بازار بزرگ استانبول

کاپالی چارشی بازار بزرگ و سنتی استانبول + تصاویر

تاریخ انتشار : 6 بهمن 1393کد مطلب : 11416زمان مطالعه : 4 دقیقه
بازار کاپالی چارشی استانبول نام بازاری در شهر استانبول می باشد که بخاطر قدمت و تاریخی بودنش تبدیل به یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه گردشگری در ترکیه شده است که بازدید کنندگان بی شماری از سرتاسر دنیا به خود جذب کرده است.

شهر استانبول جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله مسجد فاتح،برج گالاتا،مسجد سلطان احمد،قلعه روملی حصار و ... در این شهر وجود دارد که همه ساله بازدیدکننده های زیادی به خود جذب میکند.اکثر گردشگران تور استانبول از بین دیدنیهای استانبول،جاذبه های استانبول و تفریحات استانبول از دور زدن و بازدید و گشت و گذار از بازار های استانبول لذت میبرند یکی از جاذبه های مهم این شهر بازار بزرگ استانبول می باشد که نام دیگر این بازار به ترکی کاپالی چارشی یعنی بازار سرپوشیده است.این بازار به عنوان یکی از مرکز خرید های سرپوشیده شناخته شده در یک مایلی غرب سلطان احمد است و محصولاتی نظیر فروش فرش وقالی و پوشاک و کارهای دستی و هنری و شطرنجی،رستوران ها،کافه ها و مساجد زیادی در این بازار دیده می شود.
بازار سنتی کاپالی چارشی که دومین مرکز خرید مهم ترکیه و قدیمی ترین بازار سنتی ترکیه میباشد تماما سرپوشده می باشد از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است. این بازار همانند یک حلزون بزرگ با حدود 58 خیابان و بیش از 6111 مغازه قدیمی ترین و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در مرکز استانبول واقع شده است . این بازار سرپوشیده در طی زمان بزرگ و بزرگتر شده است.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول ترکیه

کاپالی چارشی متعلق به قرن پانزدهم بوده و اطراف آن با دیوار محصور و سقف آن نیز با تعدادی گنبد پوشیده شده و در بین دو بنای تاریخی ساخته شده است کاپالی چارشی (بازار بزرگ) از اواسط قرن پنجم میلادی و در زمان محمد فاتح ساخته شد و پس از آن به قبله خریداران مبدل شده است، آنچه ابتدا انباری کوچک (بدستن) بود، به بازاری پربار با تجاری که هر گونه کالایی، از فرش تا زیره، را عرضه می کردند، مبدل شد.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

دکان داران بازار آن را سرپوشیده کردند تا تجارت بدون توجه به اوضاع آب و هوا ادامه یابد. سامانه ای از دروازه های قفل شو نیز فراهم گردید تا این شهر کوچک را در شب ها قرق کند. سابقا" در اینجا در هر کوچه (سرای) یک صنف مشغول به کار بوده است که تولیدات دستی تحت کنترل شدید و احترام به اخلاق و عرف تجاری بسیار رایج بوده است
در خیابان اصلی بازار، اکثرا" جواهر فروشان و در بازار کناری آن نیز طلا فروشان حضور دارند. امکانات خرید و فروش برای گروههای توریستی که به استانبول سفر میکنند ، در مدخل ورودی بازار ساخته شده است. بازار سرپوشیده در تمامی ساعات کاری روز در حال فعالیت می باشد. کسبه، گردشگران را با اصرار فراوان به دکانهای خویش دعوت می کنند.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

در مدخل ورودی بازار مغازه های بزرگ و مدرنی قرار دارد که اکثر محصولات صادراتی ترکیه را به مشتریان عرضه می کند. قالی های دست بافت و جواهرات سنتی ترکیه از جمله محصولاتی هستند که عرضه میشوند. این گونه محصولات با شناسنامه اصلی و مورد تایید می باشند که بطور تضمینی به هر نقطه دنیا به درخواست مشتری فرستاده می شوند.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

در کنار قالی های دستبافت و جواهرات؛ محصولات نقره کار دست ترکها نیز موجود می باشد همچنین دیگر هدایای مسی و برنز نیز با محصولات تزئینی برای فروش موجود می باشند. همچنین میتوان از آثار مجود در بازار به سرامیک پوست و چرم نیز اشاره کرد. برای رفتن به این بازار نیز باید به مبدان بیازیت بروید؛ یکی از ورودی های اصلی بازار در داخل میدان بیازیت قرار دارد.فروشگاه های توریست ها که اشیاء تزئینی می فروشند اطراف خیابان اصلی بازار را احاطه کرده اند، اما اگر پا به خیابان های پشتی بگذارید استانبولی هایی را خواهید دید که در حال خرید پارچه، فرش، گردنبند طلا و چشم نظر هستند .

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار سرپوشیده در تمامی ساعات کاری روز در حال فعالیت می باشد. کسبه، گردشگران را با اصرار فراوان به دکانهای خویش دعوت می کنند. در ورودی بازار مغازه های بزرگ و مدرنی قرار دارد که اکثر محصولات صادراتی ترکیه را به مشتریان عرضه می کند. قالی های دست بافت و جواهرات سنتی ترکیه از جمله محصولاتی هستند که عرضه میشوند. این گونه محصولات با شناسنامه اصلی و مورد تایید می باشند که بطور تضمینی به هر نقطه دنیا به درخواست مشتری فرستاده می شوند. در کنار قالی های دستبافت و جواهرات؛ محصولات نقره کار دست ترکها نیز موجود می باشد همچنین دیگر هدایای مسی و برنز نیز با محصولات تزئینی برای فروش موجود می باشند. همچنین میتوان از آثار مجود در بازار به سرامیک پوست و چرم نیز اشاره کرد.مانند سایر بازارهای سنتی چانه زدن در این بازار هم مرسوم است.

بازار بزرگ استانبول ترکیه
 

این بازار که اولین مرکز خرید معروف در استانبول از لحاظ تعداد بازدید می باشد در منطقه Bayrampasa که یک منطقه خرید اروپایی و آسیایی می باشد قرار گرفته است و دارای 495000 متر مربع مساحت می باشد که در سال 2006 افتتاح گردیده است و اولین آکواریوم بزرگ ترکیه با 8000 متر مربع مساحت و 5/1 میلیون نفر بازدید کننده در سال در آن قرار گرفته است.
این مرکز خرید بزرگ دارای 265 باب مغازه 22 آسانسور و 40 دستگاه پله برقی است که سالانه حدود 25 میلیون بازدید کننده را در خود جای می دهد و همچنین دارای 10 سالن مجهز سینما  و تئاتر با ظرفیت 2450 نفر میباشد که بزرگترین مجموعه سینمائی در کشور ترکیه میباشد.شما میتوانید پس از فراغت از خرید و یا تماشای فیلم در یکی از 52 رستوران این مرکز خرید غذای مورد علاقه خود را پیدا و میل نمائید.

کاپالی چارشی بازار بزرگ و سنتی استانبول + تصاویر

4.546
این مطلب مفید بود ؟415
برگرفته از شهر خبر - / ل
وبگردی