رفع خستگی
رفع خستگی و کسالت بدنی با یک نوشیدنی طبیعی و سالم از زمان های قدیم تا کنون توصیه می شده است. نوشیدنی هایی که خواص آنها برای رفع خستگی و آرامش اعصاب ثابت شده است.

نوشیدنی های طبیعی برای رفع خستگی:

رفع خستگی بدنی و آرامش اعصاب بهتر است از راه و روش طبیعی و گیاهی باشد تا عادت به مصرف قرص های شیمیایی که به طبع عوارضی به دنبال خواهند داشت. در این بخش دو نوع چای و نوشیدنی طبیعی را به شما معرفی می کنیم که خاصیت آرامبخشی و رفع خستگی آنها از سالهای دور دلیل استفاده ی گسترده از این نوشیدنی ها می باشد. 

چای کوهی یا توکلیجه 

 
چای کوهی یک نوشیدنی آرام بخش برای رفع خستگی و ضد افسردگی است .چای کوهی یا توکلیجه ، از تیره ی گیاهان معطر و آرامش بخش اعصاب است. گل این گیاه که به صورت سنبله ای از گل های ریز صورتی مایل به سرخ رنگ است، در
میان کاسبرگ هایی با رنگ سبز روشن نقره ای و پشمالو قرار دارد. از این رو در زبان آذری به آن توکلیجه یا پشمالو گفته می شود.
 
 

 چای کوهی یا توکلیچه

فواید مصرف چای کوهی(توکلیجه) 

 
خواص و نوع مصرف چای کوهی: چای کوهی یک تونیک (تقویت کننده ی) قوی برای اعصاب است. این گیاه مفرح، نشاط انگیز و شادی آور بوده و دارای خاصیت ضد درد به ویژه دردهای مفصلی، رماتیسمی، سردرد، سرگیجه و دردهای عصبی است. مصرف این گیاه خستگی ذهنی را برطرف می سازد وبه علت انرژی زایی و نشاط انگیزی می تواند برای رفع خستگی و بی حوصلگی در افراد افسرده مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ها چای کوهی اشتها آور و مدر ملایم است. 
 
برای تهیه چای کوهی باید:
 
یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با شکر سرخ میل کنید.
  

چای ترش چیست

 
گل جامائیکا (Roselle) گیاهی است یک ساله بوته هائی به ارتفاع 2-3 متر برگهای 3-5 وجهی سبز مایل به زرد گلهای زرد با کاسبرگ های سبز که بعد از رسیدن میوه٬ کاسبرگ ها برنگ قرمز در می آید.در بعضی کشورها از الیاف ساقه های آن در تهیه وسائل استفاده میشود.
این گیاه بخاطر وجود اسید سیتریک و ویتامین C میباشد ونیز دارای آنتی اکسیدان های ضد چربی خون است. عقیده بر اینست که وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین در کاسبرگ های گیاه نقش مهمی در کاهش فشارخون و خواص ضد سرطانی آن دارد. تحقیقات زیادی در ارتباط با موثر بودن آن در کاهش فشارخون محیطی و ادرار آوری آن انجام شده است
 
 
 چای ترش

چای ترش وخواصیت ضد خستگی آن 

 
این نوشیدنی برای افرادی که علاقه مند به نوشیدنی های ضد خستگی هستند مفید است.
از گلبرگ و دانه های چای ترش می توان به عنوان نوشیدنی خوش طعم استفاده کرد، در واقع این نوشیدنی گرم و سودمند از نظر آرامش بخشی و رفع خستگی می تواند برای افرادی که علاقه مند به نوشیدنی های ضد خستگی هستند مفید واقع شود.
می توان این نوشیدنی گرم را با نبات و قند مصرف کرد.  این چای پرخاصیت باعث کاهش فشار خون، رقیق و تصفیه کننده خون و برعکس چای سیاه که باعث دفع آهن بدن می شود چای ترش یکی از منابع غنی آهن به شمار می آید. در واقع این نوشیدنی در عهد باستان از چای سرخ به عنوان شاداب کننده و "رفع کننده بیماری های قلبی" استفاده می شد.

 

رفع کامل خستگی با یک نوشیدنی طبیعی

4.570
این مطلب مفید بود ؟637
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک /ن
برچسب : نوشیدنی
وبگردی