کفش تمام چرم

قدیمی ترین کفش تمام چرم جهان! + عکس

کد مطلب : 11565زمان مطالعه : 3 دقیقه
یک کفش چرم که قدمت آن به پنج هزار و پانصد سال قبل می رسد و در واقع قدیمی ترین کفش یافت شده از انسان بشمار می رود که طی حفاری های باستان شناسی در غاری در ارمنستان کشف شد.

گاهی در دنیای پیرامون ما اشیایی باستانی کشف می شوند که این اشیای قدیمی جدا از عجیب و قدمتی بودنشان به طور باور نکردنی و حیرت آور در شرایطی خاص بسیار سالم باقی می مانند که این اتفاق در نوع خود جالب و تآمل بر انگیز است. یک گروه بین المللی از باستانشناسان، قدیمی ترین کفش چرمی جهان را پیدا کرده اند.این کفش 5500 ساله در غاری در ارمنستان پیدا شده و به خاطر شرایط خشکی و خنکی هوای این غار و دلایل دیگری به خوبی حفظ شده است. این کفش تنها از یک تکه چرم تهیه شده و طوری روی آن کار شده است که قالب پای فردی باشد که آن را می پوشد.
باستان شناسان، قدیمی ترین نمونه کفش چرمی جهان را در غاری در جنوب شرق ارمنستان کشف کرده اند. این لنگه کفش، با پنج هزار و پانصد سال قدمت، هزار سال پیش از اهرام ثلاثه مصر ساخته و خیلی خوب حفظ شده است.
محققان می گویند این کفش از یک تکه چرم گاو درست شده است و شکل دوخت آن نشان می دهد که قرار بوده کاملا قالب پای صاحب آن باشد.
داخل لنگه کفش پر است از خرده علف و سبزه؛ با این که باستان شناسان در مورد نقش سبزه مطمئن نیستند حدس می زنند که صاحب کفش احتمالا با پر کردن داخل کفش با سبزه قصد داشته پای خود را گرم نگه دارد یا این که از بی قواره شدن آن جلوگیری کند.
محققان در گزارش خود همچنین اذعان کرده اند که مطمئن نیستند این کفش را یک زن می پوشیده یا یک مرد اما به هر حال اندازه اش نسبتا کوچک است و با معیارهای امروزی تقریبا با کفش زنانه سایز 38 برابر است.
باستان شناسان می گویند دلیل سالم بودن نسبی این کفش علاوه بر هوای سرد غذر و دوری از نور خورشید، این بوده است که کاملا آغشته به سرگین گوسفند بوده و درون آن نیز از کاه و برگ پر شده بود.

کفش قدیمی

آنها افزودند که نکته دیگر در باره محل کشف این کفش این است که کف غار با لایه ای از فضولات گوسفند پوشیده شده است.لایه ای از پشکل گوسفند، مانند عایقی محکم از آسیب رسیدن به کفش جلوگیری و آن را چند هزار سال حفظ کرده است.
دکتر ران پیناسی، از کاشفان این کفش و استاد دانشگاه یونیورسیتی کالج کرک ایرلند (University College Cork Ireland)، گفت:"ما در ابتدا فکر کردیم این لنگه کفش و سایر اقلامی که در این غار پیدا کرده ایم 600 الی 700 سال قدمت دارند چون در وضعیت خیلی خوبی بودند. وقتی دو آزمایشگاه رادیوکاربن در آکسفورد انگلستان و کالیفرنیای آمریکا قدمت مواد سازنده آنها را تخمین زدند، ما متوجه شدیم این کفش چند صد سال قدیمی تر از کفش هایی است که مردمان عصر یخبندان می پوشیده اند."
از جمله اشیای باستانی که در این غار کشف شده انواع ظروف در دار است که برخی حاوی گندم، جو، زرد آلو و سایر سبزیجات خوراکی هستند.
صندل هایی که در جریان تحقیقاتی موسوم به آرنولد در ایالت میسوری آمریکا کشف شد، از کفشی که در غار آرنی - 1 کشف شده است، 2000 تا 2500 سال قدیمی تر است. البته صندل های مذکور از جنس فیبرهای گیاهی است.

قدیمی ترین کفش تمام چرم جهان! + عکس

4.730
این مطلب مفید بود ؟282
برگرفته از باشگاه خبرنگاران - / ل
برچسب : سرگرمی
وبگردی