موانع ازدواج موفق
امروزه موانع بسیار زیادی مانند مشکلات مالی و شغلی بر سر راه ازدواج موفق جوانان وجود دارد اما برخی از این موانع مشکلات رفتاری هستند.

موانع ازدواج موفق کدامند؟ عواملی که شاید شما هم به آنها برخورده اید

در جامعه امروزی موانع زیادی بر سر راه ازدواج جوانان مانند نداشتن پول و شغل و مسکن و ... وجود دارد اما اگر به این موضوع با دید وسیع تری نگاه کنیم خواهیم فهمید در درجه بندی موانع ازدواج جوانان مشکلات رفتاری در رتبه های بالاتری قرار می گیرند.

در این بخش از نمناک به بررسی تمام موانع ازدواج موفق پرداخته ایم.موانع ازدواج موفق جوانان تنها شغل و مشکل مسکن نیست بله در این میان رفتارهای اشتباه که به سادگی از کنارشان عبور می کنیم جزو اصلی ترین موانع ازدواج تاثیر گذار هستند.

موانع ازدواج موفق

هنگام ازدواج از این کار ها فاصله بگیرید چرا که موانع اصلی ازدواج موفق هستند

چشم و هم چشمی یکی از موانع ازدواج موفق

در بسیاری از خانواده هایی که دارای جوان دم بخت هستند صحبت هایی درباره ازدواج دخترها یا پسرهای فامیل و مقایسه آنها به فرزند خودشان وجود دارد مثلا گاهی پدر و مادر به فرزند خود می گویند :از دخترخاله ات یاد بگیر، شوهری پیدا کرد که بیا و ببین!»، «پسرعمه ات چه دختر زیبارویی را به همسری انتخاب کرده است!»، «همه توانستند ازدواج کنند الا تو یکی» و...

اگر وضعیت شما نیز درون خانواده اینگونه است و بسیار تحت فشار هستید و خانواده به ازدواج سریع شما اصرار می ورزند و شما به علت رهایی از صحبت های خانواده تان و کم کردن روی برخی از افراد فامیل به دنبال برترین انتخاب ها هستید تا فقط تحسین آنها را به دست آورید باید بگوییم لطفا دست نگه دارید.

یکی از موانعی که بر سر راه خوشبختی بسیاری از جوانان است چشم و هم چشمی کردن و مقایسه انتخاب خود با مورد ازدواج دیگران برای خودی نشان دادن و کم کردن روی اطرافیان از طریق ازدواج است که می تواند ادامه راه زندگی دشوار سازد و مسیر خوشبختی را نا هموار کند.

راه مقابله با چشم و هم چشمی در ازدواج موفق

درست است با حرف و حدیثی که هر روز از خانواده تان می شنوید حس حسادت شما برانگیخته می شود اما شما باید بدانید انتخاب بر مبنای حسادت، از عقل و منطق دور بوده و عاقبتی جز پشیمانی ندارد ؛ بنابراین در این شرایط از هر اقدامی در زمینه ازدواج صرف نظر کنید، زیرا این نوع انتخاب ها به پشیمانی ختم می شوند.

به جای اینکه همیشه به فکر ازدواج باشید به درون خود بیاندیشید و به ریشه یابی حسادتتان بپردازید و عوامل ایجادکننده و تداوم دهنده آن را شناسایی کرده و با بهترین راهکار با آنها مقابله کنید تا مسیر خوشبختی ای که لایق آن هستید را بیابید.

پس از اینکه حسادت خود را کنار گذاشتید برای انتخاب همسر ایده آل تان اقدام کنید زیرا در این شرایط می توانید به خاطر خود، علایق و خواسته هایتان انتخاب شایسته ای داشته باشید که این انتخاب عاقلانه از انتخابی که در زمان حسادت داشته اید به دور است.

چشم و همچشمی در ازدواج

عجله یکی از موانع ساده اما مهم بر سر ازدواج موفق

اگر در امر ازدواج بخواهیم انتخابی با عجله و از سربازکنی داشته باشیم اشتباه کردن در آن حتمی و قطعی است زیرا انتخاب عجولانه، انتخابی سریع و بی هدف و ناآگاهانه است که فرد را با بسیاری از مشکلات جبران ناپذیر مواجه می کند. انتخاب های صحیح نیاز به بررسی بسیار دارد که لازمه این عمل صرف وقت است.

با عجول بودن در ازدواج چگونه مقابله کنیم؟

اگر در شرایطی قرار دارید که خانواده تان برای ازدواج سریع شما اصرار ورزیدند بهتر است خوشبختی و سعادت فردایتان برای شما اولویت بیشتری از شرایط امروز داشته باشد . شما باید برای خوشبخت شدن و سعادتمندیتان با خصلت عجولانه خود یا دیگران مقابله کنید و همواره این جمله را با خود تکرار نمایید«من به ندای عقلم گوش می دهم، نباید عجله کنم.»

با عجله کردن شما فقط زندگی آینده تان را تباه می سازید و خیلی زود از انتخابتان پشیمان می شود اما پشیمانی سودی ندارد پس ترس و واهمه را کنار بگذارید، اجازه دهید زمان کارتان را با حوصله پیش ببرد.

با اطرافیانی که شما را تحت فشارقرار می دهند قاطعانه صحبت کرده و بگویید که عجله ای برای ازدواج ندارید و انتظار دارید آنها شما را همراهی و حمایت کنند. به آنها بگویید با آرامش و سر فرصت تصمیم خود را می گیرید.

عجله در ازدواج

یک باور شایع اما اشتباه بر سر راه ازدواج موفق

برخی از ما ازدواج را خارج از اراده و تصمیم گیری خود می دایم و این باور اشتباه را داریم که ازدواج تمام و کمال منوط به قسمت است طوری که عاقبت مهمترین انتخاب زندگی مان را به گردن قسمت می اندازیم و با این جمله تصمیم نادرست خود را پوشش می دهیم که «هرچه باداباد» و «هر چه پیش آید، خوش آید».

اما انتخاب براین حسب بزرگ ترین اشتباه و ظلمی است که هر فردی در زندگی به خود و دیگران می کند و تاوانش یکعمر زندگی با عذاب است پس برای داشتن یک انتخاب صحیح نباید اینگونه فکر کنیم که همه چیز از دست ما خارج است و در انتخاب تحقیق و مشورت را نا دیده بگیریم .

چگونگی تغییر این باور اشتباه

خداوند قادر و توانا به ما عقل و قدرت انتخاب داده که بتوانیم با بکارگیری آنها بهترین تصمیمات را در زندگی بگیریم و مناسب ترین ها را گزینش کنیم. پس ازدواج تقدیر یا سرنوشت از پیش تعیین شده نیست و خودتان با تصمیم غلط یا درستتان سعادت یا شقاوت زندگی تان را انتخاب می کنید.

بنابراین به جای این باور اشتباه ، اطلاعاتی درباره فردی را که برای زندگی انتخاب می کنید مانند شخصیت، روحیات، اخلاقیات، خانواده، فرهنگ و... به دست آورید و به خوبی تحقیق کنید .

در امر ازدواج حتما با افراد با تجربه و خیرخواه و عاقل مشورت کنید و نظرات آنها را بشنوید . برخی از مواقع افراد عاقل به موضوعی می پردازد که شما آن را بررسی نکرده اید پس با مشورت می توانید بهترین تصمیم را بگیرید . با مشورت با بزرگان و عاقلان و شنیدن نظرتشان و سپس با بررسی کم و کاستی ها و محک زدن توانمندی خود هنگام مواجهه با مسائل می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

باورهای اشتباه در ازدواج

انتخاب های هیجانی و سرخوشانه

دختران و پسرانی که با یک نگاه یا یک آشنایی کوتاه مدت، عاشق و شیدای هم شده و بدون توجه به معیارهای اساسی و حتی با وجود مخالفت خانواده هایشان تصمیم به ازدواج می گیرند بسیارند اما این افراد پس از مدتی از انتخابشان پشیمان می شوند و آینده خود را تباه می سازند.اگر شما هم تحت تاثیر هیجاناتتان تصمیم به ازدواج دارید و عشق آتشین چشم و گوشتان را کور و کر کرده است ، دست نگه دارید و بهتر است اینگونه انتخاب و تصمیم گیری نکنید.

راه حل :

اندکی صبر و خویشتنداری هیجانات زودگذر و موقت تان فروکش می کند و احساسات تند و تیزتان، رفع می شود پس با این احساسات روبرو شدید کمی صبر کنید تا عقل خفته تان بیدار شود و سپس با آرامش خاطر و چشمان باز تصمیم به ازدواج بگیرید.

احساس تنهایی

بسیاری از مواقع جوانان به دلیل تنهایی به هر آغوشی که پذیرای آنها باشد روی می آورند و در معرض انتخاب اشتباه قرار می گیرند .

راه حل :

سعی کنید خود را از تنهایی با کارهایی مانند رفت و آمد با دوستان ، شرکت در کلاس های هنری و ورزشی برهانید و برای آینده تان برنامه ریزی کنید و... سپس برای زندگی تان تصمیم بگیرید.

ظاهر فریبنده و دلربا

مانع دیگری که بر سر ازدواج موفق وجود دارد ، چشم دوختن به ظواهر افراد در ازدواج است. بسیاری از جوانان جذب افرادی با موقعیت مالی برتر ، جذابیت ظاهری بهتر و موقعیت شغلی برجسته و روابط اجتماعی بالا می شوند اما هر کسی باید با شخصی ازدواج کند که برای زندگی با او مناسب است و در حد و اندازه خودش باشد.

راه حل :

سعی کنید فرد مورد نظرتان را تهی از برتری ها و موقعیت خاصش (زیبایی، شغل پردرآمد، پرستیژ، موقعیت اجتماعی و...) تصور کنید و اگر او را بدون ظواهر جذابش پذیرفتید آنگاه این شخص را انتخاب نمایید.

هر چه زودتر، بهتر

بسیاری از جوانان و خانواده های آنان ازدواج در سنین نوجوانی را بهتر می دانند و می گویند اگر فرزندشان در این سن ازدواج کند آینده بهتری دارد اما ازدواج در زیر بیست سالگی بسیار پرخطر است زیرا فرد نوجوان به بلوغ کامل دست نیافته و خودآگاهی و شناخت درستی از خویش ندارد .

 

راه حل :

اگردر این موقعیت قرار دارید بهترین کار این است ملاک هایتان را بررسی کنید واز خود بپرسید آیا زمان ازدواج تان فرارسیده است؟ آیا آمادگی پذیرش مسئولیت های زندگی مشترک را داریدو پس از جواب به سوال هایتان و سنجش فرد مورد نظرتان تصمیم به ازدواج بگیرید.

موانعی که بر سر راه ازدواج موفق وجود دارد

موانع ساده اما مهمی بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد که عبارتند از :

طولانی شدن دوران تحصیل

امروزه به دلیل طولانی بودن دوران تحصیل جوانان آنها دیرتر به استقلال شغلی و مالی می رسند و عدم استقلال مالی و شغلی آنها مانعی بر سر ازدواجشان محسوب می شود .

بیکاری یا نداشتن ثبات شغلی

بیکاری یا نداشتن امنیت شغلی یکی دیگر از موانع جوانان در راه ازدواج است. امروزه کاهش فرصت های شغلی در بخش دولتی و افزایش میزان اشتغال زنان با حقوق پایین تر از مردان، موجب بیکاری بسیاری از مردان شده است.

جهیزیه سنگین

یکی دیگر از مسایل مالی و اقتصادی که بر سر راه ازدواج جوانان است ، عدم استطاعت مالی خانواده برای تهیه جهیزیه است. امروزه رسم جهیزیه بردن به دلیل چشم و هم چشمی یک معضل اساسی برای دختران است و سبب می شود بسیاری از دختران که خانواده شان نمی تواند جهیزیه مورد نظر را برای آنان تهیه کنند از ازدواج صرف نظر کنند و یا آن را به تاخیر بیاندازند.

حمایت خانواده ها

حمایت خانواده ها در امر ازدواج امری ضروری است. خانواده ها باید در حد توان به فرزندشان در امر ازدواج کمک کنند تا زندگی خوبی را آغاز نمایند.عدم حمایت خانواده ها می تواند مانعی بر سر راه ازدواج جوانی که به تازگی دارای درآمد و شغل شده و پس انداز کافی ندارد گردد.

انجام ندادن خدمت سربازی

در مدت خدمت سربازی امکان کار کردن برای سربازان وجود ندارد وآنها در این مدت حقوقی ندارند پس نمی توانند ازدواج کنند و ترجیح می دهند ازدواج خود را به بعد از انجام خدمت سربازی موکول کنند.

مهریه سنگین

متاسفانه مهریه به یکی دیگر از موانع ازدواج جوانان تبدیل شده است زیرا تعیین مهریه سنگین از عوامل اصلی آسیب زننده به زندگی زناشویی است.

بزرگترین موانع ازدواج موفق را بشناسید

425
این مطلب مفید بود ؟205
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : ازدواج
وبگردی