تمیز کردن لوستر
یک روش بسیار ساده برای پاک کردن لوسترها . با این روش ساده می توانید لوستر هایی شفاف و بدون لک و پرز داشته باشید . فقط با کمی دقت و ظرافت این کار را انجام دهید.

تمیزکردن لوستر بدون جدا کردن قطعات

لامپ ها یا لوسترها بخش مهمی از دکوراسیون منزل هستند که نور را تامین و خانه را زیبا می کنند. اما لوسترها به علت گرد و غبار موجود در هوا به سرعت کثیف شده و نمای اولیه ی خود را از دست می دهند. برای تمیز کردن لوستر لازم نیست همیشه خود را به مشقت بیاندازید و قطعات آن را جدا کنید بلکه شما می توانید با راهکارهایی که در ادامه بخش رازهای خانه داری در نمناک آورده ایم بدون جدا کردن قطعات لوستر خود را تمیز کنید.

قبل از تمیز کردن لوستر این نکات را رعایت کنید :

برق لوستر را خاموش و قطع کنید و از یک منبع نور دیگر استفاده نمایید .

اجازه دهید لامپ ها و کریستال ها خنک شوند تا دست شما هنگام تمیز کردن نسوزد.

یک پارچه ضخیم و قابل شستشو قبل از تمیز کردن روی زمین زیر لوستر پهن کنید تا اگر هر قسمت از لوستر روی زمین افتاد ، نشکند و همچنین گرد و خاک و آب تمیز کاری روی فرش شما نریزد.

برای بالا رفتن از نردبانی استفاده کنید که به اندازه کافی بلند باشد. 

نحوه تمیز کردن انواع لوستر

تمیز کردن لوستر با استفاده از الکل

برای اینکه هیچ اثری از پرز و لکه روی لوستر شما باقی نماند ، درون یک لیوان یک قسمت الکل و سه قسمت آب بریزید .سپس لیوان را بالا ببرید و زیر هریک از آویزها بگیرید به طوری که قطعات بلوری لوستر در مایع داخل لیوان غوطه ور شوند. برای تمیز کردن قسمت هایی که تمیزکردن آن ها به این طریق ممکن نیست، دستکش به دست کرده و انگشتان خود را با مایع داخلی لیوان خیس کنید و سپس قسمت های مورد نظر را تمیز کنید.

برای لکه زدایی از لوسترهای برنزی یک قاشق سوپ خوری الکل را در یک لیتر آب و صابون بریزید و برنز را چند بار با این مایع بشویید و سپس خشک کنید.

 پاک کردن لوستر

تمیز کردن لوستر با الکل و آب

بهترین  روش تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر با آب ولرم و سرکه

اگر توانستید گوی ها را از لوستر جدا کنید کارتان تمیز تر و بهتر صورت می گیرد ولی به خاطر داشته باشید حتما قبل از جدا کردن گوی ها از لوستر خود عکس بگیرید تا بعد از تمیز کاری گوی ها و کریستال ها را اشتباها نصب نکنید. گوی های کریستال را باید با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و اگر تمیز نشدند، مخلوطی از یک سوم سرکه و دوسوم آب تهیه کنید و با کمک برس شستشو دهید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. اگر کریستال ها شفافیت اولیه خود را از دست داده اند، از سرکه سفید استفاده کنید برای این کار مقداری سرکه سفید به آب ولرم آبکشی اضافه نمایید.

تمیز کردن لوستر با لیمو ترش

مسواکی را در آب لیموترش تازه فرو کنید و به فرورفتگی ها و زوایای آن بمالید و این کار را چند بار تکرار کنید سپس آن را آب کشیده و خشک کنید.

تمیز کردن لوستر

تمیز کردن لوستر با آب لیمو

روش های تمیز کردن لوستر

استفاده از دستکش های پنبه ای:

اگر می خواهید لوسترتان را بدون باز کردن قطعاتش تمیز کنید ، به جای استفاده از دستمال می توانید از دستکش های پنبه ای استفاده کنید . یک دستکش را به اسپری های تمیز کننده لوستر یا شیشه پاک کن آغشته کنید و بر روی کریستال بکشید تا تمیز شود و برای خشک کردن و تمیز کردن از دستکش دیگر استفاده کنید. لوستر شما اگر بزرگ باشد، شما به چند جفت دستکش نیاز دارید .

اسپری کردن آب و صابون یا آب و آمونیاک:

ابتدا پس از قطع کردن برق ، لامپ ها را با نایلون فریزر یا باند های پلاستیکی در اطراف پایه پوشش دهید.سپس یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر را با هم مخلوط کرده و یا آب و صابون داغ را بر روی تمامی قسمت های لوستر خود به صورت گسترده اسپری نمایید . بگذارید پاک کننده با تمامی گرد و غبار از تمامی اتصالات نور سقوط کند، سپس آب ولرم را روی لوستر کریستالی خود اسپری کنید تا مواد شوینده از روی لوستر سقوط کند. برای خشک کردن لوستر از دستمال های نانو استفاده نمایید. تا چند ساعت از روشن کردن لوستر اجتناب کنید، تا کاملا لوستر خشک شود.

تمیز کردن سریع لوستر با دستمال نمدار

برای تمیز کردن از یک دستمال نمدار استفاده نمایید و هفته ای یک بار با دستمال نمدار لوسترتان را تمیز کنید تا همیشه ظاهر نو و اولیه خودش را حفظ کند و با این روش نیاز به تمیزکردن های بسیار وقت گیر و سخت هم از بین می رود.

 دستمال نمدار

تمیز کردن لوستر با اسپری و دستمال نمدار

نکات مهم هنگام تمیز کردن لوستر

در مطلب دیگری با موضوع تمیز کردن لوستر با محلول خانگی در نمناک گفتیم که برای تمیز کردن لوستر از مواد شوینده قوی مانند وایتکس و پودرهای ظرف شویی و لباسشویی استفاده نکنید زیرا مواد شوینده جلا و تازگی لوستر را از بین می برند و آن را تیره می کنند.

برای تمیز کردن یا دسترسی به هر دو طرف لوستر، آن را نچرخانیدزیرا این کار باعث ضعیف شدن اتصالات لوستر می شود.

از تمیز کننده هایی استفاده می کنید که برای نوع فلز لوستر شما مناسب است تا قسمت های فلزی تغییر رنگ نیابد و تیره نشود.

لوستر

تمیز کردن لوستر

در صورت استفاده از نردبان، از ایمنی آن مطمئن شوید.

هرگز لوستر روشن را تمیز نکنید زیرا این کار موجب برق گرفتگی یا شکستن لامپ های لوستر می شود.

بهتر است قطعات کریستالی لوستر را به صورت طبیعی خشک کنید زیرا به دلیل سختی آب ممکن است لکه های آب بر روی آن باقی بمانند.

قبل از اینکه قطعات لوستر را از هم جدا کنید، از شکل کامل شده‎ی آن عکس بگیرید تا بعدا هنگام سوار کردن دوباره، کمکتان کند.

ترفند های تمیز کردن لوستر بدون جدا کردن قطعات

4.577
این مطلب مفید بود ؟698
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /م.ح
برچسب : خانه تکانی
وبگردی