تلخی دهان در بارداری
تلخی و مزه آهن و فلز دهان در بارداری از نشانه های غیر معمول و آزار دهنده این دوران می باشد اما راهکارهایی برای به حداقل رساندن این طعم وجود دارد.

علت تلخی و مزه آهن یا فلز دهان در دوران بارداری

دوران بارداری علاوه بر حس زیبای مادر شدن با تغییرات جسمی و هورمونی زیادی همراه است. یکی از علائم شایع در چند ماه اول بارداری تغییر در طعم و بد مزه شدن دهان بدون خوردن و یا نوشیدن چیزی است.

بد مزه شدن دهان معمولاً در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و با پیشرفت بارداری تمام میشود. خانم باردار ممکن است در این زمان حتی زمانی که چیزی نمی خورد، مزه یا احساس تلخی، شیرینی، ترشی، طعم و مزه فلز در دهان نماید. اگر شما هم همین مشکل را در دوران بارداری دارید، نگران نباشید، پیشنهاد می کنیم این بخش از نمناک را مطالعه نمایید تا با دلایل تلخی و بدمزه شدن دهان در بارداری آشنا شوید.

مزه تلخ دهان

علت تغییر مزه دهان در دوران بارداری

نارسایی چشایی و تغییر مزه دهان در دوران بارداری، به دلایل زیر ایجاد می شوند:

  1. نارسایی چشایی معمولاً به خاطر هورمون بارداری به ویژه هورمون استروژن می باشد که یکی از هورمون های زنانه است و نقش مهمی در درک ما از طعم، میل به غذا و لذت از غذا ایفا می کند. در بارداری سطح استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد تا به بدن شما کمک کند تا جنین در حال رشد را محافظت کند، تغییرات سطح هورمون ها می‌تواند طعم‌های غیرعادی را در دهان شما ایجاد کند.
  2. از آنجا که حس چشایی و بویایی با هم در ارتباط هستند، تغییر حس بویایی در بارداری هم می تواند باعث بدمزگی دهان گردد.
  3. علت دیگر نارسایی چشایی می تواند ناشی از نگهداری و احتباس آب باشد. این اتفاق در تمام سیستم های بدن رخ می دهد و سلول ها در دهان، به ویژه جوانه های چشایی، از این قضیه ایمن نیستند.
  4. برخی افراد معتقدند که نارسایی چشایی یک نوع محافظت در برابر زنان باردار از خوردن غذاهایی است که ممکن است به طور بالقوه به او و یا کودک آسیب برساند. این مکانیسم دفع مواد غذایی خاص ممکن است نارسایی چشایی را توجیه کند، اما این فرضیه رد می شود زیرا این اتفاق حتی می تواند زمانی رخ دهد که هیچ غذایی خورده نشده است.
  5. فرضیه دیگر این است که نارسایی چشایی به عنوان یک مکانیزم محافظ عمل می کند تا اطمینان حاصل شود که یک مادر باردار مقدار کافی کلسیم، سدیم و آهن دریافت می کند.
  6. بعضی ها هم می گویند این اتفاق به خاطر مکانیسم حفاظتی آن ها در حصول اطمینان از آسیب احتمالی جنین می باشد.

مزه فلز دهان در بارداری

دلایل تلخی دهان در بارداری

تغییرات ناشی از بارداری می‌تواند طعم‌های غیرعادی را در دهان شما ایجاد کند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها طعم تلخ در دهان است. به جز مواردی که در بالا به آنها اشاره نمودیم دلایل دیگری نیز برای طعم تلخ دهان شما وجود دارد که عبارتند از:

آلرژی

مزه بد و یا مزه تلخ دهان می تواند ناشی از آلرژی و داروها باشد.

مزه ترش دهان

کمبود ویتامین

ممکن است خانم های باردار به دلایلی در دوران بارداری، دچار کمبود مواد مغذی در بدن شوند. کمبود ویتامین و مواد مغذی سبب تلخی دهان خواهد شد.

دیابت و هیپرپاراتیروئیدیسم

دلایل مختلفی برای طعم تلخ دهان شما وجود دارد. زمانی که از دیابت و هیپرپاراتیروئیدیسم رنج می برید، مزه تلخی در دهان شما ایجاد خواهد شد.

دیابت

باکتری

مزه تلخ درون دهان می تواند ناشی از طبیعت اسیدی باشد. باکتری های ویژه ای وجود دارند که باعث تنفس بدبو می شوند و این به خاطر مولکول های سولفیدی است که در پشت زبان تشکیل می شوند.

اسید معده

ریفلاکس (بازگشت) اسید معده هم که اتفاقی شایع در بارداریست، می تواند در ایجاد تلخی در دهان نقش داشته باشد. در بیماری برگشت اسید معده، اسید همه جا پخش می شود و سبب ایجاد طعم و بوی بد در دهان می شود.

اسید معده

راه حل های مؤثر برای رفع تلخی دهان در بارداری

نارسایی چشایی می تواند سخت باشد اما نگران کننده نیست و بعد از سه‌ماهه اول خانم های باردار احساس بهتر شدن خواهند نمود. برخی از نکاتی که برای رفع تلخی دهان در بارداری مؤثر است، عبارتند از:

  1. بیشتر مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان شیرین.
  2. مسواک زدن زبان با خمیر دندان.
  3. استفاده از نخ دندان، توجه ویژه ای به حاشیه لثه که در آن غذا و باکتری جمع می شود داشته باشید.
  4. استفاده از دهان شویه و غرغره کردن در بین مسواک زدن دندان ها. در استفاده از دهانشویه محتاط باشید زیرا برخی از دهانشویه ها حاوی الکل بوده و برای جنین مضر می باشند.
  5. نوشیدن چند لیوان آب با لیمو تازه و یا آب لیمو در طول روز.
  6. خوردن آب یخ و تکه های یخ همرا با مقداری آب لیمو و یا آب میوه.
  7. غرغره با آب ولرم و نمک و شستشوی دهان با آب و نمک.

مسواک زدن دندان

موادغذایی مناسب برای رفع تلخی دهان در بارداری

  • غذاهایی که سبب ترشح بیشتر بزاق می شوند.
  • غذاهای آغشته به سرکه مثل خیار شور، زیتون شور و سس های سالاد می توانند کمک کنند.
  • چیپس سیب زمینی نمکی و سرکه ای. اما مراقب باشید که بیش از حد افراط نکنید، آن ها بسیار خطرناک هستند!
  • سیب سبز.
  • آبنبات ترش.
  • آدامس های بدون شکر.
  • مرکبات از قبیل پرتقال، گریپ فروت، لیمو، آناناس و کیوی می تواند مفید باشد.

مرکبات در بارداری

درمان های طبیعی برای کمک به رفع مزه تلخ دهان در بارداری

استفاده از درمان های طبیعی زیر به متعادل کردن سطح pH داخل دهان و قلیایی و خنثی کردن محیط درون دهان کمک می کند. این درمان ها عبارتند از:

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی مؤثر است و به حذف مقدار اسید اضافی در دهان کمک خواهد کرد. زمانی که اسید به حداقل برسد، مطمئن می شوید که احساس خوبی را خواهید داشت، چون دیگر طعم تلخ را احساس نخواهید کرد.شما می توانید این سرکه را به عنوان یک تونیک مصرف کنید.

سرکه سیب

استفاده از جوش شیرین

سال ها است که جوش شیرین به عنوان شکلی از تمیز کننده های طبیعی استفاده می شود و برای درمان های پزشکی طبیعی به کار می رود. جوش شیرین به تنظیم تعادل PH کمک می کند و سبب می شود طعم تلخی دهان از بین برود ولی همانطور که همیشه در نمناک خاطر نشان کرده ایم هیچ یک از این روش ها را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید چراکه ممکن است به دلیل شرایط شما عوارضی برای جنین به‌وجود آید.

اسید آلفالیپوئیک

اسید آلفالیپوئیک یک ترکیب طبیعی و آنتی اکسیدان مؤثر است و مانند ویتامین ها و مواد معدنی عمل می کند و به متعادل کردن سطح مواد معدنی و ویتامین درون بدن کمک می نماید و همچنین باعث دفع سموم در داخل بدن می شود. عمده استفاده از آلفا لیپوئیک اسید(ALA) برای درمان نوروپاتی دیابتی است.استفاده از اسید آلفالیپوئیک طبق نظر پزشک سبب رفع تلخی دهان نیز خواهد شد.

علت تلخی و مزه ی فلز دهان در دوران بارداری چیست؟ +درمان

4.3120
این مطلب مفید بود ؟10416
منبع : beautyhealthtips / huggies / بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی