مکه مکرمه

خروج زائران از مکه مکرمه کلید خورد

تاریخ انتشار : 22 تیر 1401کد مطلب : 1303تعداد نظرات : 1 نظر
سرپرست ستاد مکه با اشاره به آغاز خروج حجاج از مکه مکرمه گفت، زائران به صورت همزمان از مکه مکرمه به سمت مدینه منوره یا فرودگاه جده برای برگشت به میهن اسلامی اعزام می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما:سرپرست ستاد مکه با اشاره به آغاز خروج حجاج از مکه مکرمه گفت، زائران به صورت همزمان از مکه مکرمه به سمت مدینه منوره یا فرودگاه جده برای برگشت به میهن اسلامی اعزام می‌شود.

اکبر رضایی با بیان اینکه بیش از 17 هزار زائر بیت‌الله الحرام در روز‌های آتی عازم مدینه منوره می‌شوند، اظهار کرد:به زودی خدمات نقلیه در دو ایستگاه مکه مکرمه از سر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به حضور تمام زائران ایرانی در مکه مکرمه گفت:در مجموع 39635 ویزا از سوی عربستان سعودی برای زائران کشورمان صادر شد. از این میان حدود 43 نفر از تشرف به حج منصرف شدند که متأسفانه نتوانستیم ویزا‌های آنان را باطل و افراد دیگری را جایگزین کنیم.

رضایی با بیان اینکه کل زائران حج تمتع در قالب 302 کاروان ساماندهی شدند، تصریح کرد:21200 نفر از زائران در قالب کاروان‌های مدینه اول و 17176 زائر نیز در قالب کاروان‌های مدینه دوم ساماندهی شدند.

سرپرست ستاد مکه با اشاره به پایان ایام تشریق اظهار کرد:به لطف خداوند متعال با انجام رمی جمرات در 12 ذی‌الحجه ایام تشریق را پشت سرگذاشتیم و زائران با انجام آخرین مرحله حج در مسجدالحرام، موفق شدند اعمال حج تمتع خود را به پایان برسانند.

وی با اشاره به آغاز خروج حجاج از مکه مکرمه، گفت:زائران به صورت همزمان از مکه مکرمه به سمت مدینه منوره یا فرودگاه جده برای برگشت به میهن اسلامی اعزام می‌شود. امروز 22 تیرماه 1300 زائر در قالب 11 کاروان مدینه بعد، از مکه مکرمه خارج و در شش هتل مدینه منوره مستقر می‌شوند. فردا 23 تیرماه نیز نخستین گروه در قالب سه پرواز به تهران و دو پرواز به تبریز خواهد رفت.

رضایی در پاسخ به این سؤال درباره لزوم احرام زائران در روز‌های آینده برای تشرف به مسجدالحرام، گفت:این محدودیت برای تمام حجاج کشور‌ها اعمال می‌شد که بعد از ایام تشریق، این محدودیت برقرار نبود، ولی نمی‌توانیم اعلام کنیم که تا چه زمانی ادامه دارد؛ چراکه وزارت حج و شورای مسجدالحرام به شکل رسمی موضعی در این باره اعلام نکرده اند.

وی تصریح کرد، ان‌شاءالله از 22 تیرماه در دو ایستگاه سرویس‌های ایاب و ذهاب به حرم راه‌اندازی شود تا زائران بتوانند از فرصتی که در مکه دارند نهایت استفاده را داشته باشند و بیشتر و بهتر به مسجدالجرام مشرف شوند.

سرپرست ستاد مکه با اشاره به حال و هوای معنوی حاکم بر زائران حاضر در مکه اظهار کرد:به لطف الهی زائران پس از انجام مناسک و کسب معنویت در حج تمتع، شور و نشاط ویژه‌ای دارند. تمام خدمات در حوزه‌های اجرایی و فرهنگی در حوزه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در حکم مقدماتی است که شور و معنویت را در زائران ایجاد کند. همان طور که در ایام تشریق در منا این حس و حال خوب زائران نمایان بود.

رضایی درباره برنامه‌های زائران در مکه و مدینه اظهار کرد:اکنون به طور طبیعی و عادی برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از سوی روحانیون کاروان‌ها در حال پیگیری و اجراست. کاروان‌هایی که در مقطع قبلی به زیارت دوره نرفتند، بعد از استقرار خطوط حمل و نقل درون شهری برایشان زیارت دوره تنظیم می‌شود.

انتهای پیام/م

خروج زائران از مکه مکرمه کلید خورد

53
این مطلب مفید بود ؟30
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی