خانه تکانی اتاق خواب
برای خانه تکانی اتاق خواب باید قدم به قدم پیش رفت و به برخی نکات توجه ویژه ای داشت، رعایت برخی اصول نیز به تسریع روند خانه تکانی اتاق خواب کمک شایانی می کند.

استپ بای استپ تا تکمیل خانه تکانی اتاق خواب

برای استقبال از نوروز و سال جدید، بسیاری از خانم های خانه دار در روزهای پایانی سال اقدام به خانه تکانی می کنند. برای تمیز کردن خانه لازم است هر روز بخشی از خانه را انتخاب کرده و تمیز کنید و همه خانه را یک دفعه به هم نریزید و کارها را با نظم پیش ببرید تا سردرگم و کلافه نشوید. مثل اسفند هر سال با این بخش خانه داری نمناک همراه شوید و قدم به قدم با ما پیش بروید تا اصول تمیز کردن نقاط مختلف خانه را بیاموزید و از سردرگمی نجات یابید.

مراحل و اصول خانه تکانی قدم به قدم

در ادامه نکات خانه تکانی و راز و رمز تمیز شدن اتاق خواب را برایتان می گوییم تا راحت تر کارها را پیش ببرید و خسته نشوید.

وسایلی را که نیاز به شستشو دارند، بشویید:

قبل از اینکه کار خانه تکانی اتاق را شروع کنید، اگر روتختی و روبالشتی هایتان نیاز به شستشو دارند، آنها را بشویید تا اینکه بعد از اتمام تمیز کردن اتاق دیگر منتظر خشک شدن آنها نمانید و اتاق را تمام و کمال مرتب کنید.

پرده ی اتاق خواب را برای شستن قبل از شروع گرد گیری سقف و دیوارها جدا کنید. برای شستن پرده صابون رختشویی را رنده ای ریز کنید و داخل یک وان پر از آب ولرم حل کنید و پرده را در محلول بخیسانید و بعد از گذشت مدتی به راحتی آن را بشویید تا پرده شما تمیز شود. می توانید در صورتی که پرده تان قابل شستشو در لباسشویی باشد، آن را درون لباسشویی بشویید.

شستن روبالشتی

وسایلی که برای نظافت لازم دارید را آماده کنید:

وسایل نظافت اتاق خواب را در دسترس قرار دهید و قبل از شروع کار همه ی وسایلی را که برای نظافت لازم دارید، جمع کنید تا مجبور نشوید که برای آوردن آن ها مدام حواستان پرت شود و کار را نیمه کاره بگذارید.

وسایل درون اتاق را جمع کنید:

همۀ لباس های کثیف را جمع کنید و در سبد بزرگ بگذارید و تمام آشغال هایی که به چشم می آیند را از اطراف جمع کنید منظور ما آن چیزهایی نیستند که در کمد قرار دارند و می خواهید دور بیاندازید بلکه وسایلی هستند که درون اتاق قرار دارند و دور ریختنی هستند.

اگر لباس تمیز نیز در اتاقتان وجود دارد آنها را تا کنید و به خارج از اتاق خواب ببرید و فعلا درون کمد قرار ندهید و این کار را به بعد موکول کنید چون زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

موکت و فرش اتاق خواب را جمع کنید:

بعد از جمع کردن کف اتاق خواب موکت و فرش درون اتاق خواب را جمع و لوله کنید و بیرون از اتاق خواب قرار دهید. اگر فرش نیاز به شستشو دارد، آن را به قالیشویی دهید.

فرش اتاق

خانه تکانی اتاق خواب را از سقف آغاز کنید:

ابتدا درب کمد ها را ببندید و سقف و دیوارها را با یک طی تمیز با سری نرم از گردوخاک تمیز کنید و بعد از اینکه گرد و خاک محیط فرونشست به سراغ تمیز کردن بخش های دیگر بروید.

کف زمین را جارو بزنید:

کف زمین را جارو بزنید تا خاک و گردو غباری که از سقف ریخته جمع شود.

شیشه و پنجره اتاق خواب را تمیز کنید:

پنجره اتاق خوابتان را با یک دستمال خیس تمیز کنید و سپس به سراغ تمیز کردن شیشه ها بروید. می توانید با لباس های نخی و کهنه فرزندتان شیشه ها را به خوبی تمیز نمایید.

تمیز کردن پنجره

کمدهایتان را مرتب کنید:

حالا نوبت تمیز کردن کمد لباستان است، لباس هایی را که کهنه هستند را دور بیاندازید. چنانچه در مطالب قبلی خانه تکانی در بخش رازهای خانه داری نمناک هم اشاره شد بهتر است لباس هایی را که از مد روز فاصله گرفته اند و هنوز در حد نو هستند، را از کمدتان خارج کنید و به موسسه ی خیریه بدهید. از لباس های پنبه ای و نخی کهنه می توانید به عنوان دستمال برای پاک کردن شیشه ها استفاده کنید.

کمد اسباب بازی بچه ها را مرتب کنید:

اگر قصد دارید اتاق کودکتان را تمیز کنید و یا کمد کودکتان و خود شما در یک اتاق قرار دارد بعد از اینکه کمد لباس کودکتان را سبک کردید و لباس های به درد نخور را خارج نمودید و سایر لباس ها را مرتب کردید ، نوبت به کمد اسباب بازی کودکتان می رسد.

در بین وسایل و اسباب بازی های بچه ها کلی دور ریختنی وجود دارد که با کمک خودشان آنها را از بین اسباب بازی ها جدا کرده و دور بریزید.

همه دور ریختنی ها را درون سبدی ریخته و بیرون از اتاق خواب بگذارید.

کمد و میز تحریر را تا حد ممکن خلوت کنید:

کاغذهای بی مصرف و یا برگه های نقاشی شده ی بی هدف را جمع کنید و دور بیاندازید و میز کار خودتان یا همسرتان و میزتحریر و کمد کتاب های کودکتان را تمیز کنید. وسایل اضافی و مداد و پاک کن های و لوازم اضافه را از دسترس دور کنید و در جای دیگر قرار دهید. تمام وسایلی که جمع آوری کرده اید، درون سطل آشغالی ریخته و بیرون از اتاق قرار دهید.

تمیز کردن میز

میز توالت را مرتب کنید:

میز توالت و لوازم آرایشتان را سرو سامان بدهید و لوازم آرایش تاریخ گذشته و خارج از مد که دیگر به درد نمی خورند، را درون کیسه یا سبدی قرار دهید و بیرون از اتاق خواب بگذارید. ریمل باید هر 3 ماه یک بار عوض شود. کرم پودر تا یکسال، ریمل تا سه ماه و رژ لب، سایه چشم و رژ گونه تا دو سال تاریخ مصرف دارد و بعد از این مدت بهتر است این وسایل را دور بیاندازید.

تخت خواب را تمیز کنید:

پس از بلند کردن تشک تخت و تمیز نمودن زیرش با جارو برقی، دستمال نرم و نخی را نمدار کنید و اطراف تخت را دستمال بکشید.

گردگیری کنید:

روی تمام وسایلتان را با پارچه ای تمیز و نمدار پاک کنید تا اثری از گرد و خاک و لکه بر روی آنها نماند. لامپ و تابلو و هر چه در اتاق خواب قرار دارد را تمیز و گردگیری کنید. برای گرد گیری از دسته های گردگیر و یا دستمال های نم دار نخی استفاده کنید.

مراحل خانه تکانی

کف اتاق را جارو و یا طی بزنید:

شما یک بار کف اتاق را جارو زده اید، دوباره تمیز جارو کنید و طی بکشید.

پرده را نصب کنید:

اکنون نوبت نصب پرده ی شسته شده است، بعد از نصب پرده به سراغ روبالشتی ها و روتختی تمیزتان بروید و آنها را پس از اتو زدن سر جای خودشان برگردانید و مرتب کنید. در آخر دور ریختنی هایی را که خارج از اتاق قرار دادید را به بیرون از منزل منتقل کنید.

فرش را پهن کنید:

فرش شسته شده خود را درون اتاق بیاندازید و یا اگر فرشتان را نشسته اید، آن را تکانده و شامپو فرش بکشید و سپس به درون اتاق منتقل کنید. 

خانه تکانی قدم به قدم با نمناک (اتاق خواب )

4.7146
این مطلب مفید بود ؟1379
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : خانه تکانی
وبگردی