کشف استعداد کودک
برای کشف استعداد کودکان روش های مناسبی وجود دارد، همچنین برای کشف استعدادهای کودک باید در ابتدا از این موضوع مطلع باشید که کودکتان به چه چیزی علاقه دارد.

کشف استعداد کودک از روی رفتار و حرکاتشان

برخی از کودکان استعداد پنهانی دارند و این استعداد را در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار نشان می دهند اما برخی از کودکان نیز استعداد آشکار دارند و استعداد آنها برای اطرافیان قابل مشاهده است.

شما بهتر از هر کسی شما می توانید به کشف استعداد کودکتان بپردازید و با مشاهده استعداد او در جهت تقویت آنها گام بردارید. در این بخش جالب از نمناک شما را با نشانه های استعداد پنهان کودک و شیوه های پرورش و شکوفایی آنها آشنا می کنیم.

کشف استعداد کودک شما یک راه اصلی دارد و آن هم شناخت علاقه ی او به فعالیت هاست. بخوانید و بدانیدکه کودک شما به کدام یک از فعالیت ها علاقه دارد و چه نوع استعدادی در خود نهفته است.

با رعایت این اصول راز های کشف استعداد کودک را بشناسید

اگر کودک شما مدام پرحرفی می کند و بدون وقفه برای شما صحبت

اگر کودک شما تا زمان خواب از صحبت کردن باز نمی ایستد و داستان و موضوعات مختلف را با کمترین اشکالات مختصر دستوری و تلفظی بیان می کند و طوری صحبت می کند که شما با استدلالش کاملا قانع شوید ، او می تواند در آینده در مدرسه و در مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری موفقیت کسب کند.

برای تقویت این استعداد در کودکتان از او بخواهید برای اعضای خانواده نامه بنویسد و یا داستان هایی برایتان بگوید تا بتوانید آن را به کتاب تبدیل کنید . یا شما می توانید با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید و یا او را به کتابخانه ببرید و کتاب هایی با کلمات گسترده برای او بخرید که او را به چالش بکشد.

فراموش نکنید در کنار تشویق و تقویت مهارت های نوشتن و حرف زدن، شنونده خوب بودن را هم به او آموزش دهید و در روز زمانی را تعیین کنید که به سکوت او اختصاص داشته باشد.

 استعدادیابی کودکان

رازهای کشف استعداد کودک 

اگر کودک شما در رویاها سیر می کند و خیالباف قوی است

اگر کودکتان دوست خیالی دارد و از بازی های وانمودی لذت می برد و در وقت آزادش نقاشی می کشد ، این کودکان ایده های زیادی دارند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده می کنند . همچنین آنها ممکن است از وسایل به روش های تازه و غیرمعمول استفاده کنند.

این ویژگی ها نشان دهنده نشانگر قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است و شاید با وجود آن کودکتان بدون تمرکز به نظر برسد اما شما می توانید این رویاها را در مورد ایده های بزرگش هدایت کنید .

این رفتارها نشانه قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است زیرا زندگی روزمره برای این افراد خیال پرداز بسیار خسته کننده است و دنیای خیال برایشان جذابیت بیشتری دارند.

این دسته از کودکان در آینده به مشاغلی مانند هنرپیشگی، نویسندگی، فیلم سازی یا طراحی لباس یا طراحی داخلی روی می آورند و برای حل مسئله در مسیرهای تازه در هنر و علم تفکرات خلاقشان را به کار می گیرند.

برای پرورش استعداد این کودکان لازم است ، خلاقیت کودک را مورد تشویق قرار دهید ، باهم ساز بزنید و آواز بخوانید و پروژه های علمی ساده ترتیب دهید. او را به کنسرت موسیقی ببرید، به داستان های خیالی اش گوش کنید و او را به موزه برای بازدید ببرید.

اگر کودک به طبقه بندی اشیا علاقه زیادی دارد

اگر کودک شما همیشه دوست دارد که اشیاء در یک خط و مرتب باشند و ماشین های اسباب بازی خود را بر اساس اندازه ، رنگ یا شکل در یک خط می چیند او یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است و به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود.

این کودک دنبال پیدا کردن الگوهای گوناگون است که از علائم اولیه استعداد ریاضی و علوم است.برای تقویت این خصوصیات کودک ، بازی هایی را بیابید که شامل الگوها و جفت کردن هستند و یا فعالیت هایی را انجام دهید که سبب تقویت ریاضی کودک شوند .

به کودک در کارهایی مسئولیت دهید که مرتبط با طبقه بندی مانند جمع آوری اشیاء کوچک مانند سنگ، صدف و... باشند.

 کودک با استعداد

آشنایی با رازهای مهم کشف استعداد کودکان

اگر کودک علاقه مند است تا همه چیز را دستکاری کند

اگر کودک شما به دنبال کشف همه چیز است و وسایل مختلف را باز می کند و دوباره سرهم می کند تا طریقه کارکرد آن را دریابد او احتمالا یک یادگیرنده دیداری-فضایی است. این کودک دوست دارد بازی هایی مانند ماشین بازی و ساختن برج انجام دهد و در آینده مشاغلی مانند مکانیک، مهندس، معماری روی می آورد ویا مخترع یا دانشمند می شود.

برای تقویت این ویژگی ها در کودک ، در اختیار کودک اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی قرار دهید و یا او را تشویق به درست کردن کاردستی با جعبه خالی مواد غذایی کنید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد.

بهتر است برای تقویت این ویژگی ، کودکتان را به مراکز و زمین ها بازی ببرید تا از طریق دست ورزی بتواند اشیاء را کشف کند اما مواظب کودکتان باشید زیرا ایننوع کودکان به دلیل علاقه به کشف و دستکاری اشیا در معرض خطر قرار دارند. از هر فرصتی برای نشان دادن و معرفی اشیا مکانیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی به کودک استفاده کنید.

اگر کودک پازل حل کن حرفه ای است

اگر کودکتان عاشق حل انواع پازل است و در حین بازی خطای کمی انجام می دهد و برای حل درست پازل تلاش می کند ، کودک شما بیشتر به صورت تصویری می اندیشد و از یادگیرندگان دیداری-فضایی هستند و می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند.

برای تقویت خصوصیات و عملکرد این کودکان باید انواع پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان بگذارید و بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی برای حل مسائل فضایی برایشان تهیه کنید.

 پرورش استعداد کودکان

کشف استعداد کودک از روی رفتارش 

بدانید که کودک خود را در قبال همه چیز مسئول می داند

کودک درباره روش انجام کارهای مختلف عقاید محکمی دارد و دوست دارد در بازی ها و در هر فعالیتی خودش را نشان دهد. این کودکان معمولا ذاتا رهبر هستند و در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی این ویژگی برایشان پرفایده است.

کودک مسئول برای بقیه الگو است و دید او نسبت به پیچیدگی ها و مشکلات متفاوت است . این کودکان در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی که رهبری در آن اهمیت بالایی دارد ، بهترین عملکرد را دارند.

برای تقویت استعداد این کودکان مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به او دهید و اجازه دهید وسایل اتاقش را به روش خودش مرتب کند و به شما و خانواده برای حل مشکلات کمک کند اما به او بفهمانید که وقتی مسائل مربوط به بزرگسالان در کار است تصمیم گیری با شماست.

اگر کودک آرام و قرار ندارد

اگر کودکتان نمی تواند لحظه ای در جایش بنشیند و دائما در حال تحرک است و همه چیز را لمس می کند و با عجله کارهایش را انجام می دهد ، او از دسته کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی-بدنی هستند. این کودکان اطلاعات را به دست می آورند و فعالیت هایی را که با حرکت و عمل همراهند را ترجیح می دهند.

این کودکان مشاغلی را در آینده انتخاب می کنند که پشت میز نشینی نداشته باشد و بیشتر به انجام فعالیت های ورزشی، رقص یا موسیقی که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارند، متمایلند.

برای پرورش استعداد این کودکان در برنامه روزانه آنها باید فعالیت های فیزیکی جذاب را به صورت چرخشی قرار دهید اما این فعالیت ها نباید تکراری باشند زیرا کودک را خسته می کنند. کودکان جنبشی-حرکتی از کشف موسیقی از آواز خواندن و رقصیدن لذت می برند و بهتر است برای آنها پروژه های نقاشی، مجسمه سازی، نخ کردن مهره و ... که از دستشان بیشتر حرکت می کنند را ترتیب دهید.

برای این کودکان یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش بچینید و قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل برایشان در نظر بگیرید و یا قبل از خواب با یک حمام گرم، یک داستان و یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش او را برای خواب آماده کنید.

 کشف استعداد کودک

اصول رازهای کشف استعداد کودکان 

مهارت تعامل اجتماعی

این کودکان تعداد دوستان خوب زیادی در مدرسه دارند.صلح طلب و مسالمت جو هستند و از درگیری پرهیز می کنند.تمایل به بازی های دسته جمعی و تکالیف گروهی را دوست دارد وسعی می کنند دوستانی را که با هم دعوا کرده اند آشتی دهد.

با حیوانات و گیاهان همدردی می کند، با انسان ها و حیوانات و گیاهان همدردی می کنندو با دیگران اسباب بازی هایش را تقسیم می کند و از هدیه دادن لذت می برد.این کودکان در مشاغل مربوط به خدمات اجتماعی مانند معلمی ، مشاوره، مددکاری اجتماعی و... می توانند موفق باشند.

نشانه هایی که گفته شد را بررسی کردید اما هنوز نمیتوانید استعداد کودکتان را کشف کنید!

چنانچه هیچ یک از نشانه هایی که برایتان گفتیم را در کودک خود مشاهده نمی کنید ، برای کشف استعدادهای پنهان کودک آماده باشید زیرا با گذشت زمان ویژگی های در کودک موجب جلب توجه شما خواهد شد و می تواند بینش تازه ای به شما بدهد.

حتی اگر خودتان نیز نتوانید استعداد کودکتان را کشف کنید ، شاید مربی کودک فرزندتان در او ویژگی های منحصر به فردی را مشاهده کند . با مشاهده و کشف استعداد کودک به او کمک می کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما عشق ورزی شما به کودکتان نباید تنها برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش باشد بلکه باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.

روش هایی برای شکوفایی استعداد کودکان

• اجازه دهید فرزندتان علائق خود را کشف کند.

• فکر نکنید چون او علاقه ای نشان نمی دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

• بگذارید فرزندتان در انجام کارها مرتکب اشتباه شود.

• از او سؤالاتی مانند چرا آسمان آبی است؟ بپرسید تا کودکتان با شگفتیهای دنیا مواجه شود.

• پروژه های خانوادگی برای پیدایش استعداد طرح ریزی نمایید.

• کودک را مجبور به یادگیری نکنید.

• انتظاراتتان از فرزندتان باید واقع بینانه باشند.

• در انجام کارها، کودک خود را سهیم کنید.

• کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید.

• به بازی با کودکتان بپردازید.

• برنامه زمانی منظم برای فعالیتهایی نظیر خواندن، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن در نظر بگیرید.

• اجازه دهید فرزندتان به فعالیتهای گروهی مورد علاقه اش بپردازد.

• فعالیتهایی را که فرزندتان انجام می دهد مورد انتقاد یا قضاوت قرار ندهید.

• کارهای روزمره ای را که به عهده فرزندتان بگذارید.

• داستانهای الهام بخشی برای فرزندتان بخوانید.

• از مقایسه کودک خود با دیگران بپرهیزید.

• برای برانگیختن علائق و استعدادهای فرزندتان او را به کتابخانه، موزه، کنسرت، یا مسابقه ببرید.

• کودکتان را تشویق به صحبت درباره آینده کنید.

• کودکتان را با افراد موفق آشنا کنید.

• کودک خود را تشویق به خواندن کنید.

 

راز های کشف استعداد کودک در خانه را بشناسید

4.888
این مطلب مفید بود ؟844
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب /ن
برچسب : بچه داری
وبگردی