فولیک را بر طرف می کند.

8. ارده و شیره یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن است که برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مۆثر باشد.

9. ارده و شیره هر دو سرشار از آهن بوده و برای رفع خستگی مفید هستند و ضعف و بی حالی را از بین می برند و خواب رفتن دست و پا را درمان می کنند.

رفع خستگی

10. ارده و شیره برای نرم کردن سینه مفید است.

11. ارده و شیره ملین و مسهل است و یبوست را رفع می کند.

12. ارده و شیره تقویت کننده نیروی جنسی می باشد. برای درمان کمبود اسپرم در مردان خوردن ارده با شیره انگور بعنوان صبحانه هفته ای سه الی 4 بار توصیه می شود.

13. ارده و شیره منضج دمل ها و زخم های چرکی و تسکین دهنده درد، گرمی و خشکی عضو می باشد و به ترمیم زخم کمک می کند.

14. ارده و شیره به درمان اختلالات کبد و کلیه کمک می کند.

تمام خواص ارده

15. ارده و شیره انرژی لازم به کودکان را می رساند و باعث فعال شدن سلول های عصبی و تقویت حافظه شان می شود.

16. ارده و شیره ضدنفخ  است و عملکرد معده و روده را بهبود می دهد.

17. ارده و شیره مدر قاعده آور است.

18. ارده و شیره در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن و پاکسازی بقایای غذاها در روده و معده می شود.

19. شیره و ارده، تسکین دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی هستند.

دردهای رماتیسم

20. ارده و شیره برای رفع بیماری های رحم توصیه می شود.

21. ارده و شیره به درمان افسردگی هم کمک می کند.

22. ارده و شیره به تولید کلاژن و جوان سازی پوست بسیار کمک می کند.

23. ارده و شیره پیری را به تاخیر می اندازد و مانند یک ضدآفتاب طبیعی از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند.

24. ترکیب شیره انگور و ارده کنجد به ورزشکاران توصیه می شود چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود.

25. مصرف شیره ی انگور برای پیشگیری از سرطان مفید است. شیره با ارده پلاکت خون را افزایش میدهد و برای افرادی کـه پلاکت خون پایینی دارند، مفید اسـت.

پیشگیری از سرطان

شرایط نگهداری ارده و شیره

ارده و شیره سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است پس باید آن را در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید زیرا اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می شود.

نکته مهم :

ارده و شیره کالری بالایی هم دارند و برای افراد کم تحرک و کسانی که ورزش روزانه و منظمی ندارند، چندان توصیه نمی شود و چاقی را برای آنها به همراه می آورد.

مقدار زیاد ارده و شیره به افراد دچار دیابت توصیه نمی شود زیرا سبب افزایش قند خون می گردد. 

خواص و فواید ارده و شیره

4.71751
این مطلب مفید بود ؟1636115
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : ارده
20 نظر به ثبت رسیده است
راد1397-09-21
با سلام . ارده را با عسل قاطی کنید پس از کمی هم زدن بصورت شکلات در میاد بطوریکه از ظرف جدا میشه و نمیچسبه .برای صبحانه عالیه و فکر کنم بچه ها هم بپسندن .
6916
أيا أرده براى أفراد.1397-08-05
أيا أرده براى أفراده كه پتاسيوم بالا دارند خوب است
447
amirhosein1397-03-19
طبع بدنها فرق ميكنه من قبل خوردن ارده و شيره جوش داشتم از اون موقع كه خوردم جوش هام همش رفت احساس انرژي فوق العاده اي هم ميده
3817
مریم1397-02-12
من فقر آهن دارم و همیشه کسلم و چیزی سنگین نمیتونم بلند کنم زود خسته میشم طب سنتی ارده و شیره را تجویز کرد صد برابر بهتر از قرص آهنه یک هفته خوردم احس قوت در بدم میکنم
5713
آزاده1396-10-07
من همیشه لب های سفید و انرژی پایینی داشتم و به نظر میرسید کم خونی دارم از وقتی صبح ها ارده با شیره خرما میخورم لبهام به رنگ طبیعی دراومده خشکی پوست دور دهانمم و ترک گوشه لبهام برطرف شده
347
احمد1396-10-04
من دوساله صبحونه شیره خرما انگوروعسل قاطی میکردم میخورم.تااینکه کنجدیاارده روبهش اضافه کردم یهفته نشدبدنم صورتم شروع به جوش زدن کرده که دیرخوب میشه البته طبعم گرمه خودم فهمیدم علتشو دیگه ارده نمیخورم
2510
احمد1396-09-09
کسانی که ازدردکمررنج می برندخرماواردهر راباهم بخورندومعجزه اش راببینند.
1911
م و 1396-09-07
من ارده را بدون شيره مي خورم ارده اگر تازه باشه و كيفيتش خوب باشه أصلا تلخ نيست خيلي هم عاليه البته براي بچه ها حتما با شيره بهشون بدهيد
247
عماد1396-08-27
من با دوست عزیزمون نیما موافقم. در مورد مزایا و مضرات هر دو باهم صحبت باشه خیلی عالیه. همچنین اگر با استفاده از تحقیقات گسترده تر اطلاعات جامع تری قرار داده بشه خیلی بهتره مثلا بگن ترکیبش با کدوم مواد بهتره کدوم بدتره. چه نوع افرادی با چه سنی استفاده کنن و چه نوع افرادی استفاده نکن بهتره. افرادی که فلان بیماری را دارند استفاده نکند و ... . وگرنه هرچیزی که شما در نظر بگیرید بالاخره یه خواصی داره حتی خاک و سنگ
319
شهرام 1396-08-03
سلام من ۶ماهه ارده شیره میخورم فعلا که خبری نیست
3316
افشین بخشی1401-02-16
من نمیتونستم صبح ها ارده و شیره بخورم چون زیادی خشک بود واسم.اما بایه نواوری کردم،شبها و صبح ها با شیر قاتیشون میکنم،یه طعم خاصی پیدا کرد که الان تمام خانوادمم همین کارو میکنن
87
محسن1396-07-09
ارده رو با شیره ی خرما قاطی کنید و در داخل شیر سرد بریزید تا طبعش معتدل بشه البته این عمل در بهار و تابستان خوبه در پاییز و زمستان به علت سردی هوا ارده و شیره ی خرما رو ذره ذره با یک کم شیر بخورین
159
محسن1396-07-09
سلام ارده رو با شیره ی خرما قاطی کنید و در داخل شیر بریزید تا طبعش معتدل بشه
2528
خالق قاسمي1395-11-22
با سلام ،من الان مدت دو ماه بيشتر هست ك مصرف صبحانم فقط ارده و شيره و خرما هست ،فعلا ك مشكلي ب هم نزدم ،البته نا گفته نماند تحركم بسياار زياده سر كار و احساس ميكنم غير از اين هر صبحانه بخورم نميتونم سر كار دووم بيارم
549
زهره1395-08-27
من ارده خیلی دوست دارم ولی نمی خوام چاق شم با خوردنش
12138
سمانه عبدی1395-08-10
شما باید خودتون طبع بدنتون بشناسید .هر ادمی به بدن خودش اگاه هست و میدونه چی برایش خوبه و جی مضر.زیاده روی در هر جیزی ولو خوردن چیزهایی که سفارش شده مضر هست.پس تعادل باید رعایت بشه .مدت ده روز پشت هم ارده خوردن و.... پر واضح که مشکل ایجاد میکنه مگر اینکه با تشخیص پزشک سنتی شما و جنبه درمانی باشه. پس با توجه به سن و سال و طبع بدن و بیماریها از مواد غذایی استفاده بشه .بهترین مواد غذایی هم که باشه زیاده روی کنیم مشکل ساز میشه
8015
م.مطلق1399-05-14
سلام همه دستورات طب سنتی باتوجه به غلبه مزاج و طبع افراد باید تجویز و اجرا بشه.ارده و شیره خوراک مناسب بلغمی مزاج ها و مبتلایان به کم کاری تیروئید و افراد دیابتی از نوع دیابت سرد هست
253
Unknown1396-10-06
علاوه بر دانستن ویژگیهای خوراکی ها بهتر هست در مصرفشون هم میانه روی کنیم.به نظر تکرار یک خوراکی آن هم هر روز عاقلانه نمیتواند باشد
7716
نیما راسخ1394-11-08
ای کاش کمی هم از مضرات ارده شیره برای افراد گرم مزاج می نوشتید.عموی من گرم مزاج است ؛ مدت یک هفته صبحانه یا عصرانه اش را ارده شیره قرار داد.بعد از ده روز به چنان سرگیجه و خارش بدنی مبتلا شد که کارش به بیمارستان کشید و مدت یک ماه بیشتر از عرقیات کاسنی و شاتره و سایر خنکی ها استفاده کرد تا تقریبا بهبودی یافت.البته با گذشت یکی دوماه باز هم سرگیجه و خارش داشت.دکتر معالجش گفته بود اگر بیش از یک هفته به خوردن این معجون ادامه می داد چنان صفرا بر بدنش غالب می شد که کبدش را از کار می انداخت.خوب است راجع به هر چیز صحبت می شود عیب و هنرش هردو به میان بیاید.از قدیم گفته اند:عیب می جمله بگفتی ؛ هنرش نیز بگوی.....از حسن ارده شیره گفتید و فوایدش ؛ از مضراتش هم می گفتید بد نبود.
34780
موج1394-10-11
بسیارعاااااالی
3611
وبگردی