درمان انحراف چشم
انحراف چشم یا استرابیسم در سنین مختلف ایجاد می شود که معمولا با استفاده از عینک و لنز درمان می شود و با تشخیص زودتر درمان موفق تری خواهد داشت.

انحراف چشم ها یا استرابیسم (چشم های کج) چیست و چطور درمان می شود؟

درمان انحراف چشم برخلاف عقیده ی برخی افراد محدودیت سنی ندارد و روش های مختلف درمانی برای درمان انحراف چشم می تواند بسته به شدت این مشکل انجام شود ؛ امروزه متخصصان بیماریهای چشمی با اشاره به این که بر اساس نوع علت، درمان آن چطور متفاوت است می گویند در مجموع، بیش از 95 درصد انحرافات چشمی قابل درمان هستند ولی در مورد بازگشت انحراف چشم باید گفت :پس از درمان احتمال بازگشت انحراف در چشمهایی که دید کمتری دارند، بیشتر است.

در واقع اوج انحراف چشم بستگی به دید بیمار دارد و این به این معنی است که درصورتی که دید چشمهای بیمار خوب باشد، احتمال برگشت انحراف بسیار کم خواهد بود. ولی در صورتیکه انحرافات چشمی با استفاده از عینک و یا روش جراحی درمان شوند، احتمال بازگشت انحراف کم خواهد شد. در مقابل، اگر دید چشمی بیمار کم باشد و حتی انحراف چشمی وجود نداشته باشد، همین مشکل کم بودن دید عاملی خواهد بود برای ایجاد انحراف یا باعث بازگشت انحراف شود.

درمان انحراف چشم

انحراف یا استرابیسم چشم چیست؟

انحراف چشم یا استرابیسم را بیشتر بشناسید

انحراف چشم حالتی است که در آن هر دو چشم به یک جا نگاه نمی کنند.این بیماری معمولاً در افرادی رخ می دهد که کنترل ماهیچه چشم ضعیفی دارند یا خیلی دوربین هستند.شش ماهیچه به هر چشم متصل هستند تا نحوه حرکت آن را کنترل کنند.

ماهیچه ها سیگنال هایی از مغز دریافت می کنند که حرکات آن ها را هدایت می کند. معمولاً چشم ها با هم کار می کنند. وقتی مشکلات با کنترل حرکت چشم توسعه می یابند, یک چشم ممکن است به بالا یا پایین برود. چرخش چشم ممکن است همیشه روی دهد و یا ممکن است تنها زمانی ظاهر شود که فرد خسته باشد, بیمار یا کار زیادی انجام داده است.

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواییم گفت در برخی موارد, چشم ممکن است هر بار تغییر کند. در موارد دیگر, ممکن است چشم ها بچرخد.ارتباط چشمی مناسب برای اجتناب از مشاهده مضاعف, برای درک عمق خوب و جلوگیری از گسترش دید ضعیف در چشم انسان مهم است.وقتی چشم ها هماهنگ نیستند, مغز دو تصویر متفاوت دریافت می کند در ابتدا, این امر ممکن است دید دوگانه و سردرگمی را ایجاد کند اما در طول زمان مغز یاد می گیرد که تصویر را از چشم نادیده بگیرد.

چشم های کج

چیزهایی که در مورد انحراف چشم باید بدانید

چشم های درمان نشده می تواند منجر به کاهش دائمی تصویر در یک چشم شود. این حالت چشم، تنبلی نام دارد.ممکن است برخی چشم های نوزادان با یکدیگر هماهنگ باشند، اما در واقع هر دو هدف یکسانی دارند.

این بیماری تحت عنوان استرابیسم یا انحراف چشم است. ظاهر چشم ها ممکن است به خاطر پوست اضافی باشد که گوشه داخلی چشم ها قرار دارد یا پل پهن بینی. معمولاً ظاهر شدن انحراف چشم با شروع رشد صورت کودک از بین می رود. استرابیسم در اطفال و کودکان بیشتر است اما کودکان بزرگ تر و بزرگ ترها نیز می توانند این مشکل را توسعه دهند.

افراد اغلب باور دارند که یک کودک مبتلا به استرابیسم با بزرگ شدنش، مشکلش حل می شود. اما این درست نیست.در واقع استرابیسم می تواند بدون درمان بدتر شود. هر کودکی بزرگتر از سه ماه است, باید زود به زود معاینه شود.

انحراف چشم کودکان

درمان انحراف چشم در سنین مختلف

انواع انحراف چشم استرابیسم

استرابیسم با جهت چشم دسته بندی می شود:

  • چرخش به سمت خارج به نام اکسوتروپیا
  • چرخش به سمت داخل به نام استوروپیا
  • چرخش رو به بالا به نام هایپرتروپیا
  • چرخش رو به پایین به نام هایپوتروپیا

طبقه بندی دیگر استرابیسم شامل:

تعداد دفعاتی که اتفاق می افتد - ثابت یا متناوب

آیا همیشه شامل یک چشم کج است یا خیر؟

اگر چشم چرخان گاهی چشم راست و گاهی اوقات چشم چپ باشد - متناوب است.درمان برای استرابیسم ممکن است شامل عینک, منشور, درمان بینایی یا عمل جراحی چشم باشد.در صورت تشخیص و درمان زودرس, استرابیسم اغلب با نتایج عالی اصلاح می شود.

علت انحراف چشم

 انواع انحراف یا استرابیسم چشم

علت چیست و چه چیزی باعث انحراف چشم می شود؟

انحراف چشم می تواند با مشکلات عضلات چشم, اعصابی که اطلاعات را به ماهیچه ها منتقل می کنند یا مرکز کنترل در مغز که حرکات چشم را هدایت می کند, ایجاد شود.همچنین می تواند به دلیل دیگر از مشکلات سلامت عمومی یا آسیب های چشم توسعه یابد.عوامل خطر برای پیشرفت انحراف چشم شامل این موارد است:

سابقه خانوادگی:

افرادی که والدین یا خواهر یا برادرشان مبتلا به استرابیسم هستند احتمال بیشتری دارد که این مشکل را توسعه دهند.

ضریب شکست:

افرادی که مقدار قابل توجهی دوربینی اصلاح نشده دارند ممکن است به علت تمرکز چشم اضافی که باید انجام دهند, دچار استرابیسم شوند.

مشکلات پزشکی:

افراد مبتلا به سکته مغزی و فلج مغزی یا غیره در معرض خطر بیشتری برای ایجاد استرابیسم می باشند.

دلایل انحراف چشم

چه چیزی باعث انحراف چشم میشود؟

انواع مختلفی از انحراف چشم می تواند در کودکان یا بزرگسالان ایجاد شود, اما دو شکل رایج عبارتند از:

استاتروپی قابل تنظیم که اغلب به خاطر دوربینی رخ می دهد:

سیستم فوکوس خودکار با سیستمی که نقطه چشم را کنترل می کند، مرتبط است. بنابراین افرادی که دوربین هستند برای نگه داشتن تصاویر سخت تمرکز می کنند. این ممکن است باعث شود که چشم ها به سمت داخل متمایل شوند.علایم استاتروپی قابل تنظیم ممکن است شامل دیدن دوتایی، بسته شدن یا پوشش یک چشم زمانی که کار نزدیک انجام می شود، و خم کردن و یا چرخاندن سر باشد.

اگزوتروپیا متناوب ممکن است زمانی رشد کند که فرد نتواند هر دو چشمش را با هم هماهنگ کند. چشم ها ممکن است فراتر از شی مورد نظر باشند. ابن افراد ممکن است سردرد، دشواری در خواندن و فشار چشم را تجربه کنند. آن ها همچنین ممکن است یک چشم را هنگام نگاه به دور یا در نور خورشید درخشان، ببندند.

معاینه چشم

انحراف چشم به دلیل دوربینی

انحراف چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

یک چشم پزشک می تواند انحراف چشم را از طریق یک تست جامع چشم تشخیص دهد.تست برای انحراف چشم با تاکید ویژه بر نحوه تمرکز و حرکت چشم ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

سابقه بیمار :

چشم پزشک از بیمار یا والدش در مورد هر گونه علایمی سوال خواهد کرد. علاوه بر این، او به هر گونه مشکل سلامت عمومی، داروها و عوامل محیطی که ممکن است به نشانه ها کمک کنند، توجه خواهد کرد.

انعکاس:

چشم پزشک می تواند انعکاس را برای تعیین قدرت لنز مناسب برای جبران هر خطای شکست (نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگمات) انجام دهد. با استفاده از ابزاری به نام فوروپتر، که یک سری لنز را در مقابل چشمان شما قرار می دهد و نحوه تمرکز چشم ها را با استفاده از یک ابزار روشن دستی را اندازه گیری می کند.

چشم پزشک

چگونگی تشخیص انحراف چشم

راه های تشخیص انحراف چشم

تست تشخیص تصویری:

چشم پزشک برای ارزیابی این که چقدر دید تحت تاثیر قرار می گیرد، زیرکی و تیزی دید را اندازه گیری می کند. برای آزمون، از شما خواسته می شودتا حروف را در جداولی بخوانید.

تست هم ترازی و تمرکز:

چشم پزشک باید ارزیابی کند که چشم های شما چقدر خوب تمرکز و حرکت می کنند و با هم کار می کنند. برای بدست آوردن یک تصویر روشن و دقیق از آنچه در حال بازدید از آن هستید، چشم های شما باید به طور موثر تمرکز را تغییر دهند، حرکت کنند و به طور هماهنگ کار کنند. این تست به دنبال مشکلاتی خواهد بود که چشم شما را از فوکوس کردن به طور موثر دور نگه می دارد و یا استفاده از هر دو چشم را دشوار می سازد.

معاینه سلامت چشم؛

با استفاده از روش های آزمایش مختلف، چشم پزشک ساختارهای داخلی و خارجی چشم های شما را مشاهده خواهند کرد تا هر گونه بیماری چشمی را که ممکن است به انحراف چشم کمک کند را بررسی کنند.

این تست مشخص می کند که چگونه چشم ها تحت شرایط دیدن نرمال واکنش نشان می دهند.با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این تست ها، شما می توانید مشخص کنید که آیا انحراف چشم دارید یا خیر. هنگامی که تست تمام شد، چشم پزشک می تواند گزینه های درمان را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

معاینه سلامت چشم

 تشخیص انحراف چشم توسط چشم پزشک

انحراف چشم چگونه درمان می شود؟

افراد مبتلا چندین گزینه درمانی برای بهبود همترازی چشم و هماهنگی دارند. اینها شامل موارد زیر هستند:

عینک یا لنزهای تماسی:

این ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای برخی از بیماران باشد.

لنزهای منشوری:

این لنزهای خاص یک نسخه قدرت منشور در خود دارند. این منشور نور ورودی به چشم را تغییر می دهد و میزان چرخش چشم را کاهش می دهد تا اشیا را مشاهده کند. گاهی اوقات منشور می تواند چرخش چشم را از بین ببرد.

لنز چشم

درمان انحراف چشم با عینک یا لنز

درمان انحراف چشم یا استرابیسم چیست؟

دید درمانی:

چشم پزشک ممکن است یک برنامه ساختاری برای فعالیت های بصری برای بهبود هماهنگی چشم و تمرکز تجویز کند. دید درمانی چشم ها و مغز را آموزش می دهد تا به شکلی موثرتر با هم کار کند. این تمرینات چشم می تواند به مشکلات با حرکت چشم، تمرکز چشم و جمع چشم کمک کند و ارتباط چشمی - مغز را تقویت کند. دید درمانی می تواند در دفتر پزشک و نیز در خانه انجام شود.

جراحی عضلات چشم:

جراحی می تواند طول و یا حالت ماهیچه ها را در اطراف چشم ها تغییر دهد،تا مستقیماً عمل کند. اغلب، افرادی که جراحی ماهیچه چشم دارند نیز به دید درمانی نیاز دارند تا هماهنگی چشم را بهبود ببخشند و دوباره دید خود را حفظ کنند.

حرف آخر: مطمئن شوید که قبل از شروع یک برنامه درمانی، معاینه چشمی کامل داشته باشید.

جراحی چشم ها

جراحی برای درمان انحراف چشم

3 تمرین چشمی برای کمک به انحراف چشم

در ادامه بخش مربوط به بررسی علل و راههای درمان انحراف چشم در نمناک به سراغ چند تمرین چشم که می تواند در رفع این مشکل موثر باشد می پردازیم.

مداد:

تمرینات مدادی ورزشی بسیار ساده ای هستند که هر دو چشم به یک نقطه ثابت نگاه می کنند. آن ها همچنین به نقطه نزدیک تمرین های هم گرایی معروف هستند.مداد را با بازوی خود به دور از خود ببرید نگاه خود را بر روی پاک کن یا یک نامه و یا یک رقم در یک طرف فوکوس کنید. آهسته مداد را به طرف پل بینی خود حرکت دهید. تا جایی که می توانید آن را در تمرکز خود نگه دارید، اما زمانی که دید شما تار می شود، متوقف کنید.

کارت های بشکه ای:

این یک تمرین مفید برای اگزوتروپیا است. سه بشکه قرمز از سایز بزرگ را در طول یک طرف یک کارت رسم کنید. همان کار را با رنگ سبز هم انجام دهید.کارت ها را از طول و به صورت عمودی در مقابل بینی خود بگیرید تا بزرگ ترین بشکه دورتر باشد.

تا زمانی که به یک تصویر با هر دو رنگ تبدیل شود و دو تصویر بشکه دیگر دو برابر شوند، به بشکه ای دور نگاه کنید.برای مدت 5 ثانیه نگاه خود را نگه دارید. سپس با تصویر متوسط و کوچک خود تکرار کنید.

تمرین انحراف چشم

چگونگی درمان انحراف چشم استرابیسم

نخ بروک:

شما به یک رشته در حدود 5 فوت طول با سه مهره رنگی مختلف نیاز خواهید داشت.یک سر رشته را به نقطه ثابت وصل کنید. مهره ها را در فواصل مساوی تقسیم کنید. انتهای دیگر نخ را محکم به بینی خود نگه دارید.

شما باید یک الگوی سازگار را در حالی که تمرکز را از مهره به مهره تغییر می دهید، ببینید. مهره ای که به آن نگاه می کنید با خودش در تقاطع دو رشته یک سان با دو مهره دیگر ظاهر خواهد شد و یک X تشکیل می دهد.

اگر دیدید که رشته هایی که در مقابل مهره یا پشت مهره عبور می کنند، به درستی بر روی لکه تمرکز ندارند. دقت کنید که می توانید X را با تمام مهره ها (به جز دیگری که در انتهای آن قرار دارد) بگیرید، که فقط دو رشته ای است که به سمت شما می آیند (V).مهره ها را روی رشته ببندید و به تمرین ادامه دهید.

درمان استرابیسم

تمرین هایی برای درمان انحراف چشم

راه حل بلند مدت برای چشمان دارای انحراف چیست؟

اغلب چشم ها را می توان با لنزهای اصلاحی، وصله های چشم، در موارد نادر، یا به روش های دیگر اصلاح کرد.مهم است که درمان را درست انجام دهید تا ریسک از دست دادن بینایی را کاهش دهید.

بعد از اینکه تحت درمان قرار گرفتید، چشمان خود را برای تغییرات اقدام کنید.در برخی موارد، مشکل ممکن است برگردد.

اگر چشم های منحرف به علت مشکلات پزشکی اساسی باشد، تشخیص زودهنگام و درمان ممکن است به روند شانس بهبودی کمک کند.

از پزشک خود برای اطلاعات بیشتر در مورد مشکل خاص و گزینه های درمانیتان سوال کنید.

 

درمان انحراف چشم در هر سنی چطور ممکن است؟ + علل و علائم

4.1273
این مطلب مفید بود ؟22647
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : healthline / aoa / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : مشکلات چشم
1 نظر به ثبت رسیده است
فاطمه1400-09-16
سلام میشه راه حل انحراف را بگین من14سالمه و یک مدت عینک میزدم ولی تازه گیا رفتم دکتر گفت. دیگه عینک نزن الان از انحراف چشمام خیلی بدم میاد چون همه مسخرم میکنن لطفاًبگین که چیکارکنم که خوب بشم
233
وبگردی