سس مایونز

سس مایونز یا سس گوجه فرنگی؟ + عکس

کد مطلب : 12306زمان مطالعه : 2 دقیقه
در جوامع امروزی مصرف انواع سس ها همراه با غذا طرفداران زیادی دارد. با وجود بسیاری از توصیه های متخصصان تغذیه مبنی بر کاهش مصرف سس های پرچرب، این روزها کمتر میز و سفره ای را می توان یافت که این چاشنی خوش مزه اما مضر را در خودش جا نداده باشد.

مناسب ترین نوع سس کدام است؟

 

سس ها جزو مواد غذایی بی تفاوت هستند که خوردن متعادل شان برای سلامت مشکلی ایجاد نمی کند و می تواند طعم و مزه غذا را تغییر دهد اما ضررشان این گونه مشخص می شود که به علت خوش طعم و مزه شدن غذا ممکن است فرد به میزان زیادی غذا بخورد.

سس، مایع غلیظی است که برای طعم دادن به انواع غذاها به کار می رود. اصل لغت سس، فرانسوی است که خود ریشه لاتین دارد. سس ها انواع بسیاری دارند؛ از سس مایونز و کچاپ گرفته تا سس باربیکیو و فلفل که هریک با غذایی خاص مصرف می شوند.

سس مایونز

محتویات سس مایونز 

سسی که این روزها با نام مایونز به فروش می رسد حاوی ترکیباتی چون روغن، تخم مرغ، سرکه، شکر و سایر افزودنی های مجاز بوده و پرکالری ترین سس محسوب می شود. هر قاشق غذاخوری آن حاوی 110 کالری و در هر 100 گرم آن حدود 720 کالری انرژی نهفته است به دلیل آن که میزان چربی و تخم مرغ آن بالاست برای افراد چاق، مبتلایان به نقرس و کلسترول بالا محدودیت مصرف دارد. افرادی که مایونز زیادی مصرف می کنند کالری زیادی دریافت می کنند که به مرور منجر به افزایش وزن و مشکلات ناشی از آن خواهد شد.

به علاوه، مصرف زیاد این سس ها همراه هر غذایی، بر ذائقه فرد تاثیر می گذارد به طوری که تمایل پیدا می کند سهم چربی ها را در وعده های غذایی روزانه اش به طور قابل توجهی افزایش دهد.

آشنایی با انواع سس ها

مصارف انواع سس ها

سس باربیکیو هم طعم های شیرین، ترش، تند، ادویه دار، دودی و سیردار دارد. ترکیب این سس تقریبا شبیه سس کچاپ معمولی است با این تفاوت که دود طبیعی، برخی ادویه ها و نشاسته تصفیه شده برای تغییر طعم و بو به آن اضافه شده است. مصرف سس باربیکیوی دودی و موادغذایی دودی مثل برنج و گوشت دودی به دلیل ترکیب های سرطان زایی که دارند، مخصوصا توصیه نمی شود. تحقیقات اخیر نشان داده است مصرف محصولات دودی ریسک ابتلا به انواعی از بیماری ها را زیاد می کند؛ بنابراین مصرف بیش از حد آن برای خانم های باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مبتلایان به ناراحتی های گوارشی محدودیت دارد.

 سس گوجه فرنگی

نکاتی مهم در مورد مصرف سس ها

 

در ضمن با اینکه سس کچاپ، در مقایسه با سس سفید کم کالری محسوب می شود اما شکر دارد، بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و به خصوص مبتلایان به دیابت باید بیشتر مراقب باشند.

اما سس های بسیار تند که در تهیه آنها از فلفل های فراوان استفاده می شود، می تواند محرک ترشح اسید معده شده و مصرف مداوم و طولانی شان موجب ترشح اسید معده و بروز التهاب در این ارگان می شود. حتی ممکن است به بروز زخم معده و دوازدهه، ریفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) و حتی گاستریت منجر شود. بنابراین مصرف این سس ها به صورت متعادل و منطقی اشکالی ندارد اما در مورد کودکان و نوجوانان عادت به خوردن شان خطرآفرین است. در ضمن، اگر مشکلات ریوی هم دارید، بهتر است کمتر سس تند میل کنید. 

سس مایونز یا سس گوجه فرنگی؟ + عکس

511
این مطلب مفید بود ؟110
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از سلامت ایران -/ ن.م
برچسب : سس مایونز
وبگردی